آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل الگوهای حاکم بر جو طی فصل زمستان 1397 بر اساس مدلهای دینامیک (JMA) (شماره 3)



الگوی پیش یابی سه ماهه دسامبر - فوریه 18-2019 خروجی مدل JMA در بر گیرنده نکات برجسته ذیل می باشد:

  • طی سه ماهه دسامبر - فوریه 2019 /2018 تقویت الگوی کم ارتفاع (سیکلونی) بر روی اروپا و پر ارتفاع (آنتی سیکلونی) بر روی آسیا پیش بینی می شود که خاورمیانه بر روی جلو فرود بلند اروپا واقع می گردد، این محل دارای الگوی همگرایی تراز پایینی و صعود دینامیکی جو می باشد. 
  • مرکز توده هوا پرفشار سیبری بر روی آسیا مرکزی قوی تر از نرمال اما زبانه های غربی آن بر روی سرتاسر اوراسیا ضعیف تر از حد نرمال می باشد.
  • متوسط فشار سطح دریا (MSLP) بر روی بیشتر مناطق اروپا، دریا مدیترانه، شمال آفریقا، دریا سیاه، ترکیه، بخش هایی از دریا سرخ، عربستان و ایران کمتر از نرمال و بر روی دریا عرب، اقیانوس هند بالاتر از حد نرمال بلند مدت می باشد که شرایط الگوی شیب فشاری مناسب را در سطح منطقه نشان می دهد.



  • با توجه به ایجاد الگوی آنتی سیکلونی بر روی شمال(خلیج بنگال) و جنوب اقیانوس هند شرقی (نیمکره جنوبی) الگوی واگرایی و  پرفشار بر روی جنوب شرق آسیا به همراه نزول دینامیک جو بر روی آن و الگوی همگرایی و کمفشار بر روی مرکز تا غرب اقیانوس هند برقرار خواهد شد که سبب تقویت جریانات غربسو (شرقی) بر روی آب های حاره اقیانوس هند و در نتیجه جابجایی چرخه واکر بر روی اقیانوس می گردد که با تقویت همرفت و تشکیل جبهه بارشی بر روی غرب اقیانوس و سواحل شرقی آفریقا می گردد. 
  • به نظر می رسد واقع شدن خاورمیانه و ایران در ضلع جلویی منطقه فرود بلند اروپا از یکسو و مهیا بودن شرایط اقیانوسی هند از سوی دیگر سبب خواهد شد که جبهه ها بارندگی بر روی منطقه خاورمیانه طی فصل زمستان پیشرو تشکیل گردد.
  • سیمای کلی الگوی بارندگی طی سه ماهه دسامبر تا فوریه 2019-2018 بر روی بیشتر مناطق کشور نرمال و بالاتر از حد نرمال باشد، بر روی بخش هایی از جنب شرق کشو نرمال با گرایش کمتر از نرمال در برخی از مناطق واقع گردد. 
  • با توجه به افزایش ضخامت لایه جو بر روی بخش شمال غرب و نوار ساحلی دریا خزر و تقویت الگوی زبانه های توده هوای کمفشار متوسط دما هوا فصل زمستان پیشرو بر روی این مناطق گرایش به گرمتر از حد نرمال بلند مدت را نشان می دهد. 
  • در سایر مناطق کشور متوسط دما هوا فصل از اعتدال ا آنومالی نرمال تا 1+ درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال برخوردار خواهد بود. 

نظرات 11 + ارسال نظر
علی پنج‌شنبه 24 آبان 1397 ساعت 19:02

سلام . از پاسخگویی شما کمال تشکر را داریم . سوالی داشتم : تقریبا از اواسط فروردین امسال شرایط آب و هوایی در منطقه غرب کشور تغییر کرده به عنوان مثال طی بازه زمانی 20 فروردین تا اواخر اردیبهشت امسال یعنی حدود چهل روز در خیلی از مناطق غرب بین 200 الی 300 میلی متر بارش داشتیم که حداقل در بیست سال گذشته بی سابقه بود . طوری که تقریبا در تمام روزهای اردیبهشت شاهد بارش بودیم و این شرایط رو پاییز امسال هم تا به امروز داشتیم . ممکنه اقلیم این منطقه به سمت پربارشی تغییر کرده باشه ؟

با سلام اقلیم دارای الگوهای بلند مدت و کوتاه مدت هست الگوهای کوتاه مدت در بازهای زمانی کوتاهی رخ میدن و دارای نوسانات بسیاری هست در صورتی که الگوهای بلند مدت در طی بازه های زمانی طولانی تری رخ داده و دارای تغییرات کمتر و آهسته تری هست اون چیزی که در اینجا مطرح میشه جدا از نوساناتی در الگوهای کوتاه مدت آب و هوا رخ میده روند خطی در عناصر اقلیمی همچون بارش و دما ست مثلا روند تغییرات دما در طی دهه 90 شمسی یا برای بارش هم همینطور به صرف اینکه برای مدتی در منطقه ای پر بارشی رخ داده الزاما نمیتونه به این معنا باشه که منطقه داره به سمت پربارشی پیش میره بلکه تکرار این شرایط در بازهای زمانی مختلف می تونه نشونه ای از این امر باشه که مستلزم بررسی و مطالعه هست.

میلاد پنج‌شنبه 24 آبان 1397 ساعت 18:54

سلام.آیا این آتش سوزی بی سابقه جنگلهای کالیفرنیا آمریکا در دگرگون شدن آب و هوای ایران و جهان تاثیر بارزی داره؟این آتش سوزیها بر شدت گرفتن گرمایش زمین تاثیر داره؟؟؟

با سلام

قطعا هر اتفاقی بر روی زمین بی تاثیر بر روی الگوهای آب و هوایی نیست آتشسوزی در جنگل ها هم از ان قاعده مستثنی نیستن موادی که از آتشسوزی جنگل ها به جو منتقل میشه شامل موارد احتراق و آئروسل ها میتونن بر روی الگوی بارندگی و بارش در مناطق مختلف نیمکره شمالی تاثیر گذار باشن اینکه آیا این تاثیرات چشمگیر و قوی هست و اینکه آبا تاثیرش مثبت هست یا منفی مستلزم بحث و بررسی دقیق علمی هست که توسط محققان حوزه آب و هوا صورت می گیره

امین پنج‌شنبه 24 آبان 1397 ساعت 18:50

سلام.خسته نباشین.طی چند روز آینده فرارفت گرما در منطقه شمالغرب خواهیم داشت و فعلا الان جنب حاره تقویت داشته؟

با سلام با توجه به تقویت جریانات غربی و فاصله گرفتن از الگوی نصف النهار پس با این حساب دماها تعدیل خواهند شد و این اتفاق همزمانی ست با تضعیف پرفشار سیبری که بر روی دما خیلی تاثیر گذار خواهد بود.

امید پنج‌شنبه 24 آبان 1397 ساعت 18:09

پس طی اذر ماه سرمای شدیدی دارند اروپا احتمال داره این سرمابه شمال کشور ریزش کنه تجربه ثابت کرده بعد هرگرمایی سرمایی هست

امید پنج‌شنبه 24 آبان 1397 ساعت 08:49

سلام خسته نباشید واقعا چرا تغییرات انقد زیاده ی کارشناس هواشناسیم پرسیدم گفت توپاییز نباید انقد تغییرات داشته باشیم کار پیش بینی فصلی سخت میکنه الان سوال مهم دوم اینه امسال شمالیها برف سراسری خوب میتونن ببینن

با سلام

شرایط آب و هوای حال حاضر مرهون ده ها پارامتر های اقیانوسی - جوی متفاوت در سراسر کره زمین هست حتی آتشسوزی در جنگل ها هم گفته شده در الگوی بارش و دما هوا کره زمین تاثیر گذار هست و بدیهی هست ما تغییرات رو در روند الگوها داشته باشیم و چیز تعجب برانگیزی نیست .

در مورد این سوال الگوها با هم دیگه متفق القول نیستند اگر بخواهیم بنابر مدل ECM بگیم میتونیم امیدوار باشیم در سواحل بارش برف رخ میده اما از نظر مدل CFS خیر شرایط به نفع نمی باشد.

اما تجربه ثابت کرده ولی روی آسیا هوای سرد حاکمیت داره احتمال اینکه این هوای سرد به سمت پایین کشیده بشه وجود داره

علی چهارشنبه 23 آبان 1397 ساعت 22:27

سلام بسیار ممنون از اصلاع رسانی شما . وضعیت بارش آذر و فصل زمستان امسال در جنوب استان کرمانشاه و شمال ایلام امسال چطور خواهد بود از نظر دمایی و میزان بارش و اینکه بالاخره امسال دیگه برف سنگین میبینیم ؟ محدوده اسلام آباد و ایلام . با سپاس فراوان.

با سلام

انشاالله مطابق با آخرین اطلاعات هواشناسی بارندگی ها طی آذر ماه در محدوده نام برده نرامال و بالاتر از حد نرمال بوده و دما هوا تقریبا در حد نرمال ست و طی فصل زمستان نیز وضعیت به همین منوال خواهد بود و بارندگی ها در کل مناسب و موثر خواهند بود.

انشاالله شرایط برای بارش برف نیز محیا باشد.

ایمان چهارشنبه 23 آبان 1397 ساعت 17:00

سلام
خسته نباشید

سپاسگزارم

ببخشید ؛ آرشیوی از مدل های معتبر از آپ هاشون وجود داره ؟

مثلا در دو لینک زیر ، میشه نقشه های گذشته رو ترسیم کرد

https://www.ready.noaa.gov/READYamet.php
https://www.esrl.noaa.gov/psd/data/composites/hour/

ولی من مثلا آپ یک مدلی رو برای موج برفی دی ماه 86 رو میخوام که مثلا فلان مدل چگونه آپ کرد ... به خصوص بخش بارش

تشکر از لطفتون

با سلام

می توانید از این لینک استفاده کنید:

https://www.esrl.noaa.gov/psd/cgi-bin/data/composites/printpage.pl

بهروز چهارشنبه 23 آبان 1397 ساعت 14:52

سلام.پس با این حساب سرمای شدید اوایل آذر وارد شمالغرب خواهد شد و آذرماه سردتر از نرمال رو تجربه خواهیم کرد؟؟؟؟

سلام

به طور کلی طی آذر ماه هوای سرد سیبری بر روی اروپا روانه خواهد شد و هوای این منطقه پس از مدتها گرمایش نابهنجار سرد خواهد شد.

بر روی منطقه شمال غرب کشور متوسط دما هوا نرمال با گرایش جزئی به بیشتر از نرمال بلند مدت را نشان خواهد داد.

مسعود چهارشنبه 23 آبان 1397 ساعت 09:58

زمستون و برف و بارون حالا هرچی
همین که زحمت میکشین الگو و نقشه میزارین و تحلیل انجام میدین برای ما کلی ارزشمند هستش.ممنون از زحماتتون
دوستان همیشه امید داشته باشیم.هواشناسی بر پایه احتمالات هستش.پس همیشه احتمال اینکه شاخه ای از سیبری کنده بشه و بیاد سمت ایران وجود داره و خواهد داشت.شک نکنین.
ما تو ۱۱ بهار هم شاهد بارش برف تو جلگه و خط ساحل گیلان بودیم

میلاد سه‌شنبه 22 آبان 1397 ساعت 07:14

سلام.با توجه با این وضعیت زمستان امسال هم میتونه در شمالغرب ایران گرم و مرطوب باشه؟چون زمستانهای گرم بارشهای بالای نرمال دارن.با توجه به عقب نشینی سیبری به نظر شما دهه اول آذر گرمتر از نرمال به نظر میرسد و هنوز از برف و سرمای سراسری خبری نیست؟؟؟؟؟

با سلام

بتازگی تغییراتی در عرض های شمالی اروپا ایجاد شده که با ریزش هوای سرد سیبری به روی اروپا همراه خواهد بود مدل ها پیشنهاد می دهد که هوای سرد می تونه اوایل آذر منطقه شمالغرب کشور رو تحت تاثیر خودش قرار بده.

آرش سه‌شنبه 22 آبان 1397 ساعت 06:50

سلام پس مگه قرار نبود زمستان سردتر از نرمال باشه شما که دارید میگید نرمال تا گرمتر از نرمال و پرفشار اوراسیا ضعیفه و...
اگه قرار باشه بهمین راحتی سرمای ژمستان کشک بشه خب چه تضمینی هست فردا مدلا عوض نشن و بارششم کشک یشه؟!

سلام

هر مدل الگوی خاص خودش رو با تفسیرهایی که از شاخص های پیوند از دور داره خروجی های متفاوتی رو ممکن به نمایش بگذاره ما فعلا دارمی همه مدل ها رو تحلیل می کنیم تا اینکه در اواخر فصل پاییز بتونیم یه جمع بندی از همه این ها داشته باشیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد