آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

وضعیت جوی کشور طی روزهای 12 لغایت 17 بهمن 97 + ویدئو



بنام خدا 

سلام با بررسی وضعیت جوی کشور در خدمت شما هستم.

قبل از اینکه به وضعیت جوی کشور بپردازیم، یه نیم نگاهی به وضعیت بارش رخ داده از ابتدای سال آبی جاری (1 مهر) تا امروز خواهیم انداخت. همانطور که می بینید از 31 استان کشور، 25 استان دارای مجموع بارندگی های نرمال و بالاتر از نرمال هستند که در صدر آنها استان ایلام با 133% فرانرمال اولین رتبه را در این رده بندی به خود اختصاص داده ست. پس از اون استان های لرستان با 97.7 % و خوزستان با 94.3% فرانرمال در رتبه های دوم و سوم واقع می باشند. اما علیرغم رخداد پدیده النینو در سال آبی جاری طی فصل پاییز و ادامه آن در نیمه اول زمستان، 5 استان واقع در شرق، جنوبشرق، جنوب و دامنه ها جنوب شرقی زاگرس شامل استان های سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی و فارس با بارش های کمتر از نرمال مواجه شدند که در صدر این لیست استان سیستان و بلوچستان با 90.2% زیر نرمال واقع است. 



اما طبق آخرین اطلاعات دریافتی از مدل های هواشناسی طی 2 روز آینده، جوی آرام و پایدار بر روی بیشتر مناطق کشور حکمفرما بوده اما این پایداری جو زیاد طول نخواهد کشید، چرا که نقشه های هواشناسی نشان می دهند، کشور طی هفته پیشرو تحت تاثیر 2 جریان ناپایدار واقع خواهد شد، یکی سامانه کم ارتفاعی ست که بر روی شبه جزیره بالکان و غرب ترکیه در حال شکلگیری ست. این سامانه فردا جمعه بر روی دریا سیاه مستقر خواهد شد. به نظر می رسد با ادامه حرکت شرقسوی سامانه  از روز شنبه از سمت شمال غرب شاهد افزایش ابر، وزش باد و شروع بارندگی ها باشیم. 

اتفاق دیگری که مدتهاست توجه ما را به خودش مشغول کرده، تقویت جریانات جنوبی بر روی استان های جنوبی کشور هست که از اواخر وقت روز جمعه بتدریج جریانات رطوبتی بر روی این بخش از کشور روند تقویت را در پیش گرفته و الگوهای بارشی تدریجاً برای شرق بوشهر، نواحی جنوبی فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی ایجاد می گردد. 


طی روز شنبه بر روی شمال غرب و بخش های شمالی زاگرس بارندگی خواهیم داشت، بارش در نواحی سردسیر بشکل برف خواهد بود. بتدریج با تقویت جریانات شمالی ناشی از نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار از سمت غرب خزر بارندگی ها تقویت خواهد شد. همچنین برای نیمه جنوبی کشور برای شرق بوشهر، جنوب فارس، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی رگبار باران و رعد و برق پیش بینی می شود. روز یکشنبه بر روی سواحل دریا خزر، نواحی از استان های غرب، مرکز، دامنه های البرز، شرق و شمال شرق کشور بارندگی خواهیم داشت، بارش ها در بسیاری از مناطق بشکل برف ظاهر می گردد. جریانات جنوبی بر روی استان های جنوبی کشور موجبات بارندگی بشکل رگبار و رعد و برق را فراهم می نماید. هسته بارندگی ها طی روز یکشنبه در نیمه شمالی کشور بر روی سواحل دریا خزر برای مناطقی از گیلان، مازندران، خراسان شمالی و رضوی متمرکزست، در نیمه جنوبی کشور بروی استان هرمزگان بخصوص بخش های شرقی  و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان پیش بینی می شود که در برخی مناطق به سبب تشدید بارندگی ها احتمال آبگرفتی معابر عمومی و بالا آمدن آب رودخانه ها محتمل هست. روز دوشنبه با حرکت سامانه به سمت شرق کشور عمده بارندگی ها بر روی باند شرقی کشور برای شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور متمرکز خواهد بود که هسته و شدت بارندگی ها در این روز بر روی نواحی از خراسان رضوی، جنوبی، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان خواهد بود. بتدریج طی روز سه شنبه آخرین تتمع بارش های سامانه بر روی شمال شرق کشور با خروج کامل سامانه به پایان خواهد رسید. 



اگر بخواهیم مجموع کل بارش های سامانه یاد شده را برآورد کنیم باید طی هفته پیشرو سر جمع از نوار ساحلی خزر، شمال شرق، شرق و جنوب و جنوب شرق کشور نام ایستگاه هایی را به عنوان رکورداران بارش نام ببریم. استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، رضوی، جنوبی،جنوب فارس، هرمزگان، جنوب کرمان، و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان بالاترین میزان بارندگی ها را به خود اختصاص خواهند داد. 




با نفوذ سامانه بارشزا شاهد نفوذ هوای سرد و زمستانی بر روی غالب مناطق کشور خواهیم بود. بنابر این از روز شنبه از سمت شمال غرب کشور آغاز کاهش دما را خواهیم داشت. این کاهش دما روز یکشنبه بر روی بخش وسیعی از نیمه شمالی، مرکزی و نوار جنوبی - جنوب شرقی (هرمزگان - سیستان و بلوچستان- فارس و کرمان) کشور تجربه خواهد شد و طی روز های دوشنبه تا چهارشنبه به سایر مناطق نیمه جنوبی – شرقی کشور رخنه خواهد کرد. این کاهش دما بر روی سواحل بین 5 تا 7 درجه و برای نیمه شرقی و جنوب شرقی کشور بین 9 تا 13 درجه سلسیوس پیش بینی می شود. تهرانم طی هفته پیشرو شاهد کاهش 5 تا 7 درجه ای دما هوا خواهد بود.


در انتهای این بخش به صورت مختصر به پدیده مادن جویان (MJO) که هدایتگر الگوهای همرفت در بخش حاره کره زمین هست بپردازیم. طبق آخرین خروجی مدلهای جهانی، این شاخص طی دو هفته آینده بر روی فازهای 7 و 8 خود واقع می باشد. فاز 7 در این موقع از سال (فصل سرد) برای نیمه جنوبی، جنوبشرق و شرق کشور حائز اهمیت می باشد چرا که طبق بررسی های صورت گرفته بین فاز 7 شاخص MJO و آنومالی بارندگی در مناطق یاد شده همبستگی مثبت دیده می شوذ.




به عبارت دیگه این شاخص با تاثیر گذاری بر روی الگوهای باد و فشار در بخش حاره موجب ایجاد کانال رطوبتی بر روی سرتاسر شرق حاره اقیانوس اطلس، شمال آفریقا، حوزه دریا سرخ و بالاخره فلات ایران می گردد که با آنومالی منفی بازتابش تشعشعات طول موج بلند (OLR) همراه ست و بالعکس با سرکوب همرفت و ابرناکی بر روی حوزه شرقی اقیانوس هند و مجمع الجزایر جنوب شرقی آسیا با آنومالی مثبت OLR مواجه خواهیم شد.




در انتهای شما عزیزان میتوانید کلیه مطالب فوق را در غالب فایل ویدئویی ذیل مشاهده نمائید:





نظرات 1 + ارسال نظر
امیر بردو جمعه 12 بهمن 1397 ساعت 13:51

واقعا لذت بردم.دست مریزاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد