آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تابستان با گرمای بالای 50 درجه در جنوبشرق و جنوبغرب کشور می تازد!!! دَمی از هوای خنک در راه هست ...



با توجه به اطلاع رسانی قبلی و بر اساس نقشه های هواشناسی، با تقویت توده هوا گرم  پر ارتفاع جنب حاره بر روی کشور، طی روزهای اخیر افزایش محسوس دما هوا در بیشتر مناطق کشور حکمفرما شده و هوای کاملاً تابستانه ای را شاهد هستیم. آمارهای هواشناسی در سراسر کشور نشان می دهد ایستگاه های دلگان واقع در استان سیستان و بلوپستان با 50.5 درجه و دژگاه دهرم در استان فارس با دمای 49.6 درجه سلسیوس از جمله بالاترین دماها طی یکی دو روز اخیر در سطح کشور بودند. همچنین اطلاعات حال حاظر بیانگر آن ست که ایستگاه های برازجان و بندر دیلم دماهای 50 درجه و بالاتر را مخابره کرده اند و از خیلی از ایستگاه های واقع در استان خوزستان همچون هندیجان، امیدیه-آغاجاری دماهای 50 درجه سلسیوس و بالاتر را تا ساعت 14:20 مخابره کردند و بسیاری از ایستگاه های دیگر دماها 49 درجه سلسیوس و در آستانه 50 درجه می باشند.


در نیمه شمالی کشور هم به سبب استقرار جریانات پایدار در لایه تراز میانی و همزمانی آن با جریانات جنوبی سطح زمین دماها به میزان قابل توجهی افزایش داشت که از جمله می توان به اردبیل اشاره کرد، بیشینه دما هوا دیروز چهارشنبه 16 خرداد به 30 درجه و در شهرهای شمالی از جمله بیله سوار دما به 36 درجه سلسیوس رسید. در سواحل دریا خزر نیز روزهای گرمی در حال سپری شدن ست. در شمالشرق کشور یکی از هسته های گرما در نیمه شمالی کشور بود، بعنوان مثال دما هوا شهر مشهد در گرمترین ساعات دیروز به 40 درجه و در شهر مرزی سرخس به 47 درجه سلسیوس رسید.


پایتخت نیز روزهای گرمی را تجربه کرد و دما بیشینه دیروز بر روی مطلق 37 درجه سلسیوس قرار گرفت.



با توجه به ادامه بررسی نقشه های هواشناسی، امروز آخرین روز اوج گرما خواهد بود چرا که هسته توده هوای گرم پرفشار جنب حاره در حال حرکت و جابجایی به سمت غرب می باشد این توده هوا در ادامه مسیر جابجایی خود کانتر مرکزی 594 ژئوپتانسیل دکامتر خود را طی روز جمعه 18 خرداد  و طی روز شنبه 19 خرداد کانتر 591 را از سمت جنوب غرب از کشور خارج می کند و هسته آن به روی شمال آفریقا می نشیند. در همین اثنا، حدود جنوبی ناوه ورتکس قطبی بر روی آسیا با حرکت گردش سیکلونی خود تا حدودی به طرف جنوب پیشروی می نماید که این اتفاق و همزمانی آن با جابجایی غربسوی مرکز پر ارتفاع موجب می گردد حدود شمالیِ پر ارتفاع جنب حاره تا اوایل هفته پیشرو (روز یکشنبه 21 خرداد 97) به پایین ترین میزان رسیده و بر روی مناطقی جنوبی ایران استقرار یابد. (خط قرمز بعنوان کانتر 584 ژئوپتانسیل دکامتر)


در سطح زمین زبانه های توده هوای پرفشار بتدریج با حرکت خود به سمت شرق بطرف جنوب گسترش یافته طی روز جمعه 18 خرداد 97 از مناطق شمال و شمالغربی به کشور نفوذ می کند. در نتیجه رخداد همزمان این تحولات در لایه های تراز میانی و سطح زمین، موجباب کاهش پایداری جو در کشور مهیا شده و در نتیجه افت دما هوا بخصوص در بخش نیمه شمالی کشور بتدریج از فردا جمعه 18 خرداد تا یکشنبه 20 خرداد 97 در بیشتر مناطق کشور شاهد خواهیم بود. 

 

با توجه به الگوی آنومالی تراز 850 طی 5 روز آینده می توان به استقرار فعلی توده هوای گرم بر روی کشور پی برد که به رنگ های گرم (قرمز - زد - نارنجی) نمایش داده شده ست. اما از بعد از ظهر امروز پنجشنبه 17 خرداد 97 بتدریج سوی جریانات از سمت شمال شرق کشور شمالی خواهد شد و جریانات شمالی تدریجاً روند تقویت را در پیش خواهد گرفت با این اتفاقات ابتدا دما هوا بر روی البرز شروع به کاهش تدریجی خواهد کرد. این کاهش دما طی روزهای جمعه تا یکشنبه در بسیار از مناطق کشور تداوم خواهد داشت. 

 

انیمیشن تغییرات آنومالی دما تراز 850 و الگوی جریانات منتهی به 03:30 دوشنبه 21 خرداد 97



روز های شنبه و یکشنبه پیشرو بیشتر مناطق کشور متاثر از جریانات خنک شمالی با کاهش دما مواجه خواهند شد. بیشترین میزان کاهش دما طی روزهای شنبه بر روی سواحل دریا خزر، ارتفاعات البرز و شمال شرق کشور می باشد. این کاهش دما حدودا 6 الی 8 درجه سلسیوس بر روی نوار ساحلی خزر، تا 8 درجه بر روی استان گلستان، 5 الی 6 درجه برای مناطق شمال شرق کشور می باشد. بر روی تهران حدودا تا 5 درجه انتظار کاهش دما هوا را تا روز یکشنبه خواهیم داشت.


در سایر مناطق مرکزی کشور کاهش دما بین 4 تا 5 درجه تا روزهای شنبه و یکشنبه هفته پیشرو خواهد بود.


شایان ذکر ست که برای فردا در نواحی جنوبی استان سیستان و بلوچستان به سبب تضعیف جریانات موسمی بر روی دریا عمان و تغییر سوی جریانات افزایش دما هوا را خواهیم داشت. اما در بخش های شمالی این استان کاهش نسبی و جزئی دما رخ می دهد، بطوری که نقطه گرمایی کشور طی فردا جمعه 18 خرداد 97 بر روی بخش های جنوبی سیستان و بلوچستان و همینطور استان های واقع در جنوب غرب کشور مانند بوشهر و خوزستان خواهد بود. 




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد