آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

با شکلگیری سامانه فعال بارشی، کشور از اواسط تا روز های پایانی هفته پیشرو شاهد بارندگی ها و افت دما خواهد بود


نقشه های هواشناسی حکایت از شکلگیری یک سامانه نسبتا فعال بر روی شرق مدیترانه دارند که از حرکت نسبتا کندی در منطقه برخوردار می باشد، لذا با توجه به خروجی مدل های هواشناسی به نظر می رسد این سامانه از روز یکشنبه  13 آبان 97 فعالیت خود را از سمت غرب آغاز و تا روزهای پایانی هفته بر روی کشور فعال باشد. این سامانه با رطوبت عرض های جنوبی همراهی می گردد در نتیجه از انرژی خوبی برخودار می باشد. بر روی اکثر استان های واقع در غرب و نیمه شمالی کشور شاهد بارندگی ها خواهیم بود، بارش در ارتفاعات واقع در شمال غرب، زاگرس و البرز بشکل برف نمایان خواهد شد. 


بیشترین شدت بارش های ناشی از این سامانه بر روی استان های جنوبغرب و دامنه های مرکزی زاگرس و همچنین غرب دریا خزر پیش بینی می شود. لذا استان های خوزستان، ایلام، لرستان، کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان، مرکزی، همدان، زنجان، قزوین، گیلان و غرب مازندران بالاترین میزان بارش ها را طی اواسط تا روزها پایانی هفته پیشرو دریافت می کنند. از این نظر منطقه شمال خلیج فارس، جنوب غرب و دامنه های زاگرس مرکزی شامل استان های خوزستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و جنوب استان مرکزی به دلیل شدت بارندگی ها پتانسیل بالاتری بجهت رواناب ها، طغیان آب رودخانه ها و آبگرفتگی معابر عمومی را خواهند داشت.



تحولات الگوی آنومالی ارتفاع تراز 500 (پنل سمت راست) و آنومالی نرمالیزه آب های قابل بارش (پنل سمت چپ) طی 180 ساعت منتهی به بعد از ظهر جمعه 18 آبان 97 در انیمیشن ویدئویی بالا مشاهده می کنید. طبق این انیمیشن یک سامانه ی چرخندی به سبب فرارفت هوای شمالی بر رو شرق مدیترانه در حال شکلگیری می باشد، به ریزش هوای سرد و خشکتر که بر روی مدیترانه به جنوب جابجا شده و هوای گرم و مرطوبی که از حوزه عربستان - دریا سرخ به عرض های شمالی گسترش می یابد دقت نمائید، در این برهه سامانه در حال عمیق شدن (تقویت) و جبهه توده هوای ناشی از آن نیز روند تقویت را در پیش می گیرند. با تعمیق سامانه و جابجای آن به سمت شرق اولین بارش های پیشقراول آن به شکل ریزش های خفیف بر روی نواحی از استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد منتظر شروع ناپایداری های ناشی از این سامانه به شکل آسمانی ابری و رخداد بارش های خفیف و پراکنده باشیم.


بارندگی ها بر روی بلندی های زاگرس مرکزی و همچنین ارتفاعات واقع در شمال غرب کشور بشکل برف نمایان می گردد. 

 با نزدیک شدن سامانه ناپایدار به بخش های غربی کشور از روز یکشنبه 13 آبان 97 با استقرار پشته پر ارتفاع جلوی ناوه مذکور بر روی کشور و تقویت جریانات جنوبی زوند افزایش دما هوا از سمت غرب و بخش های شمالی کشور آغاز خواهد شد. 


طی روز دوشنبه با نفوذ جریانات ناپایدار ناشی از ناوه فعال که مرکز آن بر روی جنوب سوریه و غرب عراق واقع خواهد شد، بارندگی ها با شدت و وسعت بیشتری در مناطق غربی کشور پیش بینی می شود. هسته بارندگی ها در طی این روز بر روی شمال خلیج فارس، دامنه های مرکزی زاگرس و جنوب غرب کشور پیش بینی می شود؛ استان های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، جنوب استان های مرکزی و همدان و غرب اصفهان پیش بینی می شود. احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل ها در استان های واقع در جنوبغرب کشور همچون خوزستان، ایلام، لرستان و همچنین کرمانشاه وجود خواهد داشت. بارندگی ها بر روی ارتفاعات واقع در دامنه های جنوب غربی زاگرس  و مناطقی از شمال غرب کشور بشکل برف نمایان می گرد.


با تشدید جریانات جنوبی در لایه های پایین جو،  از برودت هوا بر روی کشور کاسته شده و بویژه بر روی نوار شمالی و بخش های غربی کشور افزایش دما تداوم خواهد داشت. 


طی روز سه شنبه 15 آبان 97، با گسترش سامانه بارشزا علاوه بر کل نیمه غربی کشور، بخش های شمالی نیز شاهد بارندگی خواهند بود. استان های مرتبط با دامنه های جنوبی رشته کوه البرز، مناطق مرکزی کشور و بتدریج بشکل خفیف بر روی مناطقی از شمالشرق کشور بارندگی اتفاق می افتد. همچنین با عبور یک ناوه عمیق عرض های شمالی از روی دریا خزر و تغییر سوی جریانات (شمالی شدن) بر روی دریا بارندگی ها بر روی غرب دریا خزر تشدید می گردد، لذا بارش ها بر روی استان گیلان شدت می یابد و بارندگی ها هر چند با شدت کمتر بر روی استان مازندران (بخصوص غرب آن) نیز پیش بینی می شود.


هسته بارندگی ها در طی روز سه شنبه 15 آبان 97 بر روی دامنه های مرکزی زاگرس، جنوبغرب کشور و غرب دریا خزر پیش بینی می شود؛ لذا استان های ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان، جنوب مرکزی و همچنین بر روی گیلان بارش ها شدت بیشتری داشته، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و طغیان آب رودخانه ها در برخی از مناطق استان های یاد شده وجود دارد. 


بارندگی ها بر روی مناطق سردسیر و ارتفاعات واقع در شمال غرب، دامنه های البرز و دامنه ها جنوبغربی زاگرس بشکل برف نمایان می گردد. ضمن آنکه با نفوذ جریات شمالی بروی کشور کاهش دما هوا از سمت غرب و شمال کشور آغاز و دما هوا کاهش خواهد یافت.


با کاهش دما هوا و رخداد بارش ها در گردنه های واقع در دامنه های البرز، زاگرس جنوبغربی و شمال غرب کشور رخداد پدیده مه و کاهش دید افقی دور از انتظار نمی باشد. 


طی روز چهارشنبه بارش ها در بخش های غربی - شمالی کشور تداوم خواهد داشت. هسته بارندگی ها در نیمه شمالی کشور بر روی غرب دریا خزر (استان گیلان)، دامنه های البرز غربی همچون زنجان و قزوین پیش بینی می شود، بر روی بخش های جنوبی کشور میتوان مناطقی از استان ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، چهارمحال و بختیاری و شمال خلیج فارس جز هسته های بارندگی در طی روز چهارشنبه 16 آبان 97 نام برد.


همچون در روزهای گذشته بارش ها بر روی ارتفاعات بشکل برف نمایان می گردد. 


با توجه به رخداد ناپایداری ها و تشکیل ابر و بارندگی برای 1/2 مورب نیمه شمالی جنوب غرب - شمال شرقی کشور آنومالی دما هوا نشان دهنده تداوم هوا سردتر و بر روی دامنه های جنوب شرقی زاگرس و جنوب شرق کشور آنومالی مثبت و گرمتر از نرمال دما هوا پیش بینی می شود.


از روز چهارشنبه با باز شدن تدریجی مرکز چرخند سامانه و گذر آن از نیمه شمالی کشور، بتدریج از شدت بارندگی ها کاسته خواهد شد، بدین ترتیب طی روز پنجشنبه ضمن کاسته شدن از بارندگی ها در نیمه غربی کشور بارش ها با شدت کمتر بر روی بخش های شمالی - شمال شرقی  و مناطقی از مرکز کشور پیش بینی می گردد.نوار ساحلی دریا خزر، شمال شرق، استان های مرتبط با دامنه های جنوبی البرز همچون البرز، تهران، سمنان، قم، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی  و همچنین مناطقی از دانه های زاگرس پیش بینی بارندگی های پراکنده خواهیم داشت. 


بر روی نیمه غربی - شمالی و بخش های مرکزی کشور هوا سرد کاملا استقرار خواهد داشت و هوای گرمتر از نرمال بر روی نیمه جنوبی به سمت جنوبشرق کشور محدود می گردد. 



الگوی مجموع بارندگی 180 ساعت آینده منتهی به 18 آبان 97 نشان می دهد که در طی فعالیت سامانه بارشزایی که به تفضیل در بالا بدان اشاره شد، نواحی غربی - شمالی کشور محدوده اصلی فعالیت سامانه مورد اشاره می باشد. غرب دریا خزر و جنوبغرب کشور جز مناطق هسته بارندگی های این موج بشمار می روند. استان های خوزستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان، غرب اصفهان، کرمانشاه، مرکزی و همدان و همچنین گیلان، غرب مازندران و با شدت کمتر دامنه های غربی البرز همچون زنجان و قزوین، کردستان و جنوبغرب آذربایجان غربی جز مناطق با بالاترین میزان بارش می باشند.



طی فعالیت سامانه بارشزا بر روی ارتفاعات واقع بر روی شمال غرب- دامنه های البرز و زاگرس بارش برف را خواهیم داشت.ارتفاعات بر روی استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه بویراحمد، غرب اصفهان و شمال شرق کشور طی اواسط تا روزهای پایانی هفته پیشرو شاهد بارش برف خواهیم بود. 


بیشینه برف تجمعی بر روی دامنه های جنوب غربی زاگرس همچون جنوبشرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، غرب گیلان و مازندران خواهد بود.



نظرات 1 + ارسال نظر
امین یکشنبه 13 آبان 1397 ساعت 15:00

سلام.با توجه به قوی بودن سیبری زمستان امسال خیلی سرد تر از نرمال خواهد بود و سرمای شدیدی در شمالغرب خواهیم داشت؟

با سلام

بطور کل نسبت به سه سال اخیر امسال سردتر خواهد بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد