آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

هشدار وقوع موج گرما در کشور؛ شمال غرب، دامنه های البرز و سواحل خزر اوج بی هنجاری گرمای هوا



با توجه به اطلاع رسانی هایی که در چشم انداز ماهیانه مرداد ماه 96 بدان اشاره شد، موج هوای گرم بر روی بخش شمال غرب کشور فرکانس و فراوانی داشته و سپس این موج هوای گرم به سمت دامنه های شمالی زاگرس و سایر بخش های نوار شمالی کشور گسترش خواهد داشت. یکی از این موج هوای گرم، از روز چهارشنبه از سمت غرب وارد کشور می شود و بتدریج برای روزهای پایانی هفته جاری و طی اوایل هفته دوم مرداد 96 بر روی کشور مستقر می گردد. بیشترین میزان تاثیر پذیری ها بر روی نیمه شمالی کشور بویژه بر روی استان های واقع در شمال غرب، غرب، دامنه های البرز و سواحل خزر خواهد بود.


اوج گرما طی روزهای جمعه تا یکشنبه مورخ 6 تا 8 مرداد 96 خواهد بود. بیشترین میزان بی هنجاری دمای هوا بر روی بخش شمال غرب کشور، دامنه های غربی البرز و نوار ساحلی خزر خواهد بود، لذا استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، گیلان، مازندران، گلستان و با شدت کمتر بر روی تهران، قم و خراسان شمالی طی روزهای یاد شده، نسبت به دمای عادی این موقع از سال افزایش قابل توجهی را در دمای بیشینه خود تجربه خواهند کرد.


میزان گرمایش هوای دمای بیشینه (ساعت 15:30) طی روزهای جمعه و شنبه مورخ 6 الی 7 مرداد 96، در برخی از مناطق شمال غرب به  10+ تا  15+  درجه سلسیوس بالاتر از شرایط عادی بالغ می گردد که ناهنجاری قابل توجهی محسوب می شود.

 


اگر بخواهیم روز چهارشنبه 4 مرداد 96، را بعنوان مبدا زمان ورود موج گرما به کشور در نظر بگیریم تا روز یکشنبه مورخ 8 مرداد 95، بر روی شمال غرب کشور بین 4 تا 6 درجه سلسیوس افزایش دما خواهیم داشت که برای استان اردبیل این افزایش حتی به 10 درجه نیز می تواند برسد. بر روی نوار ساحلی خزر بین 6 تا 8 درجه سلسیوس، نواحی دامنه های جنوبی البرز از جمله تهران تا 4 درجه و در بخش های مرکزی کشور بین 1 الی 2 درجه سلسیوس روند افزایش دما در طی این مدت پیش بینی می شود.


لازم به ذکر ست در بخش های جنوبی کشور؛ نوار ساحلی استان های سیستان  بلوچستان، هرمزگان و همچنین بخش های دیگر جنوب کشور مثل مناطقی از یزد، کرمان و فارس، متوسط دمای هوا در طی مدت زمان یاد شده عمدتا نرمال و کمتر از نرمال های بلند مدت بوده و از هوایی با دماهای به مراتب نرمال یا کمتر از نرمال بهره مند خواهند شد.

 

 


شایان ذکر ست، قبل از ورود موج گرمای ذکر شده به کشور، طی روز سه شنبه 3 مرداد 96، عبور یک موج هوای خنک از بخش های شمالی کشور را خواهیم داشت که موج کاهش نسبی دمای هوا بر روی استان اردبیل و نوار ساحلی خزر می گردد، استقرار هوای خنک تر از نرمال بر روی این استان ها به شکل موقتی بوده و از روز چهارشنبه با ورود تدریجی موج گرمی که در بالا بدان اشاره شد روند افزایش دما آغاز می گردد.


فردا همچنین استان های واقع در فلات مرکزی _ شرقی کشور مانند استان های سمنان، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و بخش هایی از استان اصفهان با بی هنجاری های منفی دمای هوا مواجه خواهند بوده، عمدتا دمای هوای بیشینه در این مناطق خنکتر از شرایط عادی موقعیت فعلی سال را خواهد داشت، اما از روز چهارشنبه 4 مرداد 96 بر میزان دمای هوا به طور نسبی افزوده می گردد.


نظرات 2 + ارسال نظر
حسین سه‌شنبه 3 مرداد 1396 ساعت 12:06

سلام داداش هوای شهر کاشان از روز جمعه تا دوشنبه خیلی گرم خواهد بود یا خیر بیشینه دما ی کاشان به چند درجه خواهد رسید کاشان جهنم میشه یا خیر با تشکر.

با سلام

بله روند افزایش نسبی دما را بین 2 تا 3 درجه سلسیوس را در پیش خواهید داشت.

سید یاسر از قم دوشنبه 2 مرداد 1396 ساعت 23:04

سلام ممنون از اطلاعات خوبتون در مورد نیمه دوم مرداد و شهریور اگر از نظر دمایی مطلبی هست بزارید

با سلام

بله به عرض خواهیم رساند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد