آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل عوامل شاخص پیوند از دور موج گرمای شدید در واپسین روزهای خرداد 96



با توجه به بررسی های نقشه های هواشناسی و همدیدی آینده نگری طی روزهای واپسین خرداد و آغاز فصل تابستان 96، روند تقویت پر ارتفاع جنب حاره را بر روی سطح کشور و حاکمیت توده هوای کمفشار فصلی در تراز پائینی جو موجب افزایش قابل توجه دمای هوا نسبت به مقادیر نرمال های بلند مدت بر روی اکثر مناطق کشور بویژه بر روی  بخش های مرکزی و جنوب شرق خواهد شد.


همانطور که در نقشه مدل CFSv2.0 مشاهده می شود طی 7 روز آینده حاکمیت توده هوای پرفشار جنب حاره بر روی بیشتر مناطق کشور خواهیم داشت که مرکز بسته 591 ژئوپتانسیل دکامتر آن بر روی جنوب _ جنوب شرق کشور بسته خواهد شد و خطوط کانتری 585 ژئوپتانسیل دکامتر بعنوان مرز بیرونی این توده هوا بطور میانگین تا دامنه های البرز کشیده می شود. میزان ارتفاع ژئوپتانسیل تراز 500 هکتوپاسکال بر روی بیشتر مناطق کشور بین 2 تا 4 دکامتر فراتر از نرمال بوده که بر روی جنوب شرق کشور این میزان تا بیش از 5 دکامتر نیز بالغ می گردد. 


نوار ساحلی خزر و بخش هایی از شمال آذربایجان هوا از بطور کلی متوسط دمای هوا بعضا نرمال و متمایل به کمتر از نرمالی برخوردار خواهند بود.




 آخرین خروجی مدل های بارشی نشان می دهند، بر روی اکثر مناطق جوی آرام و پایدار حاکم خواهد بود و تمرکز بارش های تجمعی در طی این مدت بر روی نوار شمالی کشور بر روی نواحی شمالی آذربایجان های غربی، شرقی، نوار ساحلی خزر، دامنه های شمالی و مرکزی البرز و بخش هایی از شمال شرق کشور خواهد بود. مقادیر نابهنجاری بارش شرایط طبیعی بارندگی را با توجه به موقعیت سال نشان می دهد که بر روی نواحی از شمال آذربایجان ها و کرانه های غربی دریا خزر تمایلی به سمت فرانرمال بارشی دیده می شود. 


 افرایش دمای هوا بطور میانگین در بیشتر مناطق کشور بین 0.5+ تا 1.5+ درجه سلسیوس خواهد بود.  تمرکز اصلی موج گرما در طی این مدت بر روی نواحی مرکزی و شرقی کشور خواهد بود، بطوری که بر روی نواحی از شرق استان اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان این افزایش دما هوا می تواند به 2+ و بالاتر نیز بالغ گردد. 


در بررسی عوامل مهم و تاثیر گذار بر روی شرایط قابل انتظار اقلیمی می توان به بروز فاز مثبت شاخص NAO اشاره کرد که با افزایش میزان ارتفاع ژئوپتانسیل تراز 500 بر روی میانه اطلس شمالی، غرب و مرکز اروپا و کاهش ارتفاع بر روی ایسلند و شمال شرق گرینلند همراه خواهد بود از طرفی این شرایط با تشدید شدت فشار زیاد جنب حاره ای بر روی جنوب غرب آسیا همراه ست. این شرایط با فاز مثبت شاخص EA-WR که در آن بر روی غرب روسیه حاکمیت ناحیه کم ارتفاع، تقویت و امتداد آن تا منطقه قفقاز گسترش می یابد، توام می گردد

نتیجه این عوامل تشدید کم ارتفاع بر روی اوراسیا (غرب روسیه) و امتداد تراف ناوه تا دریا سیاه، ترکیه و شرق مدیترانه که با کاهش ارتفاع لایه جو در این مناطق موجب ریزش جریانات شمالی و تمرکز هوای خنک بر روی بخش وسیعی از غرب روسیه، دریا خزر، قفقاز، ترکیه و بخش هایی از شمال غرب ایران خواهد شد. از طرفی با تشدید پر ارتفاع تراز میانی جو که با نزول و گرم شدن آدیاباتیک هوا بر روی فلات ایران همراه خواهد بود، موجب تمرکز هوای گرم و خشک بر روی کشور (بویژه دریا عرب، دامنه های زاگرس جنوبی) می گردد. بر روی بخش هایی از جنوب اروپا،  شرق مدیترانه، قفقاز، شمال غرب و سواحل دریا خزر که همبستگی های مثبتی بین بارش این مناطق و فازهای مثبت شاخص های NAO و EA-WR وجود دارد شرایط برای هوای مرطوبتر مورد انتظار خواهد بود.


تمرکز و گسترش ناوه بر روی موقعیت عرض های شمالی بر روی شرق مدیترانه موجب تشدید واچرخندی بر روی مرکز پر ارتفاع جنب حاره می گردد که خود عامل بروز هوای گرم و خشک بر روی فلات ایران خواهد بود. 



نظرات 1 + ارسال نظر
رسولی جمعه 26 خرداد 1396 ساعت 01:17

با عرض سلام و خسته نباشید ، آیا طی پاییز امسال با رخ داد النینو ضعیف و iod مثبت میشه به تقویت mjo و سالی خوب و پربارش امیدوار بود اگه ممکنه در این باره توضیح بدید ممنون میشم ؟

با سلام

در زمان مقتضی خود به بحث و بررسی این شرایط خواهیم پرداخت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد