آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

گذر کمفشار تراز میانی جو و بارش برف و باران در بخشهایی از کشور و دامنه های البرز



عرض سلام و وقت بخیر خدمت همه گرامیان:

براساس برونداد آخرین الگوهای پیش یابی و آینده نگری مشخص گردید ناوه متوسط عملکردی که با حرکت جنوب سوی  تاوه قطبی گردشی نسبتا سیکلونی بر روی شرق دریای سیاه گرفت، از سوی شمال کشور به سمت عرضهای میانی کشور در حرکت بوده که منجر به بارش برف و باران طی 24 ساعت آینده میگردد.

در این راستا با توجه به محور فرود نه چندان مناسب ناوه مذکور و بلاکی که از طریق فراز اروپا تا دریای مدیترانه و شمال سرخ پیشروی داشته است، دسترسی مناسبی به منابع تغذیه رطوبت مهیا نشده است. ناوه مذکور حرکتی سریع داشته و طی 36 ساعت آینده تا مرزهای شمالشرقی کشور نیز پیش خواهد رفت.


http://up.iranjoman.com/images/xtj91kuncomrosoeaz9p.png


در این الگو بررسی انحنای خطوط هم ارتفاع بر روی کشور دو شکست که منجر به دو پشته محلی یکی در غرب البرز و دیگری در مناطقی از جنوبغرب سمنان و کویرهای شمالشرق اصفهان گردیده، برشی در راستای عملکرد موج مذکور در مناطق غرب دست تر و شرق دست پشته های مذکور مهیا گردیده است.

بررسی الگوهای همرفت برای طبقات میانی جو، تراز 500 و 300 جهت مطالعه همرفت و تراف رطوبت در مناطق مرتفع نشان داد، که شرایط در عرضهای مرتفع البرز برای تهیه و تغذیه رطوبت مناسب تر است.
  
http://up.iranjoman.com/images/thwiiuh7ph8dl2a02w.png
در سواحل شمالی کشور نیز پمپاژ رطوبت خزری در بهبود منابع رطوبتی ناوه جوی عملکردی مثبت تر نشان می دهد.

http://www.up.iranjoman.com/images/m8xo2cofezskbsra7zo.png

براین اساس به سبب گذر ناوه از مناطقی که تحت حاکمیت پشته مذکور در بالا قرار نگرفته اند، بارش برف و باران طی 36 ساعت آینده از شرق به غرب این مناطق مهیا می گردد.

http://www.up.iranjoman.com/images/qwq8e88ia2t5g87q3sc.png

لذا طی 36 ساعت آینده بارشها در استان اردبیل به شکل برف و در گیلان و مازندران به شکل باران و بتدریج برف و باران و در بامداد جمعه به شکل برف در بخشهایی از مناطق مستعد این استانها می گردد.

برای بخشهایی از مرکز و غرب کشور نیز همچون استان همدان، مرکزی، بخشهایی از غرب قم، شرق و شمال لرستان، بخشهایی از غرب استان اصفهان، چهارمهال و بختیاری نیز بارش پراکنده برف طی 24 ساعت پیش رو بتدریج پیش بینی می گردد.

برای بخشهایی از مستعدهای استان گلستان، خراسان شمالی، بتدریج بخشهایی از خراسان رضوی نیز بارش برف و افت دما پیش بینی میشود، برای مناطق غیرمستعد گلستان، مازندران و گیلان بارش باران و یا اسلیت، مخلوط برف و باران پیش بینی میشود. که همراه با افت دما و پدیده مه در بخشهایی از این مناطق خواهد بود.

برای بخشهایی از مناطق مرتفع کرمان و یزد و بخشهایی از شمالشرق خراسان جنوبی نیز احتمال بارش برف دور از انتظار نیست.

همانطور که اشاره کردیم یک پشته در انحنای نامناسب خطوط هم ارتفاع در غرب البرز از سمت غرب قزوین و زنجان مواجه هستیم که برشی جهت نامناسب شدن اوضاع در مناطق غرب دست تر این نقاط همچون آذربایجان غربی، شرقی، تا حدی زنجان خصوصا غرب استان، و کردستان خواهد داشت.

بارشهای برف برای قزوین و زنجان پراکنده پیش بینی می شود.

از طرفی یک انحنای نامناسب در الگوی هم ارتفاع در جنوبغرب سمنان و کویرهای شمالی اصفهان منجر به برش دیگری در عملکرد ناوه تراز میانی جو میگردد که بیشتر مناطق سمنان، به جز نقاط شمالی استان، استان یزد و اصفهان و جنوب شرق استان تهران را با اختلال در عملکرد این موج مواجه میکند. و توقع بارش چندانی در این مناطق نمی رود.

در نهایت برای شهرهای تهران و  کرج نیز بارش پراکنده برف و باران پیش بینی میشود که بارشها از امشب و بامداد به شکل برف پراکنده تبدیل میگردد. در مناطق شمالی استان تهران و استان البرز و مناطق شمالی استان سمنان و بعبارتی ارتفاعات البرز مرکزی شرایط برای بارش برف نیمه سنگین مهیاتر خواهد بود.

بارشها در اربیل و گیلان شروع شده اند و بتدریج طی ساعات آینده مناطق مختلف البرزنشین و دامنه های زاگرس و شمالشرق کشور عزیزمان را نیز با بارش برف و باران روبرو خواهد کرد.

بارشها در پایتخت از اواخر وقت امشب و بخصوص بامداد جمعه به شکل برف خواهد بود. مناطق مرکزی و جنوبی شهر بارش پراکنده برف رو تجربه خواهند کرد در حالی که در مناطق شمالی شهر تهران شدت بارشها طبق معمول بیشتر خواهد بود. در حقیقت هرچه از شمال استان به جنوب آن حرکت کنیم میزان بارشها ناچیز تر خواهد بود تا اینکه در منتهی الیه جنوبشرق استان ممکن است بارش بسیار خفیفی رخ دهد.


سیستم بارشی البته ضعیف تری برای یکشنبه بخشهایی از نیمه شمالی کشور و ارتفاعات البرز را برفی میکند که در صورت تقویت بیشتر الگوی بارشها پست دیگری در همین راستا هفته آتی زده خواهد شد. ضمن اینکه شرایط نابی رو در ادامه همچنان پیش بینی میکنم. طبق پیش آگاهی که در پست گذشته صادر کردم در بازه زمانی بین 20 آذر تا 10 دی ماه نیمی از کشور برف نسبتا سنگین و سرمایش ناهنجاری را تجربه خواهند کرد.

موج دیگری هم از اواسط هفته بعد تشکیل می گردد که نسبتا قوی خصوصا برای بخشهای غربی کشور نشان میدهد و در روزهای بعد توضیحات بیشتری در این راستا خواهم داد.

با تشکر از همه گرامیان و توکل به خدای منان...

نظرات 3 + ارسال نظر
رضا جمعه 19 آذر 1395 ساعت 01:43

سلام شهبازی جون
بیام خونت کجا بود آدرس بده تشریف بیاریم ازم پذیرایی میکنی ؟ازاون پذیرایی ها
خیلی عاشقتم

سید یاسر از قم پنج‌شنبه 18 آذر 1395 ساعت 18:06

گفتی که از بیست آذر تا دهم دی نیمی از کشور برف سنگین دارند استان قم هم جز همون نیمی از کشور هست؟ جون مادرت فقط نگو ما نیستیم! خوشبینانه بگو.

niiil jooon پنج‌شنبه 18 آذر 1395 ساعت 18:02 http://behtarin.ga/

آدم ها دنبال خوشبختی می گردند اما خوشبختی پیدا کردنی نیست ساختنی است... سعادت و خوشبختی رو براتون آرزومندم... خوشحال میشم به منم سر بزنین نیومدین هم اشکال نداره بازم ممنون موفق باشی
56168

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد