آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی هفتگی وضعیت بارش و دما کشور (19 لغایت 25 خرداد 97)


بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد که طی میانگین 7 روز آینده مورخ 19 الی 25 خرداد 97، استقرار مرکز پر ارتفاع لایه میانی جو بر روی اروپا با الگوی گردش آنتی سیکلونی (ساعتگرد) موجب دوشاخه شدن جریانات غربی  معمول بر روی عرض معتدله خواهد شد. یک شاخه به عرض های شمالی اروپا از روی اسکاندیناوی عبور کرده و طی پدیده فرارفت سرد به روی آسیا روانه می گردد که این منطقه در برگیرنده ناوه عمیق ورتکس قطبی بر روی روسیه می باشد. شاخه دوم با حرکت شرقسوی خود از روی جنوب اروپا و حوزه دریا مدیترانه به سوی جنوب غرب آسیا موجب جابجایی  توده های آب و هوایی  می گردد.


یکی از این مراکز کم ارتفاع طی هفته پیشرو بر روی منتهی الیه شرقی مدیترانه شکل خواهد گرفت که از جانب شمال با ناوه عرض بالا همپیوند شده و سرتاسر منطقه با کاهش ارتفاع لایه میانی جو همراه خواهد شد. این اتفاق موجب می گردد ضمن عقب نشینی حدود شمالی پر ارتفاع جنب حاره (خط قرمز رنگ) به عرض های جنوبی تر موجب جابجایی غربسویی  هسته مرکزی  پر ارتفاع جنب حاره و حاکمیت آن بر روی شمال آفریقا خواهد شد.



لذا طی هفته پیشرو با کاهش ارتقاع ستون جو و افت پایداری عمومی جو بر روی کشور، مهمترین اثرآن در عنصر آب و هوایی، افت میانگین دما هوا بر روی بیشتر مناطق کشور می باشد. این اتفاق سبب خواهد شد میانگین دمای هوا طی 7 روز آینده بطور کل نسبت به هفته گذشته کاهش یابد. 


همانطور که از نقشه پیش یابی آنومالی میانگین دما هوا 7 روزه مورخ 19 الی 25 خرداد 97 نمایان ست، بر روی نوار شمالی و استان های حاشیه البرز جنوبی میانگین دما هوا طی هفته پیشرو بین 1 الی 2 درجه کمتر از نرمال بلند مدت پیش بینی می شود که این میزان بر روی مناطقی از ارتفاعات البرز شرقی، استان گلستان، خراسان شمالی و  البرز غربی تا 2.5 درجه سلسیوس کمتر از نرمال بلند مدت واقع خواهد بود.


بر روی شمالغرب کشور عمدتاً میانگین دما هوا هفته نرمال تا 1 درجه کمتر از نرمال بلند مدت واقع خواهد شد.


بر روی استان های غربی کشور واقع در دامنه های رشته کوه زاگرس میانگین دما هوا طی هفته پیشرو بین 1 تا 1.5 درجه سلسیوس کمتر از نرمال بلند مدت بوده که این میزان بر روی نوار مرتفع دامنه های مرکزی تا جنوب غربی زاگرس بروی استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد و فارس بین 1.5 تا 2.5 درجه سلسیوس کمتر از نرمال بلند مدت دیده می شود.بر روی خلیج فارس و نوار ساحلی جنوبی خوزستان، بوشهر آنومالی ها گرمتر از نرمال بلند مدت بوده و بر روی نواحی مرکزی تا غربی استان سیستان و بلوچستان دما هوا بطور میانگین بین 1 تا 2 درجه گرمتر از حد نرمال واقع خواهد شد.


در سایر مناطق شامل مرکز و نیمه جنوبی آنومالی میانگین  دما هوا طی هفته پیشرو در حد متوسط (0.5+- درجه) پیش بینی می شود.



 


بر اساس برآوردهای مدل ECMWF -EPS نمایه Control بیشترین حجم بارندگی ها طی هفته پیشرو بر روی ارتفاعات واقع در شمال استان آذربایجان غربی با هسته بین 25 الی 50 میلی متر در 7 روز پیش بینی می شود. بطور کلی منطقه بارندگی ها طی هفته پیشرو بر روی نوار شمالی کشور از شمال غرب، سواحل دریا خزر، دامنه های رشته کوه البرز به سمت شمال شرق کشور خواهد بود. 


منطقه بارندگی های کم عمق تا مناطق مرکزی کشور می تواند گسترش یابد. 


هسته دوم بارندگی ها بر روی ارتفاعات البرز بر روی استان مازندران و گلستان واقع خواهد شد، بطوری که مقادیر بارش از 25 تا 30 میلی متر بر روی دامنه های البرز در استان مازندران تا 45 میلی متر بر روی نواحی جلگه ای شرق مازندران و جنوب غرب استان گلستان واقع خواهد شد. 




مقادیر بارندگی رخ داده طی هفته پیشرو بر روی مناطق وسیعی از استان های آذربایجان غربی، شرقی و بخش های غربی استان اردبیل نرمال و بالاتر از حد نرمال بلند مدت بوده که بالاترین میزان آنومالی مثبت بارندگی ها بر روی نیمه شمالی آذربایجان غربی بین  15+  تا 25+ میلی متر طی 7 روز ست. در حالیکه بر روی بخش جلگه مرکزی استان گیلان مقادیر بارندگی در طی زمان مشابه یاد شده گرایش به کاهش را نشان می دهد، بر روی ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی واقع در جنوب استان مازندران، جنوب غرب گلستان و نواحی مرتفع شمالی البرز  و تهران بارش ها گرایش به بالاتر از حد نرمال بلند مدت را نشان می دهد. 

در سایر مناطق کشور مقادیر انحراف بارش ها از حد معیار بلند مدت دوره 19 الی 25 خرداد میزان قابل توجهی را در بر نمی گیرد.


برآوردهای حاصل از برونداد مدل GFS نشان می دهد مجموع بارش هایی که طی 7 روز آینده در سطح کشور ریزش خواهند کرد عمدتا بر روی نیمه شمالی و در نوار شمالی واقع می باشد. با توجه به موقعیت سال این بارش ها عمدتا ناشی از همرفت های عصرگاهی بوده و در یک بازه زمانی کوتاه رخ می دهند، این بارش ها به دلیل تقویت همرفت و صعود هوا بر روی دامنه های و قلل مرتع واقع در شمال غرب و رشته کوه البرز پر رنگتر می باشند. 


همانطور که دیده می شود بیشترین بارش ها از آن قلل و دامنه های مرتفع در شمال غرب و حاشیه رشته کوه البرز می باشد و بارندگی ها در مناطق پست و دشت ها کمتر خواهد بود. 



آنومالی بارش های پیش بینی شده طی هفته پیشرو بر اساس برونداد مدل GFS  بر روی نوار شمالی عمدتا بالاتر از حد نرمال می باشد که میزان آن بر روی ارتفاعات و قلل واقع در شمال غرب و دامنه های البرز بارزتر خواهد بود. بر روی نواحی پست واقع در شمال استان اردبیل، مناطقی از آذربایجان شرقی، گیلان، سمنان و خراسان شمالی و رضوی مناطقی بصورت آنومالی های گرایش به کمتر از نرمال بلند مدت دیده می شود. 



از منظر مدل ECMWF بارش ها برآورد شده طی هفته پیشرو عمدتا در نوار شمالی کشور واقع می باشد و بر روی ارتفاعات رشته کوه البرز و شمال غرب بارزتر می باشد. 



آنومالی بارندگی های ریزش یافته طی هفته پیشرو از منظر مدل ECMWF همانند سایر مدل های مورد بررسی نشان دهنده بی هنجاری های مثبت بارشی بر روی نوار شمالی کشور شامل شمال غرب و دامنه های رشته کوه البرز می باشد. بی هنجاری های منفی نیز بر روی مناطقی از استان اردبیل، نوار ساحلی گیلان و مازندران و مناطقی از مرکز استان گلستان به چشم می خورد.


ا


نظرات 2 + ارسال نظر
رسولی پنج‌شنبه 24 خرداد 1397 ساعت 05:47

حیف شد استاد در لایه میانی جو کاهش ارتفاع و گذر مداوم امواج رو داریم ولی در ترازهای پایینتر جریانات سرکوبگر جنب حاره در غرب تا جنوب و مرکز و شرق کشور حاکم هستن

چنان چه در ترازهای ۷۰۰ و ۸۵۰ جنب حاره قدری عقب نشینی میکرد و از عرض های شمالی نفوذ پرفشار و از سمت جنوب کشور نفوذ زبانه های کم فشار موسمی و هوای گرم و مرطوب رو به کشور داشتیم میشد به تشدید شدن ناپایداری ها در پاره ای از نقاط کشور و رخداد ناپایداری های همرفتی در زاگرس و البرز امیدوار بود ، درسته استاد ؟

بله کاملا صحیح هست

امیر یکشنبه 20 خرداد 1397 ساعت 13:28

سلام وضعیت شاخصها طى تابستان جارى

http://www.lightinthestorm.com

با سلام
تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد