آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

نوسانات مادن جولیان به توسعه مونسون هند کمک می کند...



فعالیت سیکلون حاره ای در شمال اقیانوس هند


به تازگی در شمال اقیانوس هند، عمدتاً در دریای عرب، فعالیت های سیکلون حاره ای قابل توجهی دیده شده است، بطوریکه کانون توجهات به  فعالیت های سیکلون حاره ای از نیمکره جنوبی به شمالی  تغییر نموده ست. بطور معمول، هر ساله تنها یک یا دو سیکلون حاره  در دریای عرب مشاهده می شود؛ دو سیکلون، ساگار (Sagar) و میکونو (Mekunu)، در دو هفته گذشته توسعه یافته است. ساگار تأثیری کم نظیری بر روی کشور آفریقایی سومالی داشت، سبب مواردی از قوی ترین بادهایی که هرگز در آن منطقه به ثبت نرسیدند، گردید. اخیرا، میکونو در جنوب عمان، در نزدیکی مرز یمن، وارد خشکی شد. میکونو یک سیکلون حاره ای شدید استثنایی با بادهای با شدت بیش از 180 کیلومتر در ساعت بود که معادل سیکلون رده 4 در استرالیا است - تنها شش طوفان دیگر با این قدرت از سال 1890 تاکنون این منطقه را تحت تاثیر قرار داده اند.



ورود به خشکی طوفان  میکونو به اندازه کافی دور از شهر بزرگ صلاله کشور عمان رخ داد که قوی ترین بادهای میکونو را تجربه نکرد. با این حال، صلاله  و اطراف آن، متحمل خسارت ناشی از وزش تند بادها، باران بسیار سنگین و سیل شدید گردید که موجب مرگ و میر شد. صلاله مجموع بارندگی 24 ساعته 278 میلیمتر را به عنوان بخشی از مجموع هشت روزه بارش 617 میلیمتر را ثبت کرد. پیک بارش  روزانه صلاله معادل نزدیک به 3 برابر بارندگی سالانه آن بود، در بخشی از جهان که معمولا میانگین بارش سالانه کمتر از 100 میلی متر را نشان می دهد.


نوسانات مادن جولیان به توسعه مونسون هند کمک می کند


یک سیگنال متوسط ​​- قدرت نوسان مادن جولیان (MJO) همچنان به سمت شرق در سراسر اقیانوس هند حرکت می کند. مدل های بین المللی هواشناسی پیش بینی می کند که این سیگنال MJO به سمت مدارات استرالیا حرکت کند، اما برخی از مدل ها پیش بینی می کنند که در هفته آینده تضعیف شود یا غیر قابل تشخیص باشد. تقریبا نیمی از مدل ها سیگنال MJO را در قدرت متوسط ​​ نگه داشته و نشان می دهد که آن بر فراز  قاره دریای (Maritime Continent) حرکت می کند، به طور بالقوه منجر به افزایش بارندگی بروی شمال استرالیا می شود.

 


MJO عامل مهمی در سیکلون حاره ای و فعالیت موسمی در سرتاسر شمال اقیانوس هند می باشد. یک تراف (جریان) موسمی قوی، نشان از پیشرفت شمالسوی مونسون جنوب غربی هند، توسعه آن بر فراز منطقه  بوده  و در حال حاضر تنها در جنوب شبه قاره هند، در سراسر دریای آندامان و بسوی خلیج بنگال قرار دارد. اداره هواشناسی هند پیش بینی می کند که شرایط برای رسیدن تراف موسمی به سرزمین های  جنوبی در روز یا دو روز آینده مطلوب خواهد بود، که فرا رسیدن رسمی آغازگری موسمی جنوب غربی هند را نوید می دهد.



نظرات 2 + ارسال نظر
رسولی پنج‌شنبه 24 خرداد 1397 ساعت 05:26

با سلام و تشکر از شما استاد شهبازی


راجب نوسان چند دهه ای اطلس یا شاخص amo سوال داشتم ، چرا هر چند دهه و دوره ۲۰ تا ۴۰ ساله تغییر فاز میده علتش تا الان مشخص شده؟ و آیا رفتارش با فعالیت و توفان ها و لکه های خورشیدی مرتبط هست ؟

و اینکه هر چند هنوز قضاوت خیلی زوده ولی شما وضعیت شاخص amo رو به چه سمتی می بینید چقدر امکانش هست از تابستان امسال به بعد برای چند دهه این شاخص منفی بشه ممکنه در این باره توضیح بدید استاد ؟

با سلام و عرض وقت بخیر

مولفه های اقیانوسی و جوی بروی همدیگر متقابلاً اثر می کنند، چرخه AMO با تغییرات در چرخه جنوب - شمالی انرژی آب اقیانوس اطلس مرتبط هست. این مشابه چرخه ای ست که در دوران عصرهای یخبندان تضعیف می شود، اما در مورد AMO، تغییرات در چرخه بسیار ظریف تر است. جریان آب گرم گلف استریم در سواحل شرقی ایالات متحده قسمتی از گردش معکوس اطلس بشمار می رود. هنگامی که گردش معکوس تضعیف می شود، دمای اطلس شمالی خنکتر می شود (فاز منفی Amo)

از میانه دهه 1990 ما به یک فاز گرم وارد شده ایم.
AMO بر دما و بارش بخش وسیعی از نیمکره شمالی بخصوص، آمریکا شمالی و اروپا تاثیر می گذارد. بروی فراوانی خشکسالی های آمریکای شمالی و فراوانی هاریکن های نیرومند اطلس وابسته ست. متناوبا، ابهام و مبالغه هایی در مورد افزایش دمای جهانی به دلیل گرمای جهانی القا شده توسط انسان صورت می گیرد.

تحقیقات اخیر پیشنهاد می کند، AMO به رویداد های گذشته خشکسالی های بزرگ در میانه غربی و جنوب غربی مربوط است. هنگامی که AMO در فاز گرم خود بسر می برد، این خشکسالی ها تمایل به افزایش فراوانی و یا شدت (طول مدت) دارند. بالعکس، برای فاز منفی AMO. دو مورد از شدیترین خشکسالی های قرن 20 در خلال فاز مثبت AMO بین سال های 1925 و 1965 اتفاق افتاده اند: خشکسالی های دهه 1930 و 1950. فلوریدا و شمال غرب آرام در جهت عکس، طی فاز گرم AMO با بارش بیشتر مواجه هستند.



در خلال فازهای گرم AMO، تعداد طوفان های حاره ای که به سمت هاریکن های قدرتمند تکامل پیدا می کنند بیشتر از دوران فازهای سرد ست.

از زمانی که AMO در حوالی 1995 به فاز گرم تغییر شرایط داده است، هاریکن های قدرتمند بیشتر دیده می شود.

ما هنوز توانایی پیش بینی دقیق AMO را نداریم. مدلهای کامپیوتری که همچون النینو را پیش بینی می کنند، در انجام این کار بسیار ناتوان بنظر می رسند...

رسولی دوشنبه 14 خرداد 1397 ساعت 06:32

سلام وقت به خیر استاد شهبازی

یک سایت رو اگه امکانش هست معرفی کنید که آرشیو پیش بینی هفتگی و ماهانه فازهای نوسان مادن جولیان رو از ۳۰ سال پیش نشون بده ؟

سلام وقت بخیر

http://www.bom.gov.au/climate/mjo/graphics/rmm.74toRealtime.txt

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد