آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی فصلی آب و هوای کشور طی پاییز 98 - آپدیت چهارم تحلیل آخرین خروجی مدل های فصلی مراکز آب و هوایی


با سلام خدمت دوستان عزیز

در این بخش  ادامه پیش بینی فصلی پاییز 98 با نگاهی بر آخرین اطلاعات دریافتی از مدل های آب و هوایی مراکز مهم اقلیمی جهان را پی گرفتیم.


بطور کل اکثر مدل های مورد ارزیابی شده در این پیش بینی (12 مدل) نشان می دهند بطور میانگین طی سه ماهه سپتامبر - نوامبر 2019، ناهنجاری مثبت (پشته) ارتفاع ستون جو بر روی آسیا مرکزی - شرقی نشان دهنده بلاکینگ (بندال) بر روی مسیر حرکت غربی جریانات می باشد. همچنین برآیند این مدل ها نشان دهنده ناهنجاری منفی (تراف) ارتفاع ستون جو بر روی حوزه شمال اطلس - جنوب گرینلند بوده که به مثابه فعالیت بالای توده هوای کمفشار شمال اطلس می باشد. 

غالب مدل های مورد ارزیابی شده نشان می دهند که میزان فشار سطح دریا بر روی استرالیا، قاره دریایی و بخش های شرقی اقیانوس هند بالاتر از حد نرمال و بالعکس بر روی غرب اقیانوس هند و سواحل شرقی آفریقا میزان فشار نرمال و کمتر از حد نرمال می باشد که بیانگر برقراری فاز مثبت شاخص IOD (دو قطبی اقیانوس هند) می باشد؛ فاز مثبت شاخص IOD معمولا سبب ایجاد شیب فشاری مناسب در جهت انتقال مناسب رطوبت به جنوب غرب آسیا (ایران) می گردد. از طرف دیگر میزان فشار سطح دریا بر روی سرتاسر مدیترانه، ترکیه، دریا سیاه، بخش هایی از عربستان و ایران نرمال و گرایش به کمتر از نرمال بلند مدت را نشان می دهد. 

 

برآیند مدل های مذکور نشان دهنده برقراری الگوی سیکلونی (کمفشار) بر روی حوزه مرکز - شرق دریا مدیترانه می باشد، این الگو طی 2 مکانیسم در این مدل ها دیده شد:

الف: غالب مدل های بررسی شده (مدل هایی همچون ECMWF، CMC، Meto Office، Meteo France، DWD) بواسطه حامیت پشته پرارتفاع بر روی اروپا (اسکاندیناوی) ریزش جریانات بر روی دریا سیاه - شرق مدیترانه سبب تشکیل توده هوای کمفشار بر روی این منطقه می گردد. 

چشم مدل های آب و هوایی ECMWF، Met Office، Met France و ... از الگوی فصلی پاییز 98

ب: مدل هایی همچون Cansips و CFSv2 بسبب تسلط الگوی آنومالی مثبت ارتفاع ستون جو بر روی منطقه اروپا کشیدگی خطوط هم ارتفاع بر روی مدیترانه مرکزی تا شرقی سبب ایجاد تراف های کمفشار بر روی این محدوده می گردد. 

چشم انداز مدل آب و هوایی Cansips از الگوی فصلی پاییز 98


غالب مدل های مورد بررسی شده نشان می دهد که بارش ها بر روی کشور طی سه ماهه سپتامبر - اکتبر - نوامبر بر روی غالب مناطق کشور نرمال و در برخی از مناطق بیش از حد نرمال بلند مدت می باشد.

مدل های مورد بررسی شده نشان می دهد که طی سه ماهه سپتامبر - اکتبر - نوامبر بروی بیشتر مناطق کشور امکان رخداد متوسط دما هوا گرمتر از معدل فصل پاییز جود دارد؛ نیمه غربی و جنوبی کشور کمترین احتمال و نیمه شرقی و بخش های شمالی کشور بالاترین احتمال رخداد بیهنجاری های مثبت دمایی را نشان دادند.


نظرات 4 + ارسال نظر
یاسین شنبه 26 مرداد 1398 ساعت 02:11

سلام ممنون بابت سایت خوبتون ی سوال داشتم آیا ما میتونیم انتظار فصل آبی یا حداقل پاییز پرباران مثل سال آبی۹۶-۹۷باشیم یا نه؟!

با سلام وقت بخیر

مثل پارسال شاید نباشه ولی در برخی مناطق می تونه با بارش های بیشتر از نرمال بلند مدت همراه باشه ...

علیرضا پنج‌شنبه 10 مرداد 1398 ساعت 08:13

با سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرامی
با توجه به آنالیز عالی و بی نظیر جنابعالی در خصوص پاییز 98 با استفاده از مدلهای معتبر آب و هوایی جهان سالهای آنالوگ مورد نظر که تا اینجا با الگوهای فعلی مطابقت خواهد داشت با تفاسیر صورت گرفته اگر اشتباه نکنم پاییز 93 هستش که پاییز گرمی بود اما از لحاظ بارشی کمتر از نرمال بلند مدت بارید و یکی هم پاییز 85 که گرم و مرطوب بود البته ممکنه سالهای نزدیک تر هم باشه ولی این دو سال بیشترین شباهت رو داشت. ممنون میشم نظرتون رو بدونم در این رابطه؟
با سپاس فراوان

با سلام وقت بخیر
ضمن تشکر از حسن توجه شما
در عالم آب و هوا نمیتوان هیچ دو سالی را یافت که دقیقا مشابه هم باشند یعنی ما نمیتوانیم سال هایی رو پیدا کنیم که 100 درصد از نظر ویژگی های مولفه های جوی و اقیانوسی مثل هم باشند و درصد تشابه هاکمتر از 100 درصد هستند . تا اینجای کار ما یافتیم که بر روی مدیترانه الگوی سیکلونی به چشم می خورد که پیامد آن تشکیل سامانه های کمفشار هست و از طرفی پرفشار مانع بر روی آسیا مرکزی - شرقی عامل اصلی بر منحرف کردن الگوی حرکت غربی (مداری) است که معمولا برای کشور ما رهاورد خوبی دارد.

حمید سه‌شنبه 8 مرداد 1398 ساعت 03:33

درود
توضیحات خیلی خوب بود بخصوص که این بار هم ساده بیان شده بود و قابل فهم برای همه بود
تشکر از زحمات شما

سلام

از توجهتون سپاسگزارم

امین دوشنبه 7 مرداد 1398 ساعت 23:57

سلام.خسته نباشین‌.آیا این موضوع همیشه صحت داره و صدق میکنه که سیکل رخ دادن یک زمستان سرد و خشن هر 12سال یکباره؟؟؟میگن زمستان سال 50 که سخت و تاریخی شد زمستان سالهای 62 و 74 و 86 هم کاملا سخت و خشن سرد شدن به همین خاطر میگن امسال با احتمال خیلی قوی به علت رسیدن به انتهای سیکل 12 سال زمستان سخت و خشنی در کشور شاهد خواهیم بود آیا این هر 12 سال یکبار درسته و همیشه صدق میکنه یا نه؟؟؟؟

سلام وقت بخیر
تا حدی بله درسته
اقلیم یک روند منظمی داره در عین حال در این روند منظم ممکنه بی نظمی هایی هم رخ بده و همه چیز مطلق نخواهد بود اما در یک بازه بلند مدت، الگوهای آب و هوایی از یک روند و قاعده مشخصی تبعیت میکنن و هر پدیده آب و هوایی دوره بازگشت مختص به خودش رو خواهد داشت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد