آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

بیشترین میزان بارش سامانه اخیر مینودشت گلستان با 53 میلی متر/ سامانه جدید در راه هست/ خبرهای خوب در جنوب کشور...



سامانه ای که طی سه روز اخیر در سطح کشور فعال بود، بارش برف و باران و کاهش دما بر روی مناطق شمال غرب، غرب، استان های ساحلی خزر و شمال شرق کشور را سبب شد، بیشترین میزان بارندگی در طی مدت فعالیت این سامانه از استان های شرقی دریا خزر برای استان های گلستان و مازندران گزارش شد، بطوری که مینودشت استان گلستان با 53 میلی متر بیشترین میزان بارش ها را به خود اختصاص دادند، پس از آن آمل با 52.2، بندامیر آباد با 48.8 و فرودگاه ساری با 47.2 میلی متر رتبه های بعدی بیشترن میزان بارش ها را به خود اختصاص دادند.

همانطور که در نقشه الگوی تراز میانی جو مشاهده می شود، سامانه ناپایدار مذکور طی اوایل وقت امروز پنجشنبه 14 دی ماه از شمال شرق، کشور را ترک کرد.

با خروج این سامانه و حاکمیت پشته نسبتاً ضعیف تراز میانی، جو آرام اما موقتی در بیشتر مناطق کشور حاکم گردیده ست. این جو آرام تا ظهر روز جمعه 15 دیماه تداوم خواهد داشت. اما نقشه های هواشناسی از نزدیک شدن مرکز سامانه ناپایدار دیگری بر روی منتهی الیه شرق مدیترانه حکایت دارند که اولین آثار خود را از سمت استان های کردستان، کرمانشاه، ایلام، شمال خوزستان و آذربایجان غربی نمایان می نماید.


طی روز شنبه 16 دیماه 96؛ با گسترش سامانه مذکور، در مناطق شمالغرب، نواحی مرکزی و دامنه های البرز بارش باران را شاهد خواهیم بود، استان هایی همچون  اردبیل، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، ایلام، همدان، لرستان، زنجان، قزوین، البرز، خوزستان و دامنه های جنوبی البرز و همچنین سواحل دریای خزر  بارندگی و در ارتفاعات بارش برف را خواهیم داشت.

از روز یکشنبه 17 دیماه 96؛ گستره بارش ها به زاگرس جنوبی و مرکز کشور کشیده شده و بتدریج برای روزهای  دوشنبه و سه شنبه به صورت مورب از غرب و جنوب غرب به سمت مرکز و جنوب کشور جابجا خواهد شد که شامل استان های کرمانشاه مرکزی، قم، اصفهان، لرستان، ایلام، شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، یزد، فارس، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان می باشد.

شاخه شمالی سامانه طی روزهای شنبه تا دوشنبه بر روی دامنه های البرز، سواحل دریا خزر و شمال شرق کشور فعال بوده و موجب بارش برف و باران بر روی این نواحی می گردد. 

بیشترین میزان بارش سامانه بر روی کشور از شاخه شمالی و بر روی سواحل دریا خزر و عمدتا در گیلان و مازندران متمرکز خواهد بود.  
 الگوی بارش روز جمعه 15 دیماه 96؛ آغاز بارندگی ها از بعد از ظهر این روز از سمت غرب کشور پیش بینی می شود. با وزش باد در منطقه شرق عراق امکان ایجاد کانون های گرد و خاک و انتقال آن به مناطق جنوب غربی کشور وجود خواهد داشت.

بارش (میلی متر)

الگوی بارش روز شنبه 16 دیماه 96؛ گسترش و تقویت بارندگی ها در شمال زاگرس، غرب و  جنوبغرب کشور، دامنه های البرز و سواحل دریا خزر مشاهده می شود. از روز شنبه 16 دیماه با نفوذ تدریجی زبانه های توده هوای پرفشار به سواحل دریا خزر، ضمن کاهش نسبی دما هوا تقویت بارندگی ها را از اواخر وقت این روز خواهیم داشت. همچنین برای استان های واقع در جنوب غرب، مرکز و دامنه های جنوبی زاگرس مثل چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان، فارس، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان گاهی بر میزان سرعت باد افزوده خواهد شد. 

از روز شنبه افت دما هوا را در بخش های شمالی و غربی کشور پیش بینی می کنیم. 

بارش (میلی متر)


طی روز یکشنبه 17 دیماه 96؛ شاخه شمالی سامانه مذکور بارش های نسبتاً قابل توجهی در استان های ساحلی خزر همچون گیلان و مازندران سبب خواهد شد. شدت بارش ها به حدی خواهد بود که به هموطنان در این دو استان پیش آگاهی بارش های شدید را بدهیم، بارش ها میتواند در برخی از مناطق به حد آبگرفتگی معابر نیز منجر شود.

با حرکت شرق سوی مرکز سامانه در لایه های تراز میانی جو، شاخه جنوبی سامانه از شمال زاگرس در غرب کشور خارج شده، به سمت جنوب غرب و مرکز کشور جابجا خواهد شد و برای دامنه های جنوب زاگرس و مناطقی از شرق کشور نیز بارندگی هایی را پیش بینی می کنیم. بر روی استان های واقع در دامنه های البرز، شمال شرق، شرق و مرکز کشور در برخی از ساعات وزش باد پیش بینی می شود. 

افت دما هوا در بیشتر مناطق کشور رخ خواهد داد. 


بارش (میلی متر)

روز دوشنبه 18 دیماه 96؛ آخرین فعالیت های شاخه شمالی سامانه ناپایدار را بر روی شرق سواحل خزر و شمال شرق کشور خواهیم داشت، استان های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و رضوی از این بارش ها بهره منده خواهند شد. 

اما شاخه جنوبی سیستم همچنان در بخش های مرکزی و جنوبی کشور فعال بوده، بیشترین بارش ها بر روی ارتفاعات واقع در استان کرمان به چشم می خورد. مناطقی از استان های چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با بارش و وزش باد مواجه می گردند. این وزش باد در نوار شرقی و جنوب شرق کشور می تواند سبب خیزش گرد و خاک و کاهش دید افقی و کیفیت هوا شود. 


بارش (میلی متر)

طی روز سه شنبه 19 دیماه؛ شاخه شمالی سامانه به طور کامل از شمال شرق کشور خارج شده و تتمه فعالیت شاخه جنوبی را در دامنه های جنوبشرقی زاگرس و جنوبشرق کشور برای مناطقی از استان های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان خواهیم داشت. وزش باد در شرق هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان می تواند در برخی از ساعات به حد خیزش گرد و خاک نیز برسد. 

طی روز های دوشبه و سه شنبه کاهش ملموس دما هوا در شمال شرق، شرق، جنوب شرق و مرکز کشور و دامنه های جنوبی زاگرس  پیش بینی می شود. 


بارش (میلی متر)


الگوی مجموع بارش سامانه پیشرو طی روزهای جمعه تا سه شنبه 19 دیماه 96 نشان می دهد بیشترین میزان بارش ناشی از این سیستم از شاخه شمالی و بر روی سواحل دریا خزر برای گیلان و مازندران خواهد بود. شاخه جنوبی این سیستم به صورت مورب از غرب کشور به سمت دامنه های جنوب شرقی زاگرس عبور می کند. مسیر اصلی بارش شاخه جنوبی این سامانه را می تواند بر روی یک خط مورب از غرب استان کردستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال فارس و ارتفاعات کرمان مشاهده نمود

بر روی شمالغرب کشور، استان سمنان، غرب خراسان جنوبی، شرق یزد و اصفهان، جنوب فارس و استان بوشهر از جمله مناطقی هستند که نباید در آنها توقع بارش قابل توجهی داشت.
 

مجموع بارش  (میلی متر)


با فعالیت این سامانه و کاهش دما هوا، بارندگی ها بر روی زاگرس، البرز و ارتفاعات جنوب شرقی کشور بشکل برف نمایان می شود، بارش برف در گردنه ها قطعا به صورت کولاک، مه آلود بودن جاده ها و لغزندگی سطح معابر بروز خواهد کرد. توصیه می شود، اگر طی نیمه اول تا اواسط هفته پیشرو قصد عبور از گردنه های مناطق غربی، شمالی و حتی دامنه های جنوبی زاگرس را دارید حتما از آخرین وضعیت آب و هوای مسیر اطلاعات کافی را کسب نموده و با تجهیزات کامل به جاده های مواصلاتی عزیمت نمائید.

بیشترین میزان بارش برف در طی مجموع بارش سامانه مذکور بر روی دامنه های شمالی رشته کوه البرز و همچنین در ارتفاعات جنوب شرق زاگرس بر روی کرمان خواهیم داشت، ضمن آنکه در بسیاری از مناطق غربی کشور باید منتظر بارش برف در شهرها و دیارها این استان ها باشیم.


مجموع بارش برف (سانتی متر)


با توجه به استقرار پشته پر ارتفاع بر روی کشور فردا تغییرات دمایی در بیشتر مناطق کشور چندان چشمگیر نخواهد بود، گرچه تمایل به افزایش نسبی دما هوا پیش بینی می شود. 


با شروع فعالیت سامانه ناپایدار از روز شنبه تا روز سه شنبه روند کاهش دما هوا را در پیش خواهیم داشت، بطور کلی طی نیمه اول تا اواسط هفته آینده کاهش دما هوا بین 4 تا 8 درجه در مناطق غرب، مرکز و استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز مرکزی پیش بینی می شود، این کاهش دما هوا در شمالشرق، شرق و دامنه های جنوبی زاگرس در نیمه جنوبی کشور  بین 8 تا 12 درجه سلسیوس پیش بینی می شود.


در سواحل دریا خزر افت دما در حدود 2 تا 4 درجه پیش بینی می شود.



نظرات 1 + ارسال نظر
حسین جمعه 15 دی 1396 ساعت 13:19

سلام داداش ایا شهر کاشان هم روزهای یک شنبه و دوشنبه شاهد بارش باران و برف خواهد بود یا خیر میزانش چه قدر خواهد بود ایا از این سامانه بارشی چیزی نصیبش میشه یا خیر با تشکر.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد