آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

طی 14 روز آینده آب و هوای کشور تحت تاثیر فرودهای مورب چرخند روسیه و ریزش هوای سرد/ شمال غرب و غرب کشور تحت بارش برف + پیش آگاهی



بررسی نقشه های هواشناسی طی 14 روز آینده (20 آذر لغایت 3 دی ماه 95) همچنان بیانگر فعالیت ناوه چرخندی ورتکس قطبی در عرض های شمالی بر روی روسیه را نشان می دهد. به دنبال تداوم فعالیت این توده آب و هوا، عبور متعدد امواج کم ارتفاع تراز میانی را از روی کشور خواهیم داشت. تعقیب الگوهای آب و هوایی نشان می دهند که با افزایش میزان فشار و ارتفاع جو بر روی غرب و شمال اروپا (اسکاندیناوی) افزایش میزان واچرخندی (گردش آنتی سیکلونی)  بر روی این مناطق حاکم بوده که سبب می گردد،  در مرز بین 2 منطقه با تضاد ارتفاع و فشار بین روسیه (آسیا مرکزی - غربی) و اروپای غربی ـ مرکزی الگوی جریانات شمال غربی در لایه های میانی جو برروی نیمه شرقی اروپا گسترش یابد. در نتیجه با حرکت پادساعتگرد ناوه مستقر بر روی عرض های شمالی، کم ارتفاع های مشتق شده از آن به صورت تراف های گسترش یافته، ثانویه و یا هسته های نسبتا مستقل به سوی مدیترانه شرقی جابجا شده و با کسب رطوبت از این پهنه آبی و حاره عرض های جنوبی تر شرایط را برای وقوع ناپایداری های منتج به بارش بر روی بخش های غربی، شمال غرب، جنوب غرب، سواحل دریا خزر، دامنه های البرز، شمال شرق و تا حدودی برخی از نواحی مرکزی مهیا سازد.


http://up.iranjoman.com/images/m2hc5jk5omli1shz5tjs.png


عبور پی در پی این توده های آب و هوایی و تغییر متناوب جبهه های آب و هوایی باعث می گردد که فراز و فرودهای متعددی در الگوی دمایی کشور طی 14 روز آینده خودنمایی کند. نزدیک شدن توده هوای ناپایدار به مختصات کشور با استقرار جریانات جنوبی و گسترش لایه وارونگی به سبب حاکم بودن پرارتفاع جلوی آن موجب بالارفتن سطح دماها بر روی کشور شده اما با تاثیر گذاری بخش سرد سامانه ها کاهش دما رخ می دهد.

 

پیش آگاهی ویژه: بررسی الگوهای میان مدت 14 روزه نشان می دهد که طی اواخر هفته چهارم آذر ماه 95 و طی روز های واپسین این ماه با گسترش ناحیه هوای سرد از عرض های شمالی روسیه به منطقه دریا سیاه ، ترکیه و غرب خاورمیانه و سپس شمال غرب کشور شرایط برای کاهش ملموس دمای هوا و ریزش گسترده برف برای منطقه شمال غرب کشور پیش بینی می شود. از این رو طی این مدت انتظار می رود سطح پوشش برف تجمعی بر روی اکثر استان های واقع در شمال غرب کشور دامنه های زاگرس بخصوص دامنه های جنوب غربی، ارتفاعات البرز غربی و تا حدودی مرکزی افزایش یابد. این افزایش پوشش برف به همراه کاهش شدید دمای هوا می تواند ضمن افزایش مصرف گاز شهری در این مناطق موجب گردد اختلال گسترده در تردد جادها و راه های مواصلاتی منتهی به کوهستانها و دامنه های برفگیر رخ داده و همچنین در نواحی شهری سبب بروز مشکلاتی بجهت رفت آمد و یا احتمالا زیر ساخت های شهری اتفاق بیوفتد.


لذا چشم اندازهای کاهش دما هوا به همراه بارش برف در منطقه شمال غرب، دامنه های زاگرس جنوب غربی و غرب البرز ایجاب می کند که برنامه ریزی ها و اقدامات لازم به جهت مدیریت شرایط احتمالی اتخاذ و اجرا گردد.

بر اساس رونداد مدل های بارشی به نظر می رسد در طی نیمه دوم به سمت روزهای واپسین هفته چهارم آذر 95 بارندگی ها عمدتا بر روی منطقه شمال غرب، سواحل دریای خزر، دامنه های البرز، سواحل خلیج فارس و جنوب غرب کشور متمرکز خواهد بود. اطلاعات فعلی نشان می دهند که هسته های اصلی حجم بارش تجمع یافته برای نیمه دوم هفته چهارم آذر 95 بر روی 3 ناحیه می باشد:


1- سواحل جنوب غرب و مرکزی کشور (استان های گیلان و مازندران) با هسته بارشی 75 الی 90 میلی متر

2- ارتفاعات واقع در شمال غرب کشور شامل نواحی شمالی و مرکزی استان آذربایجان شرقی و اردبیل و جنوب غرب استان آذربایجان غربی با هسته بارشی 65 الی 75 میلی متر

3- ارتفاعات واقع در دامنه های جنوب غربی زاگرس شامل نواحی مرتفع استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و نواحی مرتفع شمال غرب استان فارس با هسته بارشی 45 الی 50 میلی متر


http://up.iranjoman.com/images/na2bwhd4saoq0h0ki9gs.png


 بطور کل با گسترش تراف کم ارتفاع از ناوه ورتکسی مستقر بر روی روسیه تا مدیترانه شرقی و شمال شرق آفریقا ریزش هوای سرد عرض های شمالی بر روی منطقه غرب خاورمیانه فزونی خواهد داشت و به طبع آن از  نیمه دوم هفته چهارم آذر 95 بخش های غربی ـ شمالی کشور شاهد روند تدریجی کاهش نسبی دما برخوردار خواهند بود. این هوای سردتر از نرمال باعث خواهد شد از اواخر هفته چهارم آذر 95 در شمال غرب و نوار شمالی کشور مجددا سطح پوشش برف زمین افزایش یابد.


http://up.iranjoman.com/images/krnkbnpj1unkuccwi2m5.png


آب و هوای سرد و مرطوب ازاواخر هفته آتی می تواند بر روی بخش های شمال غربی کشور تسلط یابد و بر روی استان های غربی کشور و نواحی واقع در دامنه های البرز نرخ بارندگی ها افزایش خواهد یافت. بارندگی ها در شمال غرب کشور به شکل برف نمایان بوده و در دامنه های زاگرس انتظار داریم حجم پوشش برف تجمعی نرخ فزونی داشته باشد.


بنابر این به نظر می رسد در صورت تداوم الگوهای فعلی در روند مدل های آب و هوایی، باید طی نیمه دوم هفته جاری (هفته چهارم آذر 95) به سمت واپسین روزهای آن منتظر تاثیر گذاری توده هوای سرد و مرطوب بر روی شمال غرب، غرب و همینطور بخش های شمالی کشور از جمله سواحل جنوبی خزر، دامنه های البرز به سمت شمال شرق و به شکل ضعیفی بر روی نواحی مرکزی کشور باشیم.


عمده بارش برف تجمعی در برهه زمانی یاد شده بر روی شمال غرب کشور متمرکز می باشد. به سبب برودت هوای مورد انتظار اغلب بارندگی ها در این منطقه به شکل جامد (برف) ریزش خواهد داشت. امتداد دامنه های زاگرس به سمت جنوب غرب کشور (ارتفاعات شمال غربی استان فارس) با افزایش حجم برف تجمعی ریزش یافته و درنتیجه افزایش پوشش برف سطحی مواجه خواهند بود. وضعیت در دامنه های البرز بیشتر در زون غربی و مرکزی آن با افزایش مقادیر بارش برف تجمعی پیش بینی می شود.


بطور کل هسته بارش برف تجمع یافته در طی مدت زمان یاد شده (نیمه دوم هفته چهارم آذر 95) بر روی نواحی مرتفع دامنه های جنوب غربی زاگرس همچون استان چهارمحال و بختیاری با هسته  بارشی بیش از نیم متر (50 الی 53 سانت) و بعد از آن  نواحی مرتفع در  استان اردبیل و غرب استان کردستان با هسته 35 الی 38 سانتی متر انتظار می رود.


http://up.iranjoman.com/images/4qxd2w9baq5ftyefcgy.png


در طی روزهای واپسین آذرماه 95 الگوهای بارشی بر اساس اطلاعات فعلی نشان دهنده تمرکز هسته های بارشی بر روی سواحل جنوب غربی خزر عمدتا بر روی استان گیلان و غرب استان مازندران می باشد. به طول کل حجم بارشی های اصلی در برهه اواخر آذر ماه 95 بر روی نیمه شمالی کشور و همینطور دامنه های جنوب غربی و شمال زاگرس می باشد.


نکته حائز اهمیت وجود جریان بارشی بر روی استان های جنوبی کشور می باشد. استان هایی همچون هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان در این چشم اندازها به سبب بسط و توسعه جریان مرطوب جنوبی دارای نرخ بارش هایی می باشند.


http://up.iranjoman.com/images/4pb77tbajtf9yul3jm.png


چشم انداز 7 روزه بارش (20 لغایت 26 آذر 95)


بر اساس مدل های بارشی، طی برهه هفته چهارم آذر ماه 95، عمده بارندگی ها بر روی نیمه غربی و شمالی کشور خواهد بود. بیشترین حجم بارش ها از آن نوار ساحلی دریا خزر، ارتفاعات جنوب غربی آذربایجان و غرب کردستان و همینطور نواحی مرتفع در دامنه های زاگرس جنوب غربی همچون جنوب شرق لرستان و چهارمحال و بختیاری اشاره داشت.


همچنان مقادیر بارش بر روی بخش وسیعی از مرکز، شرق و جنوب شرق کشور قابل توجه نخواهد بود. اما یک جریان بارشی از ناحیه مرکزی دریا سرخ به واسطه همگرایی نچندان قوی دریای سرخ به سمت خلیج فارس و استان های جنوبی کشور از جلمه بوشهر، فارس، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان دیده می شود.


http://up.iranjoman.com/images/33fz4dvaxc8pa0397sxt.png



چشم انداز 7 روزه بارش (27 آذر لغایت 3 دی 95)


در این برهه زمانی با گسترش توده های آب و هوایی بر روی پهنه آبی مدیترانه و گسترش جریانات همگرایی دریا سرخ شرایط برای تشکیل موج های امتزاجی از سرمنشا مدیترانه - دریا سرخ به نظر مساعد می رسد. بدین ترتیب حجم بارش ها در پهنه غرب منطقه خاورمیانه افزایش می یابد.


همانطور که در نقشه دیده می شود بارش ها در مناطق غربی و شمالی کشور گسترش و شدت بیشتری را نشان می دهد. نواحی اصلی بارش در این برهه بر روی دامنه های رشته کوه زاگرس شامل استان های غربی و جنوب غربی کشور، شمال غرب، سواحل دریا خزر بواسطه جریانات شمالی و دامنه های البرز می باشد. بارندگی ها بر روی نواحی مرکزی کشور میزان ارتفاع بالاتری را نسبت به برهه قبلی نشان می دهد.


الگوهای واچرخندی بر روی جنوب شبه جزیره عربستان موجب فرارفت هوای مرطوب به سمت فلات ایران گردیده ست که با برهمکنش بین گردش سیکلونی بر روی مدیترانه شرقی رخ می دهد و شرایط الگوها در صورت تداوم بسیار ایده آل و امیدوار کننده می باشد.


http://up.iranjoman.com/images/0yfr6v1myinlgdefw20y.png


نقشه پیش یابی مجموع بارش برف 5 روزه طی روز جمعه 19 آذر لغایت چهارشنبه 24 آذر 95 نشاندهنده تضعیف بارش برف تجمعی در سطح فلات ایران می باشد. عمده بارش ها در این برهه بر روی ارتفاعات دامنه های زاگرس و البرز خواهد بود که مقادیر قابل توجهی را شامل نمی گردد. در نواحی معدودی از ارتفاعات البرز مرکزی، جنوب غرب زاگرس، ارتفاعات مرکزی کرمان و شمال شرق کشور به نسبت سایر نواحی کشور از بارش برف تجمعی بیشتری برخوردار خواهند بود.


طی برهه مجموع بارش برف 5 روزه طی روز چهارشنبه 24 آذر لغایت دوشنبه 29 آذر 95 افزایش قابل توجه در حجم بارش برف ها را خواهیم داشت. عمده بارش های کشور در این برهه از آن شمال غرب کشور خواهد بود. همچنین بر روی دامنه های زاگرس شمالی و همچنین جنوب غرب کشور افزایش حجم ریزش بارش های برف را خواهیم داشت. این افزایش حجم بارش برف برای دامنه های غربی و مرکزی البرز نیز پیش بینی می شود. بالاترین حجم بارش برف بر روی ارتفاعات جنوب غربی آذربایجان غربی و غرب کردستان خواهد بود. همچنین بر روی ارتفاعات مرزی استان اردبیل و گیلان، دامنه های البرز مرکزی و زاگرس جنوب غربی کشور نیز از حجم بارش برف های به نسبت بالاتری برخوردار خواهند بود.


بر اساس نقشه پیش یابی مجموع بارش برف 5 روزه طی روز دوشنبه 29 آذر لغایت شنبه 4 دی 95 نیز حجم اصلی بارش برف کشور متعلق به شمال غرب کشور خواهد بود، در این نواحی بارش برف گستردگی قابل ملاحظه ای را نشان می دهد. نواحی مرتفع استان آذربایجان غربی، اردبیل، ارتفاعات البرز میانی و زاگرس جنوبی غربی از هسته های اصلی بارش برف کشور در این برهه زمانی می باشند.


نقشه پیش یابی مجموع بارش برف 5 روزه طی روز جمعه 19 آذر لغایت چهارشنبه 24 آذر 95


http://up.iranjoman.com/images/39voqd5vx1ioxropuqg3.png


نقشه پیش یابی مجموع بارش برف 5 روزه طی روز چهارشنبه 24 آذر لغایت دوشنبه 29 آذر 95


http://up.iranjoman.com/images/9g9ufmqpfzs6mfngmgyt.png


نقشه پیش یابی مجموع بارش برف 5 روزه طی روز دوشنبه 29 آذر لغایت شنبه 4 دی 95


http://up.iranjoman.com/images/6qy02pypr3p5d4glony.png


از نظر شرایط دمایی بر روی نواحی نیمه غربی کشور شامل استان های واقع در شمال غرب، غرب ، جنوب غرب، دریا خلیج فارس، بخش هایی از زون غربی نیمه جنوبی کشور، ارتفاعات کرمان و همچنین نوار شمالی کشور در امتداد رشته کوه البرز در طی برهه 20 لغایت 26 آذر 95 از متوسط دمای هوای سردتر از وضعیت نرمال های بلند مدت برخوردار خواهند بود. این در حالی ست که بر روی نواحی مرکزی، شرق و جنوب شرق کشور سطح دماها به نسبت بالاتر از حدود نرمال های بلند مدت را دارا می باشد. این در حالی ست که در برهه 27 لغایت 3 دی 95 ضمن عقب نشینی هوای سرد از نیمه غربی و جنوب غرب کشور ضمن شدید هوای سرد، دمای هوای کمتر از نرمال بر روی سرتاسر نوار شمالی کشور بویژه منطقه شمال غرب ایران پیش بینی می شود. این در حالی ست که در نیمه جنوبی کشور بخصوص سطح نواحی کویر لوت، جنوب شرق و جنوب مرکزی ایران از متوسط دمای هوای گرمتر از نرمال های بلند مدت پیش بینی می شود.


http://up.iranjoman.com/images/f5d0r4x0euwlqclq7ytz.png


http://up.iranjoman.com/images/o28400jp8ux1ogp192cc.png


نظرات 11 + ارسال نظر
مسلم پنج‌شنبه 25 آذر 1395 ساعت 11:09

سلام خدمت شما... می خواستم بدونم واسه استان ایلام از 27آذر لغایت 4دیماه وضعیت بارش برف چطوره؟

با سلام

در طی بازه زمانی مذکور بارش برف قابل توجهی در سطح استان ایلام انتظار نمی رود و تنها بارش برف حدود به ارتفاعات شمالی و رشته کوههای شمال شرقی استان می باشد که چیزی در حدود 5 الی 6 سانتی متر حداکثر خواهد رسید.

علی رضایی سه‌شنبه 23 آذر 1395 ساعت 17:14

سلام در ۱۴ روزه اینده چطور؟

با سلام
چشم اندازهای 14 روزه هر هفته روزهای جمعه منتشر می گردد

علی رضایی یکشنبه 21 آذر 1395 ساعت 15:31

سلام ایا درمرکز استان اصفهان درطی روز های اینده بارش برف یا باران انتضار می رود؟

با سلام

با توجه به اطلاعات امروز در صورتی که روند فعلی در مدل های هواشناسی طی روزهای آینده تداوم داشته باشد تا پایان آذر ماه 95 بارش قابل توجهی در نواحی مرکزی استان اصفهان پیش بینی نمی شود و بیشتر در نواحی مرتفع غرب استان اصفهان در دامنه های زاگرس بارش باران و برف رو خواهیم داشت.

عرشیا یکشنبه 21 آذر 1395 ساعت 14:17 http://iranclimate.ir

سلام آیا یاسوج تا ۱۴ روز آینده برف داره؟

با سلام

بر اساس بررسی نقشه های هواشناسی و مدل های معتبر آب و هوایی بارش برف در سطح استان کهکیلویه و بویر احمد محدود به نواحی شمالی و شرقی استان در دامنه های زاگرس خواهد بود. بنابر این در شهر یاسوج به نظر می رسه از نیمه دوم هفته به بعد به صورت تناوب ( دوره ای ) با تاثیر گذاری امواج ناپایدار متعدد بارش هایی به صورت برف رو پیش بینی می کنیم

حسین یکشنبه 21 آذر 1395 ساعت 12:31

سلام داداش ایا شهر کاشان امسال در زمستان 95 مانند سال 92 بارش برف خوبی خواهد داشت یا خیر با تشک.ر

با سلام

مطالب را دنبال کنید در زمان خود اطلاع رسانی خواهد شد

مرتضی یکشنبه 21 آذر 1395 ساعت 00:16

سلام خسته نباشید عالی بود بسیار جامع و کامل
فقط یک چیز امسال تا الان اصلا وضعیت شمال شرق بخصوص بارشی خوب نبوده
تا 14 روز اینده هم طبق نقشه ها و مدل های بالا که گذاشتین بارش خوبی در منطقه خراسان رضوی نداریم.
سوال اول اینکه علت دریافت نکردن بارش های خوب در سمال شرق از ابن سامانه ها چیه؟
سوال دوم اینکه کی وضعیت بارش ما بهتر میشه؟

با سلام

به نظر من دلیل این شرایطی که شما گفتید بر می گرده به توزیع نامناسب الگوی فشار بطوری که در منطقه شمال شرق کشور به طور کل با افزایش میزان فشار در لایه های جو مواجه بودیم و مهمتر از اون محل قرار گیری مرکز پرفشار جنب حاره که با بالا سویی خطوط هم ارتفاع به صورت پشته رو به شمال سبب شده امواجی که از جانب غرب یا شمال کشور عبور می کنند با حرمت به سمت شرق روند تضعیف رو داشته باشه و آنچنان بر روی شمال شرق کشور موثر واقع نشه

چیزی که در بررسی مدل های آنالوگ (آماری) بهش رسیدیم امکان اینکه شمال شرق کشور طی زمستان با درجاتی از افت بارندگی ها مواجه باشه وجود داره اما با اینحال نباید از تغییراتی که در سطح جهانی و کلان در الگوهای فشار و SST آبها رخ میده غافل بود به همین سبب باید با اقتضای زمان شرایط را بررسی نمود و هر گونه تغییری اطلاع رسانی شود.

کیان شنبه 20 آذر 1395 ساعت 21:33 http://iranclimate.ir/1395/09/20/post-180/

سلام میشه بگین شهرستان پاوه برای زمستان وآذر بارش دارد یا خیر لطفا در پاسخ یک پیشبینی بلند مدت به بهنده ارائه بدید

با سلام انشاالله با توجه به چشم اندازی که برای بخش های غربی کشور برای فصل زمستان دیده شده امسال بارش های زمستانه خوبی در شهر پاوره در پیش هست .

علی شنبه 20 آذر 1395 ساعت 19:05

سلام وخسته نباشید آیا استان همدان هم بارش های خوب در پیش دارد ؟؟ ممنون میشم جواب بدید آذرهم تموم شد و استان ما برفی نشد ؟ از بس چشم به آسمون دوختیم و پوچ بود خسته شدیم

با سلام از نظر مدل های آب و هوایی انشاالله در ادامه بارش های خوبی به لحاظ باران و برف دریافت خواهید کرد.

سید یاسر از قم شنبه 20 آذر 1395 ساعت 10:43

سلام با این توضیحات برای شهر قم بارش برف از کی رخ میده؟

با سلام فعلا چشم انداز مناسبی به لحاظ بارش برف در قم دیده نمی شه

حسین شنبه 20 آذر 1395 ساعت 08:20

سلام داداش گفته بودی 20 اذر تا 10 دی 95 نیمی از کشور بارش برف نسبتا سنگین خواهند داشت ایا شهر کاشان هم جز نیمی از کشور خواهد بود یا خیر یعنی کاشان هم بارش برف نسبتا سنگین داره در این بازه یا خیر با تشکر.

با سلام چشم اندازها فعلا بارش برفی در شهر کاشان را نشان نمی دهد.

حسین شنبه 20 آذر 1395 ساعت 08:15

سلام داداش کاشان در چه بازه ی زمانی بارش برف چشمگیر و گسترده و تقریبا سنگین خواهد داشت با تشکر.

با سلام

به طور منظم مطالب سایت را دنبال نمائید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد