آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی 5 روزه دما و بارش کشور + تحلیل الگوی های آب و هوایی


نقشه های هواشناسی نشان می دهد که بسمت روزهای انتهایی هفته و آغاز هفته آتی، با تقویت توده هوای پرارتفاع جو بر روی شمال اطلس گسترش فرود کم ارتفاع را بر روی اروپای مرکزی خواهیم داشت که این توده هوای کم ارتفاع خنک موجب تشدید پرارتفاع جو بر روی آسیا خواهد شد و بدین ترتیب سرتاسر جنوب غرب تا مرکز آسیا تحت حاکمیت پرارتفاع جو واقع خواهد شد، در نتیجه جریانات جو بر روی منطقه بسته تر شده و سرانجام یک توده هوای کم ارتفاع محصور مانده از جریانات اصلی بر روی ازبکستان استقرار می یابد. این توده هوای کم ارتفاع بسته با الگوی جریانات شمال غربی - جنوب شرقی بر روی ایران موجب نفوذ هوای خنک بر روی بخش های شمالی و شرقی کشور می گردد. 

همچنانکه این هوای خنک طی نیمه دوم هفته جاری تا روزهای آغازین هفته آتی بر روی نیمه شرقی و سپس بخش های جنوبی کشور گسترش می یابد، هوای گرم بر روی بخش های غربی و شمالی بویژه بر روی نوار ساحلی شمال کشور حاکمیت می یابد.

الگوی نقشه های پیش یابی دما هوا نشان می دهد که طی روزهای آینده منتهی به اوایل هفته پیشرو استقرا هوای خنکتر از نرمال بر روی باند شرقی - جنوبی و هوای گرمتر از نرمال بر روی بخش های غربی - شمالی غالب خواهد شد. این افت دما برای نواحی از سیستان و بلوچستان به 5 درجه نیز بالغ می گردد.  

الگوی مجموع بارندگی 5 روزه نشان می دهد که عمده بارندگی ها در طی این مدت بر روی منطقه جنوب شرق و بخش هایی از جنوب کشور می باشد. این بارندگی ها بر روی مناطقی از سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان می تواند سبب جاری شدن رواناب ها و آبگرفتگی معابر عمومی شود. 

همچنین با عبور امواج تراز میانی جو و وجود رطوبت در لایه های میانی بر روی ارتفاعات میانی زاگرس وقوع رگبارهایی طی امشب و فردا پیش بینی می شود. 

طی امشب  تا اوایل وقت روز پنجشنبه رگبارهایی بر روی برخی از مناطق استان های گیلان، مازندران، ارتفاعات تهران، سمنان، نقاطی از خراسان شمالی و رضوی پیش بینی می شود. 

بعد از سپری شدن آرامش نسبی در روز پنجشنبه، بارندگی ها مجددا طی روز جمعه تا اوایل وقت روز شنبه بر روی نوار ساحلی گیلان و غرب  - جنوب استان مازندران آغاز می گردد که با کاهش نسبی دما طی روز جمعه در این مناطق همراه ست. در این روز این بارش ها برای نواحی مرتفع شمال و شرق استان تهران و البرز نیز پیش بینی می شود. 


نظرات 4 + ارسال نظر
محمد شنبه 13 مهر 1398 ساعت 18:20 http://Iranclimate. Ir

سلام انشالله بارش‌های موثر غرب کشور از کی شروع خواهد شد و نخستین باران پاییزی ایلام ولرستان کی هست خواهشا جواب بدین با سپاس فراوان

حسن رهبر جمعه 12 مهر 1398 ساعت 18:38

سلام ببخشیدبارشهای جنوب ازکی شروع میشه

محمد چهارشنبه 10 مهر 1398 ساعت 20:20 http://Iranclimate. Ir

انشالله بارش‌های موثر غرب کشور از نیمه دوم مهر شروع می‌شود آیا درسته

مرتضی سه‌شنبه 9 مهر 1398 ساعت 23:35

سلام جناب شهبازی وقت بخیر به نظرتون اولین بارش خوب پاییزی در بخش های شمال شرق کشور کی اتفاق می افته؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد