آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

در واپسین روزهای مهر ماه، چشم اندازها ورود به یک دوره مرطوب را نوید می دهند...


الگوی شاخص MJO طی دو هفته آینده نشان دهنده استقرار منطقه فعال همرفت حاره ای بر روی آفریقا و اقیانوس هند غربی می باشد، بنابر این نوسان مادن - جولیان احتمالاً تا پایان دهه نخست آبانماه بر روی فاز های موثر 1 و 2 واقع خواهد بود. این فازها بر روی الگوی پشته پر ارتفاع/ پر فشار بر روی عرض های جغرافیایی بالا (غرب روسیه) حمایت می کند چرا که با القای رخداد فاز نسبی منفی NAO  تراف کم ارتفاع بر روی اطلس تقویت شده و در نتیجه پتانسیل وقوع بلاکینگ عرض جغرافیایی بالا طی این شرایط بر روی نواحی مرکزی اروپا تا غرب روسیه افزایش می یابد و این به معنای ماندگاری بیشتر شرایط آب و هوایی استقرار یافته توسط سامانه های آب و هوایی بر روی مناطق تحت تاثیر می باشد. 

با توجه به الگوی فازی 1 تا 2 نوسان MJO همراه با تمایل الگوی NAO/AO به مقادیر منفی شرایط برای ایجاد یک بلاکینگ بر روی حوزه مدیترانه شرقی طی دو هفته آینده مهیا می باشد. با افزایش میزان فشار / ارتفاع جو بر روی نواحی جنوبی اروپا ریزش جریانات موجب ایجاد الگوی گردش سیکلونی بر روی شرق مدیترانه می گردد. این الگوی سیکلونی با ظهور سامانه کم ارتفاع موجب ایجاد یک الگوی بلاکینگ دوقطبی بر روی شرق مدیترانه می گردد. 

با شکل گیری فعالیت سیکلونی بر روی منتهی الیه نیمه شرقی دریا مدیترانه، الگوی شیب فشاری جنوب غربی - شمال شرقی بر فراز منطقه ایجاد می گردد. امواج کوتاه ناشی از فعالیت سیکلونی یاد شده سوار بر این جریانات بر روی نواحی شمال غرب و بخصوص زاگرس در بخش های غربی کشور موجب بارانزائی می گردد. 

 با توجه به شرایط بند آئی بر روی شرق دریا مدیترانه الگوی سیکلونی بر روی این منطقه از ماندگاری بیشتری برخوردار بوده و متناوباً با الگوی گردش پادساعتگرد خود بر روی شیب جنوبغربی - شمال شرقی موجب ایجاد گرادیان فشاری بر روی منطقه می گردد. در نتیجه بر روی پهنه فلات مرکزی ایران استقرار محور پشته القائی موجب بالا ماندن متوسط دما هوا خواهد شد. جریانات جنوبی سوار بر امواج کوتاه سامانه بسته مدیترانه ای همبستگی خوبی با الگوهای فازی MJO و فاز منفی (ضعیف) شاخص NAO نشان می دهد. چنین شرایطی بر روی سیگنال های بارشی واقع بر روی استان های غربی و همچنین دامنه های البرز غربی نقش مثبت را نشان می دهد. 

با توجه به عبور امواج کوتاه متناوب به بخش های غربی متمرکز بر زاگرس غربی ما طی 7 روز آینده متوسط دما هوا نرمال با گرایش به کمتر از حد نرمال بلند مدت مواجه خواهیم بود، این آنومالی متوسط دما هوا بطور کل نرمال تا 3+ درجه سلسیوس بیش از نرمال بلند مدت در بخش های غربی کشور پیش بینی می شود. با توجه به جریانات برگشتی بر روی ضلع شرقی پشته پر ارتفاع واقع بر روی غرب روسیه ریزش جریانات شمالی متوسط دما هوای بخش شمال شرق - میانه شرق و دامنه های مرکزی تا شرقی البرز نرمال و کمی کمتر از نرمال بلند مدت پیش بینی می شود. بر روی نواحی مرکزی و بخش های جنوبی کشور به سبب تسلط پشته القائی و حاکمیت جریانات جنوبی متوسط دما هوا گرایش به گرمتر از حد نرمال بلند را خواهد داشت.

با توجه به پیش بینی های صورت گرفته، الگوی فازی نوسان مادن جویان در مقادیر 1 و 2 واقع بوده و این شرایط تا دهه نخست آبان تداوم می یابد. گرچه پیش بینی های فعلی نشان می دهد با ورود به آبان نوسان یاد شده در این فازها بتدریج تضعیف شود. همچنین الگوی موثر بر روی اطلس شمالی نشان دهنده  تداوم شرایط خنثی تا ضعیف منفی NAO می باشد در نتیجه می توان انتظار داشت، الگوی مرطوب بر روی بخش های شمال غرب و غرب (زاگرس)، البرز غربی  و تا حدودی مرکزی تداوم داشته باشد. 


نظرات 6 + ارسال نظر
علی سه‌شنبه 30 مهر 1398 ساعت 23:41

با سلام. ممنون میشم پیش بینی باران در پاییز و زمستان 98 برا استان بوشهر هم بفرمائید

با سلام

مقادیر بارش در استان بوشهر در طی پاییز نزدیک به نرمال است برخی از مدل های هواشناسی نشان می دهند که بارندگی ها طی زمستان در جنوب غرب کشور رو به کاهش می گذارد.

حمید یکشنبه 28 مهر 1398 ساعت 12:24

مطلب قبلی را خیلی دوست داشتم ساده نوشته شده بود
اصطلاحات این مطلب کنونی برا من قابل درک نیست ولی ظاهرا نوید بخش بارندگی است
با سپاس

امین یکشنبه 28 مهر 1398 ساعت 10:46

سلام.آیا امسال مناطق سرد ایران زمستان خشن و فوق سرد خواهند داشت؟؟؟میتونه حتی از زمستان 86 هم سردتر باشه؟؟؟

با سلام از زمستان 86 سردتر نخواهد بود

اما طی آذر و دی ماه دوره های سردتر از نرمال رو دور از انتظار نمیدونیم

محمد شنبه 27 مهر 1398 ساعت 10:35 http://Iranclimate. Ir

سلام بارندگی استان‌های ایلام و لرستان کی آغاز می‌شود وشدت بارشها در این دو استان کی هست؟

با سلام

طی آبان ماه بارش های خوبی در انتظار این دو استان خواهد بود و بارش های خوبی دریافت خواهند کرد.

Bahman شنبه 27 مهر 1398 ساعت 01:40

با سلام
ضمن عرض خسته نباشید
میخواستم بدونم که این الگوها برای سواحل غربی و مرکزی خزر چه چیزی پیش بینی میکنند و دمای هوا در این مناطق ذکر شده چقدر هستش؟
در ضمن شما چرا اسمی از سواحل خزر نمیبرید در نوشته هاتون.یه منتقد و نویسنده مطالب باید چهار سوی کشور رو تحت پوشش خبری خود قرار بده.لطفا بررسی کنید.
با تشکر

با سلام وقت بخیر

بارندگی ها در طی این مدت با نفوذ زبانه های پرفشار عرض شمالی و عبور امواج ناپایدار در لایه تراز میانی جو بر روی سواحل شمالی کشور نرمال و بیش از نرمال بلند مدت هست و مکانیسم یاد شده در این پست در مورد سواحل شمالی متفاوت هست چون اصول سواحل از فرابار بارندگی ها رو دریافت می کنه و بیشتر مساحت کشور از الگوی سیکلون تراز میانی جو.

متوسط دما هوا در طی این مدت بر روی نوار ساحلی تا 0.5 درجه سلسیوس گرمتر از شرایط عادی هست که در برخی از مناطق مرتفع البرز شمالی این ناهنجاری به نرمال و کمی زیر نرمال گرایش پیدا خواهد کرد.

الیاس جمعه 26 مهر 1398 ساعت 19:28

سلام جناب شهبازی یعنی اینقدر فازهای منفی علی الخصوص فاز ۱ و ۸شاخص MJO در ایجاد بارش های خوب موثر است !؟یعنی آمار هم مؤید این هست؟؟پارسال اینقدر زیاد سامانه خوب داشتیم فقط ۴ سامانه خوب داشتیم در فازهای ۱ و ۸ mjo و تنها یک سامانه قوی!! در این دوفاز سامانه ۱۵مهر ۹۷!!خیلی مطالب نو هست در وبسایت شما که مفید واقع می‌شود من جمله تاثیر mjo بر الگوی فشاری ،فازهای سرمایشی و گرمایشی این شاخص ،معتقدم علم هواشناسی مطلق نیست مثلاً اگر فازهای ۱و ۸ ایده آل بود برای بارش کشور باید در آمار هم بیشتر بارش های قابل در این دوفاز ثبت میشده ،خیلی جالب هست قضیه مرغ و تخم مرغه یعنی mjo روی ایجاد شرایط فشاری مناسب هم دخیل هست از طرفی فازهای گرمایشی mjo با قدرت گرفتن جنب حاره ای و ایجاد شرایط فشاری بد مانع بزرگی در ایجاد بارش محسوب میشن؟؟؟!من که نظرم اینه (در)فاز خنثی mjo بیشترین تعداد بارش سنگین رخ دادن که این نظرم مبتنی بر آمار هست!

با سلام صرفا الگوی MJO قطعاً دخیل نیست و دسته ای از عوامل در کنار هم شرایط پیش بینی شده رو ایجاد خواهند کردبالاترین ضرایب همبستگی بارندگی ها طی مهر و آبان از آن الگوی nino3.4، IOD و QBO هست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد