آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

هوای گرم تابستانیِ اوایل هفته آینده شهر های شمالی جای خود را به دَمِ پاییزی اواسط - نیمه دوم هفته خواهد داد


به سبب شدت یافتن پرارتفاع جنب حاره بر روی کشور و تقویت جریانات جنوبی هوای گرم تا اوایل هفته آینده در کشور ماندگار خواهد بود، روزهای جمعه تا یکشنبه در نیمه شمالی کشور هوا گرم و تابستانی حکمفرما خواهد بود. اما از بعد از ظهر روز شنبه 30 شهریور ماه با نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار و شمالی شدن سوی جریانات از سمت کرانه های غربی دریا مازندران کاهش جزئی دما آغاز و سپس از اواسط و طی نیمه دوم هفته پیشرو کاهش ملموس دما هوا بطور میانگین 7 تا 10 درجه و در برخی از مناطق تا 15 درجه نسبت به روزهای نخست هفته در بخش های شمالی کشو هوا خنکتر می گردد.

با توجه به استقرار یک توده هوای  بندال پشته پر ارتفاع بر فراز اقیانوس اطلس شمالی، یک جبهه توده هوای کم ارتفاع سرد از سوی شمال (اسکاندیناوی) بر روی اروپای مرکزی و شرقی گسترش یافته است. این پشته با ایجاد جریان شمالی در سمت شرقی خود جبهه هوای سردی را بر روی اروپای مرکزی به وجود می آورد. در نتیجه  عامل اصلی توسعه این کم ارتفاع قوی  بر روی اروپای مرکزی خواهد بود که از اسکاندیناوی به سمت پایین گسترش یافته و سپس به سمت شرق اروپا و روسیه در حرکت است. هفته آینده پشته ای که بر روی اطلس شمالی مستقر می باشد، به سمت اروپا حرکت نموده و هوای سرد شمالی  - شمال غربی  در اروپای مرکزی جای خود را به هوای گرم - جنوبغربی می دهد.  

 موقعیتِ استقرار توده هوای کم ارتفاع مذکور بر روی اروپا که با توسعه زبانه های کمفشار سطحی همراست، بر خلاف رهاورد هوای خنکی که بر روی اروپای مرکزی خواهد داشت، برای منطقه جنوب غرب آسیا و از جمله ایران تداوم گرمایش دما هوا طی روزهای آینده منتهی به اوایل هفته پیشرو ست. چرا که با الگوی گردش سیکلونی (پادساعتگرد) خود موجب تشدید پشته پرارتفاع جو بر روی منطقه خاورمیانه گردیده و جریانات جنوبی تراز پایینی جو را بر روی فلات ایران تقویت می نماید که این شرایط توامان موجب بروز موج هوای گرم بر روی بسیاری از مناطق واقع در نیمه شمالی کشور خواهد شد.

بتدریج بسمت اواخر هفته جاری با جابجایی شرقسوی توده هوای کمفشار مستقر بر روی اروپای مرکزی، محور فرود آن بر روی دریا سیاه قرار گرفته و زبانه های توده هوای کمفشار سطحی آن بر روی حوزه دریا مازندران استقرار می یابد، نتیجه این ساز و کار، به اوج رسیدن گرمای ناهنجار دما هوا طی روز های جمعه تا یکشنبه پیشرو بر روی شمال و نواحی مرکزی کشور خواهد بود.  

الگوی نابهنجاری دما هوا طی روز های جمعه و شنبه پیشرو نشان دهنده استقرار هوایی گرمتر از شرایط عادی این موقع از سال در بسیاری از مناطق کشور می باشد، این گرمایش غیر عادی هوا بر روی نیمه شمالی - مرکزی کشور استقرار داشته و بیشتر استان های کشور بخصوص بخش های شمالی کشور برای روزهای جمعه و شنبه هوای گرم تابستانی را تجربه خواهند کرد. طی روز شنبه این گرمای دیر راس تابستانه بر روی بخش های شمالی و شمال شرقی تا بیش از 8+ درجه فراتر از حد نرمال بلند مدت تجربه خواهد شد. برای ایستگاه مهرآباد تهران طی روز های جمعه و شنبه پیشرو دما بیشینه بین 36 تا 37 درجه سلسیوس پیش بینی می شود.

بر روی نوار جنوبی  - جنوب غربی کشور متوسط دما هوا نرمال با گرایش به کمتر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شود، برای نوار ساحلی جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب فارس، بوشهر، سواحل خلیج فارس و بخش هایی از خوزستان متوسط دما هوا نرمال و کمتر از نرمال تا 2- درجه سلسیوس و کمتر از آن پیش بینی می شود.

نقشه های هواشناسی نشان می دهند که طی اوایل هفته آینده با جابجایی شرقسوی توده هوای پرارتفاع جو از اطلس شمالی به سمت مرکز اروپا هوای سرد همراه ناوه مذکور جای خود را به هوای گرم جنوب غربی بر روی این منطقه خواهد داد. متعاقباً ناوه ی جلوی آن به سمت روسیه جابجا شده و فرود آن بر روی حد فاصل دریا سیاه تا مازندران واقع می گردد. در سطح زمین نیز زبانه های پرفشار مستقر بر روی اروپا از سمت دریا سیاه به سمت حوزه دریا مازندران گسترش می یابد. در نتیجه می توان گفت شنبه 30 شهریور 98 گرمترین برهه در بازه زمانی مورد بحث محسوب خواهد شد و بتدریج از روز شنبه 30 شهریور ماه از سمت شمال غرب کشور و غرب دریا مازندران کاهش دما اما بطور نامحسوس و نسبی  آغاز خواهد شد و این کاهش دما از روز یکشنبه به بعد تا روز های واقع در نیمه دوم هفته پیشرو بشکل ملموسی  ادامه دار خواهد بود. 

با نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار به روی دریا مازندران باید توقع شروع بارندگی ها را از روز شنبه از سمت غرب دریا مازندران (استان گیلان) و تداوم آن تا روز چهارشنبه را بر روی سرتاسر نوار ساحلی شمال کشور داشته باشیم. 

روز شنبه 30 شهریور ماه با شدت یافتن پشته پرارتفاع جو روز بسیار گرمی در بسیاری از مناطق کشور بخصوص برای بخش های شمالی - شمال شرقی خواهد بود. ثبت بیشینه دما هوا 36 درجه ای برای شهر مشهد، 37 درجه ای برای تهران، 29 درجه ای برای اردبیل و همچنین بیشینه های 28 تا 31 درجه ای برای سواحل شمالی کشور نمونه ای از شرایط تابستانی در روزهای واپسین شهریور ماه 98 دور از ذهن نخواهد بود. اما بتدریج از بعد از ظهر روز شنبه با نفوذ تدریجی زبانه های توده هوای پرفشار از سمت شمال غرب و کرانه های غربی دریا مازندران شمالی شدن سوی جریانات هوا را خواهیم داشت که منجر به روند معکوس دمایی یعنی کاهش دما هوا خواهد شد. این کاهش دما ابتدا به طور نسبی و نامحسوس از سمت غرب دریا مازندران آغاز خواهد شد. اما با نفوذ بیشتر زبانه های توده هوای پرفشار سطحی و تقویت جریانات شمالی از بعد از ظهر روز یکشنبه کاهش دما شدت یافته و به طور محسوس تا روز چهارشنبه از میزان گرمای هوا کاسته خواهد شد. کاهش دما هوا بر روی شمال غرب کشور بین 8 تا 10 درجه و در اردبیل تا 15 درجه سلسیوس نسبت به روز شنبه پیش بینی می شود. بر روی کرانه های دریا مازندران افت دما به 7 تا 10 درجه بالغ می گردد. بر روی شمال شرق کشور که روز های شنبه و یکشنبه  هفته آینده هوای گرمی را با دماهای تابستانی تجربه خواهند کرد، طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه کاهش دمایی بین 10 تا 15 درجه ای را باید انتظار داشته باشند. بر روی استان های حاشیه البرز جنوبی از جمله تهران کاهش دما هوا بخصوص از روز دوشنبه تا روز های پایانی هفته ملموس بوده و حدودا بین 6 تا 8 درجه سلسیوس پیش بینی می شود.

نفوذ زبانه های توده هوا پرفشار سطحی و استقرار یافتن تراف ناوه روسی بر روی دریا مازندران شرایط را برای وقوع ناپایداری های منتج به بارندگی فراهم خواهد نمود. بنابراین با شروع بارندگی ها از روز شنبه از سمت استان اردبیل و کرانه های غربی گیلان هوای سواحل شمالی کشور تدریجاً بارانی و خنکتر شده و تا روز چهارشنبه کل پهنه سواحل دریا  مازندران از گیلان تا گلستان بارش ها را تجربه خواهند کرد. طی روزهای شنبه و یکشنبه بارندگی ها را بر روی بخش های کرانه های استان گیلان و مازندران و بتدریج برای روز یکشنبه در ارتفاعات واقع بر روی استان گلستان و بشکل خفیف خراسان شمالی خواهیم داشت، شدت بارندگی ها بر روی استان گیلان، کرانه های نیمه غربی تا مرکزی استان مازندران و ارتفاعات شرقی آن واقع خواهد بود. 

از بعد از ظهر روز شنبه و طی روز یکشنبه بارندگی هایی بشکل پراکنده بر روی نواحی شمالی استان آذربایجان شرقی و استان اردبیل پیش بینی می شود.

در انتها متئوگرام چند ایستگاه منتخب از وضعیت آب و هوای 10 روز آینده ملاحظه می گردد:

توضیح اینکه در هر متئوگرام خطوط منحنی قرمز و آبی به ترتیب بیانگر دماهای بیشینه (معمولاً ساعت 12 UTC) و کمینه (معمولاً 6 UTC)، پایین هر متئوگرام، پنل افقی مقادیر بارش تجمعی باران (میلی) را بر اساس درجه بندی رنگ ها  نشان می دهد.

اردبیل

سردار جنگل (رشت)

رامسر

نوشهر

گرگان

مهرآباد (تهران)

نظرات 5 + ارسال نظر

درود

تشکر بابت مقالات بسیار عالی

علی جمعه 29 شهریور 1398 ساعت 18:20

سلام
در بین متئوگرام هایی که قرار دادین ، باید بگم رامسر و نوشهر فقط جزء مازندران نیستن بابلسر و دشت ناز هم جزء مازندرانن

امین پنج‌شنبه 28 شهریور 1398 ساعت 15:08

سلام.به نظر پاییز مخصوصا مهر ماه دماها در غالب مناطق کشور به خصوص شمالغرب و غرب گرمتر از شرایط عادی خواهد شد و مهر ماه تابستانی داریم.زمستان امسال هم خیلی گرم خواهد شد چون جنب حاره قدرت خواهد گرفت

سلام چهارشنبه 27 شهریور 1398 ساعت 20:48

سلام این هوای جنب حاره کی دیگه میره؟
و اینکه میشه یه توضیحی راجع آن بفرمائید

با سلام وقت بخیر

طبق نرمال بلند مدت حدود شمالی این توده هوای پرارتفاع از دهه سوم مهر ماه به نیمه جنوبی کشور عقب نشینی می کنه و 2/3 شمالی کشور از استیلای اون خارج میشه و پیش بینی ما هم این هست انشاالله بارش ها زودتر از موعد و طبق روال عادی از مهرماه آغاز بشه

امین چهارشنبه 27 شهریور 1398 ساعت 16:24

سلام.آیا بعد از این کاهش محسوس دوباره گرمای شدید و غیر عادی خواهیم داشت و این کاهش دما گذرا هست؟؟؟

با سلام

افزایش نسبی محتمل هست .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد