آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی فصلی پاییز 96: آنالیز اجمالی چشم انداز مدل فصلی Accuweather پاییز 96/ 2017 (شماره 6)



دمای سطح آب (SST) در حاره اقیانوس آرام نزدیکی میانگین باقی بوده و النینو در اواخر تابستان جاری نخواهد توانست توسعه یابد و بدین ترتیب در پاییز پیشرو گسترش نخواهد یافت. در حال حاضر، یک فاز خنثی برقرار می باشد و احتمالا برای چند ماه آینده تداوم خواهد یافت. شرایط خنثی در چرخه النینو / لانینا، بعضی از چالش ها در  پیش بینی وضعیت آب و هوایی پاییز را مطرح می نماید. در این فاز احتمالا می تواند شاهد جنگی بین الگوهای آب و هوایی بود.


در غرب و مرکز آسیا، نوسان چشمگیری در الگوهای آب و هوایی محتمل می باشد، با پیشروی فصل پاییز، پتانسیل برای گسترش جنوبسوی مسیر توده های آب و هوا (storm track) وجود خواهد داشت. پس از یک شروع گرمتر از میانگین فصل، در ادامه جریانات سرد نسبتا عمیق می تواند از اوکراین به ترکیه، قبرس، سوریه، اردن، اسرائیل، عراق و شاید شمال عربستان گسترش یابد




 پس از موج گرمای شدید تابستان جاری در اکثر نواحی،  بروز سرما ممکن ست یک تغییر مطلوب برای مردم برخی از مناطق باشد. 


الگوی پیشنهادی همچنین ممکن ست نشان دهنده برخی از رویدادهای آب و هوایی نظیر رخدادهای بارش متناوب، تندبادها، طوفان گرد و خاک و هوای سردتر در مناطقی از ارتفاعات پست تر ایران، افغانستان و شمال پاکستان در اواخر فصل باشد. همین الگو ممکن ست موئید یک رشد پر سرعت پوشش برف در شمال قزاقستان و بخش هایی از سیبری در طی اواسط تا انتهای پاییز باشد.


همانطور که امواج هوای سرد توسعه می یابند، احتمال یک سرما یا یخزدگی زودهنگام در بخش هایی از شمال چین وجود دارد. امواج سرد زمستانی ممکن ست فراتر از سیبری، بسوی مغولستان و شمال شرقی چین گسترش یابد.


بخش عمده ای از جنوب شبه جزیره عربستان تا هند و جنوب شرقی آسیا می تواند یک پاییز گرمتر از حد نرمالی را تجربه نماید. 

 

با توجه به چشم انداز پیش بینی وبسایت آب و هوایی اکیو ودر (ACCUWEATHER) ذکر چند نکته مهم ضرویست:


1- در این پیش بینی به عدم توسعه النینو طی تابستان جاری اشاره گردیده ست، که در پیش بینی های قبلی امکان رشد و بروز آن برای ادامه سال و طی پاییز 96 دیده می شد، اما بتدریج این احتمال کاهش یافت. بطوری که آخرین چشم اندازها، بیشترین احتمال را رخداد فاز خنثی انسو (لانادا) یا خنثی _ لانینا خفیف در پاییز 96 بیان می کنند. به همین دلیل الگوهای آب و هوایی در طی پاییز امکان نوسانات و تغییر پذیری شدید را دارا می باشند



2- نکته بعدی وجود منطقه وسیعی از بی هنجاری های دمایی بر روی بخش هایی از آسیا مرکزی، غربی، دریا کاسپین و  منطقه قفقاز در چشم انداز پیش بینی پاییز 2017 می باشد. این نکته به صراحت به تاثیر توده هواهای پرفشار (فرابار) سطح زمین در ترکیب با الگوهای ناوه ها و پشته های تراز میانی جو اشاره دارد. برای بررسی این موضوع، بهترین پارامتر، تفسیر چشم انداز SST دریا خزر در طی فصل پاییز 96 می باشد. بر اساس چشم اندازی که آژانس علوم و فناوری دریا _ خشکی ژاپن (JAMSTEC) طی سه ماهه سپتامبر - نوامبر 2017 ترسیم نموده ست، بر روی دریا های کاسپین و نیمه شرقی دریا سیاه، الگوی بی هنجاری منفی SST پیشنهاد شده ست، که فاز سرد این آب ها را نشان می دهد. با توجه به آنکه بزرگترین دریاچه جهان یعنی کاسپین به آب های آزاد دسترسی ندارد، فازهای SST آن ارتباط نزدیکی با الگوهای جریانات و فعالیت سامانه های فشاری در تراز سطح زمین دارد، بطوری که SST سردتر آن بیانگر فعالیت قوی تر سامانه های پرفشار و SST گرمتر آن بیانگر فعالیت ضعیف تر این توده های آب و هوا می باشد:



در نقشه وضعیت فعلی از سیستم شبیه سازی داده اقلیمی مرکز ملی پیش بینی محیطی  NCEP CDASv2 [ آنالیز مجدد CFS]، گرمایش نابهنجار SST آب های کاسپین و مرکز _ شرق دریا سیاه دیده می شود. بی هنجاری های 2.8+ الی 2.8+ درجه و تا 3.0+ درجه سلسیوس گرم تر از نرمال بلند مدت (2010-1981) بترتیب بر روی جنوب دریا کاسپین و شرق دریا سیاه برقرارست. این بی هنجاری مثبت SST خزر با توجه به چشم اندازی که برای SST اواسط پاییز 96 دیده می شود(فعال شدن توده هوای پرفشار های اوراسیا)، می تواند وقوع بارش های ناگهانی در کرانه های دریا خزر را بشکل بی هنجاری مثبت رقم بزند و ضمن آنکه الگوی کلی SST منفی طی پاییز می تواند بیانگر الگوی فشاری مناسب در سطح منطقه و تاثیر گذاری مناسب سامانه ها طی ادامه فصل پاییز در سطح پهنه فلات ایران باشد. 


3- به نظر می رسد، نیمه دوم فصل پاییز 96 نسبت به نیمه اول آن، الگوهای آب و هوایی مساعدتر به جهت بروز بارش های موثر در سطح فلات ایران باشد. در طی اوایل فصل بر روی نواحی از شمال غرب و کرانه های دریا خزر وقوع بارش های پاییزه معمول بوده اما از ماه دوم (آبانماه)سامانه های غربی به عرض های پائین تر کشیده خواهد شد. همچنین همانطور که در بخشی از چشم انداز فصل پاییز Accuweather آماده ست، رویدادهای آب و هوایی نظیر وقوع بارش های متناوب، تندبادها، گرد و خاک، بروز امواج سرد از سوی دریا سیاه و ... می تواند در برهه هایی غالب شوند.باید دقت شود که گسترش بالاتر از حدود نرمال پوشش برف اوراسیا بخصوص منطقه سیبری، به دلیل بری بودن و افزایش میزان ضریب آلبدو (بازتاب) موجب سرمایش القائی (حرارتی) شده و می تواند زبانه های توده هوای پرفشار را برای ادامه فصل پاییز و در بعدها الگوهای زمستان تقویت بخشد.


نظرات 7 + ارسال نظر
ﻗﻨﺒﺮﻱ دوشنبه 13 شهریور 1396 ساعت 00:23

ﺑﺎﺳﻼﻡ. و ﺗﺸﻜﺮ اﺯ. ﺷﻤﺎ.ﺑﺎﺭﺵ ﭘﺎﻳﻴﺰ و ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﻛﺎﺯﺭﻭﻥ ﻓﺎﺭﺱ ﭼﻂﻮﺭ? ﺑﺎ ﺗﺸﻜﺮ اﺯ ﺷﻤﺎ

علیرضا شنبه 11 شهریور 1396 ساعت 01:04

باسلام وسپاس ،ممنون میشیم پایان فصل نتیجه گیری کلی خودرا در خصوص بارندگی پاییز وزمستان امسال مخصوصا برای استانهای گرم وخشک همچون بوشهر واضحتر اعلام فرمایید

با سلام

انشاالله برای هفته سوم شهریور پست نتیجه گیری خواهیم داشت.

جواد جمعه 10 شهریور 1396 ساعت 17:52

با سلام،از نظر دمایی دمای شرق هرمزگان در پاییز چگونه خواهد بود?

علیرضا وطن دوست دوشنبه 6 شهریور 1396 ساعت 18:31

باسلام ببخشید پیش بینی فعلی شما کاملا با پیش بینی شماره قبلی متناقض بود واقعا گیچ شدیم!!! بجهت اینکه بسیاری از کشاورزان با توجه به پیش بینی شما اقدام به کاشت گندم میکنند خواهشا در پیش بینی بعدی واضح تر بفرمایید مخصوصا برای استانهای جنوبی همچون بوشهر که متاسفانه چند ساله با خشکسالی مواجه هستند

با سلام

ما موظف هستیم که آخرین تغییرات مدل های معتبر جهانی را اطلاع رسانی کنیم و در انتهای فصل در ارتباط با فصل پیشرو نتیجه گیری کلی را بیان کنیم.

s10 دوشنبه 6 شهریور 1396 ساعت 06:23

امسال گرز خدا میزنه به کشور

حسین شنبه 4 شهریور 1396 ساعت 19:22

سلام. نظرتون در مورد بارش پاییزی در خوزستان چیه؟

با سلام
در پیش بینی نهایی ارائه می گردد
نیمه دوم شهریور 96

سید یاسر از قم جمعه 3 شهریور 1396 ساعت 10:31

سلام چیزی نفهمیدمحالا اگر ساده بخواهید بگید چه اتفاقی قراره بیفته

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد