آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

چشم انداز آب و هوای کشور طی یکماهه 10 تیر لغایت 10 مرداد 1396 (ژوئیه 2017)



تحلیل های صورت گرفته بر روی مدل های آب و هوایی معتبر جهانی نشان می دهند که طی یک ماهه آینده (July 2017) وضعیت بارندگی بر روی حاشیه سواحل دریا خزر و مناطقی از شمال غرب کشور متمایل به کمتر از مقادیر نرمال بلند مدت دوره مشابه را نشان می دهد، این کاهش بارش با توجه به سهم کلیماتولوژی (مقادیر نرمال بلند مدت) بارش بر روی سواحل جنوب غربی و مرکزی دریا خزر بسیار چشمگیرتر خواهد بود. همچنین با توجه به فعالیت توده های موسمی تابستانه شبه قاره، مقادیر بارش های احتمالی ناشی از فعالیت آن بر روی بخش های جنوب شرق و جنوبی کشور نرمال تا کمی کمتر از میزان نرمال خواهد بود. 



بر روی سایر نواحی کشور مقادیر بارش با توجه به قرار گرفتن در فصل خشکی (Dry Season) بر روی اکثر مدل های پیش یابی آب و هوایی مقادیر نابهنجاری معنی داری را نشان نمی دهد.

بر اساس خروجی مدل ECMWF، طی اکثر اوقات ماه ژوئیه 2017 برای نواحی سواحل دریا خزر، شمال غرب و همچنین ناحیه موسمی جنوب شرق کشور کاهش بارندگی ها را خواهیم داشت این کاهش بارش بر روی نواحی خزر، شمال غرب و منطقه قفقاز با توجه به حدود اقلیمی بلند مدت بارندگی در طی این ایام بارزتر از نواحی موسمی جنوب شرقی کشور می باشد.



همانطور که در خروجی مدل CFSv2.0 دیده شد، بطور کل الگوهای گرمایشی در سطح منطقه حاکم می باشد که بواسطه افزایش ارتفاع ژئوپتانسیل تراز 500 هکتوپاسکال در لایه میانی جو و تقویت کمفشار فصلی در تراز سطح دریا روی خواهد داد. جابجایی محور کمربند پر ارتفاع جنب حاره به سمت غرب خاورمیانه سبب شیفت هوای نزولی و فرونشست جریانات بر روی این ناحیه خواهد شده که تشدید پایداری هوا را بدنبال دارد، از طرفی فرارفت گرم در لایه پائینی جو منجر به ترسم سیمای گرمایش نابهنجار دمای سطح 2 متر در خروجی مدل ECMWF طی غالب برهه ماه ژوئیه 2017 گردیده ست. از این روی بطور کل طی ژوئیه 2017 بر روی بیشتر نواحی ایران متوسط دمای هوا بین 0.5 تا 1 درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال های بلند مدت بوده که این شرایط برای نقاطی از شمال غرب، غرب و جنوب غرب ایران تا 1.5 درجه سلسیوس فراتر از نرمال های بلند مدت پیش بینی می شود. از طرفی با آرایش ذکر شده محور پر ارتفاع جنب حاره، در نواحی شرقی تر برای بخش هایی از شرق، شمال شرق و دامنه های جنوب شرقی زاگرس، شکست گرمای هوا انتظار می رود، ضمن آنکه با توجه به تقویت ناوه کم ارتفاع بر روی آسیا مرکزی و کاهش ضخامت لایه جو که منجر به استقرار دماهای خنک تر از نرمال بر روی بخش وسیعی از روسیه خواهد شد ،فرارفت هوای خنک به سمت عرض های پایین تر می تواند برهه هایی از دماهای تعدیل شده را بر روی مناطق شرقی کشور و دامنه های جنوب شرقی زاگرس سبب گردد.

نظرات 1 + ارسال نظر
سید یاسر از قم یکشنبه 11 تیر 1396 ساعت 15:26

درسته که گرمای هوا در بعضی مناطق کشور خیلی بالا رفته اما در استان قم وضعیت تا الان یعنی 11تیر از پارسال بهتره هرچند دمای 44درجه هم داشتیم در ادامه تابستان اوضاع دوا در استان قم چگونه است

با سلام

دما فراتر از نرمال های بلند مدت خواهد بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد