آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل شرایط آب و هوای کشور طی 14 روز آینده


با توجه به نقشه های هواشناسی با حاکمیت پرارتفاع جو بر روی اوراسیا (غرب روسیه تا دریا سیاه) ریزش جریانات بر روی آسیا میانه منجر به تداوم حضور توده هوا کم ارتفاع خنک می گردد. لذا طی 14 روز آینده بر روی بخش های شمالی - شرقی کشور هوای خنکتر از حد نرمال استقرار خواهد داشت. این در حالی ست که بر روی سرتاسر ارتفاعات زاگرس از بخش های غربی تا جنوب شرق کشور هوایی به نسبت گرمتر از حد هنجار بلند مدت حاکم می گردد. به نظر می رسد با تضعیف زبانه های توده هوای کمفشار فصلی طی هفته دوم (16 الی 22 شهریور 98) از میزان دما هوا بر روی بخش های جنوب غربی (حوزه خلیج فارس) کاسته شود. 

با گذر امواج ناپایدار از بخش های شمالی کشور به همراه نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار شمالی به صورت متناوب طی 14 روز آینده بارندگی ها را بر روی نوار شمالی کشور شامل بخش هایی از شمال غرب، سواحل دریا کاسپین، ارتفاعات البرز به سمت بخش هایی از شمال شرق کشور خواهیم داشت، وزن بارندگی ها بر روی هفته اول (9 الی 15 شهریور 98) قرار دارد.

بنابر این بر روی مناطقی از استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، قزوین، البرز، تهران و سمنان بارش ها متمرکز هستند، هسته بارندگی ها بر روی استان های اردبیل، گیلان و مازندران واقع خواهد بود و بیشینه  بارندگی بر روی غرب و مرکز استان گیلان تا غرب مازندران با محدوده بارش 75تا 130 میلی متر در 14 روز پیش بینی می شود. مقادیر بارش های محدودی در بخش موسمی جنوب شرق کشور در فصل عقب نشینی توده هوای موسمی بر روی مناطقی از استان های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به چشم می خورد.  

مقادیر بارش های برآوردی طی 14 روز آینده بر روی شمال غرب و عمده مناطق واقع بر روی سواحل دریا مازندران فراتر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شود. بیشترین بی هنجاری مثبت بارش طی این مدت بر روی منتهی الیه غرب استان گیلان پیش بینی می شود. 

مقادیر بارندگی طی هفته اول (9 الی 18 شهریور 98) بر روی سرتاسر نوار غربی کشور از شمال غرب بطرف شمال شرق بالاتر از حد نرمال بلند مدت واقع است. بارندگی ها بر روی گیلان، مازندران و ارتفاعات شرقی استان اردبیل بالاترین میزان افزایش نسبت به سطح هنجار بلند مدت را نشان می دهد. 

مقادیر بارندگی طی هفته دوم (16 الی 22 شهریور 98) کاهش چشمگیری را بر روی سواحل دریا مازندران نشان می دهد که به سبب جابجایی پرارتفاع جو بر روی غرب روسیه و شمال دریا و به دنبال آن افزایش میزان ارتفاع جو بر روی دریا کاسپین می باشد، مقادیر کاهش بارش که از شرق سواحل به سمت گیلان افزایش می یابد، در گیلان به بیشینه 30 میلی متر در 7 روز بالغ می گردد. سیمای کلی بارندگی ها بر روی شمال غرب کشور نرمال با گرایش به بیش از نرمال بلند به چشم می خورد.

به طور کل طی 14 روز آینده بر روی بخش های شمالی - شرقی کشور میانگین دما هوا گرایش به خنکتر از حد نرمال بلند مدت را نشان می دهد که به واسطه ریزش هوای خنک شمالی بر روی آسیا میانه - کاسپین می باشدو بر روی بخش های غرب تا جنوب شرق کشور هوایی گرم استقرار دارد.

طی هفته اول (9 الی 18 شهریور 98) بر روی نیمه شمالی - شرقی کشور دما هوا خنک تر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شود. بیشترین کاهش دما نسبت به حد نرمال بلند مدت بر روی بخش هایی از شمال غرب، ارتفاعات مرکزی تا شرقی البرز به سمت شمال شرق کشور دیده می شود که در محدوده 4 تا 6 درجه سلسیوس کمتر از نرمال بلند مدت قرار دارد. در مقابل بر روی بخش های غربی - جنوبی کشور هوایی گرمتر از حد میانگین بلند مدت واقع ست، بیشترین میزان گرمایش هوا بر روی ارتفاعات زاگرس جنوبی همچون مناطقی از سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، هرمزگان، فارس، اصفهان و چهارمحال و بختیاری واقع می باشد. 

طی هفته دوم (16 الی 22 شهریور 98) هسته بیهنجاری خنکی هوا بر روی شمال شرق - شرق کشور متمرکز می باشد. مناطقی از ارتفاعات شرقی البرز، شمال شرق و شرق کشور شامل ارتفاعات استان های تهران، سمنان و گلستان و استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی بین 4 تا 6 درجه سلسیوس خنکتر از حد نرمال بلند مدت واقع هستند. سایر بخش های نیمه شمالی از جمله شمال غرب و استان های حاشیه البرز درجاتی از بیهنجاری سرمایش دمای را در این مدت تجربه خواهند کرد.

هوای گرمتر از نرمال بروی بخش های غربی به موازات ارتفاعات زاگرس تا جنوب شرق  گسترده می باشد، گرچه از شدت آن نسبت به هفته اول کاسته شده است. محدوده بی هنجاری مثبت دمایی در این مناطق بین 1 تا 4 درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شود که بر روی مناطقی از کرمان، هرمزگان و فارس فراتر از این محدوده نیز به چشم می خورد. 

با تضعیف کمفشار سطح زمین، کاهش دما هوا بر روی عراق و جنوب غرب ایران شامل استان کهکیلویه و بویراحمد، غرب فارس، بوشهر و خلیج فارس پیش بینی می شود که سطح میانگین دما هوا را بر روی این مناطق به محدوده نرمال تا کمتر از نرمال سوق خواهد یافت.

نظرات 3 + ارسال نظر
سعید جمعه 15 شهریور 1398 ساعت 22:31

سلام لطف کنید مطلب جدید بگذارید منتظریم

محمودشیری پور شنبه 9 شهریور 1398 ساعت 12:17

باسلام خدمت استادگرانقدر بی نهایت سپاس ازاطلاع رسانی شما بی صبرانه منتظر پیش بینیهای زمستانه شماهستم من عاشق تحلیلهای شماهستم .ازرضوانشهرگیلان

سلام
سپاسگزارم از محببتتون

امین جمعه 8 شهریور 1398 ساعت 23:17

سلام.پس طی شهریور ارومیه گاهی بارشهایی خواهد داشت و دماش سردتر از نرمال خواهد بود؟؟؟فقط اکیودر مهر ماه رو در شمالغرب گرم زده

با سلام
وقت بخیر
مسیر جریانات هوای سرد از سمت شمال و شمال شرق کشور هست که به خاطر کشیدگی تراف کمر ارتفاع آسیا میانه تا منطقه قفقاز ریزش هوای خنکش شمال غرب کشور رو هم تحت تاثیر قرار خواهد داد بنابر این طی 14 روز آینده متوسط دما هوا نرمال با گرایش اندک به کمتر از نرمال خواهد بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد