آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تداوم رخداد ناپایداری های جوی بر روی 1/2 شمالی - غربی کشور/ هشدار سیلاب در برخی مناطق کشور...


استقرار مرکز کم ارتفاع فعال بر روی منتهی الیه شرقی مدیترانه سبب تداوم ارسال امواج ناپایدار بطرف کشور خواهد شد که این امواج با کمک گرمای سطحی عصرگاهی طی پدیده همرفت، به وقوع بارندگی های رگباری منتج می گردد


بر این اساس طی روزهای آینده تا اواسط هفته پیشرو،  بر روی استان های واقع در شمال غرب، استان های واقع در دامنه های زاگرس، البرز، بخش هایی از مرکزی و تا حدودی مناطقی از شمال شرق در عصرگاه و اوایل شب با رشد ابرهای همرفتی، وزش بادهای شدید لحظه ای، رگبار، رعد و برق و در مناطق مستعد ریزش تگرگ مواجه خواهند بود. شایان ذکر ست شدت رگبارها در برخی مناطق به حدی خواهد بود که در یک بازه زمانی کوتاه می تواند منجر به آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن آب رودخانه ها گردد. 



ارتفاعات در استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل و همچنین استان های زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، دامنه های البز مرکزی و غربی و بشکل محدود تر در نقاطی از استان های اصفهان و لرستان طی 5 روز آینده شاهد بارش های نسبتا قابل توجه خواهد بود. این بارندگی ها در حد فاصل اوایل تا اواسط هفته پیشرو در این مناطق بارز خواهد بود، بطوری که در مناطق مرتفع واقع در رشته کوه البرز مرکزی تا بیش از 50 میلی متر بارندگی تجمعی طی 120 ساعت آینده پیش بینی می شود. 


آنچنانکه هوای گرم بر روی 1/2 جنوبی _ شرقی کشور طی روزهای آینده تسلط خواهد داشت، بر روی بخش های مرکزی، جنوب، شرق و جنوب شرق کشور سطح دماها افزایش خواهد یافت و هوای گرم تابستانه حاکم خواهد شد. این شرایط به دنبال جابجایی محور پرارتفاع لایه تراز میانی به سمت شرق با تشدید پایداری هوا صورت خواهد گرفت. 

اما بر روی شمال غرب، دامنه های شمالی زاگرس و دامنه های البرز الگوی آب و هوا مرطوب و معتدل طی این مدت حکمفرما خواهد بود که میزان دماها حتی بر روی شمال غرب برای استان های آذربایجان غربی، شرقی و مناطقی از استان اردبیل به دلیل تاثیر گذاری توده هوا خنک به سمت آنومالی های منفی دما هوا میل می نماید.



با تشدید پر ارتفاع بر روی پهنه فلات ایران و خارج شدن توده هوای خنک شمالی از عرض های بالاترِ شمال شرق، روند دماها طی روز های پنجشنبه و جمعه 11 خرداد 97 بطور نسبی افزایش خواهد یافت. این افزایش دما هوا به دلیل جایجایی محور پر ارتفاع جنب حاره در لایه تراز میانی جو به سمت شرق و همچنین تسلط جریانات جنوب تراز پایینی جو  بر روی پهنه داخلی _ شرقی کشور بارزتر خواهد بود، بدین ترتیب سطح دماهادر نوار ساحلی خزر تا روز جمعه 11 خرداد 97 غالبا افزایش می یابد که در برخی از مناطق استان گیلان ی این مدت مجموعاً تا 8 درجه سلسیوس نیز به چشم خواهد خورد. 


بدنبال شرایط ذکر شده و خروج هوای خنکی که بر روی بخش های شمال شرق _ شرقی کشور استقرار دارد، این افزایش دماهوا طی روز جمعه 11 خرداد 97 بر روی شمال شرق کشور تا 10 درجه سلسیوس در نواحی از خراسان رضوی نسبت به دماهای روز چهارشنبه قابل انتظار خواهد بود.


مجدداً با نفوذ هوای خنک شمالی از روز شنبه 12 خرداد 97 باید از سمت شمال غرب و نوار شمالی کشور منتظر افتِ دما هوا باشیم. طی روز های شنبه تا دوشنبه پیشرو دما هوا در بخش های شمالی، استان های واقع در دامنه های البرز و مناطقی از غرب کشور خنکتر خواهد شد. در مناطق ساحلی دریا خزر کاهش دما طی روز های شنبه تا روز دوشنبه 14 خرداد 97 بین 6 تا 8 درجه خواهد بود که در مناطق شرقی مانند استان گلستان این کاهش دما ملموس تر خواهد بود، برای نواحی واقع در استان های حاشیه البرز جنوبی همچون تهران حدودا 4 درجه کاهش دما هوا تا اواسط هفته پیشرو پیش بینی می شود. 




مناطق داخلی، شرق و جنوب شرق کشور همچون بخش اعظیمی از استان فارس، کرمان،  یزد، سیستان و بلوچستان و... هوای گرم و خشک طی 5 روز آینده تسلط خواهد داشت و شرایط تابستانه حکمفرما می باشد. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد