آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی آب و هوای کشور طی ایام نوروز 1396؛ آیا نوروزی سرد و بارانی در راه هست ! ؟



با آرزوی سالی سر شار از سلامتی و موفقیت، پست ویژه عید نوروز 1396 به شما مخاطبان عزیز وبسایت ایرکلیما (آب و هوای ایران) تقدیم می گردد:


مطابق با آخرین اطلاعات دریافتی از جدیدترین برونداد مدل های پیش یابی، طی  نوروز 1396، بستر برای فعالیت سامانه های موج غربی مهیا می باشد. این موضوع با توجه به فرود موج بلندی که محور آن از جنوب شرق اورپا، غرب دریا سیاه و ترکیه عبور می نماید، کاملا گویا می باشد. انحنای خطوط موج مذکور بر روی نیمه شرقی دریا مدیترانه و حاکم شدن ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال با نابهنجاری کمتر از نرمال (منفی) در این منطقه مبین عبور موج های کوتاه غربی از روی بستر دریا مدیترانه و حرکت شرقسوی آنها به سمت منطقه و ایران طی نیمه اول نوروز 1396 می باشد. آرایش الگوی خطوط هم ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال به صورت مداری _ جنوب غربی می باشد که شرایط مناطب تاثیر گذاری این امواج را نشان می دهد.


http://up.iranjoman.com/images/ubv8ff8ed9xvy8um2uwm.png


بر روی سرتاسر عرض میانه و شمالی، نابهنجاری بالاتر از نرمال ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال به صورت سرتاسر شمال اوراسیا دیده می شود که مراکز عمده آنها بر روی شبه جزیره اسکاندیناوی و آسیا به چشم می خورد.


با نگاهی به الگوی فشار سطح دریا (MSLP) بر روی نیمه شرقی مدیترانه، شبه جزیره عربستان، دریا سرخ، ترکیه و بخش اعظم ایران میزان فشار نرمال تا کمتر از نرمال بلند مدت بوده و در مقابل بر روی بخش هایی از پاکستان، مناطقی از شمال شبه قاره هند متوسط فشار سطح دریا نرمال و بالاتر از نرمال می باشد که الگوی مناسب فشاری را در جهت بروز شرایط ناپایداری طی  نوروزی 1396 به ارمغان می آورد.

 

 

بر اساس خروجی مدل TCC از مرکز آب و هوایی توکیو، الگوی فاز مثبت AO/NAO به همراه فاز مثبت شاخص SCAND موجب خواهد شد که در طی ایام نوروز 1396، ما در مسیر بادهای غربی 2 جریان عمده را در جو داشته باشیم:


که یک جریان (که مد نظر ماست) به مسیر عرض های جنوبی تر و بر روی بستر مدیترانه حرکت کرده و با خود موج های متناوب غربی را به همراه داشته، این موج ها با توجه به ساختار موج بلند بر روی منتی الیه شرقی مدیترانه عمیق تر می شوند. پرفشار از بالا بر روی اسکاندیناوی و کم ارتفاع از جنوب شرایط الگوی مناسبی را بر روی منطقه ایجاد کرده،  مخصوصا واچرخندی بر روی غرب روسیه امید ما رو بیش از پیش به جهت شرایط ناب بهارانه افزایش داده ست.


در الگوی فشار سطح دریا فرابار سیبری با گسترش به طرف غرب از طریق زبانه های غربی خود همپیوندی مناسبی با پرفشار های مهاجر ایجاد کرده و نوار عرض معتدله سرتاسر با فرابار مواجه هست، از طرف دیگر تراف معکوس دریا سرخ به صورت خطوط هم فشار به طرف شمال گسترش یافته و منطقه بیهنجاری منفی فشار در سطح دریا سرخ نشان دهنده فعالیت زبانه های کمفشار دریا سرخ و همپیوندی با ناوه های لایه میانی هست و شرایط مناسب تراز سطح زمین را به جهت شکل گیری بارش های موثر در سطح کشور نشان می دهد.




برونداد مدل مجموع بارش طی هفته اول نوروز 1396 نشان دهنده این مطلب می باشد که تمرکز بارش های عمده کشور در نیمه غربی _ شمالی کشور می باشد. اکثر استان های واقع در غرب، نوار ساحل دریا مازندران، شمال شرق کشور دارای بارش های قابل می باشند. جریانات بارشی که از مسیر مدیترانه به طرف شرق و فلات ایران گسترش یافته اند بعنوان مسیر عبور توده هوای آب و هوایی و Storm track شناخته می شوند.


بر روی نواحی مرکزی کشور مقادیر بارش دستکم نشان دهنده این موضوع می باشد که شرایط بارندگی ها را (نه در حد ایده آل) خواهند داشت .


در طی نیمه دوم عید همچنان بارش در سطح کشور خواهیم داشت که پیک آن در حال حاضر (با الگوی فعلی) در نیمه غربی کشور و استان های واقع در سرتاسر زاگرس خواهد بود.


http://up.iranjoman.com/images/a2j66valpfic1l8akkcf.png


از نظر دمایی برای نوروز 1396 دمای هوا سردتر از حالت نرمال بلند مدت پیش بینی می شود که سرمایش نیمه اول آن بیشتر از نیمه دوم نوروز 1396 خواهد بود.


برای اکثر مناطق کشور طی نیمه اول نوروز 1396 دما هوا بین 4 تا 5 درجه سلسیوس کمتر از نرمال بلند مدت بوده برای نواحی از شمال شرق و بخش هایی از البرز غربی و شمال زاگرس این میزان تا 8 درجه سلسیوس زیر نرمال خواهد رسید. در طی نیمه دوم نوروز 1396 متوسط دمای هوا در بیشتر مناطق بین 1 تا 2.5 درجه سلسیوس کمتر از حالت نرمال می باشد و بر روی نوار شمالی کشور برای بخش هایی از شمال آذربایجان های غربی، شرقی، اردبیل، سواحل دریا مازندران نرمال تا نیم درجه سلسیوس بالاتر از نرمال های بلند مدت خواهد بود.


بنابر این در طی نوروز 1396 در بیشتر مناطق کشور دمای هوا به طور میانگین سردتر از حالت نرمال بوده که این سرمایش در نیمه اول نوروز 1396 بیشتر از نیمه دوم آن می باشد.


http://up.iranjoman.com/images/qoanyiv7lbtpo5st0sm.png


نظرات 8 + ارسال نظر
مرجان چهارشنبه 25 اسفند 1395 ساعت 16:42

با عرض سلام،وضعیت بارش ها برای شهرستان شوشتر واقع در استان خوزستان توی این مدت باقیمونده از اسفند و ایام نوروز چطور خواهد بود؟ممنون میشم جوابمو بدید.

Saeed bahri چهارشنبه 25 اسفند 1395 ساعت 10:55 http://gravatar.com

سلام بنده از بیست وهفت اسفند می خواهم تا رشت بروم تا سه فروردین هوا چطور است در شمال مرسی

محمد یکشنبه 22 اسفند 1395 ساعت 02:36

سلام شبتون بخیر میخواستم ببینم هوای شرق اصفهان برای عید چطوره خیلی ممنون

اسماعیل اصغرزاده پنج‌شنبه 19 اسفند 1395 ساعت 10:33

سلام ببینم وضعیت هوایی شهرکرد بن در تاریخ ۲ الی ۱۲ چگونه است دما حدودا چقدر است و از نظر برف و باران ممنون

با سلام

انشالله با پدیده بارش بخصوص در نیمه اول عید 96 مواجه خواهید بود نیمه اول عید متوسط دمای هوا سردتر از نرمال و در نیمه دوم هوای معتدل تری را خواهید داشت.

بهمن طیبی دوشنبه 16 اسفند 1395 ساعت 13:35

سلام.استاد برا 8نوروز تا 15 همدان وشهرستانهای مجاور همدان چی پیش بینی میکنید.ممنون میشم توضیح بفرمایید.یاتشکر

با سلام

شما احتملا در این مناطق با پدیده بارندگی مواجه خواهید بود.

جعفر یکشنبه 15 اسفند 1395 ساعت 15:42

استاد بارش در جنوب بویژه هرمزگان چگونه خواهد بود؟

با سلام

با توجه به مسیر عبور سامانه های آب و هوایی بر اساس روندهای فعلی استان هرمزگان هم در تاثیر بارش های ناشی از سامانه های فوق در طی ایام نوروز بهره مند خواهد شد

مرتضی یکشنبه 15 اسفند 1395 ساعت 14:16

سلام اقای شهبازی خسته نباشید بسیار کامل بود دستتون درد نکنه.فقط یک سوال این پیش بینی هفته اول عید تثبیت شده یا نه؟یعنی امکان داره تمام اینها از بین بره و ما در نیمه اول عید شاهد هوایی افتابی و دمای بالاتر از نرمال باشیم
به طور کلی امکان داره خدای نکرده یهو همه چی خراب بشه؟

با سلام

خواهش میکنم

در کل الگویی که بیان شد در چشم اندازهای ماه مارس 2017 دیده میشد که در پست ماهیانه به اون شاراتی شد.

از طرفی مدلهای مختلف نسبت به این الگو تقریبا متفق القول هستند.

انشاالله این الگو محقق خواهد شد

راشدی یکشنبه 15 اسفند 1395 ساعت 02:14

سلام ، استاد یه سوال به نظرتون الگوهای تراز میانی برای سیستم های ورودی احتمالی طی تعطیلات نوروز 96 چگونه هست آیا بازم از نوع بندال امگا و کم ارتفاعی که کشور رو تحت تاثیر قرار میده مسقر در بازوی چپ این بندال هست یا خیر؟ ممنون میشم اگه جواب بدید راشدی هستم از کرمانشاه

با سلام
بستر موجها غربی روی نوار جنب حاره می افته به شکل موج های سینوسی فراز و فرود هاش به تناوب از منطقه ما رد می شن در نتیجه یکی از متغییرین عید های رو داریم توده های آب و هوایی یک پس از دیگری به تناوب از منطقه رد میشه پرفشارهای از بالا به موازت امواجی که از پایین حرکت میکنن به سمت شرق میان پس الگوهای امگا امکان بروز و خودنمایی خواهند داشت و انشاااله ناپایداری ش نصیب ایران خواهد بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد