آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

الگوی سرد ژانویه 2019 مدل JMA و همبستگی آن با وقوع گرمایش استراتوسفری در طی سال های آنالوگ مشابه



ران جدید مدل JMA دسامبر 2018 برای چشم انداز الگوی ماه ژآنویه منتشر شد!!! این چشم انداز بسیار هیجان انگیز و حیرت آور ست. در این الگو ما با بلاکینگ عرض های جغرافیایی بالا در اوراسیا و الگوی سیکلونی قوی بر روی شمال اقیانوس اطلس - غرب اروپا مواجه ایم. در نتیجه شاخص نوسان های اطلس شمالی و الگوی غرب روسیه – شرق اطلس  بترتیب در فازهای مثبت و منفی خود واقع هستند. افزایش ارتفاع ستون جو بر روی شمالگان بیانگر گرایش شاخص AO به فاز منفی خود می باشد. شاخص نوسان Scand نیز با آنومالی مثبت بر روی شبه جزیره اسکاندیناوی در فاز مثبت خود است. الگوی الاکلنگی ارتفاع مثبت بر روی غرب و منفی آن بر روی شرق آمریکای شمالی فاز مثبت الگوی PNA را نشان می دهد. 

  • بروز دیرهنگام ضعیف تامتوسط انینو
  • گرمایش شمال اقیانوس آرام (+ PDO)
  • فاز مثبت NAO
  • گذار فاز شرقی (منفی) به غربی (مثبت) نوسان QBO
  • درجه خفیف مودوکی بر روی گستره حوزه ENSO
  • فعالیت ضعیف خورشیدی
  • فازمثبت PNA


با توجه به پیش بینی تضعیف بادهای مداری تراز لایه 10 هکتوپاسکال طی اواخر ماه دسامبر 2018 بر روی نیمکره شمالی طی چشم اندازهای ترسیم شده توسط مولفه های مدل GFS، افزایش حرکت نصف النهاری بادهای جو فوقانی و حتی وقوع گرمایش ناگهانی استراتوسفری (SSW) پیش بینی می شود. آخرین نمودار فضایی شاخص QBO نشان می دهد که نوسان QBO در مد چینش فاز غربی خود است، که در مقایسه با  الگوی رویدادهای تضعیف ورتکس استراتوسفری، بویژه در طی ماه دسامبر سازگار می باشد:

 


در طی سال های آنالوگ مشابه وقوع گرمایش استراتوسفری (SSW) بر روی آسیا طی اواخر ماه دسامبر مشابه چشم اندازهای اواخر دسامبر 2018 دیده می شود:



همه این شرایط بیانگر تضعیف و جابجای ورتکس قطبی شمالگان می باشد، پیش بینی نحو رفتار و آرایش حلقه های بادهای حول ورتکس مساله بسیار مهمی می باشد چرا که اعتقاد بر این ست که الگوی آرایش ورتکس قطبی می تواند بر روی مسیر حرکت توده های آب و هوایی نیمکره شمالی تاثیر گذار بوده و در نتیجه ویژگی ها دما و بارش را تعیین نماید.


از این رو با توجه به این خروجی مدل JMA چشم انداز ماه ژانویه 2019 ما به دنبال سال هایی در تاریخچه آب و هوا بودیم که بیشترین میزان شباهت را به این خروجی داشته و ضمن آنکه در این سال ها در اواخر ماه دسامبر با پدیده گرمایش بر روی آسیا مواجه بوده اند. ما به سال های 1912، 1969، 1970، 1977، 1978، 1984 و 1996 رسیدیم !!!!


برآیند این سال ها بارش های فرانرمالی را در بسیاری از مناطق کشور طی ژانویه نشان می دهد، نکته مسرت بخش افزایش بارندگی ها بر روی بخش های جنوبی کشور می باشد، فعالیت سیکلونی بر روی منتهی الیه شرقی دریا مدیترانه با بی هنجاری های مثبت بارش مسیر توده های آب و هوایی را از بخش شمالی غربی به کشور نشان می دهد. مسیر محور جت استریم جنب حاره موجب هدایت جریانات مرطوب در راستای جنوب - شرقی بر روی فلات ایران می نماید. 


الگوی دمایی بر روی کشور با بی هنجاری منفی مواجه می باشد.



طبق الگوی برآیند ژانویه این سال ها ما مشاهده می کنیم که بر روی اوراسیا استقرار پشته بلاکینگ با الگوی واچرخندی سبب فرارفت سرد بر روی بخش وسیعی از آسیا می گردد، این هوای سرد در غالب فرود مورب تا آسیا جنوب غربی و خاورمیانه کشیده شده ست که بسیار شباهت به الگوی JMA ماه ژانویه  دارد. 


باز آنالیز این سال ها عبارتند از:


1- با توجه رخداد النینو مودوکی بر روی آب های حاره اقیانوس آرام طی دسامبر 2018 که با گرمایش SST بر روی نواحی شرق - مرکزی حاره اقیانوس آرام همراه ست آنالیز این سال ها از حیث شرایط اقیانوسی مورد باز بینی قرار می گیرد: در این بررسی سال های 1983/84 و 1995/96 به دلیل رخداد پدیده لانینا مودوکی از لیست پکیج سال های آنالوگ حذف گردید. بنابر این سال های باقی مانده عبارتند از:  1912، 1969، 1970، 1977 و 1978.



2- با توجه به طرح فضایی شاخص QBO نوامبر 2018 حالت گذار از وضعیت شرقی (منفی) شاخص به سمت وضعیت غربی (مثبت) بوده ست بنابر این باید مجددا سال های مذکور از نظر الگوهای بادهای استراتوسفری در منطقه استوا مورد بررسی قرار گیرد، سال هایی که مشابه با وضعیت نوامبر - دسامبر 2018 می باشد عبارتند از: 1912، 1977، 1984 و تا حدودی 1996 !!!!

بنابر این الگوهای بارش و دما به شرح ذیل بر اساس دسته بندی های فوق ترسیم می گردد:

  1. به سبب تضعیف جبهه همگرایی دریا سرخ در مدل های آنالوگ مورد بررسی وضعیت بارندگی ها بر روی جنوبغرب و بخش های غربی گرایشی به کاهش بارش ها را نشان می دهد. طی شبیه ترین سال (1977) به ژانویه 2019 مسیر بارندگی ها از شمال غرب، سواحل خزر، دامنه های البرز، بخش های داخلی به دامنه های زاگرس جنوبی می باشد که با توجه به مسیر محور جت استریم جنب حاره مسیر رطوبتی از بخش های جنوبی به شرق - شمال شرق گسترش یافته ست. سطح بارندگی ها در همسایه شرقی بر روی افغانستان قابل توجه ست که ناشی از تاثیرات فرود مورب آسیا و گسترش جریانات مرطوب به این منطقه می باشد.
  2. در دو سال النینو مودوکی 1912 و 1977 که از نظر شاخص QBO همراستا می باشند، بارندگی ها بر روی نیمه غربی طی ماه ژانویه به کاهش گرائیده اما مسیر جبهه بارشی بر روی جنوب - شرق / شمالشرق برقرار بوده ست و در سایر مناطق کشور سیگنال قوی از بی هنجاری بارندگی ها در این ماه دیده نمی شود. 
  3. با اضافه شدن سال های لانینا مانند 1984 و 1996 از میزان بی هنجاری منفی جنوب غرب - غرب کاسته شده و منطقه بارندگی بر روی منتهی الیه شرقی دریا مدیترانه تقویت می گردد، همچنین این روند بر روی دامنه های البرز به چشم می خورد اما بر روی منطقه شمال شرق با تشدید الگوی آنتی سیکلونی پرفشار سیبری گرایش به کاهش بارش ها در طی سال های مشابه لانینا دیده می شود. 


از نظر الگوهای دمایی مجموعه سال های فوق با ژانویه سرد بر روی کشو آغاز شده اند که به دلیل تقویت زبانه های توده هوای پرفشار سیبری ر روی آسیا جنوب غربی می باشد. 


بررسی سال 1977 نشان می دهد که ژانویه این سال فاز 6 و 2 شاخص MJO بیشترین ماندگاری را نسبت به فازهای دیگر داشته اند، فازهای 7، 8 و 1 هم مجموعا 11 روز ماه ژانویه را به خود اختصاص داده ست. بررسی همبستگی فازهای MJO با النینو (مودوکی) نشان می دهد که در بیشتر فاز ها الگوی سیکلونی بر روی ناحیه قفقاز و حوزه قفقاز استقرار داشته و به عبارت دیگر مسیر عبور کم ارتفاع ها از کریدور شمال غرب به روی فلات ایران می باشد. نکته حائز اهمیت اینکه در اغلب فازها بر روی شمالگان و جنب قطبی اوراسیا استقرار آنومالی مثبت ارتفاع ستون جو با درجاتی از تضعیف ورتکس قطبی همراه بوده و در نتیجه مولفه نصف النهاری جریانات بر روی حلقه بادهای غربی غالبیت دارد. 

نکته دیگر برقرار الگوی سیکلونی با آنومال منفی ارتفاع بر روی ایران، عربستان، دریا سرخ و منتهی الیه شرقی دریا مدیترانه می باشد. فاز 2 بیشترین تشابه را با الگوی های آنالوگ مورد بحث ما دارا می باشد. 



نظرات 41 + ارسال نظر
ابراهیم دوشنبه 26 آذر 1397 ساعت 21:02

سلام ضمن تشکر. بارش جنوب شرق کشور چطور پیش بینی می شود

با سلام

بارندگی هایی را در بخش جنوب شرق و دامنه های جنوب شرقی زاگرس طی دیماه خوایهم داشت که منجر به ترمیم کاستی های بارش پاییزه می گردد.

سهیل دوشنبه 26 آذر 1397 ساعت 21:01

سلام و عرض ادب و احترام،تورو خدا فقط همین ی سوال دارم،خواهش میکنم جواب بدین،من از منطقه شهران،تهران،شمال غرب تهران مزاحم میشم،فقط همین ی سوال دارم،میخواستم بدونم آیا در ،دی ماه برف سنگین،برفی که حداقل پنجاه سانت باشه در تهران داریم،تورو خدا ،خواهش میکنم جواب بدین،من عاشق برفم،ممکنه مثل بهمن پارسال ،که برف سنگینی اومد تهران،در ،دی ماه تکرار بشه،با تشکر و سپاس،منتظرم پاسخ شما هستم،ب امید برف سنگین

با سلام

با توجه به مدل های بررسی شده امیدها برای نرمال بودن بارش برف در بسیاری از مناطق کشور افزایش پیدا کرده و انشاالله در عمل نیز شاهد آن باشیم.

حسین دوشنبه 26 آذر 1397 ساعت 00:40

سلام.میشه بگین ساوه امسال برف داره یا نه؟بخدا چند ساله اصلا برف خوبی نباریده.آیا امسال برفش ۲۰سانتی میشه؟

با سلام

روند تحولات مدل های دینامیکی همسویی خود با مدل های آماری را نشان میدهند انشاالله خبرهای خوبی داشته باشیم.

عبدالعزیز بدیچی یکشنبه 25 آذر 1397 ساعت 23:13

سلام با توجه که پاییز بارون در منطقه خاش سیستان و بلوچستان 6میلمتر آمد آیا دی ماه بارندگی داره و اگر داره حدودا چه مقدار

با سلام

به توجه به مدل های بررسی شده امید برای بارش های نافع در جنوب شرق کشور افزایش پیدا کرده و انشاالله بارندگی ها کاستی های بارش منطقه جنوب شرق را تا حدی جبران نماید.

میلاد یکشنبه 25 آذر 1397 ساعت 19:32

سلام‌.ولی شما یک زمستان سرد دهه 90 رو به یاد ندارین و اون زمستان سال ۹۵ بود که یک زمستان کلاسیک و خیلی سرد بود و مخصوصا در منطقه شمالغرب تو زمستان ۹۵ اکثرا دماها زیر نرمال بودن.زمستان ۹۷ به نظر شما میتونه شبیه زمستان چه سالی بشه؟؟؟

با سلام

بررسی ها نشان میدهند دیماه ما شاهد بیهنجاری های سرمایشی و همزمان تاثیر گذاری ناوه های شمالی خواهیم بود، اما از نیمه دوم بهمن ماه الگوها رو به تعدیل درجه حرارت هوا ممکن ست پیش رود.

هادی یکشنبه 25 آذر 1397 ساعت 16:18

باسلام
میشه توضیح خلاصه ای از وضعیت بارش و دما، طی ماه ژانویه، براساس مدل JMA برای کل کشور بدین؟
ممنون

با سلام

بر طبق این مدل متوسط دما هوا بر روی بخش وسیعی از کشور نرمال تا 1- درجه زیر نرمال بوده در جنوب شرق گرایش به گرمتر از نرمال را نشان می دهد، بارش ها بر روی نیمه غربی - جنوب غرب، دامنه های البرز و سواحل جنوب غربی گرایش به افزایش ناهنجار بارش ها رو نشون میده و برای سایر مناطق تقریبا در حد نرمال بلند مدت محسوب میشه .

حامد یکشنبه 25 آذر 1397 ساعت 12:42

شرمنده استاد چون استان فارس استان پهناوری است میشه منطقه ای بگیدمثلا شمال مرکز جنوب استان یا شرق یاغرب استان تشکرازلطف شما

با سلام

الگوهایی که ما بررسی کردیم به این نتیجه رسیدیم بیشتر مناطق استان فارس در تیر راس بارندگی ها خواهد بود. این بارش ها در دیماه بیشتر بر روی دامنه های زاگرس بیشتر خود نمایی خواهد کرد.

سهیل یکشنبه 25 آذر 1397 ساعت 09:43

سلام ،استاد بزرگوار و گرامی،درود ب شما، معذرت می‌خوام مزاحم شدم،ببخشید ی سوال داشتم،سایت هواشناسی فورکا،در مورد شهر تهران ،چرا اینقدر مدلهای بارش و دما در حال تغیرات هست، آخه دمای شهر تهران یهو کم میشه،بعد فردا که باز نگاه میکنم دماها می‌ره بالا،تروخدا شما بفرمایید،تهران در دی ماه برف خواهد داشت،مثل بهمن پارسال،میشه ی برف پنجاه سانت بیاد؟ توروخدا بفرمایید ،دیگه ناامید شدم،با تشکر فراوان

با سلام

هر الگو و مدل بر اساس یکسری معیار ها اقدام به پیش بینی میکنه فورکا هم که تابع مدل ECMWF هست بر اساس برآوردهای این مدل اقدام به تظیم پیش بینی ها میکنه این مدل بر اساس تغییرات عوامل پیوند از دور و شاخص های اقلیمی اقدام به تصحیح پیش بینی ها میکنه بالاترین درصد صحبت پیش بینی نهایت برای 72 ساعت آینده می باشد و با افزایش مدت زمان عدم قطعیت در پیش بینی ها افزایش و ضریب اطمینان کاهش می یابد.

امید یکشنبه 25 آذر 1397 ساعت 07:32

سلامی دوباره بنظرشما احتمال رویداد ۸۶یا۹۲حتاشبه ای از۵۰ میتونیم داشته باشیم

با سلام

بستگی داره شما برای کدوم منطقه مدنظر دارید.

سال 86 رو من متصور نیستم چون اون سال یک سال لانینایی بو1392 نیز در آمارهای ما دیده نمیشن ولی اگر روند مدل های مورد بررسی محقق شود دیماهی سرد خواهیم داشت که تا اواسط بهمن نیز میتواند تداوم داشته باشد.

حامد شنبه 24 آذر 1397 ساعت 20:33

عذرمیخام خواهشاپاسخ بدیدچون برای ماخیلی مهم باتشکر

حامد شنبه 24 آذر 1397 ساعت 20:02

باعرض سلام وخسته نباشید وتشکرازسایت مفیدشما.بنده کشاورز ودیم کارهستم میخواستم بدونم ایاادامه فصل زراعی برای شیراز واستان فارس زمستان پربارش خواهد بود ایا وقفه بارشی داریم یاخیر ایابارشها مناسب کشت دیم هست

با سلام نقشه های بلند مدت نشان میدهند که بارش ها در استان فارس طی ماه های پیشرو زمستان در کل نزدیک به نرمال و در برخی مناطق گرایش به بالاتر از اون رو خواهد داشت.

فیروز شنبه 24 آذر 1397 ساعت 15:17 http://mohammadfzblogfa.com

سلام استاد ارجمند. گرچه توضیحات فنی و تحلیل و تفسیر نقشه ها برای ما کاری بسیار سخت و دشوار است اما علاقه شدید به این مقوله ما را وادار می کند که با اشتیاق و کنجکاوی مطالب شما را مطالعه کنیم. امیدوارم با این تحلیل شما حداقل سایه ای هر چند خفیف از زمستان 50 را لمس کنیم. تا نظر استاد چه باشد. پاینده باشید.

با سلام و تشکر

حسین شنبه 24 آذر 1397 ساعت 14:06

پیش بینی دمای دهه دوم و سوم آذرتون که اصلا محقق نشد و معکوس از اب در امد
به نظر دی ماهتونم فقط برای دهه اولش محقق شه

با سلام

آب وهوا پیچیدگی های خاص خود را دارد حتی شما عنایت بفرمائید دمای گرمتر از نرمال آبان ماه سازمان هواشناسی کشور محقق نشد .

ا،،، شنبه 24 آذر 1397 ساعت 12:18

استاد سلام ، می خواستم بدونم رباط کریم، جنوب غرب تهران ایا با ز مثل پارسال می تونه برف سنگین داشته باشه ، چون رباط از سرما های سیبری تجربه نشون داده برف سنگینی میگیره ، مثل سال 86 ،، 83،، 96،، 96 که هسته تهران بودیم 70 سانت زد ، امثال هم میشه امیوار به برف سنگینش بود ، ممننون از لطف شما

با سلام

چنین چشم اندازی رو متصور نیستم

الگوی بهمن پارسال یک الگوی کمیاب بود اما به هر حال انتظار بارش برف به صورت نرمال رو بر روی استان تهران طی دیماه داریم.

حسین شنبه 24 آذر 1397 ساعت 11:47

سلام داداش بندر انزلی در دی ماه امسال شاهد بارش برف خوبی خواهد بود یا خیر برف سنگین سواحل داره امسال یا خیر با تشکر.

با سلام

پیش بینی برف بر روی سواحل همیشه برای ما هواشناسا چالش برانگیز و با عدم قطعیت بالایی برخوردار هست اما در صورت تحقق در الگوهای مورد بررسی خیلی دور از ذهن نیست در سواحل بارش برف رو داشته باشیم.

حسین شنبه 24 آذر 1397 ساعت 11:44

سلام داداش شهر کاشان وضع بارشی و دمایی اش برای دی و بهمن و اسفند چگونه خواهد بود ایا در دی ماه شاهد بارش برف خوبی در شهر کویری کاشان خواهیم بود یا خیر .

با سلام

انشاالله با توجه به سرمای ناهنجاری که مدل ها نشان میدهند برف درون فلاتی ایران طی دیماه روند توسعه ای رو داشته باشه

محمدرضا شنبه 24 آذر 1397 ساعت 09:50

باسلام‌خدمت‌استادشهبازی
می‌خواستم‌درموردشرایط‌جوی‌نیمه‌شرقی‌کشور‌بخصوص‌ خراسان‌جنوبی‌توضیح‌بفرمایید
ممنون

با سلام

با توجه به این که هم مدل های آماری و هم تعدادی از مدل های دینامیک فرارفت جنوبی رو بر روی خراسان جنوبی نشان میدهند بارندگی ها طی دیماه بر روی خراسان جنوبی میتواند شرایط مرطوبی را برای آن خطه ایجاد نموده و دما هوا گرایش به سردتر ازنرمال را در برهه هایی نمود می یابد.

امین شنبه 24 آذر 1397 ساعت 08:07

سلام.در کل بهمن ماه از لحاظ دمایی گرمتر از دیماه خواهد شد؟؟؟برای ارومیه برف خوب دیده میشه؟؟؟یعنی در دیماه هیچ منطقه ای در ایران ناهنجاری گرمایی نخواهد داشت؟؟؟البته تغییرات نقشه ها شدید هست و باز احتمال تغییر هست

با سلام مدل ها و نتیجه گیری ما این رو نشون میدن،
در دیماه به نظر میرسد در جنوب شرق کشور متوسط دما هوا گرایش به گرمتر از نرمال رو تجربه کنند.

علی شنبه 24 آذر 1397 ساعت 07:23

با سلام
لطف کنید یه پیش بینی تحلیلی هم برای شهر اصفهان در دیرماه داشته باشید. امسال اصفهان دی ماه مرطوب و سرد برفی را میبینه یا همچنان سر کاریم؟ با یپاس

با سلام

با توجه به تعدد تاثیر گذاری سامانه های بارشزا طی دیماه بارندگی ها بر روی اصفهان گرایش به نرمال داشته و در برهه هایی هوا میتواند سردتر شود.

رضا(نیاوران) شنبه 24 آذر 1397 ساعت 05:59

سلام خسته نباشی .اوضاع زمستون تهران امسال چی جوریه .به خصوص شمال تهران . هم از نظر دمایی هم ازنظر بارشی

با سلام وقت بخیر

بارندگی ها بر اساس آخرین برآوردها گرایش به نرمال بوده و دمای هوا در برهه ای از دیماه و تا اواسط بهمن میتواند سرد تر از نرمال بلند مدت باشد احتمالا با توجه به الگوهای حال حاضر از اواسط بهمن به سمت اواخر فصل دما تعدیل می یابد.

C.Alireza شنبه 24 آذر 1397 ساعت 03:04

با سلام و درود خدمت شما بزرگوار ؛ به نظر میرسه تغییرات زیادی رو امسال داشته باشیم طوری که بعضی از پیش بینی ها به چالش کشیده میشن و پیش بینی میان مدت کمی دشوار بشه ، میخواستم نظر شما رو درباره احتمال ورود به یک دوره بلاکینگ ۸ تا ۱۵ روزه طی دیماه امسال بدونم ، با توجه به این نکته که امسال به صورت یکپارچه طی پاییز شاهد این موضوع نبودیم ، همچنین نظر شما در مورد تکنولوژی هایی که جهت تأثیر گذاری بر آب و هوا طی سالهای گذشته مورد آزمایش قرار گرفته اند ، مسائل مطرح شده در رابطه با آزمایش و تأثیر گذاری این تکنولوژی ها بر روی آب و هوای ایران توسط چند کشور از جمله ترکیه ، اسراییل ، روسیه و آمریکا ، که به خصوص طی سال گذشته بسیار زیاد مطرح شد ، تا جایی که پدافند غیر عامل طی چندین گزارش خیلی محرمانه از این موضوع به سران کشور گزارشات متعددی در رابطه با غیر عادی بودن بسیاری از تغییرات آب و هوایی طی چند سال گذشته در ایران داده اند ، که فرمانده کل پدافند غیر عامل در مصاحبه ای به برخی از این تحقیقات اشاره کرد که از جمله ترکیه رو نام برد که به صورت مداوم و قطعی مانع از ورود امواج بارشی به ایران شده که با اصطلاح برف دزدی از آن نام برد ، نظر شما چیه استاد ؟

با سلام

اظهار نظر های متفاوتی در این خصوص وجود داره این که تکنولوژی ها بکار رفته توسط صاحبان قدرت در دنیا این توانایی رو داره که بر روی فرآیندهای طبیعی کره زمین مشخصا بر روی الگوهای اب و هوایی تاثیر گذارن باشن و بتونن با توجه به مقاصدو اهداف مدنظر مداخلاتی رو داشته باشن اما هیچگاه این صحبت ها و نظریه ها جنبه اثبات شده ای به خودشون نگرفتن حتی مقامات هم به صراحت در مورد این مساله صحبت نمیکنن و ما حتی شاهد تکذیب این صحبت ها توسط سایر افراد صاحب نظر می شیم.

اما در کل جدا از بحث تکنولوژی های هدایتگر آب و هوا اما در مدل های مورد بررسی خود به وقفه آب و هوایی بر نخوردیم برآیندها به ما میگه دیماهی پربارشی در خیلی از مناطق کشور خواهیم داشت.

سید عباس حسینی شنبه 24 آذر 1397 ساعت 02:41

با سلام آپا شهر اصفهان و شهرکرد در دیماه بارش برف دارند

با سلام

انشاالله

انتظار ما بر این هست

علی شنبه 24 آذر 1397 ساعت 01:19

درود بر استاد شهبازی عزیز

ممنون از تحلیل جامعی که داشتید.
لطفا در مورد فلات مرکزی ایران علی الخصوص استان اصفهان اظهار نظر بفرمایید.
طی سه ماهه زمستان وضعیت بارش و دما به چه صورت خواهد بود ؟

موفق باشید

با سلام

ما انتظار داریم بارندگی ها طی دیماه بر روی استان اصفهان گرایش به حد نرمال رو داشته باشه و دمای هوا غالبا گرایش به کمتر از نرمال بلند مدت هست.

عمار شنبه 24 آذر 1397 ساعت 01:17

سلام استاد پیش بینی شما برای جنوب استان کرمان چه می باشد برای دیماه؟

با سلام

انشاالله بارندگی ها به منطقه شما خواهد رسید و منطقه تحت تاثیر این بارندگی ها خواهد بود.

علی شنبه 24 آذر 1397 ساعت 00:39

سلام.
شهبازی جان وضعیت لرستان چگونه خواهد بود؟بویژه برف!

با سلام انتظار بر این ست دیماهی که تجربه می کنید انشاالله در صورت تحقق مدل های ما نسبت به سه سال اخیر سردتر از نرمال باشد.

ابوالفضل شنبه 24 آذر 1397 ساعت 00:18

سلام ، استاد دامنه های جنوبی البرز وضعیت برفش و سرماش چطور میشه انشالله ممنون

با سلام

سیگنال های سرما در الگوها نمایان شدند انشاالله در صورت عدم تغییر در الگوهای آب و هوایی دیماه امسال نسبت به سه دیماه سال های قبل سنت شکنی کنه و بارش برف رو داشته باشیم.

امیرحسین شنبه 24 آذر 1397 ساعت 00:13

سلام و عرض ادب
میشه لطفا یه توضیح از زمستان در شهرهای جنوب شرقی خوزستان داشته باشید
تشکر فراوان

با سلام وقت بخیر

طی دیماه الگوها تقریبا در اون مناطق بارش ها را نزدیک به نرمال نشان میدهند اما از بهمن ماه الگوها نشان میدهند بارندگی ها مطابق نرمال و حتی بیش از نرمال خواهد بود. سال طلایی برای استان خوزستان در حال رخ دادن هست.

مهدی جمعه 23 آذر 1397 ساعت 23:39

سلام استادشهبازی خسته نباشید میخواستم بپرسم وضعیت قزوین ازنظردماوبارش درطی زمستان چگونه هستش؟

با سلام بارش ها گرایش به بالاتر از حد نرمال بوده و دوره های سردتر از نرمالی طی این دی ماه خواهید داشت طی بهمن ماه احتمال این هست از شدت سرما هوا کاسته شده اما همچنان بارندگی ها مطابق با نرمال و حتی گرایش به بیش از آن داشته باشد.

محمود جمعه 23 آذر 1397 ساعت 23:36

باسلام فراوان خدمت استادعزیزم آقای شهبازی
می خواستم بدونم آیابرای غرب گیلان شهرستان رضوانشهر برف خواهیم داشت

با سلام

دوره سردی در ژانویه 2019 بر اساس مدل ها پیش بینی شده اما اظهار نظر در مورد برف بر روی سواحل خزر بسیار سخت و با خطای زیادی ممکن مواجه بشه ...

عباس جمعه 23 آذر 1397 ساعت 23:27

سلام. وضعیت بارش قم را چطور پیش بینی میکنید در ماه های اتی؟؟
ممنون

با سلام

انشاالله طبق خواست خدا بارش ها در دیماه گرایش به بیشتر از حد نرمال بوده و در ماه های باقی مانده نیز بارش های خوبی رو بر اساس چشم انداز مدل ها در پیش خواهید داشت.

محمود جمعه 23 آذر 1397 ساعت 23:26

سلام ازاطلاعات ودقت نظرشمامتشکرم

با سلام و عرض ادب؛

ممنونم دوست عزیز

مصطفی جمعه 23 آذر 1397 ساعت 23:13

باسلام برای استان کرمان چی پیش بینی می کنید

با سلام

انشاالله طی دیماه بارش ها بر روی کرمان به وضعیت نرمال باز خواهد گشت.

حمید جمعه 23 آذر 1397 ساعت 23:09

با سلام خدمت استاد شهبازی عزیز

استاد وضعیت شرق فارس شهرستان استهبان در ادامه سال رو چگونه ارزیابی می کنید

علی رغم کمبارشی های پاییز در بخش های مختلف دامنه های جنوبی زاگرس به نظر می رسد تغییر الگوهای جوی از دیماه بر روی بخش های جنوبی کشور رقم خواهد خورد و ما شاهد گسترش توده های بارشزا به بخش های جنوبی کشور خواهیم بود.

امید جمعه 23 آذر 1397 ساعت 22:49

سلام پس بااین حساب برف خوبی دارن شمال در دی ماه

با سلام

تا خواست خدا چی باشه ...
ما خوشبین هستیم

ایرانی جمعه 23 آذر 1397 ساعت 22:35 http://bhjb

سلام نظرتون در مورد بارش و دمای زمستان قم بخصوص دی ماه چیه؟

با سلام با چشم اندازهای ترسیم شده ما خوشبین هستیم دست کم مطابق با وضعیت نرمال بلند مدت باشد.

اکرم عاکفی جمعه 23 آذر 1397 ساعت 22:31

تورو خدا مثل سال نودوپنج بشه باباد شدید خیلی حال داد بخصوص اینکه چهارده بهمن باد شدید به علاوه برف شدید داشتیم تورشت روز وشب به یاد ماندنی بود خوبین شما ایا برف داریم

انشاالله که به آرزو تون برسید ....

Ahmad جمعه 23 آذر 1397 ساعت 21:59

با عرض سلام ،میشه بگید،بهمن و اسفند برای جنوب غرب و به خصوص خوزستان بارندگی چطوره،میشه امیدوار به بارش فرا نرمال بود

سلام

بر اساس الگوهای بلند مدت طی ماه فوریه 2019 تقویت زبانه های توده هوای کمفشار از مسیر دریا سرخ به روی فلات ایران مبین جبهه های بارشی بر روی بخش های مختلف کشور و از جمله استان خوزستان می باشد.

سهیل جمعه 23 آذر 1397 ساعت 21:59

باسلام و سپاس فراوان از شما استاد گرامی و بزرگوار،من از تهران مزاحم میشم،ممکنه خواهش بکنم،لطفا اگه ممکنه ،در مورد تهران در دی ماه،آیا یک برف سنگین خواهیم داشت،ترو خدا بفرمایید،من عاشق برف هستم،خواهش میکنم پاسخ بدین،با تشکر

سلام سهیل جان

در خصوص شهر تهران خوشبختانه مدل های دینامیک همچون JMA و مدل های اماری بر پربارشی تهران طی دیماه خبر میدن از نظر الگوهای دمایی هم گرایش به کاهش دما هوا طی این دوره دیده میشه بنابر این باید به پوشش برف حداقل مطابق با وضعیت نرمال باید خوشبین باشیم.

محسن جمعه 23 آذر 1397 ساعت 21:39

با سلام خدمت استاد شهبازی
ضمن قدردانی از شما بابت تحلیل های خوب سوالی داشتم
با توجه به تحلیل، سواحل دریای خزر مخصوصا ناحیه شرق آن در ماه ژانویه دچار یخبندان شدید میشود؟
ممنون از لطف شما که علم و دانش خود را نشر می دهید

با سلام

با این چشم انداز بر روی نواحی ساحلی دریا خزر سیگنال های پربارشی طی دیماه محتمل هست و سطح دماها گرایش به کاهش رو خواهد داشت.

اظهار نظر در مورد یخبندان ها بر روی سواحل بسیار سخته اما الگوی بلند مدت EPS این امر رو نشون میدن ...

علی جمعه 23 آذر 1397 ساعت 21:21

با این اوصاف شرایط بارش و دما در دی ماه در غرب کشور چطور خواهد بود؟

با سلام

بارندگی ها در بخش جنوب غربی کشور گرایش جزئی به کاهش رو داره اما بر روی دامنه های زاگرس به سمت بخش های جنوبی پربارشی دیده میشه متوسط دماها بر روی غرب نرمال با دوره های سردتر دیده میشه ...

امین جمعه 23 آذر 1397 ساعت 20:59

سلام.پس با این حساب در شمالغرب کشور مخصوصا شمالشرق زمستان سرد تر از نرمال خواهد شد و در اکثر مناطق شمالی و شمالغربی زمستان کلاسیک و بسیار سرد رقم خواهد خورد؟؟؟؟میشه خلاصه بگین روند زمستان امسال از لحاظ دمایی چطور خواهد بود؟؟؟احتمال داره زمستان سرد ۸۶ امسال تکرار بشه؟؟

سلام

دیماه سیگنال های سرد و مرطوب
بهمن ماه سینگال های سرد ضعیف تر و مرطوب
اسفند هم دماها معتدل و مرطوب خواهد بود

خیر من تصور نمیکنم زمستان 86 با اون شدت و وسعت تکرار شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد