آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تابستان با گرما در بخش های شمالی نقاب از رخ خواهد کشید!! احتمال وقوع دمای تا 50 درجه اواخر هفته در جنوب غرب کشور



با توجه به بررسی نقشه های هواشناسی، بتدریج طی 5 روز آینده روند تقویت پشته پر ارتفاع جنب حاره و گسترش شمالسوی آن را به عرض های بالاتر خواهیم داشت به موازات این رخداد در سطح زمین گذر زبانه های توده هوا کمفشار، تواماً موجب روند افزایش دما هوا در سطح کشور و بخصوص در بخش های شمالی خواهد شد. این افزایش دما هوا همراه با وزش بادهای جنوبی بر روی شمال غرب، دامنه های غربی البرز، ارتفاعات استان های گیلان، مازندران و استان گلستان موجب خواهد شد که طی روزهای سه شنبه تا پنجشنبه در حدود 5 الی 7 درجه سلسیوس دما هوا بر روی نواحی ساحلی دریا گرمتر شود که این رقم برای اردبیل به 6 الی 8 درجه خواهد رسید و احتمالاً دما بیشینه روز سه شنبه 15 خرداد 97 در گرمترین ساعات برای این شهر به حدود 30 درجه و یا کمی بالاتر افزایش خواهد یافت.



این موج هوای گرم که تا روز پنجشنبه تداوم خواهد داشت، برای سواحل شرقی دریا خزر و شمال شرق یعنی استان های گلستان، خراسان شمالی و رضوی دماهای بشدت تابستانه ای را رقم خواهد زد، افزایش دما هوا در این مناطق 7 تا 11 درجه سلسیوس خواهد بود. 


استان های حاشیه البرز جنوبی همچون تهران هم متاثر از موج گرمای ذکر شده طی روز های سه شنبه تا پنجشنبه هوای کاملا تابستان را تجربه خواهد کرد، طبق پیش بینی ها تا 5 درجه افزایش خواهد یافت و حدودا به 35 درجه سلسیوس در دما بیشینه خواهد رسید، اما قم به سبب تاثیر از اقلیم بیابانی افزایش دمایی حدودا 6 تا 8 درجه ای را تجربه کرده و به سطح دمای بالاتر از 40 درجه طی این مدت خواهد رسید.

  

 بطور کلی، در مناطق شمال غرب و  شمال زاگرس به دلیل استقرار زبانه های توده هوا پرفشار در سطح زمین، از شدت موج گرما به حد زیادی مصون خواهند بود و افزایش دمایی را به شکل ملموس تجربه نخواهد کرد.


 

از عصر روز پنجشنبه همزمان با آغاز تقویت حدود جنوبی تراف ورتکس قطبی بر روی عرض های شمالی و گسترش روبه جنوب آن از سمت دریا کاسپین و آسیا میانه، کمربند پر ارتفاع جنب حاره روند عقب نشینی و تدریجاً حرکت بطرف جنوب را آغاز خواهد کرد. همزمان در سطح زمین، زبانه های توده هوای پرفشار اروپایی از سمت شمال غرب به بخش های شمالی کشور نفوذ خواهد کرد، این اتفاق موجب تغییر سوی جریانات بر روی سواحل دریا خزر خواهد شد و کاهش دما تدریجا از عصر روز پنجشنبه و به شکل ملموس  جمعه آغاز خواهد شد.


همچنانکه روند کاهش دما از روزهای واپسین هفته جاری در بخش های شمالی کشور تدریجاً آغاز می گردد، موج گرما هوا بر روی استان های نیمه جنوبی تشدید می گردد، مناطقی از استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان دماهای سوزان را مخابره خواهند کرد این افزایش دما به حدی هست که در برخی از ایستگاه های استان خوزستان احتمال مخابره دما 50 درجه در روز پنجشنبه وجود خواهد داشت. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد