آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

فصل مونسون 2019 شبه قاره هند و طوفان سایکلونی Fani



  • در شبه قاره هند، سال 2018، یک مونسون ناهمگن با 9% بارندگی کمتر از نرمال داشت. منطقه شمالشرقی شبه قاره با یک کمبود 24 درصدی بارش، خشکترین  ناحیه بود. موسمی سال 2018 با یک آغازگری دیرهنگام  رویداد النینو نمایان شد. 
  • در اوایل سال 2019، النینو در وضعیت ضعیف باقی مانده و به احتمال زیاد دست کم تا تابستان جاری در این وضعیت قرار خواهد داشت. 
  • پیش از فصل موسمی، یک سایکلون حاره ای قوی باران های سنگینی در مناطق شرقی به ارمغان می آورد. 
  • مدل ها مبتنی بر تداوم النینو، یک تابستان خشک تر از نرمال دیگری را اشاره دارند، هر چند آنها اندکی  برای بارندگی نواحی شمال شرق و در غرب (گجرات) امیدوارند. 


سابقه

موسمی هند یک نوسان اقلیمی با جریانی از خشکی در ماه های سرد و از اقیانوس ها در تابستان ست. مونسون زمستانه خشک و موسمی تابستانی مرطوب است. همانطور که در بسیاری از مناطق  مونسون ها رخ می دهند، مونسون مرطوب برای کشاورزی اهمیت دارد.


دما هوا  قبل از آنکه بارندگی ها در ماه ژوئن افزایش یابد، اوج می گیرد.


در اوایل تابستان همچنان که شبه قاره گرم می شود، مونسون گسترش یافته و جت استریم  به سمت شمال هیمالیا بالا می رود. رطوبت از جریان عرضی استوا به جنوب آسیا کشیده می شود. 



پیشرفت بارش بسوی شمال غرب از کرالا و تامیل نادو (در جنوب) طی ماه ژوئن آغاز و تا ماه جولای به شمال غرب می رسد. سنگین ترین باران ها مونسون در ماه ژوئیه و اوت در نواحی مرکزی هند ریزش می یابد.



مونسون 2018


در سال 2018، مونسون با بیشترین کاهش (24٪)  بارندگی ها در نواحی شرق و شمال شرقی قرار داشته و در کل هند 9٪ بر روی نرمال بود.



النینو 2018


سال گذشته، اقیانوس آرام شاهد یک رویداد دیرهنگام النینو ضعیف بود. النینو تمایل به ایجاد بارندگی های کمتر از نرمال و حتی خشکسالی در هند را دارد. 


خطوط قرمز رویداد El Nino و آبی lanina  هاست.



بارندگی های پیش مونسون 2019 از سایکلون حاره فنی 


یک سایکلون زودهنگام قدرتمندی باد و باران های سنگین در سواحل شرقی هند ایجاد کرد.



پیش بینی بارندگی :



پس از فانی، طی 46 روز آینده پیش بینی می شود عمدتاً در مناطق جنوب شرقی شرایط آب و هوایی کمی گرمتر از حد نرمال باشد. بروز گرما به کشیده شدن رطوبت مونسون به شبه قاره کمک می کند.



النینو


در حال حاضر یک النینو ضعیف استقرار دارد. 





برخی از مدل ها مشاهده کردند النینو مذکور به درجه متوسط می رسد، بعضی دیگر آن را تضعیف شده پیش بینی می کنند. انتظارات ما این است که النینو حاضر به طور ضیف تداوم خواهد یافت.

همانطور که در بالا ذکر شد، ال نینوها مسبب  بارش های موسوی کمتر از نرمال ست. آنها با شرایط خشکی، بیشتر در نواحی جنوبی شبه قاره همبستگی دارند.



مدل ها عموماً به بارش های کمتر از نرمال اشاره می کنند...


در اینجا چشم انداز مدل دینامیک JAMSTEC برای تابستان مشاهده می شود. مرطوب ترین مناطق را در نواحی شمال شرقی، غربی (گجرات) و بعلاوه جنوب شرق با خشکی در نواحی دیگر دیده می شود.




مدل حاره ای آماری نشان دهنده خشکترین شرایط در نواحی جنوبی و آب و هوای مرطوب در بخش های غربی (گجرات) و شمال شرق شبه قاره می باشد. 




شار خورشیدی


چرخه های فعالیت خورشیدی الگوهای بارندگی در بسیاری از نقاط را تحت تاثیر قرار می دهند. ما در فاز آرام خورشید در چرخه فعلی هستیم. این فاز  موجب خشکی برای نواحی  جنوب غربی و بسیاری از نواحی شرقی (به استثنای تامیل نادو) گردیده و شرایط آب و هوایی در گجرات مرطوب است.



ما معمولا به دماهای اقیانوس هند و نوسان دو قطبی اقیانوس هند (IOD) توجه می کنیم، الگویی که معمولا در ماه مه ظاهر می شود، اما مدل ها در خصوص پیش بینی تغییرات مکانی و زمانی الگوی دمای اقیانوس هند ناهمگون هستند. به روز رسانی های آینده نشان می دهند که این الگو به سطح قابل توجهی خواهد رسید.


خلاصه

یک النینو ضعیف و فعالیت آرام خورشیدی تمایل به بروز بارش های فصل موسمی کمتر از نرمال بر روی سراسر هند دارند. مدل های دینامیکی و آماری (از جمله النینو - نوسان جنوبی و فعالیت خورشیدی) نشان می دهند که بارش باران ممکن است در گجرات بهتر باشد؛ نواحی شمال شرقی که بارندگی های پیش مونسون از سایکلون قوی فنی دریافت داشته، همچنین به نظر می رسد نسبت به سال 2018 ( اگر  هم بالاتر از حد نرمال نباشد) دست کم در راستای یک فصل زراعت پرحاصلتر قرار گیرد.


ترجمه مهرداد شهبازی 
وبسایت آب وهوایی ودربل 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد