آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

موج جدید بارشی در استان های ساحلی خزر و شمال شرق کشور؛ احتمال وقوع سیلاب نقطه ای در سه استان مازندران، گلستان و خراسان شمالی



در این پیش بینی خواهیم داشت:

  • از روز پنجشنبه 19 مرداد 96، شمالی شدن سوی جریانات بر روی دریا خزر، مواج شدن دریا و افت دما هوا از سمت شمال غرب و سواحل خزر
  • احتمال رخداد بارش های محلی و نقطه ای بر روی سه استان مازندران، گلستان و خراسان شمالی طی روزهای پنجشنبه و جمعه؛ بارش ها به صورت نقطه ای و محلی بوده و همین امر می تواند سبب نادیده گرفتن شرایط آب و هوایی غیر مترقبه و بروز خسارات جانی و مالی گردد.
  • بارندگی های نقطه ای و شدید در ارتفاعات استان مازندران تا روز دوشنبه 23 مرداد 96
  • کاهش دمای هوا بین 4 تا 7 درجه بر روی سواحل دریا خزر و نوار شمالی و 6 تا 8 درجه در شمال شرق کشور 
  • تشدید وزش باد 120 روزه سیستان طی روزهای  پنجشنبه تا شنبه 19 تا 21 مرداد 96
  • امکان وزش طوفان خاک بر روی بخش های شرقی استان سمنان (دشت کویر) طی روز جمعه 20 مرداد 96


اطلاعات هواشناسی نشان می دهد که از روز پنجشنبه بعد از ظهر با نفوذ زبانه های توده هوای پر فشار سطح زمین به روی دریا خزر، سوی جریانات نزدیک به تراز سطح زمین شمالی خواهد شد، در نتیجه روند کاهش نسبی دما بر روی نوار ساحلی خزر پیش بینی شده و شروع بارش های رگباری و در برخی از نواحی رعد و برق پیش بینی می شود. طی روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه 19 تا 21 مرداد 96 بر روی بخش هایی از شمال غرب، نوار ساحلی خزر، شمال شرق کشور و امتداد دامنه های البرز رشد ابر، بارش پراکنده باران و رعد و برق و در برخی از نقاط وزش باد پیش بینی می شود. با توجه به بررسی نقشه های تراز پائینی جو از اواخر وقت روز پنجشنبه و طی جمعه بر روی نقاطی از ارتفاعات مازندران، گلستان و خراسان شمالی رشد ابر، بارش های رگباری شدید توام با رعد و برق پیش بینی می شود که می تواند موجب بروز سیلاب و بالا آمدن سطح رواناب ها گردد. لذا توصیه می گردد به جهت مدیریت این شرایط آب و هوایی احتمالی، نسبت به انجام تمهیدات لازم اقدام شده و اطلاع رسانی به هموطنان مبنی بر خودداری از اتراق در حریم روخانه ها و کوهپایه های استان های مازندران، گلستان و خراسان شمالی طی روزهای پنجشنبه تا شنبه مورخ 19 تا 21 مرداد 96 در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گیرد.


از روز شنبه تا دوشنبه مورخ 21 الی 23 مرداد 96 بر روی ارتفاعات البرز میانی در استان مازندران رشد ابرهای همرفتی و وقوع بارش های تابستانه پیش بینی می شود. 



همانطور که در نقشه های بارشی مدل های ECMWF و GFS ملاحظه می گردد، عمده بارش طی سه روز آینده بر روی استان های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی تمرکز خواهد بود، این بارش ها در ارتفاعات استان های مازندران، گلستان و خراسان شمالی می تواند در برخی از نقاط به صورت رگبارهای شدید ظاهر شده که می تواند به یکباره حجم قابل توجهی رواناب جاری نموده که بدین ترتیب در حریم روخانه ها و کوهپایه ها می تواند به شکل بالقوه خطرناک باشد. 

 همچنین از روز شنبه تا روز دوشنبه مورخ 21 تا 23 مرداد 96 بر روی ارتفاعات استان مازندران رشد ابرهای همرفت کوهستانی، بارش باران، توام با رعد و برق پیش بینی می شود که این بارش ها به صورت نقطه ای و محلی رخ داده، لیکن پتانسیل ایجاد رواناب های سطحی را دارند، از اینرو افرادی که قصد عزیمت به دامنه ها و کوهپایه های البرز در استان های مازندران، گلستان و خراسان شمالی طی روزهای  پنجشنبه 19 مرداد لغایت اوایل روز شنبه 21 مرداد و ارتفاعات البرز در استان مازندران تا روز دوشنبه 23 مرداد 96 را دارند توصیه می گردد، نسبت به رعایت احتیاط های لازم و داشتن آمادگی جهت مواجه با شرایط غیر مترقبه را داشته باشند.


این بارش ها به صورت نقطه ای و محلی بوده و همین امر می تواند سبب نادیده گرفتن شرایط آب و هوایی غیر مترقبه شده و موجبات خسارات جانی و مالی را فراهم آورد.


همچنین طی روز جمعه و شنبه مورخ 20 و 21 مرداد 96 بر روی ارتفاعات استان های واقع در دامنه های البرز نظیر زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان و همینطور شمال خراسان رضوی پتانسیل وقوع همرفت و رخداد بارش های پراکنده دور از انتظار نخواهد بود. 



با ورود زبانه های توده هوای پرفشار سطح زمین به روی دریا خزر و همچنین گسترش و عبور ناوه مورب تراز میانی جو از روز پنجشنبه 19 مرداد 96، روند کاهشی دما هوا بویژه در بخش های شمالی  و سپس شمال شرقی کشور در پیش خواهیم داشت. این کاهش دما ابتدا بر روی شمال غرب، سواحل دریا خزر و سپس برای روزهای جمعه و شنبه بر روی نوار شمالی و شمال شرق کشور خواهیم داشت؛ این کاهش دما چیزی در حدود 4 تا 7 درجه سلسیوس در سواحل دریا خزر و نوار شمالی کشور و 6 تا 8 درجه سلسیوس بر روی شمال شرق کشور پیش بینی می شود. 


در حالی که از روز شنبه 21 مرداد 96 از سمت شمال غرب کشور روند نسبی افزایش دما هوا پیش بینی می شود، توده هوای خنک به شمال شرق و نیمه شرقی به عرض های پایین تری از این بخش از کشور گسترش خواهد یافت لذا تا روز یکشنبه هوای خنک بر روی نیمه شرقی کشور ماندگار خواهد بود. 



با توجه به نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار بر روی بخش های شمالی کشور و افزایش شیب فشاری در لایه های پائینی جو تشدید وزش بادهای موسوم به 120 روزه را در نیمه شرقی کشور بخصوص در شمال استان سیستان و بلوچستان در منطقه زابل به دنبال خواهد داشت که می تواند موجبات بروز پدیده گرد و خاک و حتی برخاسته شدن شن های روان فراهم آورد. لذا پیش بینی می شود از روز پنجشنبه تا روز شنبه 21 مرداد 96 تشدید وزش باد های 120 روزه سیستان را در نیمه شرقی و جنوب شرق کشور داشته باشیم.


طی روز جمعه وزش باد نسبتا شدید در برخی از نواحی دشت کویر در استان سمنان دور از انتظار نمی باشد.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد