آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

از نیمه دوم هفته آینده منتظر خنک شدن هوا باشید!



با توجه به بررسی نقشه‌های آینده نگری هواشناسی از امروز 4 مرداد 96، روند افزایش دما هوا آغاز و تا روز شنبه 7 مرداد 96 در سطح کشور تداوم خواهد داشت، بطور نسبی دمای هوا در نواحی مرکزی کشور رو به گرم شدن خواهد رفت، اما این گرما در برخی از نواحی شمال غرب، دامنه‌های البرز و نوار ساحلی دریا خزر بارزتر خواهد بود.  بر اساس آن چیزی که در الگوهای فعلی مشاهده می‌شود، از روز یکشنبه 8 مرداد 96، تغییرات دمایی شروع به معکوس شدن (رو به کاهش) گذارده و باید از این روز به بعد منتظر کاهش تدریجی دمای هوا ابتدا در نوار ساحلی و دامنه‌های البرز و سپس در نواحی مرکزی و شرقی کشور باشیم. در واقع می‌توان اینطور گفت که نیمه دوم هفته آینده اوقات خنک‌تری پیشرو مناطق شمالی، شرقی و مرکزی کشور خواهد بود. در ادامه نیم نگاهی  به الگوهای مسبب شرایط مذکور خواهیم داشت: 


1- روند تضعیف زبانه‌های توده هوای کمفشار مستقر بر روی دریا خزر از روز یکشنبه 8 مرداد 96 و افزایش تدریجی میزان فشار هوا. 

2- عبور تراف یک کم ارتفاع عرض شمالی از حوزه دریا سیاه تا آسیا میانه که با گذر خود هوای خنک در غالب جریانات شمالی را به سوی نوار شمالی کشور به ارمغان می‌آورد. 

3- در نیمه دوم هفته آینده تشکیل الگوی 2 قطبی تراز لایه میانی جو با قطب پر ارتفاع (+) بر روی دریا سیاه _ اروپای شرقی و قطب منفی ارتفاع (-) در منتهی الیه شرقی مدیترانه پیش بینی می‌شود، که کشور ایران در تیر رأس جانب شرقی ساختار یاد شده واقع شده و فرارفت هوای شمالی (-) به روی دریا خزر و نیمه شرقی ایران تسهیل شده و فرارفت هوای جنوبی (+) بر روی غرب خاورمیانه، نیمه غربی و شمال غرب کشور، سبب تاثیرات هوای گرم جنوبی می‌گردد. 

4- حاکمیت مرکزی با ارتفاع ژئوپتانسیل تراز 500 هکتوپاسکال کمتر بر روی نیمه شرقی _ مرکزی ایران سبب تضعیف ضلع شرقی پر ارتفاع جنب حاره (STH) و کمک به کاهش ضخامت لایه جو بر روی این مناطق می‌گردد که کاهش دمای لایه جو را به دنبال خواهد داشت. 



5- نیمه غربی _ شمال غربی ایران از تاثیرات اتفاقاتی که در بالا بدان اشاره شد کم بهره خواهند بود، چرا که همانطور توضیح داده شد با تمرکز مرکز کم ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال بر روی منتهی الیه شرق مدیترانه و حاکمیت گردش پادساعتگرد (سیکلونی) در حول مرکز آن، پشته القائی در جانب شرقی این توده هوا (غرب خاورمیانه و ایران) را تقویت می‌کند. در نتیجه به همراه افزایش سرعت در شاخه نزولی سلول هدلی، تقویت و جابجایی محور کمربند پر ارتفاع جنب حاره به سمت شمال و غرب منطقه رخ می‌دهد. همانطور که در الگوی روباد (JET STREAM) چهارشنبه 11 مرداد 96 در تراز لایه 200 هکتوپاسکال مشاهده می شود، بر روی اروپا _ غرب روسیه جابجایی شمالسوی محور روباد به عرض های شمالی تر به سبب تمرکز توده هوای پرفشار بر روی حومه دریا سیاه شکل گرفته و بر روی آسیا میانه ریزش روباد به طرف جنوب مشهود می باشد که محل محور تراف آسیا می باشد. مرکز پر ارتفاع فلات تبت بر روی شمال شبه قاره موجب گردش واچرخندی شده که جریانات برگشتی در ضلع جنوبی آن موجب تشکیل روباد شرقی حاره بر روی شبه قاره و دریا عرب می گردد.  الگوی گردش چرخندی (سیکلونی) بر روی شبه جزیره بالکان و منتهی الیه شرق مدیترانه موجب آرایش خطوط جریان شمالسو (جنوبی) بر روی سرتاسر غرب خاورمیانه خواهد شد.

به نظر می‌رسد از اواخر دهه اول مرداد 96 باید منتظر وقوع بارش‌هایی در نوار شمالی (خط ساحلی دریا خزر، دامنه‌های البرز و شمال غرب کشور) باشیم، این بارش‌ها را می‌توان پیشقراول آغاز  یک دوره‌ای دانست که در آن وضعیت بارندگی‌ها در نوار ساحلی خزر رو به بهبود گذاشته و با بارش‌های نرمال و  حتی فراتر از نرمال بخوص در غرب دریا خزر همراه می‌باشد، از اینرو چشم اندازها نشان دهنده بهتر شدن وضعیت بارندگی‌ها طی میانه و نیمه دوم مرداد تا نیمه اول شهریور 1396هستند.


نظرات 1 + ارسال نظر
سید یاسر از قم چهارشنبه 4 مرداد 1396 ساعت 22:50

سلام بسیار ممنون از اطلاعات خوبتون هوای قم امروز خیلی گرم بود و قطعا تا روز دوشنبه هفته بعد اوضاع بدتر هم میشه حالا آن کاهش دما شامل استان ما هم میشه یا نه اگر اشتباه نکرده باشم قسمتهایی از ایران مثل غرب از ان بی بهره خواهند بود

با سلام

بله به طور نسبی افت دما شامل استان قم هم می شود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد