آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تند بادها لحظه ای (30 تا 70 kh/hr)، کاهش دما (8 تا 10 مناطقی تا 15 درجه) و دریایی مواج (1 تا 4 متر) رهاورد سامانه ناپایدار شمالی


با تاثیر گذاری سامانه ناپایدر شمالی و نفوذ تدریجی زبانه های توده هوای پرفشار سطحی بر روی کشور، ضمن افت ملموس دما هوا بخصوص در بخش های شمالی کشور، وزش باد گاهی به صورت لحظه بر روی مناطقی از شمال غرب (روز شنبه)، نوار ساحلی دریا مازندران (شنبه تا دوشنبه)، شمال شرق و نوار شرقی طی روزهای یکشنبه تا دوشنبه افزایش یافته می تواند منجر به بروز پدیده گرد و خاک و کاهش دید و کیفیت هوا شود. دریا به سبب افزاش تند بادها بر روی فراساحل طی روزهای شنبه شب تا روز دوشنبه مواج و طوفانی بوده که محدوده ارتفاع موج دریا بین 1 تا 4 متر در پهنه ساحلی شمال کشور بالغ می گردد. افت دما هوا بر روی نوار شمالی کشور بین 8 تا 10 درجه و در برخی مناطق تا 15 درجه پیش بینی می شود.

الگوی نقشه ریسک (خطر) پدیده های جوی نشان می دهد که منطقه شمال غرب و استان های واقع در دامنه های زاگرس شمالی طی امروز و ساعات بعد از ظهر باید انتظار ریسک افزایش تندباد های لحظه ای غرب تا جنوبغربی را داشته باشند. این وزش تند بادها در استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان پیش بینی می شود که در پهنه شمال غربی کشور هسته وقوع این پدیده می باشد. دامنه این تندبادها از 30 تا 70 کیلومتر درساعت در لحظه گاه می تواند افزایش یابد. عمده وزش این تند بادها امروز اواسط وقت و ساعات بعد از ظهر در شمال غرب کشور پیش بینی شده و طی روز یکشنبه 31شهریور 98 پتانسیل بیشینه آن کاهش می یابد، گرچه وزش باد پدیده غالب همچنان باقی می ماند. 

 طی روز شنبه 30 شهریور 98 ماه همزمان با گسترش زبانه های توده هوای پرفشار سطحی بر روی آبهای دریا مازندران بر میزان وزش تندبادهای شمالی بر روی آب های فراساحل بین 70 تا 90 کیلومتر در ساعت افزوده شده و بخصوص طی شنبه شب از سمت غرب دریا (استان گیلان) مواج شدن آبهای ساحلی رخ می دهد. بر روی جلگه گیلان و مازندران تا روز دوشنبه 1 شهریور ماه وزش تند باد بصورت لحظه پتانسیل وقوع خواهند داشت. دریا مواج مازندران تا پایان روز دوشنبه آرامش نیافته و در طی این مدت بیشینه ارتفاع موج 1 تا 4 متر در آب های ساحلی خواهد رسید.

علاوه بر وزش بادهای تند لحظه ای بر روی کرانه های دریا مازندران، پدیده افت شدید دما 8 تا 10 درجه سلسیوس، در برخی از مناطق تا 15 درجه نیز بالغ می گردد، به همراه این شرایط در برخی از مناطق با شدت گرفتن بارندگی ها امکان طغیان آب رودخانه ها و سیلابی شدن مسیل ها طی بازه شنبه تا دوشنبه بر روی دو پهنه استان ساحلی دریا مازندران (گیلان و مازندران) وجود دارد.

با جابجا شده توده هوای ناپایدار شمالی بتدریج از روز شنبه به سمت روز دوشنبه بر میزان سرعت وزش بادها در پهنه شرقی دریا کاسپین شمالی افزوده می گردد. بادهای شمالی تا شمال غربی بر روی جنوب قزاقستان، غرب ازبکستان و ترکمنستان سبب ایجاد چشمه قوی از توده گرد و خاک می گردد. این توده گرد و خاک می تواند از اواخر وقت روز شنبه و طی روز یکشنبه 31 شهریور 98 آسمان نواحی از استان های واقع در شمال شرق کشور را تحت تاثیر قرار داده و موجب بروز کاهش دید و کیفیت هوا در مناطقی شود. بتدریج از روز یکشنبه (بخصوص از اواسط وقت) بر میزان وزش بادها بر روی پهنه شمال شرق و نوار شرقی استان های خراسان رضوی و جنوبی افزوده می گردد. همین وضعیت بر روی منطقه دشت کویر بر روی شرق خراسان جنوبی، پهنه کویری جنوب استان سمنان و شمال شرق استان اصفهان پیش بینی می شود که در برخی ساعات میتواند موجب خیزش گرد و خاک و افت دید افقی شود. 

از روز یکشنبه تا پایان روز دوشنبه 1 مهر 98 با افزایش سرعت وزش باد در شمال شرق، نوار شرقی و دشت کویر پتانسیل وقوع گرد و خاک در این مناطق افزایش یافته و طی روز دوشنبه با رسیدن گرادیان فشاری به کانون بادهای 120 روزه بر میزان سرعت وزش باد در پهنه نوار شرقی و شمال استان سیستان و بلوچستان این بادها افزایش سرعت خواهند یافت.


الگوی وزش تند باد لحظه ای بر روی شمال غرب کشور طی اواسط وقت امروز شنبه 30 شهریور ماه 98:

الگوی وزش تند باد بر روی آب های فراساحل دریا مازندران طی بامداد روز یکشنبه 31 شهریور ماه 98:

الگوی وزش تند باد لحظه ای بر روی شمال شرق و نوار شرقی کشور طی اواخر وقت یکشنبه 31 شهریور ماه 98:

الگوی وزش تند باد لحظه ای بر روی شمال غرب کشور طی صبح دوشنبه 1 مهر ماه 98:

الگوی چشمه توده گرد و خاک انتقالی از کشور های آسیا میانه (ترکمنستان) خروجی مدل گرد و خاک ناسا (برحسب ضخامت نوری آئروسل گرد و غبار 550 نانومتر) بامداد روز یکشنبه 31 شهریور 98:

الگوی توده گرد و خاک خروجی مدل گرد و خاک ناسا (برحسب ضخامت نوری آئروسل گرد و غبار 550 نانومتر) بامداد روز دوشنبه 1 مهر 98:

نظرات 3 + ارسال نظر
امین شنبه 30 شهریور 1398 ساعت 17:04

سلام.خسته نباشین.همونطور که سال 2016 گرمترین سال زمین بود آیا سال 2019 رکورد سال 2016 رو شکست؟؟؟؟فکر کنم امسال گرمایش زمین شدت گرفته

امین شنبه 30 شهریور 1398 ساعت 14:46

سلام.آیا دهه اول مهر هم یک کاهش دمای شدید در شمالغرب خواهیم داشت یا باز گرما رخ خواهد داد؟؟؟؟

عباس شنبه 30 شهریور 1398 ساعت 14:25

سلام
بسیار عالی

ممکنه لینک این نقشه رو محبت کنین

http://s4.picofile.com/file/8372977342/risk2019_09_21.png

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد