آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل آب و هوای کشور طی خرداد ماه 1398


بررسی های صورت گرفته نشان می دهد طی خرداد ماه 98 بر روی بخش های غرب، شمال غرب و نواحی شمالی کشر متوسط دما هوا بین 1 تا 2 درجه سلسیوس گرمتر از حد نرمال واقع خواهد بود که این میزان ناهنجاری دما هوا بر روی شمال غرب کشور تا 3+ درجه سلسیوس بالغ می گردد. در نقطه مقابل بر روی نیمه جنوبی کشور تا 1 درجه سلسیوس میانگین دما هوا خنکتر از نرمال بلند مدت این مناطق پیش بینی می شود. این الگوی ناهمگن دما هوا بدلیل حاکمیت پیشته پرارتفاع جو بر روی نواحی شمالی از حد فاصل شرق دریا مدیترانه، ترکیه، قفقاز؛ نواحی غرب تا شمال ایران (دریا مازندران) می باشد که به همراه آنومالی منفی فشار سطح زمین سبب ایجاد الگوی گرمایش هوا خواهد نمود و بالعکس بر روی نواحی جنوبی آنومالی منفی ارتفاع جو به همراه ناهنجاری مثبت فشار سطح زمین موجب جریانات هوا خنکتر از حد نرمال بر روی این مناطق می نماید. 


از نیمه دوم خرداد ماه 98، فرانرمال  میانگین دما هوا بر روی سطح کشور گسترش خواهد یافت و بطور میانگین معدل دما هوا طی این برهه بین 0.5 تا 1 درجه سلسیوس گرمتر از نرمال بلند مدت واقع خواهد شد.



موسمی شبه قاره هند که هر ساله بطور نرمال از اواخر ماه می از سمت خلیج بنگال به بخش های جنوب شرقی آن نفوذ می نماید، به نظر می رسد در آغازگری خود طی خرداد ماه 98 شرایط تضعیف بارشی را بر روی بخش وسیعی از هند بخصوص در نواحی شمالی تا مرکزی - غربی نشان دهد. دلیل این امر عبارت ست از:

  • الگوی مقارن آنتی سیکلونی بر روی پهنه دریایی اقیانوس هند جنوبی و دریا عرب که با تاثیر گذاری بر روی الگوی بادهای لایه های میانی جو مانع از تاثیر نرمال جریانات مرطوب اقیانوسی به روی خشکی بر روی هند می گردد.
  • الگوی فرونشست هوا بر روی شبه قاره به سبب حاکمیت همگرایی تراز فوقانی جو بر روی این منطقه که با نزول دینامیکی هوا و درنتیجه سرکوب صعود جریانات مصادف خواهد شد.   

چشم انداز آنومالی بارش و دما طی ماه ژوئن 2019 بر روی نقشه پیش بینی حقیقی (سمت راست) و احتمالی (سمت چپ) حاصل از هم افزایی 6 مدل مرکز آب و هوایی معتبر دنیا نشان می دهد که بارندگی ها بر روی سطح کشور طی این ماه (دهه دوم خرداد الی دهه اول تیر 98) مطابق با حدودهنجار بلند مدت در بسیاری از مناطق کشور اتفاق خواهد افتاد که با احتمال 40 الی 60 درصد بر روی نواحی شمال غرب، غرب، جنوبغرب، نواحی از جنوب، مرکز و حاشیه البرز احتمال فرانرمالی دیده می شود. این در حالی است که برآیند این مدل ها بر روی کاهش بارندگی ها در برهه آغازین فصل موسمی 2019 بر روی مناطق مونسونی تاکید دارند. 



الگوی دما هوا طی نیمه نخست خرداد ماه 98 نشان دهنده حاکمیت هوای گرمتر از نرمال بلند مدت بر روی شمال غرب، غرب، نوار ساحلی دریا مازندران و مناطقی از دامنه های البرز غربی تا مرکزی می باشد. این در حالی ست که بر روی مناطق نیمه جنوبی و باند شرقی کشور عمدتا دما هوا بطور میانگین خنکتر از نرمال بلند مدت واقع خواهد شد. 


طی هفته دوم خرداد بسمت اواسط این ماه به نظر می رسد همچنان نواحی غرب و شمال غرب کشور تحت هوای گرمتر از نرمال واقع خواهد شد. گرچه بین الگوی مدل های آب و هوایی برای نواحی مرکزی تا جنوبی - شرقی کشور عدم اتفاق نظر به چشم می خورد. بطوری که مدل CFS بر روی بی هنجاری گرمایش هوا در غالب مناطق تاکید داشته اما مدل ECM گرچه از شدت خنکتر از نرمال دمایی بر روی این نواحی کاسته ست اما همچنان بر روی مقادیری از بیهنجاری منفی متوسط دما هوا در این مناطق یاد شده پافشاری می کند.



الگوی ترسیم شده آنومالی مجموع بارش طی 16 و الی 45 روز آینده نشان می دهد که در مجموع، این ایام با مقادیر بارندگی ها ریزش یافته بر روی امتداد زاگرس، البرز و بخش های شرقی کشور گرایش به بالاتر از حد نرمال این موقع از سال مواجه ست، گرچه بی هنجاری های منفی بارش بر روی نواحی از شمال غرب و غرب سواحل دریا مازندران بخصوص طی هفته اول خرداد ماه 98 به چشم می خورد اما به نظر می رسد به سمت اواسط و طی نیمه دوم ماه از بی هنجاری منفی بارش در این مناطق کاسته گردد. 


بر طبق خروجی اسمبل ECM موسمی 2019 در ابتدای شروع فصل بارندگی ها بر روی شبه قاره هند تضعیف نسبت به نرمال را نشان داده و مقادیر بارندگی ها گرایش به کاهش را نشان می دهد که این میتواند با تاخیر و دیرهنگامی نفوذ هوای مرطوب موسوی به منطقه در ارتباط باشد.