آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل وضعیت الگوی آب و هوایی (بارش و دما) مرداد 1396



الگوی ارتفاع تراز میانی (Z500) و متوسط فشار سطح دریا (MSLP)

میانگین ارتفاع ژئوپتانسیل تراز 500 hpa بروی شمال غرب کشور تا 40+ متر، در نیمه شمالی تا 30+ متر و در سایر نواحی پهنه فلات ایران تا 20+ متر بیشتر از نرمال می باشد، متوسط فشار سطح دریا (MSLP) بر روی بخش وسیعی از ایران تا 2+ هکتوپاسکال و در نواحی مرکزی تا جنوب غربی تا 3+ هکتوپاسکال بالاتر از نرمال های بلند مدت واقع خواهد شد. این الگوها تشدید پر ارتفاع در لایه تراز میانی (بویژه در شمال غرب و نوار شمالی کشور) و تضعیف کمفشار فصلی را طی مرداد ماه 96 نشان می دهد.



شرایط شاخص ها و نوسان های اقلیمی 

  • در حال حاضر، شرایط خنثی شاخص النینو _ نوسان جنوبی (ENSO) غالب بوده و این شرایط برای 2 هفته آینده تداوم خواهد داشت. 
  • نوسان مادن جولیان (MJO) در فاز 3 با شدت نزدیک به 1 بسر می برد و طی یک هفته آینده تمایل بسیاری برای ورود به فاز 4 با شدت کمتر از 1 را نشان می دهد. 
  • شاخص دو قطبی اقیانوس هند (IOD) تقریبا در شرایط خنثی (0.1- درجه سلسیوس زیر نرمال) واقع می باشد.

چشم انداز بارش و دمای مرداد ماه 96

  • طی مرداد ماه 96 علی رغم ناچیز بودن سهم بارندگی ها در بیشتر مناطق کشور (فصل خشک) که تاثیر چندانی در برآیند نتایج سالانه نخواهد داشت، مقادیر ریزش ها در بیشتر مناطق مطابق با نرمال های بلند مدت بوده، در برخی از نواحی جنوب شرق و نیمه جنوب کشور شامل استان های سیستان و بلوچستان (کرانه های دریا عمان و نیمه جنوبی استان)، حاشیه خلیج فارس و دامنه های زاگرس مرکزی امکان بی هنجاری های مثبت بارشی (بالاتر از حدود نرمال) در طی نیمه دوم مرداد 96 وجود خواهد داشت. 



میزان بارش ها در سواحل دریا خزر عمدتا گرایش به کمی پایین تر از مقادیر نرمال ها را خواهد داشت، گرچه از میانه ماه به بعد از بی هنجاری های منفی (کمبود) بارندگی در کرانه های دریا خزر کاسته خواهد شد و به مقادیر نرمال ها نزدیکتر می گردد، بطور کل میزان بارندگی ها در نوار ساحلی دریای خزر نزدیک به مقادیر نرمال های بلند مدت را خواهد داشت. در پهنه شمال غرب کشور، برای استان های آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل مجموع برآیند بارش ها نرمال و فراتر از نرمال های بلند مدت خواهد بود.


 

متوسط میانگین دمای هوا بر روی پهنه وسیع غرب و شمال غرب کشور بین 1 الی 2 درجه سلسیوس فراتر از نرمال های بلند مدت پیش بینی می شود که در برخی از نواحی شمال غرب تا بیش از 2 درجه سلسیوس هوا گرمتر از میزان مقادیر نرمال های بلند مدت قرار خواهد داشت، از اینرو شمال غرب کشور طی مرداد ماه 96 بالاترین سطح ناهنجاری مثبت دما را به خود اختصاص خواهد داد



به سبب تضعیف زبانه های توده هوای کمفشار فصلی در سطح پهنه فلات ایران و تقویت جریانات شمالی از آسیا میانه بر روی نیمه شرقی کشور، برای  نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی،  شرق سمنان، اصفهان، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان و نواحی از حاشیه خلیج فارس متوسط دمای هوا طی مرداد ماه 96 بین 0.5 تا 1 درجه سلسیوس کمتر از میزان مقادیر بلند مدت پیش بینی می شود.



 بر روی سواحل دریا خزر بین 0.5 الی 1.5 متوسط دمای هوا گرمتر از نرمال پیش بینی شده و در سایر مناطق کشور دمای هوا نرمال تا 1 درجه بالاتر از نرمال های بلند مدت خواهد بود.


بنظر می رسد از نیمه دوم مرداد 96 به بعد امکان رخنه هوای خنک از عرض های شمالی به روی فلات ایران فراهم گردد که در صورت رخداد این شرایط متوسط دمای هوا در برهه هایی به نرمال ها نزدیک و در برخی از ایستگاه ها کمتر از نرمال کاهش می یابد


نظرات 1 + ارسال نظر
سید یاسر از قم یکشنبه 1 مرداد 1396 ساعت 10:20

سلام ممنون از اطلاعات خوب و بجا

سلام

ممنون دوست عزیز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد