آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

موج گرمای اروپایی دیگری می تواند رکودها را در پاریس، بلژیک و هلند جابجا کند


طی این هفته پشته پرارتفاعی به غرب و شمال اروپا نفوذ کرده و موج گرما دیگری را به راه می اندازد. 

بخش هایی از اروپا در این هفته موجی از گرما دیگر را تجربه خواهد کرد که ممکن است رکودها را در شهر پاریس جابجا کرده و با گسترش به سوی اسکاندیناوی  رکوردهای ملی را دستکم در سه کشور به ثبت رساند. 

موج گرما بوسیله ساختار یک بندال امگا، (نوعی از پرفشار تراز فوقانی جو مانند یونانی Ω) به راه می افتد که جریانات جت استریم را مسدود یا منحرف می کند. این به هوای گرم اجازه خواهد داد تا از شمال آفریقا و شبه جزیره ایبری به عرض های جغرافیایی بالاتر (شمال) برسد. 

این ساختار تراز فوقانی در حالی که طی اواخر هفته جاری برفراز اسکاندیناوی مستقر می شود، حتی ممکن است در مقایسه با حدود نرمال بلند مدت تا اواخر ماه ژوئیه، یکی از قویترین رکوردها باشد. 

گرما در ابتدای هفته، در شمال اسپانیا و فرانسه تشدید می شود و سپس به جنوب بریتانیا، بلژیک، هلند، آلمان، سوئیس، اتریش، شمال ایتالیا، جمهوری چک، لهستان، دانمارک، نروژ، سوئد و فنلاند گسترش پیدا می کند.  

 دما فرانرمال این موج گرمایی اروپا تا روز شنبه پیش بینی می شود. انتظار می رود، مناطق واقع در پربند (کانتر) های قرمز و صورتی تیره تر، بیشترین فرانرمال دمایی را هر روز تجربه نمایند. 

به گفته داوین رینولدز، هواشناسی ارشد در شرکت آب و هوایی،  گرچه در اواخر این هفته تا حدی نگرانی در اروپای غربی  رفع می شود، ممکن است این وضعیت با تعدادی طوفان های تندری شدید به همراه تگرگ و باران های  سیل آسا همراه باشد.

پیش بینی می شود، گرمای  شدید در اسکاندیناوی، بخش هایی از آلمان، لهستان، دانمارک و جمهوری چک تا تعطیلات آخر هفته یا بعد از آن ادامه یابد. 


آیا باید سالنامه های آماری را باز نویسی کرد ؟

موج گرمایی مذکور ممکن است فراتر از رکورد بلند مدت در پاریس (پارک مونتسوری Parc Montsouris) با دمای 40.4 درجه سلسیوس (104.7 درجه فارنهایت) ثبت شده در تاریخ 28 ژوئیه 1947 باشد. پنج شنبه بالاترین شانس را برای رسیدن به این رکورد یا فراتر از آن وجود داشته، اما احتمال رویداد آن در روز چهارشنبه نیز وجود دارد. 

انتظار می رود تا میانه هفته، دما هوا سایر نقاط  فرانسه و شمال اسپانیا تا بالای 40 درجه سلسیوس(104 درجه فارنهایت) افزایش یابد.

بر طبق  پیش بینی پنج روزه هواشناس هانا فایدلی از شرکت آب هوایی، ممکن است بیشینه های 40 درجه سلسیوس بی سابقه ای نیز در بخش هایی از بلژیک و هلند، که  رکورد ثبت شده بترتیب 38.8 درجه و 38.6 درجه است را درجه بشکند.

لوکزامبورگ پیش بینی می کند که رکورد ملی گرما (در حال حاضر 37.9 درجه سانتیگراد) فراتر رود، و دستکم گرما در هر دو کشور آلمان (40.3 درجه) و بریتانیا (38.5 درجه) محتمل است. 

در پی این موج گرما، دمای شبانه کمی تعدیل شده،  تنها به سوی محدوده پایین تا میانه رنج 20 درجه سلسیوس (محدوده پایین تا میانه رنج 70 فارنهایت) در پاریس پایین می رود.


رکورد گرما در ماه ژوئن

تنها چهار هفته پیش، در پی موج گرمایی طولانی دیگری، هشت کشور رکوردهای ملی گرما ماه ژوئن را ثبت کردند. فرانسه مرکز این موج گرما بود، در 28 ژوئن، یک رکورد ملی جدید 46 درجه سلسیوس (114.8 درجه فارنهایت) را ثبت کرد، دمایی که انتظار می رفت در دره مرگ، کالیفرنیا و نه در جنوب فرانسه رخ دهد. 

طبق  داده های ثبت شده توسط ماکسیمیلیانو هررا  کارشناس هواشناس بین الملل، در پی موج گرمای اواخر ژوئن در 23 مکان فرانسه، 22 در آلمان، 14 در سوئیس، 8 در اتریش، 6 در اسپانیا، 5 در ایتالیا و لهستان و 3 در جمهوری چک، رکورد جدید بیشینه به ثبت رسید.

بر اساس گزارش آب هوایی سازمان NOAA، به دلیل تاثیرات این موج گرما، اروپا در ماه ژوئن رکورد گرما داشته است. جمهوری چک، آلمان و مجارستان هر کدام رکود گرما را ثبت کردند. اتریش داغترین ماه ژوئن خود را در بیش از 250 سال آمار بلند مدت ثبت کرده است. 

این گرمای اروپایی با گرمترین ماه ژوئن زمین در رکورد اواخر قرن 19همپوشان ست. 


نظرات 1 + ارسال نظر
امین سه‌شنبه 1 مرداد 1398 ساعت 16:05

سلام.در سالهایی که فاز الینو حاکم میشه زمستان اون سال گرم میشه و شانس زمستان سرد و خشن کم میشه و سالهایی که فاز لانینا حاکم میشه شانس زمستان سرد زیاد میشه؟؟؟چرا دیگه اون زمستانهای خشن دهه پنجاه و شصت تکرار نمیشن؟؟؟

سلام

صرفا خیر، ما حتی دوره هایی داشتیم برزو النینو متوسط با فازهای منفی AO و NAO سرمای زیادی رو ی کشور ایجاد کرد. در سال های لانینا غالبا الگوی آنتی سیکلونی و فرابار سیبری غالبیت دارد و بالطبع بروز سرما در فصل زمستان بیشتر فراهم است اما ممکن است در النینو هم سرمایش داشته باشیم که در اینجا نقش بندال ها بسیار مهم هستند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد