آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

هشدار درجه 4 (سطح بالا) نسبت به وقوع سیلاب های مخرب در جنوب غرب، جنوب، شرق و شمال شرق کشور



نقشه های هواشناسی از نفوذ یک ناوه عمیق به روی کشور خبر می دهد که به سبب ایجاد شرایط بندال جو از سرعت نسبتا کمی برخوردار بوده  و نزدیک به یک هفته بر روی کشور فعال خواهد بود فعالیت سامانه از 2 شاخه شمالی و جنوبی تشکیل یافته که همزمان بر روی کل کشور سبب رخداد بارندگی خواهند شد. یکی از امواج بخش شمالی ناوه از اواسط وقت روز جمعه تا روز شنبه بر روی نواحی غربی - شمالی کشور فعال می باشد. طی روز  یکشنبه فعالیت این امواج در شمال کشور به اتمام رسیده و بتدریج با تقویت جریانات مرطوب جنوبی از سمت خلیج فارس و ورود هسته اصلی سامانه به روی کشور، بارندگی ها از سمت جنوب غرب تشدید می گردد. طی روز دوشنبه بارش ها معطوف به حوزه خلیج فارس، استان های بوشهر، فارس، خوزستان، هرمزگان، کرمان، بخش های مرکزی، دامنه های البرز، سواحل خزر و بخش های شرقی می باشد. روز سه شنبه گستره بارش ها بر روی سرتاسر مرکز و نیمه شرقی متمرکز می باشد. هسته بارندگی ها طی روز سه شنبه بر روی شمال شرق، شرق، جنوب شرق و جنوب و نواحی از مرکز کشور می باشد.



الگوی مجموع بارش طی مدت فعالیت سامانه بارش طی 20 الی 24 بهمن ماه نشان دهنده گستردگی چتر بارش های سامانه بر روی کشور می باشد و میتوان با قاطعیت گفت که هیچ استانی از کشور محروم از بارندگی های این سامانه نخواهند بود. این الگو نشان می دهد که هسته بارندگی در این مدت بر روی میانه غرب، جنوب غرب، جنوب و نیمه شرقی کشور خواهد بود. در این مناطق با توجه به شدت بارش ها، پتانسیل وقوع سیلاب های مخرب وجود دارد لذا اتخاذ اقدامات پیشگیرانه جهت به حداقل رسیدن خسارات بر روی استان های یادشده ضروری می باشد. 


همچنین بر روی مناطق مرکزی و ارتفاعات البرز بارندگی های موثری در طی فعالیت ناوه مذکور پیش بینی می شود. 

 

 

طی روز شنبه بر روی استان های واقع بر روی جنوب غرب کشور شامل ارتفاعات شمال شرقی خوزستان، نقاطی از ایلام، لرستان،چهارمحال و بختیاری و غرب اصفهان شدت بارندگی ها پیش بینی می شود که احتمال وقوع آبگرفتگی معابر عمومی در این مناطق دور از انتظار نخواهد بود. 



طی روز یکشنبه بر روی  مناطقی از لرستان،شرق بوشهر و جنوب فارس شدت بارندگی ها پیش بینی می شود. 



روز دوشنبه شدت بارش ها در نیمه جنوبی کشور خواهد بود؛ بوشهر، فارس، شرق و شمال هرمزگان و بخش مرکزی - جنوبی استان کرمان به سبب شدت بارش ها پتانسیل وقوع سیلاب را خواهد داشت، بالا آمدن آب روخانه ها و ایجاد خسارت در این مناطق وجود دارد. این شرایط به صورت نقطه ای در شمال اصفهان و جنوب قم نیز دور از انتظار نخواهد بود. 



طی روز سه شنبه گستره بارش ها از مناطق مرکزی تا نیمه شرقی کشور متمرکز خواهد بود، مناطقی همچون شمال شرق و شرق کشور شامل استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، در جنوب برای هرمزگان، نیمه جنوبی کرمان و نواحی از نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، پتانسیل وقوع سیلابهای مخرب به سبب طغیان آب روخانه ها و جاری شدن رواناب ها وجود دارد. 


این شرایط به صورت نقطه ای بر روی مناطقی از استان یزد و ارتفاعات البرز شرقی بر روی گلستان نیز وجود دارد. 



از روز یکشنبه به سمت نیمه دوم هفته پیشرو کاهش دما هوا در بیشتر مناطق کشور تجربه خواهد شد.


نظرات 3 + ارسال نظر
محسن عباسی شنبه 20 بهمن 1397 ساعت 13:56

سلام،خسته نباشید استاد می خواستم بدونم تواسفند ماه خبری ازبرف برای جلگه خواهد بود-متشکر میشم اگه جواب منو بدین.

با سلام

امسال شرایط برای رخداد بارش برف در سواحل خزر مناسب نخواهد بود.

امین شنبه 20 بهمن 1397 ساعت 10:09

سلام.خسته نباشین.خیلی عالی بود.آیا در اسفند ماه در شمالغرب کشور بارشهای خوب و مناسب برف و باران خواهیم داشت و اسفند ماه دماها نرمال تا زیر نرمال خواهند بود؟؟؟؟

با سلام بارندگی ها در اسفند ماه تعدیل می گردند و سطح دما تمایل به بالاتر از حد نرمال را نشان می دهد.

مرتضی شنبه 20 بهمن 1397 ساعت 01:27

سلام خسته نباشید جناب شهبازی ایا شدت بارش در نیمه غربی خراسان رضوی هم پیش بینی میشه یا خیر چون مدل اروپا در اپدیت امشبش بارش ها رو به سمت شرق و مرکز خراسان رضوی کشوند!!

با سلام کل استان خراسان رضوی زیر چتر بارش های مناسب و قابل توجه هستن اما بخش مرکزی و ارتفاعات شمالی استان به خوبی از این بارش ها برخوردار هستن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد