آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

جریانات باران آور خلیج فارس در مسیر استان های جنوبی کشور


طی 5 روز آینده عمده بارش ها بر روی نیمه جنوبی کشور و شرق خلیج فارس متمرکز بوده و سایر مناطق در نیمه شمالی و غربی از بارندگی ها محروم هستند. الگوی دمایی نشان می دهد، هوای سردتر بر روی نیمه شرقی و جنوبی کشور تا پایان هفته ماندگار بوده و بر روی بخش های شمالی و غربی میانگین دما هوا نسبت به شرایط عادی بلند مدت گرمتر خواهد بود.

الگوهای آب و هوایی نشان می دهند که بر روی شمال دریا کاسپین سامانه پرفشار تحت نام (پرارتفاع مانع) به صورت یک چتر سراسر منطقه را تحت پوشش خود قرار داده و امکان تاثیر گذاری هر گونه سامانه ناپایدار را به سطح کشور سلب می نماید. بنابر این طی 5 روز آینده بر روی بسیاری از مناطق شامل بخش های شمالی و غربی کشور بارندگی نخواهیم داشت و این جو پایدارتر پتانسیل انباشت آلاینده های جوی را در شهرهای صنعتی و پر جمعیت افزایش خواهد داد. با توجه به ریزش جریانات از محل توده هوای پرفشار به سمت دریا عرب و الگوی گردش سیکلونی بر روی جنوب شرق ایران و انتقال رطوبت از سمت منابع آب های جنوبی (دریا سرخ و خلیج فارس) شرایط برای رخداد ناپایداری های منتج به بارندگی بروی برخی از نواحی استان های جنوبی کشور طی دو روز آینده مهیا می باشد. 

الگوی بارندگی طی روزهای شنبه و یکشنبه بر اساس خروجی ECM عمده بارندگی ها را بر روی استان هرمزگان، جزایر جنوبی و ارتفاعات استان کرمان نشان می دهد. 

طی 5 روز آینده عمده بارش ها را بر روی نیمه جنوبی کشور خواهیم داشت، هسته ریزش ها بر روی نواحی مرکز تا شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز، در استان هرمزگان و جزایر جنوبی، منتهی الیه جنوب فارس و ارتفاعات استان کرمان خواهد بود. این در حالی ست که بیشتر مناطق کشور در بخش های نیمه شمالی و غربی تا روزهای پایانی هفته پیشرو از بارندگی ها محروم خواهند بود. 

الگوی ناهنجاری مجموع بارش 5 روزه نشان می دهد که بارندگی ها بر روی کشور نسبت به حد نرمال بلند مدت کاهش یافته و تنها بر روی نیمه شرقی خلیج فارس، جنوب فارس، هرمزگان و بخش هایی از استان کرمان بارش ها نرمال و گرایش به بیش از نرمال انتظار می رود.

با توجه به استقرار پشته پر ارتفاع بر روی بخش های شمالی و غربی کشور بر روی این نواحی استقرار آنومالی گرمتر از نرمال متوسط دما هوا و بر روی نواحی شرقی، بخش مرکز و جنوبی هوای سردتر حاکمیت خواهد داشت. استان های واقع در شمال غرب بالاترین سطح بیهنجاری مثبت دمایی را بطور متوسط طی 5 روز آینده از آن خود خواهند داشت این در حالی است که مناطق واقع در نوار شرقی و دامنه های جنوبی زاگرس سردترین بیهنجاری متوسط دما هوا را طی هفته پیشرو تجربه خواهند کرد. 

از نیمه دوم هفته پیشرو به طور نسبی دما هوا در شمال غرب کشور کاهش می یابد و برودت هوا بخصوص در دما شبانه بیشتر می گردد، از این رو لازم است، در مناطق زلزله زده بیش از هر زمان نسبت به تامین گرمایش هموطنان زلزله زده اقدامات مقتضی صورت گیرد.

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد شنبه 18 آبان 1398 ساعت 13:27

سلام خیلی خیلی ممنون از اطلاعات و تجزیه تحلیل های مفید و عالی شما که جدیدا هم قابل درکتر شده برای مخاطبینتون.
خواستم بدونم پیش بینی ها برای یک ماه آینده استان تهران به چه صورت است؟
بازهم تشکر

با سلام وقت بخیر

تشکر

بارندگی ها با پراکنش نامنظم ولی در کل مطابق نرمال بلند مدت هست.

حمید شنبه 18 آبان 1398 ساعت 03:18

کلا پاییز خشکی شد برا جنوب غرب زمستون هم که خبری نیست
سال بدی است ظاهرا فکر نمیکردم تا این حد بد باشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد