آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی آب و هوای کشور طی یکماه آینده (10 شهریور الی 8 مهر 96)



الگوی نقشه های هواشناسی نشان می دهند که طی یکماهه آینده (سپتامبر 2017) بر روی سرتاسر غرب آسیا، به دلیل تقویت و گسترش پشته پر ارتفاع شمال غرب روسیه، الگوی مثبت بی هنجاری ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال را خواهیم داشت. منطقه پر ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال تا روی دریا خزر گسترش را نشان می دهد. از سوی دیگر برآیند نقشه ها طی این ماه بر روی حد فاصل شمال اطلس تا شمال غرب اروپا، بی هنجاری منفی ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال و در نتیجه الگوی Cyclonic را نشان می دهد. 


شرایط ذکر شده بیانگر فاز غالب مثبت NAO و منفی الگوی EA-WR می باشد.


در منقطه خاورمیانه بر روی نواحی شمالی، شامل دریا کاسپین، سیاه، قفقاز، ترکیه و در بخش های جنوبی بر روی حد فاصل دریا عرب تا شبه جزیره عربستان _ دریا سرخ پشته پر ارتفاع با بی هنجاری مثبت واقع می باشد. بر روی شرق منطقه (حد فاصل غرب چین _ افغانستان و جنوب شرق آسیا میانه) عمدتا ارتفاع تراز میانی جو به سمت نرمال میل می کند که برآیند جریانات بسوی الگوهای چرخندی (سیکلونی) می باشد. این وضعیت نشان می دهد که در برهه هایی از ماه سپتامبر همچنان در بخش های شرقی حاکمیت جریانات سیکلونی و کاهش ضخامت جو را خواهیم داشت، بر روی بخش هایی از شرق کشور، دامنه های جنوب شرقی زاگرس و ارتفاعات در جنوب کشور کاهش بی هنجار دما هوا از احتمال بالاتری برخودار می باشد. آنسوی منطقه بر روی بخش های شرقی مدیترانه و شمال شرق آفریقا نیز منطقه ای با الگوی هنجار ارتفاع تراز 500 و گرایش به سمت جریانات سیکلونی نشان دهنده استقرار کم ارتفاع تراز میانی جو می باشد. در نتیجه در سرتاسر غرب خاورمیانه از جمله نیمه غرب و شمال غرب و بخش های شمالی کشور الگوی فرارفت گرما همچنان دماها را به سمت گرمتر از نرمال سوق می دهد.



همانطور که ملاحظه می گردد، طی نیمه اول ماه سپتامبر 2017 مطابق اوایل دهه سوم شهریور 96، گسترش پشته پر ارتفاع غرب آسیا تا دریا کاسپین طی هفته های ماه سپتامبر 2017 الگوی غالب خواهد بود. که نتایج آن کاهش تاثیر گذاری کم ارتفاع های مهاجر ناپایدار از فراز دریا کاسپین خواهد بود، افت بارش و افزایش دما می تواند نتایج این شرایط برای عمده ماه سپتامبر 2017 بر روی سواحل دریا خزر و نوار شمالی کشور باشد. بر روی بخش های شرقی کشور (دامنه های جنوب شرقی زاگرس و نواحی مرکزی) با تمرکز ارتفاع نرمال تا کمتر از نرمال تراز 500 هکتوپاسکال، شرایط دمایی به حدود نرمال نزدیک و حتی به کمتر از آن سوق می یابد. 

طی نیمه دوم ماه مطابق با اوایل دهه سوم شهریور تا آخر هفته اول مهر 96 حدود جنوبی پشته پر ارتفاع واقع در عرض های بالائی غرب آسیا از بخش های شمالی کشور به سمت بالا عقب نشینی را نشان می دهد و بنظر می رسد الگوی سیکلونی برروی شرق مدیترانه تا حدودی تشدید می گردد. از اینرو امکان همپیوندی موج های کم ارتفاع شمالی (نواحی شمال اروپا) با توده هوای مستقر در شرق مدیترانه افزایش یافته و می تواند بروز ناپایداری هایی را بر روی ارتفاعات فلات داخلی ایران توجیه نماید.


بر اساس خروجی مدل CFS به نظر می رسد وضعیت بارندگی در طی ماه سپتامبر 2017 بر روی بیشتر مناطق کشور در محدوده هنجار واقع باشد. با توجه به الگوی بارش های کمتر از نرمال بر روی آب های دریا خزر، به نظر می رسد طی ماه سپتامبر 2017 نیز همچون ماه گذشته، سواحل خزر از بارش های نرمالی برخودار نباشد. در برخی از نواحی داخلی کشور بر روی نواحی از شمال غرب، دامنه های شمالی، مرکزی و جنوب شرقی رشته کوه زاگرس، امکان رخداد بارش های همرفتی به شکل قوی تر از نرمال وجود خواهد داشت.


از نظر دمایی به طور کل بر روی نیمه غرب، شمال غرب و نوار شمالی کشور سطح دماها به بالاتر از حد نرمال های بلند مدت گرایش خواهد داشت. این گرایش به گرمتر از نرمال در منطقه شمال غرب تا 2+ درجه سلسیوس و بالاتر از آن نیز پیش بینی می شود. در نواحی شرقی کشور شامل بخش هایی از میانه شرق، جنوب شرق، ارتفاعات جنوب شرقی زاگرس و برخی از نواحی مرکزی کشور دماها متمایل به نرمال و حتی کمتر از نرمال بلند مدت پیش بینی می شود.


در کل شهریور در بیشتر مناطق کشور گرمتر از حالت نرمال بلند مدت پیش بینی می شود.



بر اساس خروجی مدل ECM - EPS بر روی نواحی از شمال غرب، کرانه های دریا خزر و ارتفاعات رشته کوه البرز، بروز درجاتی از بی هنجاری منفی بارش طی ماه سپتامبر 2017 وجود خواهد داشت. در سایر مناطق کشور سیگنال واضحی از نوع بی هنجاری به چشم نمی خورد. از نظر دمایی نیز در طی این مدت بر روی نیمه غربی _ شمالی کشور متوسط دما تمایل به بالاتر از حد نرمال بلند مدت خواهد داشت. بر روی دامنه های جنوب شرقی زاگرس، نواحی از شرق و جنوب شرق کشور متوسط دما ماه سپتامبر 2017 نرمال و کمتر از نرمال بلند مدت پیش بینی می شود.

بیشترین بی هنجاری متوسط دما ماه سپتامبر 2017 بر روی دامنه های البرز غربی و شمال غرب کشور با بیش از 2+ درجه سلسیوس می باشد و کمترین بی هنجاری متوسط دما این ماه بر روی بخش های از استان سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد می باشد.



نظرات 4 + ارسال نظر
امین یکشنبه 19 شهریور 1396 ساعت 16:15

روزهای آخر شهریور روزهای داغی برای ایران شده و کشورمان تا آخر مهر ماه تابستانی خواهد بود

سعید یکشنبه 12 شهریور 1396 ساعت 17:24

سلام . بارندگی در استان ایلام کی شروع میشه ؟

سید یاسر از قم شنبه 11 شهریور 1396 ساعت 13:49

سلام از نظر دمایی شهریور مهر و ابان در قم نسبت به سال قبل وضعیت چگونه است همینطور بارش

محمد جمعه 10 شهریور 1396 ساعت 21:25

دورد بر تو مهرداد جان، ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد