آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تداوم ناپایداری های جوی تا روزهای پایانی هفته ...


همچنان که بر روی شرق مدیترانه فعالیت های سیکلونی برقرار است، کشور تا روزهای پایانی هفته جاری تحت تاثیر امواج کوتاه ناپایدار واقع خواهد بود. این امواج کوتاه ناشی از فعالیت چرخندی ست که روی شرق مدیترانه و ترکیه هوای گرم و مرطوب را به سمت شرق می راند. طی فردا و پسفردا امواج ناپایدار باعث بروز بارندگی هایی بر فراز استان های مختلف کشور خواهد شد. روز چهارشنبه موج جدیدی از سمت شمال غرب وارد کشور خواهد شد و عمدتاً نیمه شمالی را در امتداد البرز طی می کند. در همین اثنا به دلیل فرارفت جریانات جنوبی از جنوب  و وجود جریانات ناپایدار در لایه های جو از سمت شمال خلیج فارس بارندگی ها انتظار می رود. روز پنجشنبه این دو جریان در شرق کشور با هم ادغام می گردند و ریزش ها را بر روی باند شرقی و شمال شرق کشور انتظار داریم. طی روز جمعه با خروج این موج از شرق کشور با عبور تراف ناوه ای عمیقِ عرض های شمالی فعالیت ناپایداری آن بشکل کاهش دما و تداوم بارندگی ها روی سواحل شمالی خودنمایی خواهد کرد. 

 
لذا تا روزهای پایانی هفته به تناوب با ارسال امواج ناپایدار به سطح کشور باید منتظر وقوع ناپایداری های جوی به همراه بارندگی ها باشیم.

 برای روز دوشنبه 6 آبان بارندگی ها بر روی استان های غربی، جنوب غرب، استان های حاشیه البرز، سواحل غرب و مرکزی دریا مازندران، نواحی از مرکز و همچنین مناطقی از جنوب زاگرس شاهد بارندگی خواهیم بود، اوج بارش ها بر روی استان های لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و غرب البرز برای قزوین، البرز و غرب استان تهران پیش بینی می شود. 

در روز سه شنبه در حالی که از شدت بارش ها کاسته می شود، هسته بارندگی بر روی شمال شرق کشور متمرکز خواهد شد، استان های خراسان شمالی و رضوی شاهد عمده بارندگی ها خواهند بود، این در حالی ست که در سایر نواحی نیمه شمالی از جمله استان های حاشیه البرز با بارش های پراکنده ای مواجه هستند.

 از اواخر وقت روز سه شنبه و طی روز چهارشنبه موج دیگری از سمت شمال غرب وارد کشور خواهد شد. پیش قراول بارندگی های این سامانه بر روی استان های آذربایجان غربی، شرقی، کردستان و کرمانشاه دریافت خواهد شد. خیلی زود بارندگی ها در کل مناطق شمال غرب و میانه غربی کشور متمرکز شده و به سواحل دریا مازندران، استان های حاشیه البرز جنوبی از جمله قزوین، البرز، تهران و البرز شرقی کشیده خواهد شد. همچنین جریانات جنوبی به همراه عبور جریانات ناپایدار سبب خواهد شد که شرایط برای وقوع بارندگی بر روی استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، نیمه شمالی استان فارس، برخی از مناطق استان های یزد، کرمان و اصفهان مهیا گردد. 

طی روز پنجشنبه این دو موج با هم ادغام شده و بر روی مناطقی از نیمه شرقی و جنوبی کشور بارندگی انتظار داریم؛ مناطقی از استان های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، خراسان های شمالی و رضوی بارندگی خواهند داشت که شدت بارش ها بر روی خراسان جنوبی، مناطقی از خراسان های رضوی پیش بینی می شود. همچنین بارش ها بر روی کرانه های دریا مازندران برای استان های گیلان، مازندران و گلستان نیز تداوم خواهد داشت. 

طی روز جمعه با خروج سامانه از سطح کشور شدت بارندگی ها کاسته خواهد شد. با عبور یک تراف ناوه عمیق عرض های شمالی از فراز دریا کاسپین و شمالی شدن سو جریانات، عمده بارندگی ها بر روی نوار شمالی کشور بر روی شمال آذربایجان های غربی، شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان های شمالی و رضوی پیش بینی می شود که شدت آن بر روی استان گیلان پیش بینی می شود. به سبب شیفت رطوبت از آب های جنوبی به خشکی بارندگی هایی بر روی استان هرمزگان و ارتفاعات کرمان و سیستان و بلوچستان پیش بینی می شود. 

اگر بخوایم برآیند بارندگی ها را طی 5 روز آینده منتهی به پایان هفته بررسی نمائیم باید بیشترین میزان بارندگی ها را بر روی سواحل غربی تا مرکزی دریا مازندران، استان های مرتبط با البرز، شمال شرق، استان های غرب و جنوب غرب کشور انتظار داشته باشیم. لذا استان های گیلان، مازندران، قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان های شمالی و رضوی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد طی 5 روز آینده بیشترین میزان بارندگی ها را به خود اختصاص می دهند. 

شکلگیری هوای سرد بر روی اوراسیا به دلیل لغزش سلولی از تاوه قطبی سبب خواهد شد تراف این ناوه عمیق با عبور از فراز دریا کاسپین طی روزهای پایانی هفته و روزهای نخست هفته بعد سبب افت دما هوا بر روی نوار شمالی و شمال شرقی کشور و به دنبال آن بارندگی ها در نوار ساحلی دریا مازندران و بخش هایی از شمال شرقی کشور خواهد شد:

با توجه به فعالیت امواج ناپایدار در سطح کشور متوسط دما هوا طی نیمه دوم هفته جاری بر روی نیمه غربی، بخش های از شمالی و مرکز کشور در حد نرمال و کمتر از آن پیش بینی می شود، این در حالی ست که با تسلط هوای گرمتر بر روی جنوب شرقی کشور بطور عمده ناهنجاری مثبت دمایی برقرار خواهد بود. همین شرایط بر روی نوار شمالی از شمال غرب کشور، کرانه های دریا مازندران و شمال شرقی دیده می شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد