آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

بارندگی در نوار شمالی کشور (عمدتاً استان های ساحلی) و ماندگاری هوا خنک در بخش شمالی کشور تا اوایل هفته آینده


استقرار پشته پرارتفاع جو بر روی غرب روسیه سبب گسترش فرود کم ارتفاع از آسیا مرکزی تا شرق دریا مدیترانه می گردد که محل ریزش هوای سرد شمالی می باشد. این هوای سرد بر روی نیمه شمالی - شرقی ایران تا ابتدای هفته آینده تداوم می یابد. 

با توجه به عبور امواج ناپایدار از شرق دریا سیاه با تقویت جریانات شمالی از اواخر وقت امروز، ضمن کاهش نسبی دما، بارندگی ها تا انتهای هفته برروی بخش های شمالی کشور ادامه خواهد داشت. بیشترین میزان بارندگی ها بر روی استان گیلان، نواحی از غرب و بخش های شرقی استان مازندران خواهد بود که در پاره ای از مناطق می تواند منجر به آبگرفتگی معابر عمومی شود. 

الگوی بارش 3 ساعت نشان می دهد، طی روز چهارشنبه 20 شهریور ماه 98 اکثر مناطق واقع بر روی استان های گیلان، مازندران، نوار جنوبی و مرکزی استان گلستان با پدیده بارش مواجه خواهند بود. بیشترین میزان بارندگی ها بر روی بخش مرکزی گیلان و جلگه ای غرب و نواحی مرتفع شرق مازندران و منتهی الیه جنوب غرب استان گلستان ریزش خواهد کرد. بنابر این از اواخر وقت امروز و طی روز چهارشنبه در این مناطق پتانسیل رخداد آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها وجود دارد.  

همچنین از اواخر وقت امشب تا اواسط وقت فردا چهارشنبه 20 شهریور 98 بارندگی های نسبتا قابل توجهی بر روی نواحی شمالی و شمال شرقی استان آذربایجان شرقی همچون منطقه ارسباران، نواحی مرکز، شرق و مناطق شمالی استان اردبیل و منتهی الیه شمال غربی استان گیلان (آستارا)  پیش بینی می شود.

دامنه بارندگی ها بتدریج از اواسط وقت روز چهارشنبه 20 شهریور 98 به بخش های شرقی استان گلستان نیز کشیده خواهد شد.

در حالی که ریزش ها بتدریج از بعد از ظهر روز چهارشنبه 20 شهریور بر روی نواحی شمال غربی کشور کاسته خواهد شد و عمدتاً شدت بارش ها بر روی گیلان و مازندران متمرکز می گردد، از اواخر وقت روز چهارشنبه و طی اوایل روز پنجشنبه بر روی مناطقی از ارتفاعات میانی استان گلستان تشدید بارندگی ها را خواهیم داشت. همچنین طی روز پنجشنبه دامنه بارندگی ها به استان خراسان شمالی نیز کشیده خواهد شد و بخصوص طی اوایل وقت روز جمعه 22 شهریور 98  بر روی بخش های غربی و شمالی استان عمده بارندگی های سامانه مذکور پیش بینی می شود. 

طی روز جمعه 22 شهریور 98 عمده بارندگی ها بر روی استان های گیلان و مازندران و نواحی از استان گلستان و خراسان شمالی متمرکز خواهد بود و بتدریج از اواسط وقت روز جمعه از شدت بارندگی ها بر روی نوار ساحلی کاسته خواهد شد. 

طی مدت فعالیت سامانه بارشزا، دامنه بارندگی های بر روی نوار شمالی متمرکز بوده و بارش هایی بر روی دامنه های مرکزی و جنوبی البرز بر روی استان های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان نیز پیش بینی می شود. بارندگی ها طی روز پنجشنبه 21 شهریور 98 با کاهش دما هوا طی در بالاترین ارتفاعات سبلان واقع در استان اردبیل به صورت برف ظاهر خواهد شد.

عمده مجموع بارش های ناشی از سامانه بارشزا طی 5 روز آینده بر روی استان های گیلان، مازندران، ارتفاعات جنوب غربی گلستان و منطقه ارسباران آذربایجان شرقی رخ خواهد داد. 

با توجه به عبور توده هوای کم ارتفاع خنک بر روی بخش های شمالی کشور طی 5 روز آینده هوای خنک بر روی نیمه شمالی - شرقی کشور متمرکز خواهد بود و دما هوا تا پایان هفته بر روی بخش های شمالی کشور بطور نسبی کاهش خواهد یافت. از اوایل هفته آینده با خروج سامانه خنک مذکور، جنوبی شدن سوی جریانات هوا روند افزایش دما هوا آغاز خواهد شد و تا اواسط هفته تداوم خواهد داشت. 


نظرات 1 + ارسال نظر
امین چهارشنبه 20 شهریور 1398 ساعت 21:34

سلام.آیا آذرماه در شمالغرب پر بارش و گرمتر از نرمال خواهد بود و زیاد سرد نخواهد بود؟؟؟چون سایت اکیو ودر آذر ماه رو گرم و مرطوب و نه چندان سرد زده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد