آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

رخداد بارندگی و کاهش دما رهاورد عبور امواج ناپایدار ناوه شمالی


بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد که طی روز های شنبه تا دوشنبه 8 مهر 98 با عبور امواج ناپایدار ناشی از گذر ناوه عرض شمالی رخداد پدیده بارش را بر روی نوار ساحلی شمال کشور خواهیم داشت که با کاهش دما هوا نیز همراه می باشد.

با توجه به الگوی مدل های پیش یابی، شدت بارش ها در بازه زمانی اواسط وقت روز شنبه تا اواسط روز یکشنبه 7 مهر ماه 98 بر روی نواحی مرکزی - شرقی استان گیلان، کرانه های استان مازندران و نیمه غربی استان گلستان خواهد بود که این بارش ها در نواحی از استان مازندران می تواند منجر به آبگرفتگی معابر عمومی و بالا آمدن سطح آب رودخانه ها نیز گردد. 

با تاثیر گذاری سامانه ناپایدار، نفوذ جریانات خنک شمالی موجب کاهش نسبی دما هوا بر روی سواحل دریا مازندران بین 4 تا 6 درجه سلسیوس از بعد از ظهر روز شنبه و طی روز یکشنبه 7 مهر 98 خواهد شد. همچنین تا اواسط هفته پیشرو با الگوی جریانات دریا به خشکی و انتقال رطوبت از جنوب بر روی ارتفاعات واقع در سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس رشد ابرهای همرفتی در ساعات بعد از ظهر سبب رخداد بارندگی ها بشکل رگبار باران و به همراه رعد و برق خواهد شد که به علت شدت این رگبارها به صورت محلی امکان جاری شدن رواناب های سطحی نیز وجود دارد. 

الگوی مجموع بارندگی سه ساعت نشان می دهد که باید از عصر روز شنبه 6 مهر ماه از سمت استان اردبیل و گیلان منتظر شروع بارندگی ها باشیم. بارندگی های پیشقراول پیشتر بر روی نواحی شمالی استان های آذربایجان غربی، شرقی خبر از نزدیک شدن تراف ناوه شمالی می دهد. 

تا پایان روز شنبه 6 مهر ماه، خیلی سریع بارندگی ها بر روی استان گیلان گسترش یافته و به سمت جلگه های غرب تا مرکز استان مازندران پیشروی می نماید. در حالی که طی ساعات بامداد روز یکشنبه 7 مهر ماه، بارندگی ها بر روی سواحل شدت می یابد، دامنه آن به جنوب و بخش های غربی استان گلستان نیز کشیده می شود. شدت بارندگی های ناشی از فعالیت سامانه بارشزا طی بامداد روز یکشنبه تا صبح روز شنبه بر روی سواحل شمالی در پیک می باشد، صبح روز یکشنبه 7 مهر ماه، به سمت اوایل وقت شدت بارندگی ها به نواحی شرقی استان مازندران و غرب گلستان جابجا خواهد شد. بنابر این طی روز یکشنبه می توان در برخی از مناطق استان های گیلان و مازندران وقوع آبگرفتگی معابر عمومی را انتظار داشت. 

بر روی ارتفاعات البرز در شمال استان سمنان و پهنه استان گلستان از ساعات بامداد به سمت اواسط وقت روز یکشنبه 7 مهر ماه بارندگی ها روند فزونی را نشان می دهد. 

ایستگاه پایانی قطار بارندگی ها طی روز یکشنبه به استان خراسان شمالی و ارتفاعات شمالی خراسان رضوی نیز خواهد رسید. 

از اواسط وقت روز یکشنبه 7 مهر 98 بتدریج شدت بارندگی ها در غرب سواحل دریا مازندران روند تضعیف را در پیش خواهد گرفت و طی روز دوشنبه ریزش ها با شدت کمتر از روز قبل بر روی خیلی از مناطق سواحل شمال کشور تداوم می یابد.

الگوی مجموع بارندگی پیش یابی شده طی 5 روزه منتهی به اوایل روز چهارشنبه 10 مهر 98 نشان می دهد، ریزش های جوی بر روی بسیاری از مناطق واقع در استان های ساحلی شمال کشور نرمال و بیش از نرمال بلند مدت می باشد. این در حالی ست در پهنه فلات داخلی کشور که با توجه به اینکه سهم بارندگی های این موقع از سال در توزیع بارندگی سالانه ناچیز می باشد، اما به هر روی غالب مناطق کشور این سهم ناچیز نرمال با گرایش به کمتر از حد نرمال بلند مدت دیده می شود.

طی فردا هوای به نسبت گرمتر از حد نرمال بر روی بخش های شمال و شرقی کشور استقرار خواهد داشت. این هوای گرم طی فردا شنبه 6 مهر ماه در ساعات بعد از ظهر بر روی شمال غرب کشور با وزش بادهای جنوبغربی که گاه در لحظه شدت می یابد، توام خواهد شد. 

اما از بعد از ظهر روز شنبه با نفوذ جریانات شمالی از سمت اردبیل و غرب دریا مازندران کاهش دما آغاز خواهد شد. این کاهش دما هوا طی روز یکشنبه بر روی سواحل شمالی بین 4 تا 6 درجه و در شمال غرب 3 تا 5 درجه پیش بینی می شود. این کاهش دما هوا طی روز دوشنبه بر روی شمال شرق کشور ملموس تر خواهد بود که نسبت به روز شنبه بین 8 تا 12 درجه سلسیوس کاهش را تجربه خواهد کرد. همچنین برای اردبیل کاهش دما هوایی 10 تا 14 درجه سلسیوس طی روز یکشنبه پیش بینی می شود. 

در تهران روند دمایی طی سه روز آینده کاهشی بوده و تدریجاً هر روز نسبت به روز قبل دما هوا به طور نسبی کاهش خواهد یافت، بطوری که نسبت به روز شنبه کاهش دما هوا حدوداً 3 درجه سلسیوس تا روز دوشنبه 8 مهر 98 روی خواهد داد.

الگوی استریم لاین (سوی جریانات تراز 850 هکتوپاسکال) و دما هوا بعد از ظهر شنبه 6 مهر 98

الگوی استریم لاین (سوی جریانات تراز 850 هکتوپاسکال) و دما هوا بعد از ظهر یکشنبه 7 مهر 98

الگوی استریم لاین (سوی جریانات تراز 850 هکتوپاسکال) و دما هوا بعد از ظهر دوشنبه 8 مهر 98

الگوی بیهنجاری میانگین دما هوا 5 روزه منتهی به اواسط هفته پیشرو نشان می دهد به طور کلی کشور تحت گرمایش جو واقع خواهد بود. این گرمای نابهنجار نسبت به این موقع از سال برروی همه استان های کشور استقرار خواهد داشت اما تمرکز اصلی آن منطبق بر الگوی جریانات جو و حاکمیت پرفشار جنب حاره ای بر روی استان هایی همچون قم، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان می باشد که در برخی از نواحی این استان ها تا 10 درجه سلسیوس متوسط دما هوا از حد طبیعی بلند مدت گرمتر است. بنابر این هسته های گرمایش هوا بر روی بخش های مرکزی به سمت شرق و جنوب شرق کشور متمرکز می باشد. 

شاید تنها جایی که از این گرمایش هوا تا حدی محفوظ می باشد، نوار شمالی کشور از نواحی شمالی آذربایجان شرقی به سمت سواحل شمالی کشور و نوار شمالی شمال شرق کشور می باشد. این شرایط بر روی برخی از نواحی سواحل خلیج فارس و ارتفاعات پراکنده ای بر روی کرمان، فارس و کهکیلویه و بویر احمد نیز به چشم می خورد.

خروجی مولتی مدل پیش یابی رویدادهای حدی آب و هوایی نشان می دهد که طی 5 روز آینده همچنان پتانسیل وقوع رگبارهای شدید و موقتی بر روی بخش های جنوبی - جنوب شرقی کشور بالا خواهد بود، از این رو بر روی مناطقی از استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس طی بعد از ظهرها و اوایل شب بالاترین پتانسیل برای رشد ابرهای همرفتی و رخداد رگبارهای گاهاً شدید به همراه وقوع رعد و برق وجود خواهد داشت. لذا طی این مدت انتظار جاری شدن رواناب های سطحی و آبگرفتگی ها به صورت محلی دور از ذهن نخواهد بود.

با استقرار توده هوای پرفشار جنب حاره بر روی بخش های مرکزی - جنوبی کشور همچنان در بسیار از مناطق کشور متوسط دما هوا گرمتر از شرایط عادی این موقع از سال باقی مانده لذا تجربه دماها هوا گرمتر و خیلی گرمتر از نرمال بلند مدت در بسیاری از استان های کشور طی 5 روز آینده پیش بینی می شود. 


نظرات 3 + ارسال نظر
هادی چهارشنبه 10 مهر 1398 ساعت 10:47

سلام استاد عزیز

میشه ی پستی در مورد پاییز وبارش و دما بزارید ممنون میشیم
با تشکر

سعید سه‌شنبه 9 مهر 1398 ساعت 08:41

سلام خواهشمندم پستی در مورد پیش بینی بلند مدت بارش بگذارید ممنون

محمد دوشنبه 8 مهر 1398 ساعت 08:32

آیا جنوب سیستان و بلوچستان در آذر ماه بارندگی چشمگیری خواهد داشت ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد