آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

بسته اخبار هواشناسی ایران و جهان مورخ 16 دیماه 96



برف ارمغان نیمه دی استان زنجان؛
سامانه بارشی از صبح امروز دراستان زنجان فعال شده است.
این سامانه امروز بارشهایی را درشهرهای مختلف بویژه مناطق جنوبی نظیر قیدار وگرماب به همراه داشت.
دما هم تا فردا بین 3 تا 5 درجه ای کاهش می یابد .


 ناپایداری جوی از امشب در مازندران؛این ناپایداری جوی با وزش باد و کاهش دما همراه است.
با نفوذ سامانه بارشی، از امشب شاهد بارش پراکنده باران ، وزش باد و کاهش دما به ویژه در غرب و ارتفاعات استان هستیم.
ناپایداری جوی در ارتفاعات مازندران با بارش برف و پدیده مه همراه است و دریا نیز در این مدت مواج است.
سامانه بارشی اواخر یکشنبه از مازندران خارج و آسمان دوشنبه و سه شنبه صاف تا نیمه ابری پیش بینی می شود.

 پیش بینی بارش برف در استان البرز؛تحلیل آخرین نقشه های پیش یابی حاکی از ورود سامانه بارشی از اواخر شب گذشته به منطقه البرز مرکزیست که پی آمد آن، افزایش ابر، وزش باد، کاهش دما و بارش باران و برف در تمام نقاط استان بوده ست.
بارش های این سامانه در نیمه شمالی استان و جاده های کوهستانی از شدت بیشتری برخوردار و بارش ها به صورت برف همراه با باد بود.
همچنین برای فردا آسمانی صاف کمی تا نیمه ابری، وزش باد، یخبندان، ارتفاعات بارش برف پراکنده انتظار می رود.
شهرستان طالقان با کمینه دمای هفت درجه زیر صفر و شهرستان اشتهارد با بیشینه دمای 13 به ترتیب سردترین و گرمترین نقاط استان هستند.


 برای مشاهده اخبار بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید.

بارش نیم متری برف در ارتفاعات منطقه کوهستانی سالند دزفول؛ بارش 50 سانتی متر برف ارتفاعات کوهستانی سالند در بخش شهیون دزفول را سفید پوش کرد .
بارش برف از نخستین ساعات بامداد امروز در ارتفاعات کوه سالند آغاز شده است و تا ساعت 6 و 30 دقیقه ادامه داشت.
بارش برف و باران تردد اهالی دهستان احمدفداله در منطقه سالند کوه را با مشکل مواجه کرده است.
جاده سالند به دلیل بارش برف و باران بسته شده و تردد اهالی امکانپذیر نیست، برای بازگشایی مسیر سالند از اداره راهداری درخواست پیگیری شده است.
بخشدار شهیون از اهالی منطقه خواست هنگام تردد نکات ایمنی را رعایت کرده تا دچار مشکل نشوند . کوه سالند در فاصله حدود 100 کیلومتری شهر دزفول با 2800 متر ارتفاع از سطح دریا در بخش شهیون واقع است.
بخشدار سردشت دزفول نیز گفت: این بخش جمعه شب و بامداد امروز شاهد بارش باران بوده است. مسعود سخایی افزود: بارندگی مشکلی برای تردد اهالی این بخش موجب نشده و راه های روستایی این بخش باز است.


کاهش محسوس دما در سیستان و بلوچستان؛
دمای هوا در اکثر نقاط سیستان و بلوچستان از روز دوشنبه تا پنج شنبه هفته جاری، 6 تا 10 درجه کاهش می یابد.
با نفوذ توده ی هوای سرد به استان، از روز یکشنبه شب تا صبح سه شنبه در شمال استان وزش باد شدید و گرد و خاک رخ خواهد داد. سرعت متوسط باد، 70 تا 80 کیلومتر برساعت پیش بینی می شود که گرد و خاک حاصل از آن باعث کاهش دید خواهد شد.
شرایط با شدت کمتر در مرز غربی و نوار شرقی استان نیز انتظار می رود،  روز دوشنبه هفته جاری برای ارتفاعات مرکزی و جنوبی استان بارش خفیف و پراکنده باران پیش بینی می شود.

بارش برف و باران در گیلان از عصر امروزدمای هوای گیلان سه تا 15 درجه سانتی گراد کاهش می یابد؛

با نفوذ سامانه سرد و بارشی عصر امروز به استان ، آسمان این استان شمالی بارانی همراه با وزش باد ، مه و احتمال رعد و برق همراه است.در کوهستان ها هم برف خواهد بارید.
دمای هوای گیلان در مناطق جلگه ای سه تا 6 درجه و در کوهستان ها 6 تا 15 درجه کاهش می یابد.
این شرایط جوی تا دوشنبه در گیلان ماندگار است.
رانندگانی که قصد تردد از جاده های کوهستانی را دارند هشدار داده می شود بدلیل لغزندگی جاده ها از زنجیر چرخ استفاده کنند و قبل از سفر ، از سالم بودن سامانه گرمایشی خودرو خود مطمئن شوند.
از صاحبان واحدهای تولیدی درخواست می شود برای محافظت مکان تولید در مقابل سرما و یخبندان تمهیدات لازم را بیاندیشند.
دریای خزر با ارتفاع موج 70 سانتی متر تا یک متر و 80 سانتی متر از امروز تا دوشنبه برای فعالیت های دریانوردی بویژه صید نامناسب است.


فردا؛ ورود سامانه ناپایداری جوی به هرمزگان؛ناپایداری جوی در استان از فردا بعد از ظهر با وزش باد نسبتاً شدید آغاز می‌شود.
ناپایداری جوی از بعد از فردا به صورت ورزش باد نسبتاً شدید شمال غربی شروع می‌شود و تا روز سه شنبه ادامه دارد که سبب مواج شدن خلیج فارس و تنگه هرمز می‌شود.
از روز دوشنبه نیز با تاثیر موج ناپایدار شاهد افزایش ابر، رگبار پراکنده باران و رعد و برق از جمله در مناطق شرقی استان هستیم.
از روز سه شنبه نیز وزش باد نسبتاً شدید شمال شرقی با احتمال گرد و خاک در مناطق غربی و مرکزی آغاز می‌شود که مواج شدن تنگه هرمز را در پی دارد.
در شبانه روز گذشته شهرستان حاجی آباد با یک درجه سانتی گراد خنک‌ترین شهر و میناب با ۲۵ درجه سانتی گراد گرم‌ترین شهر گزارش شده است.

توقف کشتی رانی و مرگ دست کم یک نفر در سیل آلمان؛ بارش شدید باران و جاری شدن سیل در آلمان طی روز جمعه باعث توقف فعالیت کشتی رانی و همچنین جان باختن یک نفر شد.
بارش شدید باران و جاری شدن سیل در آلمان طی روز جمعه باعث توقف فعالیت کشتی رانی و همچنین جان باختن یک نفر شد.
در بحبوحه طوفان «بورگلیند» (Burglind) در آلمان که خسارات زیادی را در این کشور بر جا گذاشت، بارش شدید باران و به دنبال آن جاری شدن سیل نیز باعث شد در خطوط کشتیرانی این کشور اختلال ایجاد شود.
تاکنون دست کم یک نفر بر اثر طوفان و غرق شدن در رودخانه در آلمان جان خود را از دست داده است.
روز جمعه با بارش شدید باران، مناطق غرب و به ویژه جنوب آلمان تحت تاثیر سیل و رانش زمین قرار گرفت. کشتی رانی نیز در چندین منطقه کلیدی به ویژه رود راین از جمله در اطراف شهر کارلسروهه متوقف شد.
مقامات آلمان همچنین هشدار دادند کشتی رانی در شهر کلن نیز ممکن است طی اواخر این هفته متوقف شود.
در شهر کوچک سنت بلازین (Sankt Blasien) نیز یکصد و پنجاه نفر موقتا پس از رانش زمین به مکان های امن منتقل شدند.
طوفان بورگلیند در ابتدا روز چهارشنبه آلمان را در نوردید و سپس با وزش بادهای شدید و بارش شدید باران توام شد.
اداره هواشناسی آلمان پیش بینی کرد شرایط جوی طی چند روز آینده در این کشور بهبود خواهد یافت.
­ در خبری دیگر رودخانه نکار در شهر قدیمی هایدلبرگ صبح جمعه طغیان کرد و لبریز شد. مسئولان مسیر رودخانه نکار حد فاصل شهرهای منهایم و هایلبرون را بستند.

بارش برف و باران در راه خراسان رضوی؛بارش برف و باران برای مناطق مختلف این استان همراه با افت 9 درجه ای دما برای چند روز آینده پیش بینی شده است.
با نفوذ سامانه ناپایدار جوی در خراسان رضوی از امروز شاهد افزایش ابرناکی و شروع بارشها از نواحی غربی و جنوب غربی این استان خواهیم بود.
بارشها در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه به صورت باران و برف در مناطق مختلف استان خراسان رضوی خواهد بود.
در این مدت مه آلودگی، یخ زدگی جاده ها و احتمال آب گرفتگی معابر و مسیل ها بر اثر بارش های برف و باران وجود دارد.
وزش باد شدید در خراسان رضوی درروزهای یکشنبه و دوشنبه به ویژه در نوار شرقی و جنوبی استان پیش بینی شده است.
با توجه به افت هفت تا 9 درجه ای دما در خراسان رضوی برای روز دوشنبه،  بیشینه دمای امروز مشهد 13 درجه سلسیوس پیش بینی شده که در روز دوشنبه به پنج درجه سلسیوس کاهش می یابد.
روند کاهشی دما در خراسان رضوی تا روز سه شنبه این هفته ادامه دارد و هوای سرد تا آخر هفته به ویژه شب ها ماندگار خواهد بود. کمینه دمای مشهد برای شب های آتی به پنج درجه زیر صفر و در نقاط سردسیر نیز به هفت درجه زیر صفر می رسد.
نیشابور با دمای 6 درجه زیر صفر و تایباد با دمای 16 درجه سلسیوس به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای خراسان رضوی در 24 ساعت گذشته بوده اند.
بیشترین شدت وزش باد طی این مدت در شهرستان های تایباد و فریمان با سرعت 36 کیلومتر در ساعت گزارش شده است.

وقوع بارش های پراکنده از عصر فردا هواشناسی از عصر فردا برای شمال خراسان جنوبی؛ بارشهای پراکنده در شهرستانهای بیرجند، درمیان، زیرکوه، فردوس، سرایان و قاین و با مقدار کمتر در طبس و بشرویه تا دوشنبه شب ادامه دارد.
بارش ها در مناطق مرتفع و کوهپایه ای به شکل برف خواهد بود.
با توجه به اینکه در این مدت دمای هوا در نواحی شمالی استان 5 تا 9 درجه کاهش می یابد، با توجه به سرمای هوا احتمال تشکیل مه، یخبندان و لغزندگی جاده در مناطق کوهپایه ای دور از انتظار نیست.
سرما با شدت کمتر تا پایان هفته در خراسان جنوبی ادامه می یابد.
سربیشه دیشب با 10 درجه زیر صفر سرد ترین نقطه کشور گزارش شد.

افزایش نسبی دما از امروز تازه ترین گزارش نقشه های پیش یابی هوا در خوزستان است؛از امروز تا اواسط هفته روند نسبی افزایش دما بین 2 تا 3 درجه سانتیگراد ، پدیده حاکم در آبادان و خرمشهر خواهد بود.
طی امشب و فردا تداوم افزایش ابرها و استقرار سامانه ناپایدار به وزش بادهای قابل ملاحظه در منطقه منجر خواهد شد.
بیشترین میزان دما در آبادان 22 درجه و کمترین میزان 9 درجه سانتیگراد گزارش شده است.

اطلاعیه اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران درباره بارندگیها؛ مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران در اطلاعیه ای درباره بارندگیهای امشب وفردا در استان مازندران هشدار داد.
در این اطلاعیه آمده است: بر اساس پیش بینی اداره کل هوا شناسی مازندران از امروز شنبه 6 دی 96 تا فردا یکشنبه بارشهایی بصورت پراکنده همراه با کاهش دما به ویژه در غرب و ارتفاعات استان، خواهیم داشت و ناپایداری جوی در ارتفاعات مازندران با بارش برف و پدیده مه همراه و دریا نیز در این مدت مواج است.
در این اطلاعیه آمده است:به تمامی هم استانی‌ها و مسافران توصیه می شود که در محورهای مواصلاتی اصلی و فرعی استان بخصوص در شب و در زمان بارندگی، با رعایت نکات ایمنی و کسب اطلاعات شرایط مسیر، تردد کنند.
در این اطلاعیه به رانندگانی که قصد دارند در مناطق برف‌گیر و کوهستانی تردد کنند، توصیه شد که پوشاک گرم، خوراک، تجهیزات زمستانی مانند ضدیخ و زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.
پرورش دهندگان گل وگیاه نسبت به بازرسی سیستم گرمایشی وتهویه مطبوع وتنظیم هوای سالن های پرورش اقدام مناسب را انجام دهند.
مدیریت بحران مازندران از دامداران و ساکنان بومی حاشیه رودخانه‌ها هم خواست که هنگام بارندگی نکات احتیاطی و ایمنی را رعایت و دام‌های خود را در مناطق امن نگهداری کنند.
اداره کل مدیریت بحران مازندران از تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط و نیروهای امدادی و خدماتی هم خواسته است تا ضمن آماده‌سازی تجهیزات و ماشین آلات امدادی، آمادگی لازم را جهت هرگونه عملیات امداد و نجات و خدمات رسانی همچون گذشته داشته باشند.

مرگ دستکم 18 نفر بر اثر سرما و یخبندان در آمریکا؛در پی وقوع یکی از بزرگ ترین طوفان های زمستانی در طول تاریخ ساحل شرقی آمریکا، دست کم هجده تن جان خود را از دست دادند. بوران شدید در ساحل شرقی آمریکا سبب بارش نزدیک به سی سانتی متر برف و جاری شدن سیل در مناطق ساحلی شده است. کاشناسان هواشناسی نام این طوفان را «طوفان انفجاری» گذاشته اند.

با توجه به نقشه های هواشناسی؛ اصفهان برفی می شود؛ بارش برف که امروز از غرب شروع شد، فردا بیشتر مناطق استان را سفید پوش می کند.
سامانه ناپایدار فردا بر بیشتر مناطق استان تاثیر می گذارد و با کاهش 2 تا 3 درجه ای هوا، برف در غرب و مرکز استان می بارد.
این سامانه روز دوشنبه به سمت شمال استان می رود و دما 6 تا 8 درجه پایین تر می آید.
با توجه به اینکه بارشهای امروز در شهرستانهای چادگان،خوانسار،گلپایگان،فریدن، فریدونشهر و بوئین میاندشت بصورف برف بود، بیشترین بارش در شهرستان خوانسار بود که 5 سانتی متر گزارش شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد