آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

سیکلون عمیق بر روی ایتالیا روزهای یکشنبه تا چهارشنبه پیشرو کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد



با توجه به نقشه های هواشناسی، استقرار یک تراف کم ارتفاع عمیق تراز لایه فوقانی جو بر روی اروپا دیده می شود که مرکز آن هم اکنون بر روی ایتالیا واقع گردیده، این مرکز کم ارتفاع که در واقع سیکلون ست، در سطح زمین با ساختار جبهه ای خود در مرحله بلوغ خود می باشد. محاسبات انجام شده نشان می دهد طی روزهای آینده سامانه مذکور به سمت شرق جابجا خواهد شد، این سامانه که روز یکشنبه 7 بهمن 97 بر روی بخش های شرقی مدیترانه مستقر خواهد شد، طی حرکت شرقسوی خود از ایتالیا به سمت بخش شرقی دریا مدیترانه، تدریجاً ارتباط خود را با جریانات اصلی حلقه بادهای غربی کاهش خواهد داد و شرایط بسته ای را به خود خواهد گرفت. محاسبات انجام شده نشان می دهد نیمه دوم عمر این سیکلون مصادف ست با زمان تاثیر گذاری آن بر روی کشور که بین روزهای یکشنبه 7 بهمن لغایت چهارشنبه 10 بهمن 97 سبب رخداد ناپایداری های جوی بر روی بسیاری از مناطق کشور خواهد شد.   



نزدیک شدن تدریجی مرکز سامانه به منطقه با روند تشدید پرارتفاع لایه جو بر روی ایران همراه بوده که سبب تقویت جریانات جنوبی بر روی کشور می گردد. لذا طی سه روز آینده روند افزایش دما هوا در بسیاری از مناطق کشور بخصوص شمالغرب، دامنه های زاگرس و البرز، شمال شرق و نواحی مرکزی کشور طی نیمه اول هفته پیشرو خواهد شد. این هوای گرم اواسط هفته آینده بر روی شمال شرق و باند شرقی کشور متمرکز خواهد شد که آنهم تدریجاً جای خود را به هوای سردتر جبهه هوای سرد سامانه خواهد داد.

 

در انیمیشن ویدئویی ذیل مراحل تحولات سیکلون مستقر بر روی آب های دریای مدیترانه را مشاهده می کنید، در حال حاظر سیکلون به مرحله بلوغ خود رسیده و در سطح زمین ساختار جبهه ای آن با جبهه آکلوده همراه ست. این سیکلون در نهایت طی نیمه دوم عمر خود کشور ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.



با توجه به نقشه های هواشناسی سامانه مذکور یک سامانه امتزاجی دریا مدیترانه - سرخ می باشد، به عبارت دیگر یک کم ارتفاع دینامیک بشکل چرخند در لایه تراز فوقانی جو بر روی سطح زمین با ساختار جبهه ای خود حرکت می کند که زبانه های کمفشار از دریا سرخ تا عرض های بالاتر بر روی منطقه نشان دهنده ماهیت امتزاجی آن می باشد. استقرار زبانه های توده هوای پرفشار بر روی افغانستان، پاکستان، هند، دریا عرب، عمان و ... با ایجاد شیب گرادیان جریانات بر روی آب های جنوبی سبب گسیل مقادیر زیادی رطوبت به منطقه ریف دریا سرخ شده و سپس تحت مکانیسم های دخیل در جبهه همگرایی دریا سرخ بر روی جلوی ناوه مذکور سبب فرارفت رطوبت به درون فلات ایران می گردد.


لذا شرایط تغذیه رطوبتی سامانه مذکور که با جریانات جنوبی فوق همراه می گردد بسیار مناسب و مهیا بنظر می سد، این رطوبت عظیم و قابل توجه می تواند خطر وقوع سیلاب های مخربی را در برخی از استان های واقع در زاگرس جنوب غربی و حتی غرب و شمال غرب کشور در پی داشته باشد. 



مجموع بارندگی سامانه ناپایدار عمدتاً بر روی نیمه غربی، شمال غرب و بخش های شمالی کشور متمرکز خواهد بود. بیشترین میزان بارش ها بر روی نوار غربی زاگرس واقع خواهد بود. شامل غرب و جنوبغرب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد که در برخی از مناطق استان ها بخصوص نواحی جنوبغربی کشور احتمال رخداد سیلاب و آبگرفتگی معابر عمومی وجود خواهد داشت.


در سایر مناطق شمالغرب و ارتفاعات البرز _ شمال شرق کشور بارندگی های مناسبی از سامانه رخ خواهد داد.


بارندگی ها بر روی استان های واقع در مرکز به سمت دامنه های جنوب شرقی زاگرس شامل جنوب سمنان، اصفهان، یزد، کرمان و غالب نیمه جنوبی کشور ضعیف تر خواهد بود.



در جنوب کشور برای استان فارس و بخش هایی از بوشهر بالاترین میزان بارش ها را در این بخش از کشور شاهد خواهیم بود.


در نیمه اول فعالیت سامانه طی روز های یکشنبه و دوشنبه 7 و 8 بهمن 97 بارندگی ها عمدتاً بر روی نیمه غربی کشور متمرکز می باشد که تدریجاً به دامنه های البرز کشیده خواهد شد. طی این مدت بیشترین میزان بارندگی ها بر روی استان های غربی بخصوص دامنه های جنوب غربی زاگرس متمرکز می باشد. استان های کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و همچنین در عرض های بالاتر در کردستان و جنوب غرب و غرب آذربایجان غربی تشدید بارندگی ها را خواهیم داشت که خطر سیلاب و آبگرفتگی معابر عمومی وجود دارد. از اواخر وقت روز یکشنبه 7 بهمن 97 دامنه های بارش از سمت غرب به روی استان های شمال غرب و استان های مرتبط با دامنه های جنوبی البرز کشیده خواهد شد روز دوشنبه بارش ها بر روی استان های واقع شمال غرب، دامنه های جنوبی البرز و ارتفاعات گیلان و جنوب مازندران تشدید می گردد


از نظر دمایی هوای گرم طی که روزهای جمعه و شنبه بتدریج نفوذ کرده ست، طی روز یکشنبه بر روی بیشتر مناطق حاکمیت خواهد داشت، اما با نفوذ هوا سرد از سمت غرب کشور طی روز دوشنبه 8 بهمن 97 کاهش دما آغاز خواهد شد و هوای گرم تدیجا به سمت شرق کشور جابجا می گردد. 



روز سه شنبه 9 بهمن 97 با تشدید جریانات شمالی بر روی خزر ضمن کاهش ملموس دما هوا بین 5 تا 10 درجه بر روی استان های ساحلی، تشدید بارندگی ها را خواهیم داشت. بارش بر روی گیلان، مازندران و گلستان می تواند در برخی از مناطق منجر به آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها گردد. بالعکس بر روی نیمه غربی کشور کاهش بارندگی ها پیش بینی می شود و عمده بارش ها بر روی دامنه های جنوب غربی زاگرس به سمت استان های فارس، بوشهر و شمال هرمزگان متمرکز خواهد شد


پدیده بارش را  بر روی استان های حاشیه البرز، شمال شرق و بخش های شرقی کشور نیز شاهد خواهیم بود.


بر روی استان های مرکزی به سمت دامنه های جنوبشرقی زاگرس به نسبت سایر مناطق بارش ها ضعیف تر خواهد بود.


روز سه شنبه هوای گرم بر روی بخش های مرکزی تا نیمه شرقی کشور متمرکز بوده و این هوای گرم سبب خواهد شد در این مناطق آب و هوای معتدل نسبت به این موقع از سال تجربه گردد. اما روز چهارشنبه 10 بهمن 97 با خروج هوای گرم از نیمه شرقی کشور کاهش دما هوا در این بخش از کشور رخ خواهد داد که در برخی از مناطق (شمال شرق کشور) بین 10 تا 12 درجه سلسیوس پیش بینی می شود.


روز چهارشنبه سامانه آخرین فعالیت های خود را بر روی شمال شرق و جنوب شرق کشور خواهد داشت تا اینکه تدریجا از کشور خارج گردد.




نظرات 1 + ارسال نظر
امین یکشنبه 7 بهمن 1397 ساعت 19:13

با سلام.میخواهم شما رو با یک رویداد وحشتناک سال ۹۸ آگاه کنم زمستان سال ۹۸ بر اساس پیشبینی دانشمندان و صاحب نظران خیلی وحشتناک سرد خواهد شد در زمستان ۹۸ برف نخواهیم داشت و فقط سرمای فوق العاده شدید خشک خواهیم داشت این زمستان به قدری سخت و سرد خواهد شد که بسیاری از مردم کوچ و مهاجرت خواهند کرد از الان به فکر مهاجرت باشین چون این زمستان کشنده و وحشتناک هست.کل خاورمیانه سرمای بیسابقه ای در زمستان ۹۸ خواهد داشت ولی این زمستان کاملا خشک و بدون بارش خواهد شد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد