آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

طوفان بزرگ و "فاجعه بار" دوریان (Hurricane Dorian) در رده هاریکن درجه 4 در راه فلوریدا آمریکا


طوفان قدرتمند دوریان با درجه هاریکن 4 دوشنبه بسوی فلوریدا می غرد.

طوفان «دوریان» پس از درنوردیدن پورتوریکو و جزایر ویرجین در اقیانوس اطلس شمالی در روز چهارشنبه، مسیر فلوریدا در ایالات متحده آمریکا را در پیش گرفته است.

طوفان که با سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت و ایجاد باد و باران شدید به پورتوریکو رسید با عبور خود مردی ۸۰ ساله که از نردبان بالا می‌رفت تا خانه‌اش را آماده مواجهه با طوفان کند از روی نردبان سقوط کرد و جان سپرد. طوفان همچنین خسارت‌های کمی در جزایر کارائیب بر جا گذاشت و چهارشنبه بعد از ظهر با تبدیل شدن به یک طوفانی بزرگ یورتوریکو را در هم نوردید. 

بارش تجمعی 7 روزه در مسیر عبور طوفان دوریان

در ساعت 8 صبح  به وقت شرق ایالات متحده (EDT) دوریان با درجه 3 هاریکن در مختصات  69.4 طول غربی و 24.2 عرض شمالی (در حدود 410 کیلومترِشمال شرق جزایر باهاما) واقع شد. دوریان در راستای شمال غرب با سرعت 19.3 کیلومتر در ساعت با حداکثر باد 177 کیلومتر در ساعت و فشار مرکزی 972 هکتوپاسکال در حرکت است. پیش بینی می شود دوریان روز شنبه به سمت غرب چرخش نموده و  بتدریج تا دوشنبه شب به سمت شرق ساحل مرکزی فلوریدا  در نزدیکی شهر وست پام بیچ (West Palm Beach) واقع شود. پیش بینی شدت طوفان نشان می دهد که دوریان امروز به یک طوفان به قدرتمندی درجه 3 تبدیل شده و سپس به درجه 4 می رسد در حالی اوایل یکشنبه به باهامای شمالی نزدیک می شود. پیش بینی می شود دوریان دوشنبه شب به صورت یک تهدید بالقوه طوفان درجه 4 به ساحل فلوریدا حمله کند. روند پیش بینی نشان می دهد طوفان قوی تر و کندتر می شود.

مسیر پیش بینی حرکت طوفان دوریان

وقتی دوریان روز سه شنبه به آرامی به سمت شمال غرب می چرخد ​​و به نزدیکی اورلاندو می رود، فلوریدا همچنان  در اوایل روز چهارشنبه تحت تاثیر طوفان است. دوریان پنجشنبه قبل از خروج از فلوریدا، به صورت یک طوفان حاره ای در حال تضعیف پس از حضورش بمدت 60-72 ساعت در فلوریدا بیشتر بسوی شمال و شمال شرقی چرخش می کند. ضریب اطمینان پیش بینی برای خط سواحل شرقی پایین است. احتمال اینکه دوریان بعنوان طوفان شدید حاره ای یا مینی هاریکن در خارج سواحل  میانه اطلس تا نیو انگلند در اواخر هفته آینده ظهور کند وجود دارد.

دوریان طوفانی ماندگار در فلوریدا است و پیش بینی می شود میزان بارندگی ناشی از آن با هاریکن هروی (Harvey) در سال 2017 یا هاریکن فلورنس (Florence) در سال 2018 تفاوتی نداشته باشد. دوریان می تواند هفته آینده بر کل ساحل شرقی ایالات متحده تأثیر بگذارد.

دوریان با هدایت شمال غربی یک سیستم پرفشار در شمال و سیستم فشار کم در جنوب کوبا، به راستای شمال غربی منتقل می شود. سیستم کم فشار در حال جابجایی به سمت غرب است و می تواند ویژگی های حاره ای بیشتری را در این هفته بسمت اوایل هفته آینده در جنوب غرب خلیج مکزیک بدست آورد. در همین حال، سلول پرفشار برمودا دوریان را غربی تر می کند.

یک تراف (فرود) تراز فوقانی عمیق که از جنوب به خارج از کانادا در حال حرکت است، باید دوریان را اواسط اواخر هفته آینده تحت تاثیر قرارداده و باعث شود دوریان با افزایش سرعت به راستای شمال شرقی حرکت کند. این "تاثیر" تا اواسط هفته آینده رخ نمی دهد.

مرکز ملی طوفان آمریکا (NHC) و اداره ملی جوی و اقیانوسی آمریکا (NOAA) پیشنهاد کرده است که ساکنان در باهاما برنامه های تخلیه را آغاز کنند. این روند احتمالاً برای فردا در فلوریدا درخواست شده است. یک رویداد تهدید حیات بلند مدت در پیش است و هرگونه اقدام احتیاطی احتمالی باید انجام شود.

 پیش بینی بارش 7 روزه NOAA / WPC

در ساحل فلوریدا، با ورد به خشکی طوفان، یک بالاروندگی آب جلوی طوفان دوریان رخ خواهد داد. با نزدیک شدن طوفان و عبور از ساحل، دوشنبه شب، سرعت محدوده سرعت باد بیش از 100 مایل در ساعت قابل پیش بینی است. با حرکت طوفان درخشکی در اوایل هفته آینده، نیروی باد طوفان کاهش می یابد. بارندگی شدید در فلوریدا روزها ادامه دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد