آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

سوال مخاطبان عزیزمان ...


تغییرات اقلیمی؟!
javad
سلام چرا میگویند تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی؟ اگر شهرهای ایران نسبت به سال‌های قبل کمتر برف داره، خب طبیعی است، این حجم از ماشین الات و کارخانه و اسفالت خیابان‌ها و بخاری‌ها و غیره همه و همه دمای شهرها را بالا میبرد که خود میتواند برف را به باران تبدیل کند. جدا از آن، انومالی هواشناسان چیه؟ معمولا میانگین دما و یا بارش طی بازه زمانی 1970 تا 2010 زمین 4 میلیارد سال سن دارد. پس آنومالی دما و بارش را ما فقط در کسر کوچکی از زمان اندازه گرفتیم و مقایسه میکنیم. ضمن انکه برخی شاخص ها در مقیاس کلان هستند. و ممکن است هر چند ده سال یکبار کاملا جابه جا شوند که باعث تغییر کوچک اقلیم ها شود. بعلاوه اینکه ما در زمین مگر چند تا ایستگاه سینوپتیک داریم که پارامترهای مختلف را گزارش کند؟ ما فقظ شهرها را اندازه میگیرم. اگر هم یخ هایی در شمالگان آب میشود، شاید رویه چنین است. پس چرا یخ های قسمت های شرقی جنوبگان را نمیگویند که در حال زیاد شدن است؟ ما انسان های جزیی از طبیعت هستیم و خود طبیعت ما را زندگی بخشیده و اجازه تکامل به ما داده است. لذا حتی اگر گازهای اثر گلخانه ای هم تولید کنیم، بنظر منطقی و طبیعی میرسد. طبیعت ما را ساخته و با ما هم میسازد. اگر با نظر مخالف هستید ممنون میشم با منطق پاسخ دهید؟
تشکر از وبسایت عالی شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ @ ۱۱:۱۵ ق.ظ


 با سلام تشکر از حسن توجهتون در خصوص تغییر اقلیم و گرمایش جهانی دو نظریه همیشه وجود داشته: 1- عده ای از صاحب نظران عقده دارند که تغییرات الگوهایی آب و هوایی و از جمله گرمایش زمین یک روند طبیعی ست که مثل تمام وقایع و پدیده های دور و نزدیک در آب و هوا دوره ای تکرار شونده داشته و با توجه به دوره بازگشت خود در طول حیات کره زمین بارها تکرار شده اند گرچه طول عمر یک انسان به اندازه ای نیست که بتواند تمامی این پدیده ها را به عینه رصد و پیگیری کند. 2- عده ای دیگر تغییرات الگوی آب و هوایی و گرمایش جهانی را عادی ندانسته و فعالیت های انسانی را در صدر دلایل این پدیده می دانند اکثریت این افراد که حامی محیط زیست هستند خواهان مشارکت بیشتر جهانی برای رسیدن به یک اجماع کلی برای راه حل عاجل هستند.

حال جدا از اینکه روند تغییرات آب و هوایی ریتم طبیعی اقلیم کره زمین باشد یا ساخته و پرداخته بشر صنعتی بوده برای سنجش و مطالعه روند آن ما نیاز به یکسری معیارها داریم که این معیارها همان نرمال اقلیمی بلند مدت هستند. هواشناسان و اقلیم شناسان برای هر کمیت آب و هوایی نیازمند ابزار و معیار سنجش هست که این معیار با توجه به داده های هواشناسی که در طول سالیان سال توسط ایستگاه های هواشناسی ثبت شده بدست آمدند. اینکه این معیارها تنها بخشی از یک تاریخ و دوره زمانی را شامل می شود درست است اما به هر حال انسانی که از یک جایی به تکنولوژی و قابلیت این رسید که بتواند داده ها را اندازه گیری و ثبت نماید باید این ابزار سنجش را در دست داشته باشد تا بتواند آب و هوای حال حاضر را نسبت به آن سنجیده و درک کند روند فعلی اقلیم ما از نظر بارش، دما، و سایر خصوصیات به چه سمت و سویی می رود. 

برخی از سنجش ها علاوه بر داده های آماری فعلی از سایر بقایا و آثاری که بر روی کره زمین از دوران های مختلف برجای مانده اند هم شامل می شوند بعنوان مثال مطالعه لایه های یخ پیراقطب در منطقه مثل آلاسکا و سایر مکان هایی که در اونها یخچال های طبیعی و طولانی مدتی واقع هستند می توانند به شناخت نوع خصوصیات آب و هوایی دوران های گذشته کره زمین  و مقایسه آن با شرایط حال کمک نماید. 

جدا از اینکه تغییرات آب و هوایی ناشی از توسعه جمعیت انسانی و در نتیجه افزایش میزان مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه ای باشد و یا روند طبیعی دوران های آب و هوایی کره زمین است باید بدانم در اطراف ما چه می گذرد و تخمین بزنیم اگر این روند ادامه دار باشد با چه پیامدهایی رو به رو هستیم تا بشود با پیشرفت هایی که در آینده بوجود خواهد آمد خودمان را آماده و وفق دهیم.


با تشکر 

نظرات 4 + ارسال نظر
حمید شنبه 2 شهریور 1398 ساعت 23:41

سلام
اکثرا از اواسط شهریور به بعد هوا در زاگرس مرتفع جوبی صاف می شود ابری در اسمان معمولا نیست و یک هوای خنک و مطبوعی تا چند هفته وجود دارد سوالم این است که چه نوع سامانه یا شرایطی باعث این رخداد میشود ایا سامانه ای از کشور خارج میشود که چنین وضعی غالب می گردد؟
با تشکر

با سلام
شاید به دلیل بازگشت کمربند چرارتفاع جنب حاره به سمت عرض های پاییتر رخ دهد و حداکثر تاوایی منفی آن روی زاگرس واقع می گردد که نتیجه چنین هوایی را سبب می گردد.

امین شنبه 2 شهریور 1398 ساعت 21:53

سلام.در کل آیا میانگین دمای ایران نسبت به نیم قرن اخیر گرمتر شده است؟؟؟فکر کنم گرمایش زمین بیشتر رو زمستان ها تاثیر گذار بوده و باعث شده زمستانها در ایران نسبت به دهه های گذشته ملایم تر بشن

با سلام

1- قطعاً
2- باید آشکارسازهای اقلیمی را مطالعه کرد هر کدام از دما بیشینه و کمینه و همچنین متوسط دماها در فصل های مختلف سال به یک نرخ و با یک الگوی یکسانی تغییر نکرده اند و با هم متفاوت هستند.

محمد شنبه 2 شهریور 1398 ساعت 19:35 http://Iranclimate. Ir

سلام ببخشید یه شایعه بین مردم پخش شده میگن با توجه به کاهش فعالیت خورشیدی امسال سیبری قدرت زیادی دارد واحتمال ثبت دما های پایین در کشور نسبت به پارسال خیلی بیشتره و زمستان 98 رو لانینا ضعیف پیش بینی کردن و آیا احتمال صحت وجود دارد با سپاس

با سلام
1- صرفا شدت فرابار سیبری تحت تاثیر فعالیت خورشیدی نیست یعنی فعالیت خورشیدی نمیتواند تعیین کننده شدت یا ضعف نفوذ سرمایش آسیا باشد.
2- در حالت کلی طی دوران کاهش فعالیت خورشید انرژی کمتری به جو زمین می رسد و در نتیجه زمین با گرمایش کمتری مواجه هست این شرایط توام با لانینا می تواند سبب رخداد سرمایش در عرض های جغرافیایی معتدله و جنب حاره شود.

محمد شنبه 2 شهریور 1398 ساعت 19:26 http://Iranclimate. Ir

با سلام یه سوال دارم به نظر شما پاییز 98 وضعیت زاگرس مرکزی ومیانه از نظر بارندگی چگونه است استان های سیل زده ایلام ولرستان چگونه است وآیا احتمال بارش‌های سنگین و فراگیر در این استانها هست در آبان ماه با تشکر فراوان

با سلام

زاگرس مرکزی و میانه وضعیت پاییزی نرمالی رو خواهد داشت و بارش ها در دو استان ذکر شده مناسب هستند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد