آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل نقشه های هواشناسی طی نیمه دوم تیر 98 + ویدئو



الگوی آب و هوایی یک هفته اخیر: طی یک هفته اخیر (هفته دوم تیر ماه 98) با فعالیت فرانرمال توده هوای کمفشار شمال اطلس و گسترش توده هوای کم ارتفاع آن تا غرب روسیه که با گسترش فرود بلند آن تا مدیترانه همراه بود گذر امواج شمالی از روی دریا مازندران سبب وقوع بارندگی عمدتا بر روی مناطق شمالی کشور گردید. در این بین از 15 استان شامل آذربایجان های غربی و شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان های شمالی و رضوی، سمنان، قزوین، همدان، کرمانشاه، بوشهر، کرمان و سیستان و بلوچستان گزارش بارندگی شد. بیشترین میزان بارندگی هفتگی از استان گیلان و غرب مازندران گزارش شد؛ از جمله ایستگاه های لاهیجان با 153.2، رشت 137.4، رودسر 125.8 و رامسر 115.5 میلی متر رتبه های نخست بارندگی هفتگی را به خود اختصاص دادند. از منطقه موسمی جنوب شرق کشور هم گزارش بارندگی داشتیم که از جمله می توان به نیکشهر سیستان و بلوچستان و شهر بابک کرمان اشاره داشت.



با جابجایی محور کمربند پرارتفاع جنب حاره بروی کشور که با گسترش و شدت الگوی تابستانه همراه شد، از بسیاری از مناطق کشور که عمدتاً بر روی نواحی مرکزی و جنوب شرقی کشور واقع ست، وقوع دماهای بسیار گرمی گزارش شد. بطوری که بیشترین میزان دما هوا طی هفته اخیر از شهداد کرمان با 53 درجه سلسیوس به ثبت رسید. اما بر روی نواحی شمالی که با تاثیر گذاری توده هوای سرد شمالی سطح دماها سردتر از نرمال بوده بطوری که کمترین میزان دما صبحگاه از ایستگاه اردبیل با 2.9+ درجه گزارش شد.

الگوی آب و هوایی نیمه دوم تیر ماه 98: نقشه های هواشناسی نشان می دهند که طی نیمه دوم تیر ماه 98 با افزایش میزان ارتفاع / فشار جو بر روی نواحی قطب شمال ورتکس قطبی تضعیف شده و از حالت مداری خود فاصله می گیرد. در پی این اتفاق، حلقه بادهای غربی بر روی منطقه اوراسیا با فراز و فرودهای بیشتری مواجه شده که یکی از این فرودها به صورت ناوه کم ارتفاع بر روی اوراسیا استقرار پیدا خواهد کرد. این ناوه با آرایش فرود بلند خود الگوی های آب و هوایی منطقه وسیعی از اوراسیا را تحت حاکمیت قرار خواهد داد. این توده هوای کم ارتفاع با حرکت پادساعتگرد خود جریاناتی را در غالب تراف از روی دریا مدیترانه تا دریا مازندران عبور می دهد. در این اثنا نواحی بر روی شمال غرب، شمال دامنه زاگرس، سواحل دریا مازندران و ارتفاعات شمالی استان های شمال شرقی کشور با گذر این امواج ناپایدار با پدیده بارندگی های تابستانه مواجه خواهند شد. هسته اصلی بارندگی طی نیمه دوم تیر ماه 98 بر روی سواحل دریا مازندران بخصوص سواحل استان گیلان متمرکز می باشد. به نظر می رسد طی هفته سوم تیر ماه 98 متوسط آنومالی دما هوا بر روی شمال غرب، دامنه های شمالی زاگرس، سواحل دریا مازندران، ارتفاعات البرز و شمال شرق کشور نرمال تا کمتر از نرمال بلند مدت قرار گیرد.

 


برهمکنش بین فعالیت ناوه مذکور بر روی عرض های جغرافیایی بالا و افزایش شیب فشار بر روی منطقه خاورمیانه منجر به جابجایی سلول پر ارتفاع جنب حاره و افزایش شدت آن بر روی مرکز فلات ایران طی نیمه دوم تیر ماه 98 خواهد شد. با شدت گرفتن پشته پر ارتفاع جنب حاره ای بر روی پهنه فلات ایران توده هوای گرم بر روی کشور تقویت خواهد شد بطوری که طی نیمه دوم ماه جاری، در غالب استان های کشور از جمله استان های واقع بر روی دامنه های زاگرس مرکزی و جنوبی، مناطق مرکز و جنوبشرق کشور با متوسط دما هوا گرمتر از حد نرمال بلند مدت این موقع سال مواجه خواهند شد.


به نظر می رسد گرمترین برهه در فصل گرم طی هفته چهارم تیر ماه 98 با پیشروی پشته پر ارتفاع به عرض های شمالی تر و تشدید واچرخندی آن  رخ دهد که علاوه بر نواحی واقع بر روی دامنه های جنوب غربی - جنوبی زاگرس، مرکز و جنوبشرق کشور هوای گرم بیش از هفته سوم بر روی بخش های شمالی تر از جمله دامنه های جنوبی البرز و شمال شرق کشور گسترش یابد. 


با کاهش بارندگی بر روی منطقه موسمی غرب  تا شمال غرب شبه قاره هند و جنوب پاکستان سیمای کلی بارش بر روی جنوب شرق کشور نرمال تا کمی کمتر از نرمال بلند مدت طی نیمه دوم تیر ماه 98 پیش بینی می شود.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد