آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

استان تهران در چتر بارش برف و باران/ سامانه دیگری در راه استان / هوای استان آخر هفته سرد می شود ...



با سلام و عرض ادب؛


همشهریان و مخاطبان خوب وبسایت آب و هوای ایران


خوب، همانطور که انتظار داشتیم و پیشتر اعلام کردیم، سامانه بارشزا فعالیت خودش رو از سمت غرب کشور از اواخر روز چهارشنبه 10 آذر 95 شروع کرد. بارش باران، در غالب نواحی استان های واقع در غرب کشور و ریزش برف در ارتفاعات این استان ها رهاورد این سامانه اصل و نسب دار بود. در برخی از نواحی استانهای غرب و جنوب غرب کشور سبب آبگرفتگی معابر عمومی شد و مشکلاتی رو علی رغم زیبایی های که داشت برای مردم ایجاد کرد.


http://up.iranjoman.com/images/y5jfn9dx6tjfudw1ui6f.png


سامانه مذکور از روز پنجشنبه فعالیت خودش رو بر روی نواحی مرتفع استان تهران آغاز کرد. بارش برف و باران رو در ارتفاعات شمالی استان داشتیم، بتدریج بارش پراکنده در برخی از نواحی شهر تهران روز پنجشنبه 11 آذر 95 مخابره شد، بتدریج در اوایل شب به طور موقت بر شدت بارش در سطح استان و شهر تهران افزوده شد. در نواحی از غرب و شمال غرب شهر تهران برای لحظاتی ریزش تگرگ رو داشتیم. تا اینکه از بامداد روز جمعه 12 آذر با تقویت جریانات بارشزا بارندگی در سطح استان و شهر تهران تشدید و سرتاسر استان تهران در چتر بارش این نعمت الهی قرار گرفت.

  

خوب آمارهای اداره کل هواشناسی رو باهم در جدول ذیل می بینیم:


وضعیت هوای 24 ساعت گذشته استان تهران ( وضعیت دما و بارندگی ایستگاههای استان به صورت زیر می باشد)

ایستگاه

کمینه دمای شب گذشته   oC

بیشینه دمای روزگذشته  oC

بارندگی (mm)

ایستگاه

کمینه دمای شب گذشته   oC

بیشینه دمای روزگذشته  oC

بارندگی (mm)

آبعلی

1

7

35/4

فرودگاه امام خمینی (ره)

4

11

2/8

چیتگر

5

9

3/4

فرودگاه مهرآباد

6

10

5/2

دماوند

4

12

16/8

فیروزکوه

1-

11

10/2

ژئوفیزیک- تهران

4

10

-

فیروزکوه- امین آباد

1-

3

10/6

شمیران- اقدسیه

6

11

13/7

لواسان

6

9

22/3

شهریار

5

10

1/7

ورامین

5

12

1/8

TR : بارندگی های کمتر از 1/0 میلی متر           


بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد که سامانه بارشزا فعالیت خود را طی ساعات آینده در سطح استان تداوم خواهد داد. شدت بارش در سطح استان تا بعد از ظهر روز جمعه 12 آذر 95 خواهد بود. بتدریج از بعد از ظهر این روز از میزان و شدت بارش ها در سطح استان تهران کاسته خواهد شد و می تواند گفت بارش ها از جمعه شب در نواحی جنوبی استان به پایان خواهد رسید. اما همچنان در نواحی مرکزی استان (شهر تهران) و نواحی شمالی و شرقی استان بارش ها تداوم خواهد داشت. بارش در نواحی مرتفع استان همچنان به صورت برف تداوم خواهد داشت.


با توجه به نقشه های بارش می توان گفت که بارش در بیشتر نواحی استان از بامداد روز شنبه 14 آذر 95 به پایان خواهد رسید و طی روز شنبه تنها در نواحی مرتفع شمالی استان وقوع رگبارهای بارش برف و باران را خواهیم داشت.


روز یکشنبه جوی آرامی و پدیده بدون بارش در سطح استان حاکم خواهد بود تا اینکه از روز دوشنبه 15 آذر با تاثیر گذاری موج بارشزای دیگری مجددا بارندگی ها در سطح استان تهران آغاز خواهد شد.


http://up.iranjoman.com/images/nu5xjoeyxrzmew4bfv.png


http://up.iranjoman.com/images/bvmc3tma6t1hn9ut9l.png


http://up.iranjoman.com/images/5x1lwo8v63m04xkqg3im.png


http://up.iranjoman.com/images/u5c7mjw21voq79v7tpf.png


http://up.iranjoman.com/images/ezc9ddunv2dmgcp6mbo.png


همانطور که در پست یکماهه مربوط به چشم انداز ماه دسامبر 2016 به سمع و نظر شما مخاطبان عزیز رسید، سکان آب و هوایی کشور طی برهه یکماهه آینده تحت فعالیت یک منطقه فعال کم ارتفاع در بخش وسیعی از اوراسیا خواهد بود. این منطقه فعالیت بر روی اوراسیا، به سبب لغزش تاوه (ورتکس) قطبی خواهد بود که با گردش چرخندی وسیع در این نواحی موجب تشکیل امواج ناپایدار متعددی در این منطقه گسترده می گردد. با گردش چرخندی در نواحی غربی و جنوبی این منطقه فعال تاوه قطبی، امواج کم ارتفاع  به سمت شرق و جنوب عبور و گسترش خواهد یافت که این سامانه ها از سمت دریا سیاه و به موقعیت جغرافیا کشور ما عبور خواهد کرد.


بررسی نقشه های آب و هواشناسی نشان می دهد طی روز یکشنبه  14 آذر 95  یکی از امواج کم ارتفاع از منطقه فعالیت اوراسیا بر روی دریا سیاه واقع خواهد شد. محاسبات صورت گرفته نشان می دهد این سامانه طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته پیشرو (مورخ 14 الی 17 آذر 95) از فراز شمال کشور عبور خواهد نمود. گذر این موج کم ارتفاع از فراز رشته کوه های البرز از یکسو و تغذیه رطوبتی از جنوب غرب به سمت فلات ایران و دامنه های جنوبی البرز از سوی دیگر شرایط را برای ایجاد و رخداد ناپایداری های منجر به بارش طی روزهای دوشنبه تا سه شنبه بر روی استان تهران مهیا می سازد.


http://up.iranjoman.com/images/u71ube7s2noy9avl4dze.gif


اونچیزی که ما رو به این سامانه بارشزای مذکور خوشبین کرده ست الگوهای مرتبط با رطوبت و فشار تراز سطح دریا می باشد. همانطور که در نقشه ذیل مشاهده می نمائید نابهنجاری آب های قابل بارش که با رنگ های گرم و سرد بترتیب معرف نابهنجاری آب های قابل بارش فراتر و کمتر از نرمال نمایش داده شده است، جریان رطوبتی از حاره آفریقا و گذر آن از میانه دریا سرخ به سمت فلات ایران و از سوی دیگر جریان رطوبتی از جنوب مدیترانه و شمال شرق آفریقا به سمت شمال غرب و فلات ایران موجب نابهنجاری مثبت آبهای قابل بارش بر روی بخش وسیعی از غرب، شمال و مرکز فلات ایران خواهد شد.


بر روی دامنه های جنوبی البرز همانطور که مشاهده می شود نابهنجاری قابل توجه رطوبت بر روی دیواره های جنوبی رشته کوه بخوبی دیده می شود.


نکته قابل ذکر دیگر وجود زبانه های توده هوای پرفشار بر روی ترکیه و دریا مدیترانه می باشد که از سمت شمال غرب و شمال به نوار شمالی کشور نفوذ خواهد داشت نفوذ این زبانه های توده هوای پرفشار ضمن شارش رطوبت به سواحل دریا خزر با توجه به حاکمیت زبانه های توده هوای کمفشار در فلات مرکزی کشور گرادیان و شیب فشاری مناسبی را بر روی رشته کوه های البرز فراهم می سازد که رهاورد آن شرایط ایجاد ناپایداری ها و بارش در بخش های شمالی کشور می باشد.


http://up.iranjoman.com/images/baake49d8ggpjy3m6ra.png


بر اساس نقشه های نابهنجاری و متوسط فشار سطح دریا طی روز سه شنبه 16 آذر 95؛  می توان نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار سطح زمین را از کشور ترکیه و دریا مدیترانه به دریا خزر مشاهده نمود و استقرار توده هوای کمفشار در فلات مرکزی ایران را دریافت. نفوذ این زبانه توده هوای پرفشار و نسبتا سرد می تواند بارش های ناشی از سامانه مذکور را بر روی پهنه شمال غربی کشور طی روز سه شنبه 16 آذر 95 به شکل ریزش برف نمایان سازد. بنابر این در طی روز سه شنبه 16 آذر 95 در غالب استان های واقع در شمال غرب کشور، دامنه های غربی و مرکزی البرز و از جمله ارتفاعات شمالی استان تهران به شکل برف ظاهر شده و سبب سفید پوش شدن شهرها و دیارهای این نواحی گردد.


جریانات گرم و مرطوب جنوبی ناشی از فرارفت هوای مرطوب جنوبی و شارش هوای سرد از زبانه های توده هوای پرفشار و تصادم آن بر روی امتداد دامنه های البرز سبب تشدید بارش در ارتفاعات رشته کوه البرز از شمال غرب تا پهنه غربی و مرکزی آن خواهد شد.


http://up.iranjoman.com/images/622l4f78wusbzsn990p6.png


http://up.iranjoman.com/images/t2vo6zvtd8o0aiyocau2.png


به نظر می رسد استان تهران در ابتدا از اثرات ناشی از جریانات گرم و مرطوب جنوبی از شاخه گرم سامانه بارش هایی را در طی روز دوشنبه 15 آذر 95 کسب نماید. این بارش ها در این روز بر روی بخش های جنوبی، شمالی و شرق استان بارزتر خواهد بود . بارش ها در روز دوشنبه در ارتفاعات شمالی استان غالبا به شکل برف ظاهر خواهد شد و جلوه برفی دیگری به ارتفاعات خواهد بخشید.


بتدریج طی روز سه شنبه 16 آذر 95 طی عبور موج تراز میانی از فراز البرز به همراه نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار بارش های در سطح استان گسترده تر از روز قبل ظاهر خواهد شد و انشاالله بیشتر نواحی استان از نعمت بارش باران و برف برخوردار خواهد شد. بارش ها این بار هم همچون موج گذشته در بیشتر مناطق استان به شکل باران ظاهر خواهد شد و بارش برف را غالبا در نواحی مرتفع خواهیم داشت.


http://up.iranjoman.com/images/dhk4qudsydybw1c33tun.png




 http://up.iranjoman.com/images/uqxum5yibvt358l2ykbj.png


  انیمیشن سری نقشه های بارش 6 ساعته  (به تفکیک باران و برف) طی روز های دوشنبه الی چهارشنبه مورخ  15 الی 17 آذر95 مشاهده می نمائید:


همانطور که دیده می شود غالب بارش ها در شمال غرب و دامنه های البرز در روز سه شنبه 16 آذر به شکل برف رخ خواهد داد و مردم در این دیارها و شهرها جلوه زیبایی برف را به شکل سفید پوش شدن مناطق خود تجربه خواهند کرد. همانطور که در نقشه های مجموع بارش 6 ساعته مشاهده می گردد، غالب نواحی شمال غرب، نواحی از غرب کشور، دامنه های البرز، استان های واقع در امتداد رشته کوه البرز و سواحل خزر شاهد ریزش برف و باران خواهند بود. ریزش ها در شمال غرب کشور و ارتفاعات البرز بشکل برف نمایان خواهد شد.


http://up.iranjoman.com/images/ofhhznxkewlvh36lz4f.gif


متئوگرام ایستگاه مهرآباد شهر تهران بعنوان ایستگاه مرجع را طی 10 روز آینده بررسی می نمائیم. همانطور که در این متئوگرام در هر دول مدل GFS و ECMWF می توان دریافت، روند افزایش دمای هوا تا اواسط هفته پیشرو یعنی تا روز دوشنبه 15 آذر 95 ما در سطح استان و شهر تهران افزایش نسبی دمای هوا را خواهیم داشت. این افزایش  دمای هوا به سبب وجود فرارفت نسبی جریانات و همچنین وجود پر ارتفاع در لایه های میانی جو در نواحی شرقی کشور می باشد.


بتدریج از اواسط هفته آینده به سمت اواخر هفته و آغاز هفته چهارم آذر شیب کاهشی را در سطح دمای هوای شهر تهران و طبیعتا در سطح استان تهران شاهد خواهیم بود. این کاهش دمای هوا به نظر می رسد در روز های واپسین هفته سوم آذر و طی روزهای آغازین هفته چهارم آذرماه نسبت به شرایط فعلی بسیار ملموس باشد. اگر بخواهیم با عدد و رقم خدمت شما عرض کنیم مدل ECMWF کاهش دمایی بین 11-10 درجه سلسیوس بین حداکثر دمای هوا در روز دوشنبه 15 آذر و یکشنبه 21 آذر 95 و مدل GFS کاهش دمایی در حدود 9 الی 11 درجه سلسیوس درنظر گرفته است.


با این چشم انداز به نظر می رسد از اواخر هفته سوم و طی روزهای نخست آذر 95 هوای سرد زمستانی بار دیگر میهمان شهر و استان تهران خواهد بود و مجددا هوای استان را به مرز هوای انجماد نزدیک خواهد نمود.


http://up.iranjoman.com/images/qtfq3c0p13n02yqu571m.png


http://up.iranjoman.com/images/vca1ggg2i2ir77o1xyg.png


انیمیشن تغییرات نابهنجاری دمای بیشینه هوا طی 7 روز آِینده در سطح استان تهران و البرز (البرز مرکزی) بر حسب درجه فارنهایت:


http://up.iranjoman.com/images/1hen01nvd23dfdf3ydt.gif

http://up.iranjoman.com/images/dr5nw2jhqxbg29trjbvj.png


نظرات 6 + ارسال نظر
فرهاد یکشنبه 14 آذر 1395 ساعت 17:43

بله درسته استاد ممنونم ازتون..متاسفانه امسال اختلاف نظر بین gfs , ecmwf زیاده..شما خودتون کدومو ترجیح میدید با توجه به تجربه ای که دارید؟

و سوال دیگه استاد که به جز weatherbell که پولیه کدوم سایت هارو که نقشه های درست و رایگان در احتیار قرار میدهند رو پیشنهاد میکنید؟

ممنون ازتون

هیچ مدلی بر دیگری ارجحیت ندارد و هر مدل اعتبار خود را خواهد داشت.

فرهاد یکشنبه 14 آذر 1395 ساعت 16:34

سلام استاد گرامی..ممنون بابت توضیحات کاملتون..فقط ببخشید ای متوگرام رو از کدوم سایت تهییه میکنید، میشه آدرسشو بگید؟ ممنونم

با سلام

تشکر از اظهار محبتتون

این متئو گرام از سایت تخصصی weatherbell.com تهیه شده است که مستلزم داشتم اکانت و حساب کاربری به صورت پرمیوم می باشد.

حسین یکشنبه 14 آذر 1395 ساعت 06:48

سلام خسته نباشید جنوب شرق ایران کی بارندگی دارد

با سلام

طبق بررسی های انجام شده به نظر می رسه دامنه بارش ها از دی ماه به منطقه جنوب شرق کشور برسه گرچه چشم اندازهای بلند مدت درجاتی از افت بارش رو در این منطقه طی زمستان امسال نشون میدن

رضا شنبه 13 آذر 1395 ساعت 16:29

استادشهبازی .بارش برف سراسری تهران تو آذر دیده میشه.یانه.مناطق شمالی تهران کی برف درست حسابی میبینن باز توآذر ماه چی تاریخی

با سلام

فعلا شرایط برای بارش برف سراسری در تهران طی آذر ماه مهیا نیست.

سید یاسر از قم جمعه 12 آذر 1395 ساعت 23:43

غیر از سرما برف هم داریم؟ منظورم توی قم هست.پارسال در شانزدهم آذر قم برف بارید خوب امسال چی؟ میشه زمان تقریبی اونو بگین؟ممنونم

خیر برف نداریم فعلا

سید یاسر از قم جمعه 12 آذر 1395 ساعت 18:26

قبلا گفته بودی هفته ای که از فردا آغاز میشه احتمال بارش برف رو داریم خوب اخبار جدیدتری رو نداری از اون سامانه.اولین برف درست و حسابی توی شهر ما کی میاد؟

فعلا چشم انداز برف مهیا نیست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد