آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی وضعیت جوی کشور طی 5 روز آینده ؛ از اواخر هفته وارد موج گرمای شدید تابستان می شویم !



نقشه های هواشناسی نشان می دهند که طی 5 روز آینده بر روی نواحی عرض های جغرافیایی بالا قرار گرفتن ناوه عمیق (کم ارتفاع) موجب می گردد که کمربند پرارتفاع جنب حاره فعال بر روی منطقه خاورمیانه به سمت بخش های شرقی تر جابجا شده و در نواحی مرکز و شرق کشور حاکمیت توده هوای گرم را داشته باشیم این هوای گرما تا بخش های شمالی تر بر روی آسیا میانه نیز گسترش خواهد یافت. بنابر این بر روی غالب مناطق کشور از جمله استان های واقع بر روی دامنه مرکزی و شرقی رشته کوه زاگرس مرکزی تا جنوبی، دامنه های جنوبی البرز، مرکز، شرق و جنوب شرق کشور طی 5 روز آینده روند دمایی آنها تدریجا به سوی هوای گرمتر خواهد بود که این هوای گرم از روز جمعه به بعد شدت بیشتری خواهد یافت.


به نظر می رسد موج اصلی گرمای تابستان از اواخر هفته سوم تیر ماه (هفته جاری) آغاز شده و طی هفته نخست مرداد ماه نیز ادامه یابد. 

گذر امواج تراز میانی جو از روی کشور سبب خواهد شد که طی سه روز آینده در برخی از مناطق واقع در شمال غرب، غرب، دامنه های زاگرس، جنوب شرق، سواحل دریا مازندران، ارتفاعات البرز و نواحی مرتفع شمال شرق در برخی از ساعات بخصوص در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب شاهد پدیده رگبار باران، وزش باد شدید موقتی به همراه رعد و برق باشیم. استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان،  ارتفاعات خراسان های شمالی و رضوی، ارتفاعات البرز بر روی استان های سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان،  ارتفعات زاگرس شامل نواحی از همدان، کردستان و لرستان و نواحی از جنوب شرق شامل ارتفاعات کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و شمال هرمزگان از جمله این مناطق هستند. 

 

عمده پراکنش مکانی بارش طی 5 روز آینده نشان دهنده آنست که با عبور کم ارتفاع تراز میانی جو بارندگی های ناشی از آن بر روی منطقه شمال غرب، دامنه های جنوبی زاگرس و سواحل دریا مازندران (بخصوص غرب ساحل) متمرکز می باشد.


الگوی بارش (ECMWF)


الگوی بارش (GFS)


طی 5 روز آینده میانگین دما هوا در بسیاری از مناطق کشور که عمدتا بر روی دامنه های مرکزی - شرقی زاگرس مرکزی تا جنوبی، مناطق مرکزی، جنوب شرق و شرق کشور متمرکزست استقرار داشته، نواحی از نوار شمالی کشور، زاگر شمالی، جنوب غرب و نوار جنوبی کشور در ارتباط با سواحل دریا خلیج فارس و عمان آنومالی نرمال و در برخی مناطق گرایش به کمتر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شود.


استان های اصفهان، یزد، خراسان جنوبی ، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان و همینطور استان سمنان از بالاترین میزان ناهنجاری گرمایش دما هوا مواجه خواهند بود.



نظرات 1 + ارسال نظر
علیرضا سه‌شنبه 25 تیر 1398 ساعت 11:38

با سلام و عرض ادب دکتر شهبازی عزیز لطفا در بررسی سالهای آنالوگ اگر امکان داره در آخر کار تحلیل شخصی خودتون رو هم از پاییز بیان کنید
بنده همواره از تحلیلهای شما استفاده میکنم چون کارم کاملا مرتبط با هواشناسی و اگر خودستایی نباشه دستی هم بر آتش دارم
ممنون پیروز باشید.

با سلام عرض وقت بخیر
بله حتما

از آشنایی تون خوشبختم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد