آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی آب و هوای کشور طی هفته آخر آبان الی اوایل آذر ماه 97



الگوی نقشه های هواشناسی نشان می دهد که طی واپسین هفته آبان و آغاز آذر 97 با تقویت پشته پر ارتفاع بر روی اسکاندیناوی آنومالی مثبت ارتفاع تراز میانی بر روی این منطقه استقرار خواهد داشت، در واقع بلاکینگ جو بر روی اسکاندیناوی روی می دهد. این بلاکینگ پرارتفاع بتدریج به سمت نواحی غربتر به سمت ایسلند و شمال اقیانوس اطلس نیز کشیده می شود. با گسترش این بلاکینگ بر روی شمال اطلس فاز نوسان اطلس شمالی به منفی گرایش پیدا خواهد کرد (NAO-) که در آن بر روی عرض های معتدله  کم ارتفاع جو استقرار خواهد داشت. با حاکمیت الگوی واچرخندی بر روی شمال اروپا رخداد فرارفت سرد بر روی آسیا رخ خواهد داد که نتیجه آن تقویت چرخندی (سیکلونی) ورتکس قطبی بر روی سیبری خواهد بود. گسترش تدریجی ورتکس قطبی و کشیدگی آن تا شمال دریا خزر سبب تقویت و فراگیر شدن توده هوای سرد بر روی آسیا (سیبری) شده و به تدریج به سمت غرب و بر روی بخش هایی از اروپا گسترش هوای سرد سیبری پس از مدتها حاکمیت الگوی توده هوای گرم بر روی این منطقه مورد انتظار خواهد بود. 


رها ورد الگوی یاد شده گسترش توده هوای کم ارتفاع بر روی عرض های معتدله طی اواخر آبان و اوایل آذر ماه 97 خواهد بود. 



با توجه به تضعیف زبانه های غربی توده هوای پرفشار سیبری و همچنین تقویت الگوی واچرخندی بر روی بخش های شرق - جنوب شرقی کشور روند افزایش نسبی دما هوا طی هفته پیشرو غالبیت خواهد داشت و هوا نسبت به روزها اخیر که تجربه گردید تعدیل میابد. از نظر الگوهای بارندگی با فعالیت توده هوا بارشزا جنوبغربی که تا جمعه بر روی بخش وسیعی از کشور فعالیت خواهد نمود با خروج آن طی روز شنبه 26 آبان طی یه مدت کوتاه کشور با جوی نسبت کم بارشی مواجه خواهد شد. اگر به الگوهای فعلی بتوان اطمینان داشت، از نیمه دوم هفته پیشرو  به سمت روزهای واپسین با گسترش تراف مورب حاصل از ورتکس قطبی آسیا بروی شرق مدیترانه رخداد پدیده سیکلون زائی و تشکیل توده هوای کم ارتفاع ناپایدار در غرب منطقه و فعال شون دوباره جبهه  بر روی دریا سرخ مجددا ورود موج بارشی از جنوب غرب به روی کشور می تواند بارندگی ها را از این بخش رقم بزند. 

در طی نیمه اول تا اواسط هفته پیشرو با حاکم شدن پرارتفاع بر روی اسکاندیناوی و حرکت غربسوی آن بر روی اطلس شمالی و همزمان تشکیل منطقه کم ارتفاع در عرض های پایین تر به روی پایین ساختار پراتفاع تشکیل الگوی دوقطبی را بر روی اروپا غربی تا مرکزی داده و در نتیجه پر فشار آزور بر روی شرق مدیترانه تقویت می یابد، رهاورد آن عبور موج های فرعی و کم دامنه و کم بارشی طی نیمه اول هفته تا اواسط آن خواهد بود.



تشکیل منطقه کم ارتفاع در عرض های پایین تر به روی پایین ساختار پراتفاع و تشکیل الگوی دوقطبی بر روی اروپا غربی تا مرکزی:



 بلاکینگ پرارتفاع اسکاندیناوی طی اواخر آبان و  ورود به آذر ماه 97 به سمت ایسلند و شمال اقیانوس اطلس کشیده خواهد شد و این شرایط اجازه رخنه هوای سرد سیبری به غرب  آسیا و بخش هایی از اروپا را خواهد داد.



الگوی آنومالی بارش طی یکهفته پیشرو در سطح کشور بر اساس خروجی مدل ECM بشکل نقشه ذیل ترسیم گردیده ست؛ همانطور که دیده می شود بارندگی ها بر روی نیمه شمالی (مشخصا بر روی نوار شمالی) نسبت به نرمال بلند مدت همین دوره کاهش خواهد یافت، استان های واقع بر روی شمال غرب، نوار ساحلی دریا خزر و بخش هایی از شمال شرق کشور از جمله این مناطق به شمار می رود. علیرغم بازه زمانی نسبتا طولانی تا تشکیل سامانه بارشزای بعدی اگر به الگوهای فعلی اطمینان حاصل کنیم، در منطقه جنوبغرب کشور مجموع بارندگی ها بسیار بالاتر از حد نرمال بلند مدت خواهد بود که به نواحی از مرکز و دامنه های غربی البرز گسترش را نشان می دهد.  استان های خوزستان، بوشهر، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، بخش هایی از فارس، اصفهان، یزد، همدان، مرکزی و قزوین از جمله این مناطق می باشد.



الگوهای مرتباط با فعالیت همرفت حاره بر روی عرض های استوایی نشان دهنده گسترش تدریجی منطقه همگرایی لایه تراز فوقانی جو بر روی اقیانوس هند طی اواخر آبان و هفته اول آذر ماه 97 می باشد که جز الگوهای خشک بر روی حاره اقیانوس هند به شمار می رود. چشم اندازهای فعلی نشان می دهند از اواخر هفته اول و طی هفته دوم آذر ماه 97 مجددا شرایط واگرایی فوقانی بر روی غرب آفریقا واقع می گردد. 



نظرات 5 + ارسال نظر
علی جمعه 25 آبان 1397 ساعت 15:17

سلام.آذرماه غرب وجنوبغرب بویژه لرستان وایلام چگونه خواهدبود؟

با سلام

با سلام بارندگی ها طی آذر ماه 97 بر روی این دو استان نرمال و بالاتر از حد نرمال بلند مدت خواهد بود.

امیر جمعه 25 آبان 1397 ساعت 11:25

سلام مهرداد جان

Solar Storm WARNING: Particles from the Sun to HIT Earth on November 18

قرار تا دو روز آینده طوفان خورشیدى به زمین برخورد کنه که این میتونه بر روى وضعیت استراتوسفر ( QBO , SSW ) و متعاقب اون بر روى وضعیت ورتکس قطبى و حتى بطور غیر مستقیم به روى وضعیت دماى ابهاى اقیانوس ها تاثیر گذار باشه لذا این اتفاق میتونه معادلات را ولو اندکـ تغییر بده

با سلام

بابت مطالب ناب و خوبت نهایت تشکر رو دارم

امسال سال بلاکینگ هست حتی با رخداد فاز غربی QBO به همراه کمینه خورشیدی ذکر شده می تونه بلاکینگ های عمیقی رخ بده که منتج به SSW بشه ...

امید جمعه 25 آبان 1397 ساعت 09:56

سلام بسیار تحلیل عالی یعنی ازهفته دوم اذر بارشها ب شمال کشور برمیگرده ی خورده حس میکنم برف ارتفاعات شمال هم دیرداره میشه درسته؟

با سلام

امیدواریم از دهه نخست آذر ماه بارندگی ها بر روی سواحل دریا خزر رو به افزایش پیش رود. حس شما بابت برف در البرز شمالی تا حدودی درست هست.

محمد جمعه 25 آبان 1397 ساعت 09:53

سلام‌.چقدر احتمال داره در سال ۹۸ سوپر الینو داشته باشیم؟بهار ۹۸ خیلی پربارش خواهد شد و تابستان ۹۸ خنکترین تابستان تاریخ خواهد شد؟؟؟؟

با سلام

الگوی ENSO نهایتا تا 2 الی 3 ماه پیشرو میتوان برآورد نمود بازه زمانی طولانی از ضریب اطمینان کمی برخوردار هست و مدل عنوان می کنن از اوایل زمستون به سمت آخر سال روند النینو از پیک خودش فاصله خواهد گرفت.

امین جمعه 25 آبان 1397 ساعت 09:50

سلام.پس با این حساب فرارفت گرما رو در منطقه شمالغرب تا هفته اول آذرماه خواهیم داشت و منطقه شمالغرب بلاک سختی خواهد خورد؟در دور نما سرمای شدید و دماهای زیر صفر با برف برای شمالغرب دیده نمیشه؟

با سلام

شمال غرب کشور انشالله طی دهه نخست آذر ماه با بارش های بالاتر از حد نرمال بلند مدت واقع خواهد شد.

مطالب ما رو برای دریافت جزئیات بیشتر دنبال نمائید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد