آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی فصلی آب و هوای کشور طی پاییز 98 - آپدیت هفتم پیش بینی پاییز 2019 مرکز آب وهوایی AccuWeather


نکات برجسته پیش بینی فصل پاییز 2019 ویژه آسیا مرکز آب و هوایی AccuWeather

  • دما آب (SST) گرمتر از نرمال بلند مدت آب های دریا عرب؛ لذا ریسک بالقوه حاره ای وجود دارد.
  • عمان شانس بیشتری برای تأثیر مستقیم از یک سیکلون گرمسیری را دارند؛ محتمل ترین ماه اکتبر و نوامبر (مهر و آبان) می باشد.
  • خشکسالی در مجمع الجزایر جنوب شرق آسیا، اندونزلی و مالزی؛ جریانات باد مداری منفی (غربسو) که با بالا جهندگی آب های سرد بر روی شرق اقیانوس هند و در نتیجه حاکمیت هوای پرفشار در این منطقه همراست (بروز فاز مثبت IOD)
  • عقب نشینی نسبتاً معمول موسمی تابستانه
  • موقعیت هایی برای بارندگی در سراسر ترکیه، قبرس و سواحل مدیترانه تا عراق، شمال ایران، شمال افغانستان و ازبکستان افزایش می یابد.
  • بر روی نواحی شمالی خاورمیانه طوفان های پاییزی افزایش و در برهه هایی قدرتمند می شوند؛ شرایط مرطوب به اندازه دوره پاییز سال گذشته نیست."
  •  ریزش های هوای سردتر در سرتاسر اوکراین و غرب روسیه که از میان ریف ولگا و سرتاسر دریای سیاه و شاید دریای کاسپین می رسد، محتمل ست.
  • اکثر مناطق عربستان سعودی تا جنوب ایران، غرب پاکستان و جنوب افغانستان، چیره شدن شرایط گرم و خشک پیش بینی می شود.

 مشروح پیش بینی فصل پاییز 2019 ویژه آسیا مرکز آب و هوایی AccuWeather را در ادامه بخوانید.

 در حالی که عقب نشینی موسمی جنوب غربی فصل سایکلون حاره ای به نسبت معمولی را به اقیانوس هند می بخشد، پاییز امسال قدری افزایش طوفان ها را بر روی خاورمیانه  به ارمغان می آورد.

همچنانکه خشکسالی در اندونزی و مالزی استقرار دارد، سامانه های حاره ای همچنان در بخشی از جنوب شرقی آسیا تهدید بالقوه خواهند بود.


پیش بینی اثرات سایکلون های حاره ای متعدد برای شمال اقیانوس هند

دمای آب بالاتر از حد میانگین بلند مدت ​​است و احتمالاً بسوی فصل پاییز در دریای عرب و بخش های خلیج بنگال بالاتر از حد میانگین باقی ​​می ماند.

جیسون نیکولز، (Jason Nichollsهواشناس ارشد بین الملل مرکز آب و هوایی AccuWeather، اظهار داشت: انتظار می رود آب های گرم، همراه با شرایط پیش بینی شده پهنه اقیانوس هند، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی، گسترش شرایط حاره را در این دو منطقه از اقیانوس هند (دریای عرب و خلیج بنگال) در پاییز پیشرو در پی داشته باشد.

نیکلز گفت: "در حالی که طول سواحل دریای عرب و خلیج بنگال در معرض خطر است، الگوهای آب و هوایی مورد انتظار نشان می دهد که شمال شرق هند، ناحیه گجرات هند، میانمار و عمان شانس بیشتری برای تأثیر مستقیم از یک سیکلون حاره ای را دارند." 

در چهارشنبه  مورخ12 ژوئن 2019، عکس، هنگامی که مردم روی قایق های ساحل دریای عرب در وراوال گجرات (Veraval) هند  ایستاده اند، موج در هم می شکند. مقامات هندی هنگامی که یک سیکلون قدرتمند دریای عرب با نزدیک شدن به غرب ایالت گجرات، ساحل را با وزش باد و باران شدید درنوردید، دهها هزار نفر را تخلیه کردند. (عکس آسوشیتدپرس/ آجیت سولانکی)


محتمل ترین زمان برای تشکیل یک سیکلون حاره در هر کدام این مناطق (دریای عرب و  خلیج بنگال)  در ماه های اکتبر و نوامبر خواهد بود.


مخاطره شرایط آب و هوایی حاره ای برای مدتی در جنوب شرقی آسیا ادامه خواهد یافت

غرب اقیانوس آرام در برهه هایی از فعالیت حاره ای همچنان فعال خواهد ماند.

به گفته دن کوتلوفسکی، (Dan Kottlowski) کارشناس هواشناسی حاره مرکز آب و هوایی AccuWeather: "ما پیش بینی رسمی مان را برای فصل تایفون های غرب اقیانوس آرام در این برهه ارائه می دهیم."

AccuWeather برای فصل 2019 غرب اقیانوس آرام 28 طوفان حاره ای، 17 تایفون و 6 اَبَر تایفون را پیش بینی می کند که عموماً در طی سال گسترش می یابند.

از 22 آگوست، فصل تایفون 2019 غرب اقیانوس آرام، 11 طوفان حاره، 4 تایفون و 2 اَبَر تایفون را به همراه داشته است. این 2 اَبَر تایفون یکی در ماه فوریه تایفون ووتیپ (Wutip) و اخیراً در نیمه اول ماه اوت تایفون لکیما (Lekima) بودند.

تایفون ووتیپ در اواخر زمستان خسارات قابل توجهی به گوام و میکرونزی (Micronesia؛ میکرونِزی یکی از سه مجمع‌الجزایر بزرگ اقیانوس آرام و از مناطق قارهٔ اقیانوسیه ) وارد کرد. تأثیرات روی گوام غیرمستقیم بود، در حالی که این حادثه اثرات مستقیمی در جزایر چوک، پونپه و یاپ داشت و بسیاری از افراد را بی خانمان کرد.

در همین حال، تایفون لکیما جان ده ها نفر را گرفت و حداقل 7/6 میلیارد دلار (دلار آمریکا) خسارت وارد کرد.

لکیما در شرق چین به عنوان یک اَبَر تایفون، با بیشترین تلفات جانی و خسارت ناشی از طوفان رخ داد. لکیما همچنین در جزایر ریوکیو، تایوان و فیلیپین تأثیرات چشمگیری داشته است.

از 22 آگوست، هنگامی که چین حداقل از 4 سیکلون حاره  تأثیر قابل توجهی داشته است، تأثیر قابل توجهی از 2 رویداد در  ویتنام، 3  رویداد تایوان و کره جنوبی و 4 رویداد سیکلون حاره ای در ژاپن و فیلیپین گزارش شده است.

تهدید بالقوه طوفان های حاره ای بیشتر که مستقیماً روی بخش هایی از ویتنام و شبه جزیره مالایی و همچنین تایوان، فیلیپین، جنوب شرقی چین و ژاپن تحت تاثیر قرار خواهند داد، وجود دارد.

در چهارشنبه ، 17 ژوئیه 2019 ، عکس، کودکان در خلیج مانیل فیلیپین، در معرض امواج شدید قرار می گیرند. طوفان استوایی داناس (Danas) باران شدید باران بر بخش هایی از لوزون و ویزایاس آورد. (عکس آسوشیتدپرس/ آرون فاویلا)


همچنانکه پاییز پیش می رود، طوفان های حاره ای و تایفون ها تمایل دارند مسیری تیزتر و خمیده تری برفراز غرب اقیانوس آرام داشته باشند.

نیکولز گفت:"طی پاییز امسال پیش بینی می کنیم که تایوان و شرق چین به محتمل ترین مقاصد به جهت بیشترین طوفان پیش بینی شده باشند در حالی که از  حوالی شرق ژاپن به حاشیه می روند."

نیکلز اضافه کرد: "در حالی که بسیاری از نواحی فیلیپین انتظار می رفت در یک الگوی خشک نسبت به نرمال قرار داشته باشد، فقط یک یا دو طوفان حاره ای و یا تایفون ها می تواند منجر به بارندگی بالاتر از حد نرمال فصل بر روی جزایر شود."


چندین منطقه خشکسالی همچنان نگران کننده اند

پیش بینی می شود که شرایط غیر معمول خشکی یا خشکسالی در اندونزی، مالزی و قزاقستان وجود داشته باشد.

بروز خشکسالی در قزاقستان بر عملکرد محصول تأثیر منفی داشته است. مقادیری از بارندگی های قابل توجه ممکن است اواخرفصل پاییز پس از پایان فصل رشد، به بخش هایی از قزاقستان برسد.

نیکولز گفت: "باران پاییزِ امسال برای مناطق آندرا پرادش و تامیل نادو هند از جمله چِنای زیر نرمال پیش بینی شده است. در نتیجه، ما انتظار نداریم که مشکل کمبود آب در اطراف چنای بهبود چشمگیری داشته باشیم."

بسیاری از سایر مناطق هند احتمالاً عقب نشینی نسبتاً معمول موسمی جنوب غربی را دارند. با این حال، بارش در ماه سپتامبر ممکن است بالاتر از حد میانگین در سرتاسر مناطقی از شمال هند باشد.

نیکولز گفت: "ممکن است مونسون بواسطه اینکه طوفان در بخش نخست پاییز در تمام نواحی شمال هند واقع شود، مرطوب باشد."

شنبه 10 آگوست 2019، یک اتومبیل در احمدآباد هند در سیلاب جاده پس از بارندگی شدید در حال حرکت است. باران موسمی جنوب غربی هند از ژوئن تا سپتامبر جریان دارد. (عکس آسوشیتدپرس / آجیت سولانکی)


احتمال بارندگی بیش از حد نرمال در طول موسمی شمال شرقی (زمستانی) در کرالا و در جنوب تامیل نادو هند و همچنین سریلانکا وجود دارد.


افزایش طوفان ها در خاورمیانه  اما نه به میزان اواخر 2018 و اوایل 2019

هواشناسان AccuWeather انتظار دارند که موقعیت ها برای بارندگی در سراسر ترکیه، قبرس و سواحل مدیترانه تا عراق، شمال ایران، شمال افغانستان و ازبکستان افزایش یابد.

نیکلز گفت: "در حالی که ما انتظار داریم طوفان های پاییزی افزایش یابد و در برهه هایی قدرتمند شود، شرایط نباید به اندازه دوره پاییز گذشته تا زمستان در بخش هایی از خاورمیانه و جنوب غربی آسیا شدید باشد."

پیش بینی می شود برفراز این منطقه طوفان ها در تعداد افزایش یافته، بطرف اواخر فصل بارش برف احتمالاً بر فراز ارتفاعات ترکیه به دلیل ریزش های هوای سردتر در سرتاسر اوکراین و غرب روسیه که از میان ریف ولگا و سرتاسر دریای سیاه و شاید دریای کاسپین می رسد، محتل ست.

چهارشنبه، 16 ژانویه 2019، یک خانواده فلسطینی در هنگام طوفان باران در شهر غزه  در داخل اتومبیل خود در ساحل دریای مدیترانه نشسته اند. (عکس آسوشیتدپرس / خلیل حمرا)


نیکولز گفت: "چند طوفان تندری ممکن است در قسمت جنوب غربی شبه جزیره عربستان در یک برهه بروز کند که می تواند منجر به سیلاب ناگهانی شود."

در مقابل، خارج از محدوده تأثیرات طوفان حاره ای در امتداد ساحل دریای عرب، اکثر مناطق عربستان سعودی تا جنوب ایران، غرب پاکستان و جنوب افغانستان، چیره شدن شرایط گرم و خشک پیش بینی می شود که شاید چند رویداد گرد و خاک مواقعی که طوفان ها با بارندگی بسوی شمال گذر می کنند، وجود داشته باشد.


پیش بینی پاییز مرطوب برای بخشی از شرق آسیا

در خاور دور، توالی طوفان ها باعث ایجاد برهه های بارانی در سراسر جنوب چین و تا تایلند، لائوس، کامبوج و ویتنام می شوند. پیش بینی می شود بارش باران در این فصل نزدیک به حد نرمال ​​باشد.

ممکن است که شرایط مرطوب به سواحل شرقی چین، شبه جزیره کره و ژاپن گسترش یابد.

بخش اعظم منطقه از شمال و مرکز چین تا بخشی از جنوب مغولستان و منتهی الیه شرقی روسیه می تواند انتظار بارندگی تقریباً کمتر از میانگین داشته باشد در حالی که پیش بینی می شود دما هوا بالاتر از حد نرمال ​​باشد.

با این حال، همانطور که اغلب اتفاق می افتد، جریاناتی از هوای سردتر در اواخر فصل بر روی سیبری، مغولستان، منتهی الیه شرق روسیه و شمال شرقی چین انتظار می رود.

نظرات 11 + ارسال نظر
شهرام پنج‌شنبه 14 شهریور 1398 ساعت 01:26

سلام برای منطقه شرق وجنوب شرق فارس پاییز بارش باران چطوره؟ممنون

امین پنج‌شنبه 7 شهریور 1398 ساعت 22:18

سلام.آیا زمستان ۹۷ هم بهترین و پربرفترین زمستان ایران بود؟؟؟زمستان ۹۰ و ۹۵ هم زمستانهای خشن بودن.

moein پنج‌شنبه 7 شهریور 1398 ساعت 16:12

سلام ، وضع جنوب خوزستان که در منطقه نارنجی رنگ هست بده؟یعنی پاییز تو این منطقه مثل پارسال نیست؟

با سلام

به نظر می رسد طی پاییز امسال منطقه جلگه ای خوزستان با بارش های کمتر از نرمالی مواجه باشد اما ارتفاعات در شمال و شرق استان شرایط مناسبی را خواهد داشت.

امین پنج‌شنبه 7 شهریور 1398 ساعت 09:55

سلام.دو سه سال هست که من مشاهده میکنم درخت سیب حیاط ما به شکل عجیبی در شهریور و نزدیکای پاییز دچار شکوفه دهی بهاره از چند جا میشه.امسال هم از چند جای درخت آلو تو شهریور شکوفه دهی دیده شده آیا این اتفاق نادر هم تغییر اقلیم و گرم شدن زمین رو نشون میده.؟؟؟؟فکر کنم گیاهان هم واکنش نشون میدن به تغییر اقلیم.

سلام

هر فرآیند فیزیولوژیک در درختان تابع تامین GDD یعنی درجه روز اون فرآیند هست. جوانه زدن، سبز شدن، گل دادن و ... هر کدوم GDD مورد نیاز خودشون رو دارند. بعضی از درختان ممکن بسته به ذات فیزیولوژیک خودشون در سال دوبار گلدهی کنند ولی اگر این امر مربوط به تغییرات غیر عادی دما محیط باشد می تواند نشونه ای از گرمایش های اخیر باشد.

امین پنج‌شنبه 7 شهریور 1398 ساعت 09:12

سلام.آیا زمستان امسال احتمال داره مثل زمستان ۸۶ خشن و خیلی سرد بشه؟؟چون هر 12 سال یکبار معمولا یک زمستان خیلی سرد رخ میده.من فکر کنم شمالشرق زمستان سختی خواهد داشت و غرب و شمالغرب زمستانشون گرمتر از نرمال خواهد شد

سلام

تحلیل های زمستان را به زمان مقتضی ارائه خواهیم داد.

علیرضا پنج‌شنبه 7 شهریور 1398 ساعت 07:50

با سلام و تشکر
منتظر تحلیل نهایی پاییز هستیم.
خوشبختانه به نظر کم بارشی شدید نداریم
ممنون از تحلیلها و وبسایت خوبتون.

سلام و سپاس

محمد پنج‌شنبه 7 شهریور 1398 ساعت 01:03 http://Iranclimate. Ir

سلام میزان بارندگی های استان لرستان در پاییز 98 چگونه است وبارندگی ها کی در لرستان آغاز می‌شوند باتشکر

با سلام

بارندگی ها در استان لرستان طی پاییز در محدوده هنجار هست و مطابق نرمال آغاز خواهد شد

Reza پنج‌شنبه 7 شهریور 1398 ساعت 00:31

سلام خسته نباشید

پیشبینی این سایت معمولا صحیح است. با در نظر گرفتن چه عواملی چنین پیشبینی دقیقی تا سه ماه آینده میکنند؟
در بحث آب و هوا هزاران متغییر وجود دارد که می تواند کلا سیستم را عوض کند
میخواستم بدونم با در نظر گرفتن چه چیزی انقدر دقیق پیشبینی میکنند؟

با سلام
وقت بخیر
مهمترین برگه برنده و ابزاری که باعث می شودپیش بینی های این منبع اغلب در ذهن مخاطب موجه و معتبر تلقی کنه هربه کلی گویی ست وقتی شما یک شرایط قابل انتظار رو در غالب کلیات بیان می کنید و وارد جزئیات ماجرا نمی شوید آن واقعه بهتر پذیرفته می شود تا اینکه شما با بیان جزئیات خود را وارد یک چالش کنید.

راز پیروزی AccuWeather کلی گویی ست.

البته این مرکز برای بیان این کلیات از شاخص های نظیر SST آب های اقیانوس ها و نوساناتی چون انسو و ... بهتره می گیرد.

حسین چهارشنبه 6 شهریور 1398 ساعت 23:33

سلام وضع بارشی و دمایی شهرستان کاشان در پاییز امسال سال 98 چگونه خواهد بود ایا در پاییز بارش های خوبی دشت میکنه یا خیر با تشکر.

با سلام

وضعیت بارندگی بهنجار و دما هوا نرمال با تمایل به قدری بیش از نرمال بلند مدت پیش بینی می شود.

حمید چهارشنبه 6 شهریور 1398 ساعت 23:20

سلام
برای یاسوج ایا در مهرماه بارندگی هست؟ معمولا بارندگی های یاسوج و دنا از 20 ابان شروع میشه منظور از اینکه بارندگی های پاییز زودتر رخ میده چیست؟ پارسال ما 1200 میلیمتر بارندگی داشتیم ایا امسال به 1000 میرسه؟ بارندگی نرمال اینجا 600 تا 700 میلیمیتر هست
ظاهرا امسال باید منتطر همون 600 و 700 باشیم
با تشکر

با سلام وقت بخیر
بارندگی ها در منطقه شما طی پاییز مطابق نرمال (با امکان زودهنگام) آغاز خواهد شد. بارش ها طی پاییز برای منطقه شما در حد هنجار بلند مدت واقع هست .

امین چهارشنبه 6 شهریور 1398 ساعت 23:03

سلام پس با این حساب الینو مودوکی در طی پاییز و زمستان پابرجا خواهد بود و ترسالی و بارشهای فرانرمال در کشور خواهیم داشت؟؟؟فعالیت دریای سرخ هم زیاد خواهد بود طی پاییز و زمستان؟؟؟؟

سلام

1- بله محتمل ترین حالت النینو مودوکی ضعیف هست.
2- فعالیت دریا سرخ در سطح بارش های سیل آسا نیست ولی در برهه هایی از فصل پاییز از میزان خشکی های عربستان کاسته خواهد کرد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد