آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

اکیو ودر: طی زمستان 97، مسیرطوفانی فعال، ریزش باران و برف بروی خاورمیانه را به ارمغان خواهد آورد...



یک مسیرطوفانی فعال، فرصت های فراوانی را بجهت ریزش باران و همچنین برف ارتفاعات بروی خاورمیانه و بخش هایی از چین و ژاپن در زمستان 2018-2019 به ارمغان خواهد آورد. 


مسیر طوفانی ممکن ست تاثیر قابل توجهی بر روی مناطق جنوبی داشته باشد. 



 طوفان ها یک کانال مرطوب  از سامانه های متعدد را بر روی خاورمیانه (از ترکیه و سوریه تا شمال پاکستان)، جنوب چین و ژاپن طی زمستان پیشرو شکل می دهند. این الگو ریزش باران و برف کوهستانی متوالی را ازسواحل دریاهای مدیترانه و سیاه تا هیمالیا ایجاد خواهد کرد. 


این احتمال وجود دارد، طوفان ها به سبب بروز سیلاب های ناگهانی و یا ایجاد بارش سنگین برف ناحیه ای در برخی مناطق غیر معمول مخرب باشند. 


جیسون نیکولز، مدیر کل بین المللی هواشناسی، گفت: "این احتمال وجود که هوا سرد طی فعالیت یک یا چندی از این طوفان ها به اندازه کافی به جنوب گسترش یافته و سبب ریزش برف در دامنه ها بر روی لبنان، سوریه، اسرائیل، اردن و شمال عراق در ماه ژانویه و فوریه گردد. این الگو ممکن است به دمای کمتر از حد نرمال بر روی ترکیه و شمال ایران منجر شود.


 طبق گفته اریک لیستر، هواشناس ارشد AccuWeather، "به دلیل ریزش هوای سرد در پشت طوفان ها، ممکن ست برف های سنگین دریای سیاه در ترکیه به خصوص در ارتفاعات رخ دهند" 


نیکلولز گفت:"ممکن ست بخشی از بارندگی های بسیار مورد نیاز در نواحی جنوبی منطقه همچون قطر، امارات متحده عربی و بخش هایی از عمان به ویژه در اواخر فصل  ریزش نماید. با این حال ممکن است به طور کلی بارش ها در این  نزدیک تا کمتر از میانگین فصل باشد"

نظرات 2 + ارسال نظر
shadow جمعه 11 آبان 1397 ساعت 06:43

سلام خوبین ممنونم بابت این اطلاع رسانی خوبتون سوالی داشتم برای غرب گیلان امسال برف خواهیم داشت الان نزدیک 10 سال هستش برفی در غرب گیلان نباریده امسال هم اکو ویدر نوشته مسیر طوفانی پس یعنی دیگه برف نداریم؟ ممنون میشم راهنمایی بکنید الان چند ساله تو رشت و شرق گیلان بارش برف خوبه ولی غرب گیلان هیچ خبری نیست مثل آستارا

سلام
تشکر از محبتتون
با توجه به پیش بینی فاز منفی شاخص NAO و AO و بروز النینو مودوکی بر روی اقیانوس آرام ما بیشتر طی زمستون شرایط مرطوب و بارندگی ها رو خواهیم داشت. گرچه طبق پیش بینی منابع معتبر آب و هوایی الگوهای پرفشار بر روی عرض های شمالی اوراسیا موجب ریزش هوای سرد بر روی آسیا خواهد شد.

کلا بارش برف بر روی سواحل شرایط سخت تر و پیچیده تری رو می طلبه چون رطوبت دریا بعنوان یک عامل محدود کننده عمل می نماید.

امیر پنج‌شنبه 10 آبان 1397 ساعت 11:00

درود مهرداد عزیز به نظر شما تیم اکیوودر بر پایه چه وضعیتى از شاخصها ( از جمله enso qbo eawr scand amo nao ao pna ) این خروجى را ارائه داده
ممنون

درود امیر جان

در درجه اول شاخص النینو مودوکی هست و در رتبه بعدی شاخص منفی eawr و البته شاخص غیر تثبیت شده مثبت qbo شاخص NAO رو احتمالا منفی در نظر گرفته و شارش های سرد روی آسیا رو به دلیل فاز منفی AO می دونه که نشان از شدت فشار زیاد فرابار سیبری هست.

شاخص AMO از یک الگوی سه قطبی (Triple ) مثبت که با تجمع آب های سرد شمال اطلس روی جنوب گرینلند همراه ست پیروی میکنه.


PNA فاز مثبت خودش هست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد