آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

ورود موج بارشی و سرد از فردا جمعه 20 مهر 97؛ کاهش بسیار شدید دما در راه هست ....


بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد که سامانه بارشی فعالی طی فردا از سمت شمال وارد کشور خواهد شد و تا اواسط هفته جاری در بخش های مختلف کشور به فعالیت خودش ادامه می دهد. طی این مدت، بر روی بسیاری از نواحی غرب، شمال، با شدت کمتر نواحی از مرکز و دامنه های جنوبی زاگرس با پدیده بارش و کاهش دما مواجه خواهند بود. بیشترین میزان بارش ها بر روی نوار ساحلی دریا خزر پیش بینی می شود. بعد از آن، بر روی شمال غرب و غرب مرتبط با ارتفاعات زاگرس و همچنین دامنه های رشته کوه البرز بارش های خوبی را از این سامانه دریافت خواهند کرد. مهم ترین پدیده ای که باید در نتیجه فعالیت این سامانه بارشی انتظار داشته باشیم کاهش بسیار شدید دما هوا بر روی غالب مناطق کشور بخصوص بخش های شمال - شمال شرقی کشور طی هفته پیشرو خواهد بود. بطوری که هر چه در طول هفته پیشرو زمان به جلو خواهد رفت تا اواسط هفته هوا بشدت سردتر خواهد شد، این سرما به حدی محسوس خواهد بود که در روز چهارشنبه 25 مهر 97 در مناطقی از شمال شرق دما هوا  تا 15 درجه سردتر از وضعیت عادی افت خواهد کرد.


با کاهش ملموس دما هوا بارش برف در نقاط مرتفعی از شمال غرب و البرز بشکل برف خودنمایی خواهد نمود.


همانطور که در نقشه های آنومالی دما تراز 850 مشاهده می شود، طی فردا جمعه به سبب استقرار پشته تراز میانی جو و الگوی جریانات جنوبی افرایش نسبی دما بر روی بخش های غربی، شمال غرب و مناطق مرکزی انتظار می رود، اما بتدریج از بعد از ظهر تدریجا با شمالی شدن سوی جریانات هوا روند کاهش دما هوا از سمت سواحل دریا خزر آغاز خواهد شد این کاهش دما هوا طی روز شنبه بر روی غالب مناطق شمال، شرق و مرکز کشور تجربه خواهد شد، که بر روی سواحل دریا خزر تا 6 درجه پیش بینی می شود.

طی روزهای یکشنبه و دوشنبه قدری از شدت هوای سرد بر روی کشور کاسته خواهد شد تا اینکه با نفوذ موج اصلی از سمت شمال شرق کشور طی روز سه شنبه و چهارشنبه دما هوا بر روی کشور بخصوص نیمه شمالی - شرقی به طرز ملموسی کاسته خواهد شد این کاهش دما هوا بر روی شمال شرق کشور به نسبت سایر مناطق ملموس تر خوهد بود. 


همانطور که از نقشه های پیش یابی بارندگی استنباط  می گردد، طی نیمه اول هفته پیشرو  برآیند بارندگی ها بر روی سواحل دریا خزر نسبت به دیگر مناطق کشور بیشتر خواهد بود، بنابر این هسته اصلی بارندگی سامانه پیشرو بر روی سواحل خزر واقع خواهد شد. همچنین گسترش بارش ها را بر روی نیمه غربی کشور، استان های مرتبط با ارتفاعات رشته کوه زاگرس، دامنه های البرز، مناطقی از شمالی شرق و با شدت کمتر برخی از مناطق مرکزی به دلیل تاثیر گذاری امواج متعدد ناپایدار غربی خواهیم داشت. 


بنابر این بر روی استان های واقع در سواحل دریا خزر همچون گیلان، مازندران و  گلستان احتمال آبگرفتگی معابر (در برخی نواحی) و طغیان رودخانه ها را پیش بینی می کنیم که در این خطوط رعایت توصیه های ایمنی به منظور کاهش خسارات احتمالی مدنظر می باشد. همچنین به دلیل افت ملموس دما هوا پدیده مه گرفتگی در جاده ها کوهستانی به منتهی به استان های شمالی کشور واقع در دامنه های البرز پیش بینی می گردد. 




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد