آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پست ویژه: زلزله 5.9 ریشتری روستای ترک (شهر میانه) آذربایجان شرقی


ضمن ابراز همدردی با هموطنان عزیز آسیب دیده و مردم غیور آذربایجان، پست ویژه ای برای منطقه زلزله زده از نظر اوضاع آب و هوایی تنظیم گردید. 


با توجه به الگوی نقشه های هواشناسی با حاکمیت پشته پر ارتفاع بر روی شمال دریا کاسپین، افزایش ضخامت جو به مانند یک چتر از تاثیر گذاری سامانه های آب و هوایی بر روی منطقه جلوگیری به عمل می آورد. لذا پیش بینی می شود تا روزهای پایانی هفته جاری فعلاً در سطح منطقه شمال غرب و مناطق زلزله زده با بارندگی مواجه نباشیم. با توجه به پتانسیل سردسیر بودن منطقه کاهش دما شبانه به مرز انجماد یا کمتر از آن، اولویت فراهم آوری امکانات گرمایشی را ضروری می سازد. بررسی روند دمایی در مناطق زلزله زده، تغییرات دمایی قابل توجهی را تا روزهای میانی هفته نشان نمی دهد اما طی نیمه دوم هفته پیشرو بر برودت هوا در منطقه شمال غرب افزوده می گردد. 

زلزله ای به بزرگی 5.9 ریشتر در ساعت جمعه، 17 آبان 1398 در 02:17:05 توابع روستای ترک واقع در استان آذربایجان شرقی را به لرزه درآورد.

بزرگی زلزله: ۵.۹    موقعیت رومرکز زلزله: ۳۷.۷۳ شمالی و ۴۷.۶۱ شرقی    عمق: ۸ کیلومتر      منطقه: استان آذربایجان شرقی   فاصله‌ها: 19 کیلومتری ترک، آذربایجان شرقی      25 کیلومتری سراب، آذربایجان شرقی     25 کیلومتری ترکمنچای، آذربایجان شرقی 

بر اساس داده های زمان رسید مرکز لرزه نگاری کشوری بیشینه بزرگی امواج این زمین لرزه 6.3 درجه ریشتر و کمینه آن 5.5 درجه ریشتر به ثبت رسیده است. 

شدت لرزه های این زلزله با 7 درجه در مقیاس مرکالی در روستا و شهرهای بجند، اردها و سراب بالاترین شدت تجربه شد. جمعیت تحت تاثیر این زمین لرزه 1 میلیون و 760 هزار نفر در بعد 100 کیلومتری گزارش شده است.  

چشم انداز آب و هوا منطقه

با توجه به الگوی نقشه های هواشناسی با حاکمیت پشته پر ارتفاع بر روی شمال دریا کاسپین، افزایش ضخامت جو به مانند یک چتر از تاثیر گذاری سامانه های آب و هوایی بر روی منطقه جلوگیری به عمل می آورد. لذا انتظار داریم طی 6 روز آینده منتهی به روز پنجشنبه 23 آبان 98 بارندگی قابل توجهی در شمال غرب کشور و خصوصاً مناطق زلزله زده نداشته باشیم. 

با توجه به موقعیت منطقه شمال غرب کشور، برودت هوا بویژه سرمایش شبانه در منطقه زلزله زده حاکمیت دارد. الگوی دمایی نشان می دهد که تا اواسط هفته پیشرو تغییرات دمایی در سطح مناطق زلزله زده چندان ملموس نخواهد بود. اما از نیمه دوم هفته با عقب نشینی پشته پر ارتفاع، هوای سردتر امکان نفوذ بیشتر بر روی منطقه را بدست خواهد آورد و به طور نسبی بر سرمایش دما هوا بر روی منطقه شمال غرب کشور افزوده می گردد. با توجه به اطلاعات متئوگرام کانون زلزله، آسمان طی هفته جاری عموماً صاف تا کمی ابری خواهد بود و فعلاً با پدیده بارش مواجه نخواهیم بود و تنها پدیده قابل ذکر افزایش برودت هوا از نیمه دوم هفته پیشرو در سطح منطقه می باشد. 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
امین جمعه 17 آبان 1398 ساعت 17:46

سلام.آیا منطقه شمالغرب اول آذر یک سرمای خشک و شدید از طرف سیبری خواهد داشت و آیا آذر ماه سردی در شمالغرب خواهیم داشت؟؟؟کاش آذر و زمستان گرم میشد زلزله زده ها زیاد از سرما اذیت نشن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد