آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

هفته آینده با گسستگی در ورتکس قطبی هوای سرد سیبری گسترش می یابد، معما زمستان 97 در پی پدیده گرمایش ناگهانی استراتوسفری



تعریف - در نیمکره شمالی (NH) گسترش های سرد بطرف عرض های جنوبی به طور فزاینده ای وابسته به گسستگی ورتکس قطبی می باشد. در غیاب گسست در ورتکس قطبی یا زمانی که ورتکس قطبی قوی و پایدار است، یک گرمایش عمومی به ویژه دما گرمتر سطح آب دریا (SSTs) به شدت مطلوب دماهای ملایم و حتی دماهای گرمتر از نرمال بلند مدت طی زمستان می باشد. با رخداد گسستگی ورتکس قطبی شرایط آب و هوایی زمستان سخت تربرای هفته ها و احتمالا ماه ها در مناطق خاصی از نیمکره شمالی حکمفرما می گردد و دماهای معتدل تا بسیار معتدل کاهش می یابد.  


در هفته گذشته در مورد احتمال چند شاخه شدن مسیر ارتباط تروپوسفر-استراتوسفر در هفته ها و ماه های آینده مورد بحث هواشناسان قرار گرفت. احتمال می رود که در هفته های آینده به یکی از این چند شاخه شدن نزدیک می شویم. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، بر روی نمودار عمودی ناهنجاری ارتفاع قطبی (PCH)، ارتفاع ستون جو کلاهک قطبی گرم بر تروپوسفر استقرار داشته، نشانه ای از بلاکینگ عرض بالا، محسوب می گردد. اگر چه PCHS های سرد در استراتوسفر متمرکز هستند، پیش بینی می شود PCH ها طی هفته آینده به شرایط عادی باز گردند. پیش بینی یک پالس نسبتا ضعیف از شار فعالیت موج عمودی (WAFz) به سبب آنکه در پیش بینی های پیاپی بزرگی آن افزایش یافت نیاز به بررسی داشته و هم اکنون پیش بینی می گردد که پالس نسبت به پیش بینی هفته گذشته قوی تر باشد.



پیش بینی می شود، طی چند هفته آینده و حتی در اوایل زمستان چندین فاکتور یا عناصر مطلوب وجود دارد که باعث گسستگی ورتکس قطبی می گردند:


1-اولین عامل نوسان شبه دو سالانه (QBO) است. این شاخص در حال حاضر در فاز شرقی یا منفی خود است که به نفع ورتکس ضعیف تر و یا گسستگی بیشتر ورتکس قطبی می باشد. انتظار می رود QBO در زمستان به فاز غربی یا مثبت تبدیل شود که بیشتر به گسستگی ورتکس قطبی منجر خواهد شد.  

 


2-دومین عامل فعالیت خورشیدی است که به کمینه سیکل 22 ساله خود در حال نزدیک شدن ست. این نیز به نظر می رسد که برای گسستگی ورتکس قطبی مطلوب می باشد. 



3-علاوه بر این، پیش بینی فاز 3 نوسان مودل جولیان (MJO)، در حدود یک ماهه برای گسستگی ورتکس مناسب است.  


در ستون جو پایینی تا میانه تروپوسفر، پر فشار یا بلاکینگ در سرتاسر شمال غرب اوراسیا (در نزدیکی اسکاندیناوی و دریای بارنتز – کارا) به عنوان مهم ترین ساختار موج تروپوسفری برای هدایت انرژی موج به سوی ورتکس استراتوسفری می باشد. بطور کلی مدل های آب و هوایی حاکی از پیش بینی بلاکینگ مداوم در محدوده مورد نظر می باشد. سیستم پیش بینی آب و هوا طولانی مدت(CFS) بلاک  تقریبا ایده آلی در منطقه طی ماه نوامبر پیش بینی می کند و در مقایسه با هفته گذشته برای گسست در ورتکس استراتوسفری قوی تر شده است.



 این بلاک همراه با تراف در شمال اقیانوس آرام، به خوبی با پیش بینی ها برای گردش تروپوسفری نوامبر مطابقت دارد که هر دو به پوشش گسترده برف و افزایش تحریک موج در دسامبر ارتباط داده می شود. به نظر می رسد که مرکز اروپایی پیش بینی آب و هوایی میان مدت (ECMWF) در توافق بسیار خوبی است.

نظرات 10 + ارسال نظر
امبن چهارشنبه 16 آبان 1397 ساعت 20:53

سلام.با این پیشبینی دماها در زمستان ۹۷ در منطقه شمالغرب بالاتر از نرمال خواهد بود و زمستان امسال سرمای ملایم خواهیم داشت؟الینو در زمستان ۹۷ تضعیف خواهد شد؟زمستان بیشتر در کدام منطقه خیلی سرد خواهدبود

با سلام

به دلیل وجود جبهه های گرم بر روی جنوب شرق اروپا گاها تاثیرات ناشی از آن بر روی منطقه شمال غرب کشور خواهیم داشت این آنومالی مثبت دما بخصوص طی بهمن و اسفند ماه تشدید می گردد.

ما بخصوص برای دی ماه و تا اوایل بهمن ماه با دماهای سردتری مواجه هستیم که این سرمای هوا بر روی نواحی مرکزی، نیمه شرقی -شمال شرقی بروز بیشتری خواهد داشت.

ایمان چهارشنبه 16 آبان 1397 ساعت 10:40

سلام

ممنون از پست بسیار جامعتون

فقط در رابطه با مورد اول که شاخص QBO بود ، یه توضیح مختصری رو ارائه می فرمائید که فرق تأثیر فاز شرقی و غربی این شاخص در چیه ؟

تشکر

با سلام وقت بخیر

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به پست مربوط به این شاخص مراجعه بفرمائید:

http://www.iranclimate.ir/1395/01/28/post-39

مهمان چهارشنبه 16 آبان 1397 ساعت 01:05

سلام خسته نباشید
مجموع بارندگی بیست و چهار ساعته گذشته ایستگاهها را از کجا میشود دریافت کرد؟
به سایت زیر مراجعه کردم ولی کار نمیکند.
http://wrs.wrm.ir/m3/StationValues/stationsvalue_list.asp

یکسری از شهرهای استان های جنوب غربی تمام یا اکثر بارش سالیانه خود را کسب کرده اند. شهرهای مثل ماهشهر امیدیه دیلم

سلام

شما میتونید از بات سازمان هواشناسی با آدرس @irimobot در گپ استفاده نمائید.

محسن نظری سه‌شنبه 15 آبان 1397 ساعت 17:26

با سلام و ارادت
ضمن تشکر و قدر دانی از مطالب بسیار مفیدی که ارائه فرمودید.
میزان بارندگی روزهای باقی مانده پاییز و همچنین زمستان امسال در چهارمحال و بختیاری خصوصا نیمه جنوبی آن و نوع بارندگی (برف یا باران) رو چطور ارزیابی می کنید؟
با تشکر

با سلام

تشکر

طبق آخرین اطلاعات بارندگی در استان چهارمحال و بختیاری طی باقی فصل پاییز و طی فصل زمستان بالاتر از حد نرمال بلند مدت خواهد بود و دما هوا بخصوص طی باقی فصل پاییز و اوایل زمستان نرمال و کمی کمتر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شود.

مسعود سه‌شنبه 15 آبان 1397 ساعت 10:12

ممنون از اینکه با حوصله به همه سوالات پاسخ میدین

خواهش میکنم

مسعود سه‌شنبه 15 آبان 1397 ساعت 00:17

خسته نباشی
برای گیلان امسال انتظار میره که برفی سراسری بیاد؟

با سلام

با توجه به اینکه پیش بینی شده طی سه ماهه دسامبر - فوریه 2019 با بلاکینگ وسیع عرض های جغرافیایی بالا و گسترش این پرفشار تا به روی دریا کاسپین به نظر می رسید متوسط دمای هوا طی این مدت بر روی نوار شمالی کشور تا 0.5 درجه و روی شمال غرب کشور تا 1 درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال باشه بنابر این امسال به نظر می رسد که این فرانرمال دمایی برای ماه فوریه هست و الگوی سرمایش برای فوریه و دسامبر پیش بینی میشه بنابر این شرایط برای بارش برف روی جلگه های استان گیلان طی دسامبر و ژانویه 2019 به مراتب فراهم تر هست.

سینا دوشنبه 14 آبان 1397 ساعت 13:19

در بلند مدت چه پیش بینی برای ایران دارید؟

احتمال داره اوایل زمستون ما با کاهش بارندگی ها مواجه بشیم ولی در ادامه فصل بارشی سیستم های قدرتمندی انشالله وارد کشور خواهد شد و بارش ها در بسیاری از مناطق کشور رخ خواهد داد.

برای آذر ماه هم بارش ها بالاتر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شه

رضا(نیاوران) دوشنبه 14 آبان 1397 ساعت 11:58

سلام مهرداد جان خسته نباشی.این چه پیامدی برای کشورما ازجمله شهر تهران توماه آذروفصل زمستون داره

سلام رضا جون مهم ترین پیامدش گسترش هوای سرد روسیه بر روی کشور هست و پیامد بعدیش می تونه همپیوندی سامانه های غربی با فرود بلند آسیا هست که سبب ایجاد یک جبهه عمیق بارندگی بر روی منطقه خواهد شد.

با سلام دوشنبه 14 آبان 1397 ساعت 11:43

با تشکر وضع بارش برف آبان و آذر برای شمال غرب رو چگونه پیش بینی میکنید

با سلام

بارش ها طی آذر ماه بر روی شمال غرب احتمال نرمال و کمی بالاتر از حد نرمال بوده اما سطح دما هوا انتظار می رود گرمتر از حد نرمال بلند مدت باشد.

طی آبان ماه بارندگی ها بر روی این منطقه بالاتر از حد نرمال و دما هوا نرمال با گرایش به بالاتر از حد نرمال بلند مدت رو خواهد داشت.

مریم دوشنبه 14 آبان 1397 ساعت 11:09

سلام . ممنون بخاطر مطالب بروز و مفید. این شرایط در آب و هوای زمستان ایران چه تاثیری داره؟

این وضعیت می تونه با ایجاد بلاکینگ توی عرض های جغرافیای بالاتر روی اوراسیا موانعی رو بر سر مسیر عبور توده های آب و هوایی ایجاد و ممکن با انحراف مسیر عبور این توده های آب و هوایی اونها به سمت منطقه ما و خاورمیانه حرکت کنند .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد