آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل وضعیت الگوی آب و هوای ماه دسامبر 2018


الگوی ماه دسامبر 2018 با بروز فاز مثبت شاخص نوسان اطلس شمالی (NAO) خودنمایی خواهد کرد که در آن بر روی شمال اقیانوس اطلس الگوی آنومالی منفی ارتفاع / فشار (تراف) بیانگر شدت زیاد فروبار ایسلند واجد الگوی سیکلونی (پادساعتگرد) و بر روی میانه آن آنومالی مثبت ارتفاع / فشار (پشته) بیانگر شدت زیاد فرابار آزور واجد الگوی آنتی سیکلونی (ساعتگرد) می باشد. در نتیجه این الگو جت استریم قطبی بر روی حد فاصل اطلس تا نیمه غربی اروپا قوی و به حالت مداری خواهد بود. جابجایی توده های آب و هوایی از اطلس به سوی اسکاندیناوی سبب خواهد شد آنومالی بارندگی ها ماه دسامبر 2018 بر روی بخش های شمالی اروپا بالاتر از حد نرمال و بر روی بخش های جنوبی همچون نیمه غربی - مرکزی مدیترانه و شبه جزیره ایبری گرایش به کاهش را داشته باشد.


الگوی متوسط فشار سطح دریا طی ماه دسامبر نشان دهنده فشار نرمال تا 4+ هکتوپاسکال بر روی مرکز پرفشار سیبری بوده اما زبانه های غربی آن بر روی جنوب غرب آسیا و حوزه کاسپین نرمال تا 4- هکتوپاسکال پیش بینی می شود که نشانه تضعیف زبانه های پرفشار بر روی بخش های شمالی می باشد.



همچنین با استقرار مرکز واچرخند (پرفشار) بر روی غرب روسیه و گسترش پشته پر ارتفاع بر روی فلات ایران که با بی هنجاری منفی فشار در لایه سطح زمین همراه هست الگوهای دمایی طی ماه دسامبر 2018 بر روی کشور با بی هنجاری های مثبت نسبت به حدود نرمال خودنمایی خواهد کرد. این آنومالی مثبت دمایی بر روی بخش وسیعی از کشور بین 1+ الی 2+ درجه، بر روی بخش هایی از شمال غرب بیش از 2+ درجه و بر روی منطقه جنوبغرب، شمال خلیج فارس  و بخش هایی از نیمه غربی بین 0.5+ تا 1+ درجه سلسیوس بالاتر از نرمال پیش بینی می شود.


به دلیل الگوی آنتی سیکلونی بر روی فشار زیاد آزور مستقر بر روی جنوب غرب اروپا - شمال غرب آفریقا جریانات برگشتی از ضلع شرقی این توده هوا با ریزش هوای شمالی بر روی نیمه شرقی مدیترانه همراه می باشد که واجد الگوی گردش سیکلونی (پادساعتگرد) بر روی منتهی الیه شرقی مدیترانه می باشد. 

 جابجایی شرق سوی توده های آب و هوا بر روی عرض های شمالی اروپا و حاکمیت کم ارتفاع بر روی منتهی الیه شرقی دریا مدیترانه سبب الگوی تراف موج بلند بر روی نیمه شرقی اروپا با عبور محور آن از دریا سیاه می باشد، از این روی الگوی ماه دسامبر 2018 به صورت گسترش تراف امواج شمالی اروپا به سوی منطقه و همراهی آن با زبانه های کمفشار فعال  بر روی مدیترانه می باشد. 



سیمای آنومالی بارندگی طی ماه دسامبر بر اساس خروجی مدل ECM -EPS به صورت گسترش جریانات بارندگی از روی مدیترانه و همگرایی شمال دریا سرخ به سمت بخش های شمال غرب - غرب ایران می باشد. با توجه به این چشم انداز به نظر می رسد شمالغرب ایران طی ماه دسامبر 2018 تا حدودی کسری بارندگی ها گذشته خود را ترمیم نماید. با توجه به جابجایی محور همگرایی دریا سرخ به عرض های بالاتر پیش بینی می شود، مقادیر بارندگی بر روی بخش های جنوبی کشور در برخی مناطق گرایش به کاهش را نشان دهد. الگوی میانگین دما دسامبر 2018 گرمایش نسبت به نرمال بلند مدت را پیش بینی می کند که این گرمایش بر روی شمالغرب ، نواحی غربی، دامنه های البرز بارزتراز بقیه مناطق می باشد. بر روی جنوب غرب و نواحی از جنوب کشور میانگین دما هوا گرایش به نرمال بلند مدت را نشان می دهد این مناطق همچون استان خوزستان، جنوب فارس و اصفهان، غرب هرمزگان، شرق سیستان و بلوچستان می باشد.



همانطور که ملاحظه می گردد الگوی گرمایش دما هوا در نیمه اول ماه دسامبر بارزتر بوده اما در نیمه دوم، این گرمایش کاهش می یابد بطوری که حتی در اواخر این ماه الگوهای سرمایش نسبت به نرمال در سطح کشور به چشم می خورد.


نظرات 1 + ارسال نظر
امین سه‌شنبه 13 آذر 1397 ساعت 08:55

سلام.آیا برای دهه سوم آذر و چله سرمای شدید در شمالغرب و در کشور به طور گسترده خواهیم داشت؟؟دیماه با این حساب سرد تر از آذر خواهد شد در منطقه ما.

با سلام وقت بخیر

مدل ها نشان می دهند الگوی سرمایش برای دی ماه بر روی کشور و از جمله منطقه شمال غرب کشور بروز خواهد یافت لذا به نظر نمی رسه در آذر ماه الگوی سرمای هوا حادث گردد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد