آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

رخت برف و سرما بر تن تهران ؛ ورود سامانه سرمایی از روز پنجشنبه بعد از ظهر به استان تهران



با سلام خدمت همشهریان و هم استانی های عزیز


خوب همانطور که در گذشته بطور گسترده در ارتباط با آن صحبت کردیم، منطقه فعال ورتکس قطبی بر روی روسیه با ادامه فعالیت خود همچنان به سمت کشور ما امواج کم ارتفاعی رو گسیل  کرده که با ورود این امواج و تغذیه رطوبتی آنها  از عرض های جنوبی، شرایط  برای ایجاد بارش برف و باران در سطح کشور مهیا می گردد. با توجه به بررسی نقشه های هواشناسی پیش بینی می گردد که از روز پنجشنبه یکی از مواج ناشی از منطقه فعال ورتکس قطبی روسیه ضمن حرکت به سمت شرق به عرض های جنوبی تر گسترش یابد. بنابر این با تقویت جریانات شمالی بر روی دریا خزر اولین آثار نزدیک شدن این موج  به صورت آغاز بارش ها در نوار ساحلی خزر تجربه خواهیم کرد.


بتدریج با نزدیک شدن تراف کم ارتفاع به سمت شمال غرب در ادامه روز پنجشنبه 18 آذر 95، بارش برف و باران در منطقه شمال غرب، میانه غربی کشور، دامنه ای مرکزی زاگرس به سمت دامنه های البرز خواهیم داشت. این شرایط به دلیل نزدیک شدن تراف ناوه کم ارتفاع به سمت شمال غرب و غرب کشور می باشد که واجد هوای مرطوب به سمت فلات ایران می باشد.


http://up.iranjoman.com/images/gkascg8swz4za0bzfnoc.png


همانطور که در نقشه مربوط به الگوی جریان، باد و ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال مشاهده می نمائید در روز پنجشنبه 18 آذر 95 کشیدگی منطقه روباد جبهه قطبی را به سمت دریا خزر و بخش های شمالی کشور خواهیم داشت که با تراف ناوه کم ارتفاعی همراهی می گردد.بتدریج با گذشت زمان در طی روز پنجشنبه 18 آذز 95 منطقه اصلی ورتکس قطبی از شرق دریا خزر عبو کرده و فرودی از آن مشتق می گردد که واجد یک مرکز سیکلونی مجزا می باشد. این مرکز سیکلونی طی پنجشنبه شب بر روی شمال غرب کشور واقع می گردد که با گردش پادساعتگرد خود هوای مرطوبی را بر روی دامنه های زاگرس به سمت دامنه های البرز مرکزی فرارفت خواهد داد. این شرایط سبب می گردد که انتقال رطوبتی مناسبی از لایه های تراز 850 تا 700 هکتوپاسکال به دامنه های البرز مرکزی تزریق گردد.

 

 

http://up.iranjoman.com/images/yw6drd3iuqs47wejlmcg.png


مرکز سیلکون یاد شده از اواخر وقت روز پنجشنبه از سمت شمال غرب کشور در امتداد دامنه های البرز بر روی نیمه شمالی کشور عبور خواهد کرد و با حرکات پادساعتگردی خود جبهه ی سیکلونی را با خود به همراه خواهد داشت. همانطور که عنوان گردید جریان رطوبتی که در جلوی سیکلون یاد شده قرار دارد شرایط را برای انتقال هوای مرطوب به سمت دامنه های البرز مرکزی مهیا خواهد نمود. نقشه های مربوط به میزان رطوبت در تراز 850 و 700 هکتوپاسکالی به همراه ناهنجاری آبهای قابل بارش طی روز جمعه نشان از مناسب بودن شرایط در لایه های پایینی جو جهت رخداد بارش ها در سطح استان تهران و البرز می باشد.


همانطور که از برهه منتخب روز جمعه 19 آذر 95 ساعت 09/30 صبح انتخاب شده میزان رطوبت نسبی هوا در لایه های جو مشخصا برای ترازهای 850 و 700 هکتوپاسکال بر روی البرز میانی و استان تهران بسیار مناسب می باشد که در ایجاد و شکل گیری ابرهای میانی بسیار حائز اهمیت می باشد.



http://up.iranjoman.com/images/52clbuh91e6npw0nvh4v.png


نقشه نابهنجاری آبهای قابل بارش در فریم برگزیده روز جمعه 19 آذر 95 ساعت 9/30 نشان دهنده یک جریان رطوبتی از سمت دامنه های زاگرس مرکزی (استان مرکزی) به سوی استان تهران می باشد. این منطقه با آب های قابل بارش بالاتر از حد نرم با رنگ های گرم (زردو نارنجی بر روی استان های مرکزی، قم و تهران حاکمیت یافته است. این شرایط نشان دهنده  یک نوع الگوی رطوبت رسانی در زمان عبور سیکلون تراز میانی از سطح استان بوده که  وظیفه رطوبت رسانی هوای منطقه را داشته و شرایط را برای ایجاد بارش مهیا می سازد.



http://up.iranjoman.com/images/qz1xp756dg0vuvexukca.png


همانطور که در نقشه نابهنجاری تراز 850 هکتوپاسکال دیده می شود یک توده هوای بسیار سرد عرض های شمالی با حرکت دورانی مرکز ناوه ورتکس قطبی از جنوب روسیه به سمت عرض های جنوبی جابجا می گردد. براساس مدل های پیش یابی این توده هوای بسیار سرد شمالی از اواخر وقت روز چهارشنبه 17 آذر 95 از سمت شمال غرب و شمال به کشور نفوذ خواهد کرد و طی روزهای پنجشنبه و بویژه روز جمعه 19 آذر 95 سبب کاهش بسیار شدید و قابل توجه دمای هوا در سطح کشور خواهد شد.  همانطور که دیده می شود حرکت دورانی هوا حول مرکز ورتکس قطبی هوای سرد را از جنوب روسیه به سمت ایران رانده و به بالطع هوای گرمی که طی روزها اخیر در سطح مرکز و شرق فلات ایران حاکم بوده است به سمت جلو و رو به شرق از کشور خارج شده و جای آن هوای بسیار سرد شمالی جایگزین می گردد.


بیشترین میزان کاهش دما ابتدا در نوار شمالی کشور و بتدریج طی روز جمعه برای دامنه های شرقی البرز و شمال شرق کشور پیش بینی می گردد.


http://up.iranjoman.com/images/59kvw39yvnjrxhnvpjv6.gif


بر اساس مدل های نابهنجاری دمایی با ورود هوای سرد به کشور طی 3 رو آینده روند کاهش شدید دمای هوا در اغلب نواحی کشور پیش بینی می شو. بطوری که طی 3 روز آینده کاهش دمایی در حدود 4 درجه در شمال غرب کشور، میانه شمالی بین 5 الی 10 درجه و در شمال شرق این رقم تا حدود 15 درجه پیش بینی می گردد. این کاهش دمای هوا در نوار ساحلی خزر با وزش باد شدید و موقتی خواهد بود و دریا خزر طی روز پنجشنبه مواج و طوفانی خواهد بود.


این کاهش دمای هو ا در نواحی مرکزی بین 5 الی 7 درجه در نیمه جنوبی کشور بین 2 الی 4 درجه سلسیوس پیش بینی می گردد که در جنوب شرق کشور این رقم به حدود 2 درجه سیلسیوس می رسد.


نابهنجاری دما هوا بیشینه روز چهارشنبه 17 آذر 95


http://up.iranjoman.com/images/gn8fwwck045emvi5b1g.png


نابهنجاری دما هوا بیشینه روز پنجشنبه 18 آذر 95

http://up.iranjoman.com/images/lj4021x0mewdqx50tkn.png

نابهنجاری دما هوا بیشینه روز جمعه 19 آذر 95

http://up.iranjoman.com/images/k6ymgcxm24vaqynszv2g.png


روند دمایی استان تهران و البرز:


همانطور که ملاحظه می گرد طی روز های چهارشنبه و پنجشنبه عمده هوای سردتر از نرمال بر روی نوار ارتفاعات شمالی استان تهران و البرز واقع می باشد و بر روی نواحی جنوبی و مرکزی استان هوا در این دو روز به نسبت بالاتر از حد نرمال های این موقع از سال خواهد بود. این شرایط در حالی ست که طی روز پنجشنبه هوای سرد به بخش های شمالی استان نفوذ بیشتری می نماید که بتدریج برای رو جمعه این کاهش دما در کل سطح استان تهران خواهیم داشت و دمای هوا بشدت سرد خواهد شد.


اگر بخواهیم عدد و رقمی در این خصوص بیان کنیم چیزی در حدود 5 درجه سلسیوس در نوار شمالی ارتفاعات، در مرکز استان در حدود 5 الی 7 درجه سلسیوس و در نیمه جنوبی استان تا 8 درجه سلسیوس افت دما هوا پیش بینی می گردد.


http://up.iranjoman.com/images/5yhtahnedb1ew2lxz43z.png


http://up.iranjoman.com/images/cb57fnan0n8ydupz35x8.png


http://up.iranjoman.com/images/ll40ng2hku02sp39enc.png


مجموع بارش 3 روزه منتهی به 15/30 روز جمعه 19 آذر 95


بر اساس نقشه های تجمعی بارش 72 ساعته منتهی به روز جمعه 19 آذر بیشترین میزان بارش ها از آن استان های سواحل دریا خزر برای استان های گیلان، مازندران خواهد بود. همچنین بارش ها در دامنه های جنوب غربی زاگرس استانهایی همچون چهارمحال و بختیاری و همچنین نواحی از استان لرستان خواهد بود.


بطور کلی بارش ها در سطح وسیعی از کشور پراکنده شده اند که الگوهای بارش تجمعی در این مدت نشان دهنده اسقرار بارش های اصلی سامانه های ناپایدار بر روی دامنه های میانی زاگرس، نوار شمالی کشور از جمله دامنه های غربی تا شرقی البرز، شمال شرق و ارتفاعات دامنه های زاگرس جنوب شرقی خواهد بود. بر روی منطقه شمال غرب  و برخی از نواحی مرکزی کشور نیز بارش ها ضعیف تری نیز دیده می شوند.


http://up.iranjoman.com/images/jzrb1t0j33h7u227hv12.png


مجموع بارش برف 3 روزه منتهی به 15/30 روز جمعه 19 آذر 95


بارش برف تجمعی طی 72 ساعت آینده بیانگر حاکمیت اصلی بارش برف بر روی دامنه های البرز غربی و مرکزی بر روی استان هایی همچون گیلان، مازندران و همچنین ارتفاعات شمالی استان های تهران و البر، شمال شرق کشور و دامنه های جنوب غربی زاگرس خواهد بود. استان های واقع در دامنه های البرز همچون نواحی شمالی زنجان، قزوین، البرز و نوار شمالی استان سمنان و همچنین استان های  همدان، مرکزی، لرستان وچهارمحال و بختیاری نواحی هستند که در آن بارش برف سبب سفید پوش شدن شهرهای و دیار  آنها خواهد شد.


بنابر این خیلی از استان های واقع در غرب کشور، نوار شمالی، حتی سواحل دریا خزر، ارتفاعات البرز، شمال شرق و حتی برخی از نواحی مرکزی طی روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد بارش برف خواهند بود این بارش برف در دامنه های البرز و زاگرس شمالی، مرکزی و همینطور شمال شرق کشور شدیدتر خواهد بود و سبب سفید پوش شدن سطح شهرها شده و اختلال در تردد جاده ای را منجر می گردد.


http://up.iranjoman.com/images/iyfzfuli617ewh868ztc.png


وضعیت مجموع بارش و برف تجمعی استان تهران و البرز منتهی به 15/30 روز جمعه 19 آذر 95


بر اساس نقشه های بارش تجمعی منتهی به جمعه 19 آذر 15:30 تمرکز بارش بر روی نواحی شمالی استان تهران بخش شمیرانات با بیشینه 25 الی 30 میلی متر می باشد. در سایر نواحی شمالی استان تهران و البرز نواحی با بارش 20 الی 22 میلی متر شامل سایر نواحی بخش شمیرانات، شمال کرج و شمال شرق بخش ساوجبلاغ در استان البرز می باشد. در سطح تهران برای نواحی جنوبی شهر تهران محدوده بارش بین 3 الی 5 میلی متر در نواحی مرکزی بین 6 الی 7.5 میلی تر و در نواحی شمالی شهر بین 10 الی 12 میلی متر پیش بینی می گردد. در نواحی شمال غرب شهر تهران (منطقه کن)  این رقم می تواند تا 12 الی 20 میلی متر بالغ می گردد.


مقادیر بارش تجمعی تا روز یاد شده در منطقه تجریش تهران بین 12 الی 15 میلی متر پیش بینی می گردد.


http://up.iranjoman.com/images/wgsm440oca43ntj696v.png


بر اساس نقشه های بارش برف تجمعی منتهی به جمعه 19 آذر 95 ساعت 15/30 بیشینه بارش برف استان بر روی ارتفاعات بخش شمیرانات، کرج و شمال شرق بخش ساوجبلاغ واقع گردیده است که هسته آن  بر روی ارتفاعات بخش شیمرانات با هسته 20 سانتی متر می باشد. این میزان در منطقه تجریش شهر تهران تا 15 سانتی متر، در شمال شهر تهران تا 10 سانتی متر،در نواحی مرکزی تا 8 سانتی متر و در جنوب شهر تهران این رقم به کمتر از 5 سانتی متر بالغ می گردد.


http://up.iranjoman.com/images/mnw4ebnt1x0sbvof6n3.png


نظرات 6 + ارسال نظر
سید یاسر از قم پنج‌شنبه 18 آذر 1395 ساعت 11:02

سلای قم چی؟ برف میاد؟ فقط نگو این سیستم واسه قم چیزی نداره!

با سلام

شرایط بارش برف در شهر قم مهیا نمی باشد و احتمال رگبارهای خفیف برف وجود دارد.

حسین پنج‌شنبه 18 آذر 1395 ساعت 10:58

سلام داداش از اواخر اذر 95 تا اوایل بهمن 95 کاشان بارش های نافعی خواهد داشت یا خیر و ایا امسال کاشان بارش نرمال سالانه اش را دشت میکنه یا خیر با تشکر.

با سلام

همانطور که برای استان اصفهان چشم اندازهای بارش های نرمال طی زمستان پیش بینی شده بنابر این برای شهر کاشان هم انتظار داریم بارش های زمستان در حدود نرمال های بلند مدت بوده اما این ممکن است جبران تمامی کسری های بارش پاییز را نکند.

احمد پنج‌شنبه 18 آذر 1395 ساعت 10:53

سلام دوست عزیز مرسی از اطلاعات کاملت
منتظر بارشهای خوب هستیم

با سلام

انشاالله به امید خدا

حسین پنج‌شنبه 18 آذر 1395 ساعت 10:49

سلام داداش ایا از سامانه ی اواخر اذر 95 شهر کاشان بارش برف خوبی خواهد داشت یا خیر ایا میشه بگید احتمالش زیاده که کاشان سفید پوش بشه یا خیر با تشکر.

با سلام
مطالب سایت را دنبال کنید تا در زمان مقتضی راجع به نحو عملکرد سامانه اطلاعات را منتشر کنیم

سپهر چهارشنبه 17 آذر 1395 ساعت 19:38

ممنون از سایت خوبتون من آپ امروز رو میدیدم برای تهران کم کرده بود بترش برف رو درسته یا تغییر میکنه؟

با سلام

به دلیل کاهش دامنه تراف موج مقادیر بارش کم شد.

حسین چهارشنبه 17 آذر 1395 ساعت 18:47

سلام داداش ایا روز جمعه 19 اذر 95 شهر کاشان شمال اصفهان هم سطح شهر سفید پوش میشه یا خیر در حد چند سانت برف روی زمین میشینه در کاشان با تشکر.

سلام

شرایط برای بارش در کاشان مناسب نیست و احتمال رگبارهای پراکنده ای طی روز جمعه وجود خواهد داشت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد